• Meddelande borttaget
  • Svar på tråden vuxen med blöja
  • Anonym (läckan)
    LekkerDing skrev 2012-02-20 18:02:09 följande:
    Du har rätt, du kan ju både gå och springa, så vad är en liten blöja då? Först, vill jag nog bara säga om så, att kallas det även blöja, hos vuxa med inkontinens? Man säger nog nåt annat, som "skydd" just för att bevara integritet. Varför vill man ens säga blöja? Sen, om jag hade behövt skydd, nog går det att dölja. Och speciellt som man. Då gäller ju allt annat än åtsittande kläder, om man nu inte är drag. En löst sittande, överhängande skjorta eller tshirt döljer ju det mesta, sommar som vinter. Hajjar inte problemet riktigt, men förklara gärna vidare. Och att BLÖJA för att man går igång, sexuellt, på det, är ju inte samma som att skydda sig mot ofrivilligt urinläckage. Och det vet man nog med sig. Lika så att nog kan man ha tunnare skydd, det är ju bara att testa hemma. Att förlora förmågan att hålla torrt efter ryggradsskador är ju knappast nåt roligt ämne att göra narr av, finns bättre att trolla om. Eller att egentligen vara kåt på blöja och locka in folk i diskussion...njae....
    Håller också med TS att det finns betydligt värre saker än läckage att drabbas av i allafall rent fysiskt. Däremot kan det vara rätt så psykiskt jobbigt att förlora delar av sin kroppsfunktion i synnerhet då att inte kunna hålla urinen, det är ju ändå något som vi tränar våra barn till och att då som vuxen tappa kontrollen och behöva använda blöjor som ett litet barn är nog så jobbigt.
    Det är ju ändå lite tabubelagt ämne och inget man pratar om vid fikabordet på jobbet direkt, tror nog att vi män har extra svårt för det.
    Men visst är det som du säger att det visst går att hantera med blöjor som man kan dölja om man klär sej lite smart.
    Om man nu väljer att säga skydd eller blöja spelar egentligen ingen roll inte för mej i allafall, har fått behandling av såväl urologer/uroterapeuter även där säger man lite olika det är ju egentligen samma sak eller ska man säga inkontinensskydd om en blöja för vuxna? vad vet jag
    Skönt ändå att få lite stöd i min uppfattning att de som har blöja av andra orsaker än läckage borde söka sej till andra forum.
  • Anonym (41 år med blöja)

Tyvärr så finns det inte så många forum för de som använder blöja av andra orsaker. Ända jag känner till är inget vidare sajt som har forum för det ändamål. Sedan kan man annars göra en grupp för de som måste ha blöjor samt en annan för andra orsaker. 

• labina

Hej igen..

Det är kul denna tråd lever vidare, det betyder att ämnet berör många. Jag kan tycka som flera här att det spelar ingen roll om blöj bruket har medicinska eller psykologiska orsaker, där är jag helt förstående vilket som. Det som jag kan vara orolig och ledsen över är hur vi blir behandlat i samhället. Jag kom hem från en längre resa för ett tag sedan och skulle då byta flyg på Arlanda, jag brukar alltid ha med mig blöjbyte (noga uträknat + några extra) så jag tar mig hem. På Arlanda blev mitt nästa flyg försenat (mycket) och jag skulle ta ut mitt bagage för mina bljor tog slut, då var mitt bagage spårlöst borta och jag fick fortsätta vidare utan....... blöjorna var redan slut och jag gick in på apoteket för att se om dom hade...... bara det med att förklara för personalen där var jobbigt nog och efter ett tag så var jag tvungen att fara vidare 80 mil med buss och ett paket dambindor..... Heja Sverige.... i vilket annat land jag besökt så hade jag kunnat gå in o köpa ett paket som skulle fungera på vilket varuhus som helst, men inte i Sverige?????

Illaluktande och utstirrad så kom jag ju hem, men nu mera måste jag resa med större handbagage...

• Colo

Detta är ju ett gissel för oss som behöver dem. Man kan ju tycka att vanliga butiker av ren
    service kunde tillhandahålla någon form av större skydd till sina kunder.

Kommer nog aldrig att ske, många vill ju inte köpa sina vuxen blöjor i en butik. Hade ändå varit en bra ide men ingen av de stora kedjorna kommer nog inte göra det. 

Finns ju butiker runt om i landet som säljer vuxenblöjor samt säljer på nätet med. Föredrar själv att handla i butik.

• icedrifter

jag handlar oftast på nätet det fungerar för mig.

men det vore ju smidigt om det fans på stormarknaderna coop ica m,m  

had varit kul att köpa vuxenblöjor i en butik, antingen får man beställa ifrån tyskland eller vuxshopen.

icedrifter skrev 2012-08-12 21:07:02 följande:
    ja tänk en vanlig livsmedels butik med vuxen blöjor mums
    Hade varit underbart men sånt kan vi bara drömma om.
Svar på tråden vuxen med blöja