Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Flugsvamp på förskolan!!!!

Det finns väl sekretessregler kring såna här saker? Som jag har fattat det så har förskolan endast rätt att berätta att det har inträffat en incident och problemet som orsakat incidenten är åtgärdat, alltså att svampen är bortrensad från gården. Om förskolan ska gå ut med mer information så måste föräldrarna till barnen som drabbats godkänna det först. Dvs om förskolan ska berätta att barnen ätit flugsvamp, hur läget är med dom, vad förskolan gjort för att åtgärda problemen osv. Det finns ganska tydliga regler kring sånt.

Hoppas iaf att det gick bra för barnen och att svampen genast blev bortrensad från gården!

• Punkster

Så länge det inte är mitt barn som råkat ut för något så har jag enligt sekretesslagstiftningen inte rätt att veta något, mer än att man har hittat giftig svamp på gården och att problemet är åtgärdat. Jag har inte rätt att veta om något barn har ätit och råkat illa ut, vad dom heter, hur tillståndet är med dom eller något annat. Om inte vårdnadshavaren till dom drabbade barnen gett sitt medgivande. Sekretessen är sträng. Alla uppgifter som kan anses vara personliga och privata är skyddade, och personalen får inte tala brevid mun även ifall det är uppenbart vilka barn det är som har ätit svampen.

Ponera att ditt barn har fått löss på dagis. Behöver andra föräldrar veta att just ditt barn har löss, eller räcker det med att personalen infomerar om att det nu finns löss på förskolan? Det är samma tanke bakom. Det rör bara dig och ditt barn om det har löss eller inte, inte någon annan.

• Punkster
    norgesessan skrev 2010-10-10 18:32:35 följande:
    Med det menar jag att det är nåt barnen hade kunnat berätta om hemma, och då hade jag velat veta att det faktiskt har varit en ambulans på förskolan. Men inte vilket barn det är...
    Även det är ju sånt som skyddas av sekretessen. Det var inte ditt barn som hämtades, då har du enligt lagen ingen rätt att få veta något om det. Sekretesslagen förhindrar personalen från att berätta någonting som rör den personliga sfären och som kan tänkas leda till men för den drabbade eller någon i dennes närhet.
  • Punkster
    relan skrev 2010-10-10 23:45:36 följande:
    Varför inte? Det hände en extraordinär händelse på förskolan, varför är det inte självklart att föräldrarna ska meddelas?
    Det är faktiskt otroligt underligt för mig att höra att det inte skulle vara mer än självklart. Barn brukar vilja berätta om vad de varit med om under dagen, och det är till stor hjälp för både barn och vuxna om de får information om särskilda händelser. Så varför inte? Är det för mycket begärt?
    Därför att det är olagligt.
  • Punkster
    norgesessan skrev 2010-10-11 11:21:37 följande:
    Punkster, var hittar du stöd i lagen till att det är olagligt att informera om att det har varit en ambulans på förskolan?
    Eller att ett barn åt av en flugsvamp, men det gick bra och gården kollas extra noga nu?

Eller om ett barn får feberkramper...Ska man inte säga nånting, fast barnen har sätt det?
    Så länge man inte säger barnets namn är det då inte olagligt?
    "Ett barn fick kramper idag, så ni vet om det ifall "Filippa" säger nåt om det.!
    Sekretess och offentlighetslagen, kapitel 23 paragraf 1:

"Sekretess gäller i förskoleverksamhet för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men. För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst sjuttio år."

Att någon har ätit flugsvamp eller att ambulansen har varit på förskolan är uppgifter som faller under personliga förhållanden. Alltså uppgifter som skyddas av sekretess. Det är upp till vårdnadshavarna att avgöra om det drabbade barnet lider men av att uppgiften offentliggörs.
  • Punkster
    relan skrev 2010-10-11 21:44:13 följande:
    Nej men sluta. Det är lika olagligt att berätta att det var en ambulans på förskolan som vad barnen åt till lunch. Lite perspektiv tack...
    Se mitt ovanstående inlägg. Det är antagligen inte någon som tar illa upp om jag berättar en sådan sak. Men det är fortfarande ett brott mot sekretesslagen och därmed tjänstefel av personalen. Det må vara paragrafrytteri, men jag är hellre på den säkra sidan som pedagog. Har ingen lust att behöva stå inför rektorn och förklara att skolan blivit polisanmäld för att jag inte kunnat hålla mun.

Om det var mina egna barn som hade blivit hämtade av ambulansen så hade jag viljat att förskolan höll tyst om det. Även om dom bara berättade att det hade varit en ambulans där och inte vem eller vilka den hämtat hade det känts otroligt jobbigt med allt tissel och tassel som hade uppstått, eventuell smutskastning av förskolan och ryktesspridning. Det tjänar ingen på, och ingen som inte är drabbad har egentligen med det att göra. Så länge dom har åtgärdat problemet, alltså plockat bort svampen och sett över sina rutiner så fine with it.
  • Punkster
    norgesessan skrev 2010-10-11 19:54:16 följande:
    Punkster, ja tolka är du bra på.....

Lägg in barnets namn också, då kan jag gå med på att det är sekretess. Eller om man säger en flicka, oh det bara finns en flicka i gruppen....
    "Det kom en ambulans idag" Röjer inget om det var en barn/vuxen, pojke/flicka, eller namn.
    Det är precis därför vi har en sådan lag. Om förskolan hade sagt att det hade kommit en ambulans kan jag ge mig fasen på att det hade blivit ramaskri ändå. Vem har den hämtat? Och varför? Det har jag som förälder rätt att veta! Osv... Det hade fortfarande blivit en massa frågor och tjat. Varför? För människan är nyfiken av naturen. Men faktum kvarstår. Så länge mitt barn inte är drabbat och förskolan har åtgärdat problemet så har jag inget med det hela att göra.
Svar på tråden Flugsvamp på förskolan!!!!