• Veritaslux

plus efter ivf

Jag har plussat. Idag!!!!  Vi gjorde vårt första färskförsök i juni, en toppfin blastocyst som ändå inte tog sig. Efter det tog jag ett break från FL över sommaren. Men sedan blev det ett längre break än så. Bestämde mig för att denna gång hålla mig borta från alla "vi som ruvar tillsammans trådar". Kände att jag inte orkade.

Fick i alla fall tillbaka den andra toppfina blastocysten från befruktningen, som legat i frysen under semestern. Och det tog sig!!! Det tog sig. Jag är svimfärdig av lycka. Kan knappt förstå att JAG efter nästan tre års kämpande ÄNTLIGEN får skriva att jag är GRAVID!!!!

Grattis säger jag också till alla som befinner sig i ett lyckorus!

• Veritaslux
    1 Tea skrev 2010-10-02 09:00:08 följande:
    Grattis det är en underbar känsla att få säga att man är gravid!
    Grattis till dig också. Gjorde ett gravtest till idag på morgonen, två skarpa, klarröda streck. I går gjorde jag med CB digital och det var ändå på eftermiddagen. Då blev det "gravid 2-3 veckor" vilket stämmer. På måndag ska jag ringa kliniken och boka tid för gravid-ultraljud.
  • Veritaslux
    Elsasmama skrev 2010-10-02 10:40:22 följande:
    Pixels: Grattis till ett underbart besked! Här svallar hormonerna så jag blir tårögd bara av att läsa ditt inlägg! Glad
    Tack, och grattis. Ja, jag är också i ett lyckorus. Är så glad för både min egen och andras skull. Det är bara en person, förutom maken som jag pratat med och det är min bästa vän som gått igenom samma resa. Jag var lite orolig och ville få lite stöd hur man ska göra för verkligen glädjas. Vågar man ta ut segern i förskott? Hon gick igenom en längre resa än jag (nästan fem år och tre misslyckade IVF), men hon sade: "Njut, bara njut, gör allt du drömt om. Köp gravidtidningar, skriv namnlistor, surfa på FL. Det gjorde jag. Du måste utgå från att det ska gå bra. Vad är vitsen med att ta ut något negativt i förskott?" Och hon har ju rätt. Så jag försöker.

Är det någon här i tråden som bor i Stockholm som har tips på mödravård? Jag tycker det är jättesvårt. Min make har känt sig så utanför hela behandlingen och är dessutom väldigt rädd för blod och sjukhus. Vill hitta en barnmoska som är pappavänlig också. Helst på Södermalm för jag bor där och jobbar söder om stan... Jag kan ärligt säga att jag är superless själv på alla läkare och barnmorskor som bara pratar om mig och aldrig honom. Det är VI som ska ha barn, inte bara jag.
  • Veritaslux
    Angelique skrev 2010-10-02 12:54:22 följande:
    Grattis Pixels! Klart pappan ska vara delaktig. Vi har gjort våra IVFer på Sophiahemmet, och jag trodde vi skulle gå kvar där. Men så kanske det inte går till. Får se när vi varit på ultraljud på onsdag. Håller med om att det är en svår balansgång mellan att njuta och ta ut saker i förskott. Men självklart ska vi njuta. Går det fel blir vi ledsna ändå, ingen idé att vara det i förtid!  
    Åh, vad spännande att du ska på ultraljud. Jag ska ringa KS på måndag och får väl tid för ultraljud då. Jag är ganska säker på att Sophiahemmet inte har någon mödravård, och rutinen som jag vet det är att efter att man gjort det tidiga ultraljudet på kliniken, så "lämnas" man att hitta en barnmorska på egen hand (sedan har säkert många privatkliniker samarbeten etc. med olika mvc).

Men många har redan hittat en och bokat tid ändå. Det är en djungel i Stockholm...
  • Veritaslux
    Gullvippan skrev 2010-10-03 11:25:47 följande:
    Grattis till plusset!!! Jag har egentligen inget tips för mödravård men jag jobbar på södermalm så jag valde Södermalms Barnmorskor mkt pga att de ligger bra till, men när jag ringde dit för att boka tid var de väldigt gulliga, lugna och trevliga. Kändes bra i magen helt enkelt, hoppas att det håller i sig. De frågade i alla fall om pappan och att han ska med dit, hans namn mm.  Jag ska dit första gången den 21a okt dvs efter det att vi gjort vårt första VUL  på Huddinge.
    Åh, tack för tipset. Vilken vecka är du i? Jag har inte ringt Huddinge än, för jag hade testdag i torsdags men då var jag bortrest så jag testade fredag eftermiddag när jag kom hem (och i går morse igen! Glad ) så då var det försent att ringa. I morgon ringer jag och bokar tid... och då tänkte jag ringa till Mödravården också. Läste att det kunde vara köer redan nu.

