• pina

Flugsvamp på förskolan!!!!

Fick reda på i 3:je hand av en förälder som har barn på samma förskola som min son ,att tydligen för 3 veckor sedan två barn har  ätit flugsvamp!! enligt uppgifter så fanns det på uteplatsen där alla barn leker (ambulansen var tydligen på förskolan) detta har ingen informerat om!!!! jag tycker detta är fruktansvärt bristande i säkerheten för våran barn, jag funderar allvarloigt på att  anmäla kommnen eftersom det är de som sköter om gården!! en annan förälder ska ställa personalen mot väggen imorogn och verkligen få detta bekräftat. Vad tycker ni? hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Flugsvamp på förskolan!!!!
  • Starkast
    BymBym skrev 2010-10-11 11:50:39 följande:
    Det kan jag hålla med om att man kan informera om.
    På vår förskola hade ett barn tryckt på brandlarmet. Brandbilen kom och de fick sig en övning men också en ordentlig tillsägelse av brandchefen att man inte trycker på larmknappen om det inte brinner. DET blev vi informerade om, men inte om vilket barn som tryckt på knappen.

En enkel bra information utan att utelämna något känsligt.
    Och hur många föräldrar frågade sina barn om vem som tryckte på knappen?
    Man kan aldrig kräva tystnadsplikt av barn.

Men just den infon tycker jag är en annan sak då det inte hänt något barn någonting och det spelar ingen roll om det kommer fram vem som tryckte.
    Men om ett barn åkt iväg i ambulans, blivit sjuk/skadad blir det genast mycket mer personligt. Som förälder skulle jag själv inte vilja att dagis informerade andra som inte är inblandade om vad som hänt mina barn.
    Om barn själva berättar hemma går inte att hindra, men nyfikna föräldrar som frågar ut sina barn går att hindra. Det är ju trots allt bara de berörda som har med saken att göra. Om Olle kastade en sten i huvudet på Kalle som fick åka och sy är inget som Elsas familj behöver bry sig om på minsta sätt.
  • Starkast
    norgesessan skrev 2010-10-11 12:00:12 följande:

Så länge barnet pratar så säger nog barnet namnet med....Men barn diktar ju ofta upp, så därför vill jag veta om det är på riktigt eller inte.

Men vad spelar det för roll egentligen om en specifik händelse är på riktigt eller fantasi? Vad spelar det för roll om ambulansen verkligen var där eller om det var på lek?
    Så länge inte barnet som berättar/diktar upp mår dåligt av det är det ju som vilken annan händelse som helst.
    Det blir ju mer nyfikenhet att veta och inget man har behov av att veta.
  • norgesessan

OK, du tycker så, jag håller inte med dig. Handlar inte om min nyfikenhet.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • BymBym

Jenny F. Trodde ärligt inte föräldrar var så nyfikna. Men är det så har du rätt.

• Starkast
    norgesessan skrev 2010-10-11 12:10:26 följande:
    OK, du tycker så, jag håller inte med dig. Handlar inte om min nyfikenhet.
    Men vart ligger BEHOVET  när ditt eget barn inte är involverat och inte mår dåligt av vad som inträffat?
  • Starkast
    BymBym skrev 2010-10-11 12:51:45 följande:
    Jenny F. Trodde ärligt inte föräldrar var så nyfikna. Men är det så har du rätt.
    Människan vill veta.
    Människan vill ta reda på vad, varför, hur och vem.
    Det är inte ett dugg konstigt utan helt naturligt.

Om du ex. får ett telefonsamtal från en arbetskamrat att någon där brytit benet. Frågar du då inte vem det är?
    Om du får reda på att någon du känner öppnat en affär. Frågar du inte vem det är?

Det är helt naturligt att ta reda på olika fakta. Människan är sån. Vore vi inte nyfikna av oss hade vi inte hellar kunnat så mycket. Vi hade inga hus att bo i och inga bilar att åka i. Vore inte var och en av oss nyfikna hade vi inte kunnat ett enda dugg.

Så ser faktiskt inte det konstiga i att om dagispersonalen berättar att "idag har det inträffat en olycka på dagisgården så ambulansen kom och hämtade ett barn", då fråga efter vilket barn som skadats. Det innefattar ju även medmänsklighet och att man bryr sig om och undrar. 

