• 1 Tea

plus efter ivf

Grav.testet visade ett PLUS på ruvardag 14! Det känns overkligt och jag vågar inte tro att det är sant. Om 2 och en halv vecka är det dags för ultraljud. Jag hoppas verkligen att det finns ett (eller två) hjärta som slår då.

Finns det några andra där ute som just fått ett PLUS efter IVF? 

• Svar på tråden plus efter ivf
  • Veritaslux

Så, då har jag bokat tid för ultraljud och mödravård. Ska till KS Huddinge den 19 oktober och inskrivning hos barnmoska den 8 november. Jag blev erbjuden ett första kortare samtal innan dess, men jag kände inte att det var nödvänigt att höra om risker med alkohol, tobak och droger.

Det blev MVC Södermalm. Hade tänkt mig Södra BB först, för jag pratade med en vän som gått och fött där, men efter en timma (!) i telefonkö gav jag upp och ringde SÖS växel för att beklaga mig lite och höra om något var fel. Då kopplade de mig (innan jag hann protestera) till barnmorskorna på Södermalm, typ "vanliga" MVC som jag förstod det och fick prata med en hyfsat tillmötesgående kvinna som då sade att hon inte trodde att jag kunde föda på Södra  BB ändå eftersom IVF anses vara "riskgraviditet". Det stod inget sådant på webben så jag blev förvånad och hon kollade upp det för säkerhets skull. Jo, tydligen var det så! Så sade hon i alla fall att jag gärna fick skriva in mig hos dem, och så pratade vi lite och då gjorde jag det.

För de som inte vet är Södra BB en förlossningsavdelning i "hemlik miljö". Lite mysigare och mer ombonat, färre läkare och fler BM, mer naturligt även om det är okej med bedövning etc.

Sedan googlade jag och kollade Vårdguiden och de har fått bra betyg så då kan jag väl lika gärna gå där, tänkte jag. Jag är lite orolig för min man, som dels känt sig utanför under behandlingen och dels är livrädd för sprutor och blod. Jag tror inte han har förstått riktigt vad en förlossning kommer innebära, och jag tyckte väl inte att den BM jag pratade med hade några bra svar och heller. Men det kanske blir bättre när vi börjar gå på besök.

Dagens symtom. Total virrpanna på jobbet. Allt är bara gröt och det blir fel. Obestämd 

• Angelique

Pixels: Jag tycker det låter toppen att du tog vanliga MVC. Inte för att sprida skräckhistorier, men vi har vänner som fått ett handikappat barn pga att de valde Södra BB (fast den på Danderyd, har glömt vad det heter, men det är samma). Just eftersom de har färre läkare. BM  upptäkte för sent att det var något galet vid förlossningen, och sedan tog det tid för läkare att komma. Nu lever ju dottern som väl är, men de vet ännu inte hur svåra skadorna är. Hade de varit på ett vanligt BB hade hon kanske inte fått några men (det är klart man vet inte säkert, men ändå). Och det värsta är att de säger att de följt alla rutiner och ingen har gjort fel. Och sedan har jag hört från bekanta som är läkare att de aldrig skulle låta sina anhöriga föda på de här klinikerna.

Och jag tror säkert din man kommer känna sig delaktig!

• Veritaslux
    Angelique skrev 2010-10-05 09:05:55 följande:
    Pixels: Jag tycker det låter toppen att du tog vanliga MVC. Inte för att sprida skräckhistorier, men vi har vänner som fått ett handikappat barn pga att de valde Södra BB (fast den på Danderyd, har glömt vad det heter, men det är samma). Just eftersom de har färre läkare. BM  upptäkte för sent att det var något galet vid förlossningen, och sedan tog det tid för läkare att komma. Nu lever ju dottern som väl är, men de vet ännu inte hur svåra skadorna är. Hade de varit på ett vanligt BB hade hon kanske inte fått några men (det är klart man vet inte säkert, men ändå). Och det värsta är att de säger att de följt alla rutiner och ingen har gjort fel. Och sedan har jag hört från bekanta som är läkare att de aldrig skulle låta sina anhöriga föda på de här klinikerna.

Och jag tror säkert din man kommer känna sig delaktig!
    Usch, det låter inte bra. Jag har faktiskt ringt till Södra BB igen, för nu efter att ha googlat lite blev jag tveksam till om det verkligen stämmer det där med riskgraviditet. Hittade någon gammal tråd här på FL om en tjej som gått där som jag uppfattade det hade gjort IVF, t.ex.