Jag har satte förresten in en 6-dagarsodlad blastocyst den 17/9, och min ÄL var den 11 september. Enligt FL ska jag ha barn den 3 juni 2011... Är i v. 5+1 nu som jag förstått det.
  • Veritaslux
    mammiz83 skrev 2010-10-03 16:44:00 följande:
    hej tjejer!
    Jag hoppar också in här om det går bra?
    Jag plussade 19 sept på mitt femte ivf-försök och 3 års kämpande. Jag tror jag är i 6+5 och ska på VUL på torsdag. Men jag är sjukt nojig och nervös, för jag känner inte av några symptom. Förut var brösten liiiite ömma och smått svullna men det har gått tillbaka. Det enda som känns lovande är att jag inte sett röken av något blod och att senaste testet i förrgår visade på ett tydligt plus som dök upp långt innan kontrollstrecket.
    Hur känner ni andra?
    har ni mycket symptom?
    Åh, du ska nog inte vara nojig. Det där med brösten är tydligen jätteolika, en del känner inte alls, och jag läste någonstans att det inte är ovanligt att det känns i början, men att det sedan går tillbaka för att sedan inte komma tillbaka förrän i slutet av graviditeten. Lita på det starka strecket och bara njut!

Själv har jag massa symtom:
    - Molvärk som kommer och går (men inte röken av vare sig spottings eller blod)
    - Så hungrig, måste äta varannan timme annars känns det som att jag döööör. Jag brukar vara känsligt för blodsockerfall men så som det känns efter två timmar känns det normalt efter 4-5 annars (om jag glömmer ett mellanmål).
    - Förändrat smaksinne. Tål plötsligt inte fetaost, tycker det luktar och smakar grymt illa. Favoritglassen smakade gott, men annorlunda. Så märkligt.
    - Cravings efter mjölk. Dricker normalt inte så mycket mjölk. Men nu tycker jag det är så GOTT!
    - Och ja, mina bröst är fortfarande svullna och ömma. Är i v. 5+1 om jag räknat rätt.
  • Veritaslux

Så, då har jag bokat tid för ultraljud och mödravård. Ska till KS Huddinge den 19 oktober och inskrivning hos barnmoska den 8 november. Jag blev erbjuden ett första kortare samtal innan dess, men jag kände inte att det var nödvänigt att höra om risker med alkohol, tobak och droger.

Det blev MVC Södermalm. Hade tänkt mig Södra BB först, för jag pratade med en vän som gått och fött där, men efter en timma (!) i telefonkö gav jag upp och ringde SÖS växel för att beklaga mig lite och höra om något var fel. Då kopplade de mig (innan jag hann protestera) till barnmorskorna på Södermalm, typ "vanliga" MVC som jag förstod det och fick prata med en hyfsat tillmötesgående kvinna som då sade att hon inte trodde att jag kunde föda på Södra  BB ändå eftersom IVF anses vara "riskgraviditet". Det stod inget sådant på webben så jag blev förvånad och hon kollade upp det för säkerhets skull. Jo, tydligen var det så! Så sade hon i alla fall att jag gärna fick skriva in mig hos dem, och så pratade vi lite och då gjorde jag det.

För de som inte vet är Södra BB en förlossningsavdelning i "hemlik miljö". Lite mysigare och mer ombonat, färre läkare och fler BM, mer naturligt även om det är okej med bedövning etc.

Sedan googlade jag och kollade Vårdguiden och de har fått bra betyg så då kan jag väl lika gärna gå där, tänkte jag. Jag är lite orolig för min man, som dels känt sig utanför under behandlingen och dels är livrädd för sprutor och blod. Jag tror inte han har förstått riktigt vad en förlossning kommer innebära, och jag tyckte väl inte att den BM jag pratade med hade några bra svar och heller. Men det kanske blir bättre när vi börjar gå på besök.

Dagens symtom. Total virrpanna på jobbet. Allt är bara gröt och det blir fel. Obestämd 

• Veritaslux
    Angelique skrev 2010-10-05 09:05:55 följande:
    Pixels: Jag tycker det låter toppen att du tog vanliga MVC. Inte för att sprida skräckhistorier, men vi har vänner som fått ett handikappat barn pga att de valde Södra BB (fast den på Danderyd, har glömt vad det heter, men det är samma). Just eftersom de har färre läkare. BM  upptäkte för sent att det var något galet vid förlossningen, och sedan tog det tid för läkare att komma. Nu lever ju dottern som väl är, men de vet ännu inte hur svåra skadorna är. Hade de varit på ett vanligt BB hade hon kanske inte fått några men (det är klart man vet inte säkert, men ändå). Och det värsta är att de säger att de följt alla rutiner och ingen har gjort fel. Och sedan har jag hört från bekanta som är läkare att de aldrig skulle låta sina anhöriga föda på de här klinikerna.