Sen finns det givetvis tusen olika ursäkter för att inte behöva erkänna sin nyfikenhet får att få veta något man inte har minsta behov av att veta, då man inte är berörd. 
  • BymBym

Jenny F
    Jag är nog inte så medmänsklig då skulle aldrig fråga vem barnet var om personalen berättar att en ambulans hämtat ett barn. Vad rör det mig liksom?
    Jag har fullt upp med mina egna barn

Jag har varit med om att personal berättar saker om andra barn. Det gillar jag INTE!

• BymBym

Sen är det klart att jag frågar vem som brutit benet på jobbet, vill ju ringa och höra hur det går. Och att fråga vem som öppnat butik är ju också självklart, förhoppningsvis vill väl personen i fråga att det sprids.

Men... Skulle aldrig fråga vårdpersonal vem de vårdar eller t ex personliga assistenter vem brukaren är. Det rör inte mig.

• Punkster
    norgesessan skrev 2010-10-11 11:21:37 följande:
    Punkster, var hittar du stöd i lagen till att det är olagligt att informera om att det har varit en ambulans på förskolan?
    Eller att ett barn åt av en flugsvamp, men det gick bra och gården kollas extra noga nu?

Eller om ett barn får feberkramper...Ska man inte säga nånting, fast barnen har sätt det?
    Så länge man inte säger barnets namn är det då inte olagligt?
    "Ett barn fick kramper idag, så ni vet om det ifall "Filippa" säger nåt om det.!
    Sekretess och offentlighetslagen, kapitel 23 paragraf 1:

"Sekretess gäller i förskoleverksamhet för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men. För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst sjuttio år."

Att någon har ätit flugsvamp eller att ambulansen har varit på förskolan är uppgifter som faller under personliga förhållanden. Alltså uppgifter som skyddas av sekretess. Det är upp till vårdnadshavarna att avgöra om det drabbade barnet lider men av att uppgiften offentliggörs.
  • norgesessan

Punkster, ja tolka är du bra på.....

Lägg in barnets namn också, då kan jag gå med på att det är sekretess. Eller om man säger en flicka, oh det bara finns en flicka i gruppen....
    "Det kom en ambulans idag" Röjer inget om det var en barn/vuxen, pojke/flicka, eller namn.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • relan
    Punkster skrev 2010-10-11 07:14:28 följande:
    Därför att det är olagligt.
    Nej men sluta. Det är lika olagligt att berätta att det var en ambulans på förskolan som vad barnen åt till lunch. Lite perspektiv tack...
  • Punkster
    relan skrev 2010-10-11 21:44:13 följande:
    Nej men sluta. Det är lika olagligt att berätta att det var en ambulans på förskolan som vad barnen åt till lunch. Lite perspektiv tack...
    Se mitt ovanstående inlägg. Det är antagligen inte någon som tar illa upp om jag berättar en sådan sak. Men det är fortfarande ett brott mot sekretesslagen och därmed tjänstefel av personalen. Det må vara paragrafrytteri, men jag är hellre på den säkra sidan som pedagog. Har ingen lust att behöva stå inför rektorn och förklara att skolan blivit polisanmäld för att jag inte kunnat hålla mun.

Om det var mina egna barn som hade blivit hämtade av ambulansen så hade jag viljat att förskolan höll tyst om det. Även om dom bara berättade att det hade varit en ambulans där och inte vem eller vilka den hämtat hade det känts otroligt jobbigt med allt tissel och tassel som hade uppstått, eventuell smutskastning av förskolan och ryktesspridning. Det tjänar ingen på, och ingen som inte är drabbad har egentligen med det att göra. Så länge dom har åtgärdat problemet, alltså plockat bort svampen och sett över sina rutiner så fine with it.
  • Punkster
    norgesessan skrev 2010-10-11 19:54:16 följande:
    Punkster, ja tolka är du bra på.....

Lägg in barnets namn också, då kan jag gå med på att det är sekretess. Eller om man säger en flicka, oh det bara finns en flicka i gruppen....
    "Det kom en ambulans idag" Röjer inget om det var en barn/vuxen, pojke/flicka, eller namn.
    Det är precis därför vi har en sådan lag. Om förskolan hade sagt att det hade kommit en ambulans kan jag ge mig fasen på att det hade blivit ramaskri ändå. Vem har den hämtat? Och varför? Det har jag som förälder rätt att veta! Osv... Det hade fortfarande blivit en massa frågor och tjat. Varför? För människan är nyfiken av naturen. Men faktum kvarstår. Så länge mitt barn inte är drabbat och förskolan har åtgärdat problemet så har jag inget med det hela att göra.
Svar på tråden Flugsvamp på förskolan!!!!