Älva1973 skrev 2012-11-22 09:49:14 följande:
greeneyes: Ja jag är lite fundersam, men läkaren på VC sa att han inte vill medicinera. Men nu är han inte expert på fertilitetsområdet så jag överlåter det beslutet till min gyn-läkare. Väntar på svar på hennes prover. Får då se om det diffar mycket siffrorna. Har hört att de kan variera lite från vecka till vecka.
Om dina prover visar något större fel så kontaktar de alltid så snabbt som möjligt, annars får man vänta på brevet som kommer efter ca 2-3 veckor.
Läkaren bokade in en telefontid med mig eftersom jag bor och jobbar långt bort, så oavsett vad får jag svar på onsdag. Men vill ju helst veta innan ju, ifall vi ska försöka eller inte. Annars försvinner ju ett helt försök..
Konstigt att de inte remitterar dig vidare, min läkare sa att om övriga prover visar på samma sak så blir jag remitterad till en endokrinolog (?) som hjälper mig med det. Jag tycker att du borde söka en second opinion, vet att de är oense i läkarvärlden kring när man bör behandla.
Pillan2012 skrev 2012-11-22 09:56:30 följande:
oj... nu fick jag lite ångest... Får jag fråga hurdana symptom hade du, vad hände när du blev jättedålig, hur konstaterades äggledarinfektion (och hur fick du det?) och hur åtgärdades det? Har du haft problem efteråt av infektion, blev det några ärr etc.? Ska ringa imorgon på telefontiden....
Förlåt, det var inte meningen att ge dig ångest men du borde verkligen ta det på allvar. Jag gjorde inte det och gick med det så himla länge, vilket var dumt.
Alltså, jag fick jääääätteont i livmodern, typ buken, med någn månads mellanrum (ofta i slutet av mensen) och då gjorde det jätteont, så att jag låg och vred mig. Tappen var oerhört öm, kunde inte ha tampong. Men sen gick det över och kom tillbaka efter ett tag. Bokade tid hos gyn, men hon sa att det inte kunde vara livmoderinflammation eftersom man har ont hela tiden. Men efter typ ett år av sån smärta någon gång i månaden sökte jag akut (det tajmade alltid så att jag inte kunde åka in - var på landet, fick inte barnvakt osv) och då konstaterade de att jag fått livmoderinflammation (vet inte skillnaden mot äggledarinflammation, tror att de använder livmoderinflammation för allt). Jag hade en kopparspiral som läkaren plockade ut på en gång och så sattes jag på två pencillin. Har nyss gjort en spolning och det var inte stopp, men ärrvävnad är tydligen svårt att upptäcka så jag vet inte om jag fått sånt.
Mitt tips är att verligen kolla upp det, har du en infektion/inflammation så är det ju definitivt inte bra om du skulle bli gravid. Att de rotar runt på ÄL + 4 gör inget, de spolar ju inte eller nåt. De gör ett vaginalt ultraljud och tappen är ju stängd så det stör inte eventuellt ägg. Kolla det, gör inte samma misstag som jag och strunta i det!