Och jag tror säkert din man kommer känna sig delaktig!
    Usch, det låter inte bra. Jag har faktiskt ringt till Södra BB igen, för nu efter att ha googlat lite blev jag tveksam till om det verkligen stämmer det där med riskgraviditet. Hittade någon gammal tråd här på FL om en tjej som gått där som jag uppfattade det hade gjort IVF, t.ex.

Men det var i alla fall samma sak igen, satt i telefonkö jättelänge innan jag gav upp. Bara att det är så svårt att komma fram gav mig dåliga vibbar. Förvisso säger det på telesvar att man kan ringa ett annat nummer om det är akut och de kanske har en särskild telefon för redan inskrivna, men i alla fall... har inte tid att sitta här varje dag på jobbet och vänta i telefon för att komma fram och boka tid.

Så jag googlade lite och kollade på Södermlams barnmorskor på webben  igen och det känns bra. Det finns ju andra också, flera privata alternativ, men om man tittar på Vårdguiden vad folk sagt i enkäter o.s.v. får de minst lika bra betyg som alla andra. Antar att personkemin med barnmorskan också betyder en del. Jaghar fått någon som heter Vivianne. Maken var väldigt för Södra BB (mycket just p.g.a hans rädsla för sjukhus) men när jag sade att de har pappagrupper på vanliga mvc (såg ingen om det på södra bb) sken han upp. Ingen av hans vänner ha små barn just nu, och det lät som att han gärna ville träffa andra. Det trodde jag inte först, var rädd att han skulle tycka det var "töntigt".

Var går du någonstans? Eller ni andra? Det är så tyst här i tråden! Tycker det verkar vara få kämpare som är nygravida just nu...Obestämd
  • Veritaslux
    mammiz83 skrev 2010-10-05 10:14:12 följande:

igår kväll tog jag ett nytt test, behövde få se svart på vitt att jag verkligen är gravid eftersom jag känner så lite, och direkt dök det upp ett starkt och fint plus. Skönt.
    Nu återstår nästa stora milstolpe, VUL. Känner mig nästan lika nervös inför detta som inför TD...

Åh, jag förstår precis. När ska du på VUL? Jag fick tid den 19 oktober. Är så himla spänd. Å ena sidan tycker jag att det ska bli så roligt, å andra sidan kan jag inte låta bli att oroa mig lite ändå... Maken och jag har i alla fall satt det datumet som det magiska att vi börjar berätta då (nu vet några få redan). Mitt jobb är väldigt stressigt och jag måste prata med dem inte alltför sent om min arbetssituation (det är kul och jag trivs men innan jag blev gravid sade jag rent ut att jag ville jobba mycket nu för att bli klar med vissa projekt och hellre ta ut komp i jul). Nu och fram till den 19 oktober kommer jag skylla på att jag inte är riktigt kry (mycket förkylningar etc.). Därför måste jag dra ner på tempot. Typ.
  • Veritaslux
    mammiz83 skrev 2010-10-05 10:42:54 följande:
    Pixels: jag ska på VUL nu på torsdag, 7 okt. Längtar å ena sidan, men bävar å andra sidan....
    Vi kommer också berätta för lite fler efter VUL om det ser bra ut. men på mitt jobb vet alla redan eftersom jag varit öppen med mina VF-behandlingar på grund av all ledighet för att slippa alla frågor.
    Det kommer gå så bra!!! Du får berätta sedan hur det gick, hur det kändes!
  • Veritaslux

Angelique: Vad underbart! Längtar så själv... men det är nästan två veckor kvar för mig. Obestämd 
    MillaPo: Grattis och välkommen hit.

• Veritaslux

Mammiz: Vad ledsen jag blir för er skull. *styrkekram*

• Veritaslux

Hej alla! Jag finns också. Tycker också det är kul med en tråd för "oss". Jag är givetvis himlastormande lycklig efter att givetvis ha blivit gravid, tyvärr mår jag inte så bra fysiskt. Har nog alla tänkbara symtom. Är på dag 8+2 idag och sedan vecka förra veckan är det riktigt illa. Mår konstant illa, är supertrött (vill bara soooova hela tiden), huvudvärk och magen har ballat ur fullständigt. Hade IBS med mycket gasproblem och kan lätt säga att det är dubbelt så jobbigt nu. Gaser har jag hela tiden men på kvällen är magen helt uppblåst och gör jätteont. Inga byxor passar. Rynkar på näsan 

Jag längtar så att tiden ska gå fort och att mina värsta symtom lägger sig om några veckor (verkar som att de, för de flesta, blir lättare i v. 11-12). Tycker lite synd om min make för jag är bara tråkig och vill aldrig göra något. Att gå till jobbet känns som att bestiga ett berg eller något. Förvånad