Men det var i alla fall samma sak igen, satt i telefonkö jättelänge innan jag gav upp. Bara att det är så svårt att komma fram gav mig dåliga vibbar. Förvisso säger det på telesvar att man kan ringa ett annat nummer om det är akut och de kanske har en särskild telefon för redan inskrivna, men i alla fall... har inte tid att sitta här varje dag på jobbet och vänta i telefon för att komma fram och boka tid.

Så jag googlade lite och kollade på Södermlams barnmorskor på webben  igen och det känns bra. Det finns ju andra också, flera privata alternativ, men om man tittar på Vårdguiden vad folk sagt i enkäter o.s.v. får de minst lika bra betyg som alla andra. Antar att personkemin med barnmorskan också betyder en del. Jaghar fått någon som heter Vivianne. Maken var väldigt för Södra BB (mycket just p.g.a hans rädsla för sjukhus) men när jag sade att de har pappagrupper på vanliga mvc (såg ingen om det på södra bb) sken han upp. Ingen av hans vänner ha små barn just nu, och det lät som att han gärna ville träffa andra. Det trodde jag inte först, var rädd att han skulle tycka det var "töntigt".

Var går du någonstans? Eller ni andra? Det är så tyst här i tråden! Tycker det verkar vara få kämpare som är nygravida just nu...Obestämd
  • mammiz83

igår kväll tog jag ett nytt test, behövde få se svart på vitt att jag verkligen är gravid eftersom jag känner så lite, och direkt dök det upp ett starkt och fint plus. Skönt.
    Nu återstår nästa stora milstolpe, VUL. Känner mig nästan lika nervös inför detta som inför TD...

längtande själ
  • Veritaslux
    mammiz83 skrev 2010-10-05 10:14:12 följande:

igår kväll tog jag ett nytt test, behövde få se svart på vitt att jag verkligen är gravid eftersom jag känner så lite, och direkt dök det upp ett starkt och fint plus. Skönt.
    Nu återstår nästa stora milstolpe, VUL. Känner mig nästan lika nervös inför detta som inför TD...

Åh, jag förstår precis. När ska du på VUL? Jag fick tid den 19 oktober. Är så himla spänd. Å ena sidan tycker jag att det ska bli så roligt, å andra sidan kan jag inte låta bli att oroa mig lite ändå... Maken och jag har i alla fall satt det datumet som det magiska att vi börjar berätta då (nu vet några få redan). Mitt jobb är väldigt stressigt och jag måste prata med dem inte alltför sent om min arbetssituation (det är kul och jag trivs men innan jag blev gravid sade jag rent ut att jag ville jobba mycket nu för att bli klar med vissa projekt och hellre ta ut komp i jul). Nu och fram till den 19 oktober kommer jag skylla på att jag inte är riktigt kry (mycket förkylningar etc.). Därför måste jag dra ner på tempot. Typ.
  • mammiz83

Pixels: jag ska på VUL nu på torsdag, 7 okt. Längtar å ena sidan, men bävar å andra sidan....
    Vi kommer också berätta för lite fler efter VUL om det ser bra ut. men på mitt jobb vet alla redan eftersom jag varit öppen med mina VF-behandlingar på grund av all ledighet för att slippa alla frågor.

längtande själ
  • Veritaslux
    mammiz83 skrev 2010-10-05 10:42:54 följande:
    Pixels: jag ska på VUL nu på torsdag, 7 okt. Längtar å ena sidan, men bävar å andra sidan....
    Vi kommer också berätta för lite fler efter VUL om det ser bra ut. men på mitt jobb vet alla redan eftersom jag varit öppen med mina VF-behandlingar på grund av all ledighet för att slippa alla frågor.
    Det kommer gå så bra!!! Du får berätta sedan hur det gick, hur det kändes!
  • mammiz83

pixels: ja, ser allt bra ut kommer jag rusa hem till datorn och uppdatera. ser det inte bra ut kommer jag nog behöva lite tid på mig...Men det kommer gå bra. det kommer gå bra. Det kommer gå bra.....

längtande själ
  • Angelique

Mammiz 83: Kunde inte beskrivit det bättre själv! Precis så känner jag också.

Pixels: Vi har inte börjat fundera på barnmorska ännu. Vi ska ju på VUL imorgon (hoppas det ser bra ut. Just nu "mens"värk, som förhoppnignsvis är växtvärk...). Får se vad de säger då. men spontant tror jag att vi vill gå privat någonstans inne i stan. Östermalm eller Vasastan är det som blir mest naturligt för oss, men vi kan nog vara öppna för förlsag.

• mammiz83

Angelique: Vilken tid ska du på VUL imorgon? Är nästan lite spänd inför ditt VUL som inför mitt eget. Flört

längtande själ
Svar på tråden plus efter ivf