• Veritaslux
    Mammiztill2 skrev 2010-10-25 14:34:59 följande:
    har du prövat miniform tabletter inget som hjälper?
    Jag hade mycket problem med tarmarna med svåra kramper i dem och ibland med samband med gasig
    då tog jag Papverin och i bland mini form.

jag blir jätte nojjig nu då min mage blev om den blev idag ,och den känns helt bubblig i tarmarna om jag tar på magen.
    Hur länge tog du progestoron?!
    Jag har inte testat just Miniform men andra "antigas"-tabletter. Tycker tyvärr inte det hjälper. Papervin har jag inte hört talas om. Är det receptfritt? Jag tycker verkligen jag försökt med det mesta. Jag äter "lagom" med fibrer, äter ofta (måste jag för att hålla illamåendet borta också), dricker mycket vatten, äter inte lök, bönor etc... rör på mig. Men det spelar ingen roll. Magen är som en stenhård boll på kvällen. Lite olika hur bra den är under dagen.

Jag tog inte progrestron denna gång, detta var ett fryst embryo i ostimulerad cykel!
  • Veritaslux
    Mammiztill2 skrev 2010-11-04 10:28:16 följande:
    hej!

fick i tisdags se ett hjärta som slog så GLAD!!
    Grattis! Vad härligt!
  • Veritaslux
    strumpa skrev 2010-11-06 15:40:13 följande:
    Att man har sett hjärtat slå och missfallsrisken minskar, är det för att det blir nått psykiskt då eller? (Ursäkta om jag är trög)

I torsdags var jag på RMC för att min mage är svullen som en ballong och spänd Gråter  och där konstaterades det att jag har vätska i buken. Usch inte kul alls, ser ju redan gravid ut och jag är bara i vecka 5... På tisdag ska jag dit igen och kolla hur det ser ut, kan det vara så att det försvinner av sig själv? Imrogon tar jag min sista proggis kan det hjälpa till att få bort vätskan??
    Jag har för mig att du också fick något liknande så tänkte om du kanske visste något.
    Kram 
    Hej, hoppas det är okej att jag svarar på det här med missfallsrisken. Nej, det har inte med det psykiska att göra (det tror jag man kan räkna bort när det gäller missfall överhuvud taget. Missfall pga av yttre orsaker är ovanligt utan det handlar om att fostret inte hade de genetiska förutsättningarna att utvecklas som det skulle). Som jag förstått det handlar det om att en majoritet av missfallen sker innan veckan tolv, men de allra flesta missfall sker väldigt tidigt, innan hjärtat börjat slå. Det är dock väldigt vanligt att fostret inte utvecklas som det ska, men att bortstötningen inte sker förrän flera veckor senare. 

Vi som får tidiga ultraljud får bekräftat en viktig milstolpe=hjärtat och dessutom klarlagt att fostret har de mått det ska ha relaterat till graviditetens längd. Som min läkare sade: "Jag kan självklart inte garantera någonting, det kan man aldrig, men att det ser bra ut såhär långt, det är väldigt bra."
  • Veritaslux

Hej alla! Jag har inte skrivit här så mycket... men nu såg jag att det varit lite aktivitet. Är i vecka 17+6 idag och väntar så med spänning på mitt RUL i nästa vecka.

På mig syns magen jättetydligt, men jag känner ingenting. Ni som börjat känna ordentligt, när började ni känna egentligen?  

Apropå magen upptäckte jag en lite "rolig" sak i går. Jag har som sagt en rejäl "kula" men när jag lutar mig bakåt stående ändrar liksom magen form, den liksom dras in från sidorna och det bildas som en mer spetsig "kulle" eller en "vall" på mitten (från strax nedanför naveln och hela vägen upp till revbenen nästan). Efter att studerat anatomiska bilder funderar jag på om det är livmodern som putar ut när man gör så? Men vart tar tarmarna vägen? Foten i munnen 

Haha, ja det är fascinerande dethär med att vara gravid första gången. Skrämmande och roligt på samma gång.

Gott nytt år!

• Veritaslux
    denita skrev 2011-01-07 19:37:14 följande:
    God fortsättning! Hoppas att alla mår bra och att magarna växer. Min barnmorska sa att om man är gravid genom ivf så går man inte över tiden. Då sätter de igång en innan. Har era också sagt så?
    God fortsättning! Det är nog olika i olika landsting i så fall. I Stockholm går man över en vecka vid IVF (två vid "vanlig"). Det råder dock delade meningar även inom vårdpersonalen vad som är vitsen att särskilja, eftersom man inte längre räknar IVF-graviditeter som riskgraviditeter. Jag frågade BM om man sätts i gång på dagen +7 eller vad som gäller men då sade hon att kontroll och bedömning görs efter en vecka.
    Väntar första barnet. BF 110603
Svar på tråden plus efter ivf