• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Barbamamman: Otäckt med din svärfar! Vilken tur att han kom in i sådan tid och att han nu förhoppningsvis får medicin så han själv kan behandla sådant hemma. Aj, en hammare i huvudet låter ju verkligen inte skönt och det känns som om det skulle kunna gå illa om man får det. Kul med Ullared! Ja du har ju helt rätt, barn behöver inte en massa dyra grejer och ingen har ju bett dem att köpa det till dina barn.

Pilea: Med Selma fick jag tillbaka mensen efter att jag slutat helt med amningen, typ nån månad efter, så runt 8-9 månader efter förlossningen. Denna gången har inte mensen kommit tillbaka än, trots att jag var så säker på att jag hade PMS för ett tag sedan. En sån sötnos-kille du har, och fin katt med förresten! Var det din eller barnens farfar som är sådär krånglig med julfirandet? Oavsett, dåligt av honom tycker jag. Man kan ju försöka för barnbarnens skull och om han inte vill det så kan han väl inte kräva att ni ska anpassa ert firande efter honom, eller? Men vad knäppt att det inte blir någon fotografering på dina barns dagis! Hallen blev ju bra! Svart passar ju bra med trappan, eller är det mörkbrun den är?

Zandra: Nu är jag ju såå nyfiken hur det gick hos banken?? Kul med din nya mobil! Min kom också igår som sagt, jag är jättenöjd! Men vad skönt att ni kunde prata om det, om än på barnnivå.. Vad bra att han gav dig sovmorgon, då kanske nåt gick in i alla fall. Aha, jag förstod inte att det var på dagen Noah skrek sådär.

Jag känner nästan som jag har fått tillbaka lite mjölkstockning igen. Är allmänt frusen och hängig, lite huvudvärk. Fast det kan ju också ha att göra med att Selma har härjat och skrikit i natt, även Arvid har varit vaken en del. Blir en lugn dag, får se om vi kommer ut lite efter lunch.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Som vanligt så skriver jag i evigheter så du han posta först Zandra. Då fick jag ju veta hur det gick på banken! Så då är det till att fortsätta vänta då. Kul att du också är nöjd med din mobil! Ja vad är det med våra "stora" barn?? Man tänker ju att när man har en 3-åring och en bebis så ska det väl ändå vara bebisen som håller en vaken om nätterna?? Selma var helt hysterisk i natt!!

• Xgirl83

Ja det verkar vara mjölkstockning för jag har huvudvärk och känner mig konstig precis som sist. Fick nyss ännu mycket mer ont i huvudet så jag ska ta ett par tabletter precis här och lägga mig på soffan. MEN jag känner inget ont i brösten. Men jag minns att jag hade mjölkstockning när jag ammade Selma också, och inte hade direkt ont då heller. Andreas har kommit hem från jobbet så han tog precis med sig Selma ut. De har en väldigt lugn period på jobbet nu mellan semestrar och vinterhalka (han är bilplåtslagare) så han tyckte nog bara det var skönt att få gå ifrån jobbet för de har väldigt långtråkigt och segt just nu. Och så får han ju betalt från norska "försäkringskassan" för att vara hemma och ta hand om barnen när jag är sjuk så det kostar oss inget.

Zandra: Men vad gulligt att hon leker tittut! Och redan!

Barbamamman: Ja sådär om styckesindelningen var det jag också tänkte på om hon menade. Men din lärare formulerade sig ju lite otydligt.

Pilea: Men vad löjligt att de inte vill att ni tar med barnen, det är ju deras barnbarn!! Jag hade fet-bojkottat! Och att de inte prioriterar sitt barnbarns födelsedag tycker jag också är konstigt.

Nej nu får jag lägga mig ner en stund och hoppas att tabletterna snart hjälper lite.

• Xgirl83
    Sandra: Så roligt att du och Ain träffades! Men att Linn är så himla mammig då. Hade du också en så härlig natt, min var nästan exakt likadan, så skönt. Det är helt otroligt vad mycket bättre man sover när Selma sover i sin egen säng.

Barbamamman: En till som sovit bra i natt! Skönt! Ja ditt schema för dagen lät NÅGOT optimistiskt.

Pilea: Men vilken konstig förskola som börjar ringa sådär så fort det är något. Det är väl klart DE får ta tag i sakerna som sker på dagis. Selma har bitits och nypts några gånger, men hon har även själv blivit biten. Men de tar ju tag i det och säger ifrån. Vad jobbigt att killen inte ens äter, och sover oroligt. Han kanske inte alls trivs där, låter ju nästan så. Men om killarna tjafsar om bilarna, ska då inte personalen vara där och styra upp det och visa hur man löser sådana konflikter? Ja konstig svärfar du har, man tänker ju att meningen skulle vara "Man måste ju passa på att umgås med sina nära och kära för man vet ju inte hur långt man har kvar." Man kan ju göra både och. Klart de ska leva livet också men man tycker ju att barnbarnen borde vara viktiga.

Typiskt, Andreas kommer antagligen inte kunna vara pappaledig. För att dra en lång historia kort så jobbade han tidigare i Sarpsborg i Norge där han då betalade norsk skatt. Nu har han börjat jobba i Halden som räknas som gränskommun och ska då istället från årsskiftet betala svensk skatt och bara typ 7% skatt i Norge som kallas trygdeavgift. Eftersom han nu inte har någon intjänad inkomst i Sverige på flera år så mailade jag försäkringskassan och frågade om han kunde "flytta över" sin inkomst till svenska försäkringskassan för att kunna få ut full föräldrapenning, eller om han måste jobba upp den först och i så fall hur länge. De ringde mig idag och sa att han tillhör fortfarande norska "försäkringskassan" och ska ha föräldrapeng via Norge fortfarande, det är det "trygdeavgiften" bl a handlar om. Sä han kommer fortfarande inte ha något alls med det svenska socialförsäkringssystemet att göra. Och i Norge är föräldrapenningsreglerna inte lika flexibla som här. T ex får man bara vara hemma tills barnet fyller 1 år. Och jag kan liksom inte bara plötsligt säga till mitt jobb att jag tänkte komma och jobba några månader i vår. Likaså kan nog inte Andreas komma och säga till sitt jobb att han ska vara hemma plötsligt. I Norge måste man också bevisa att den andra jobbar för att få vara hemma, det är inte som här i Sverige att båda kan vara föräldralediga men för varsitt barn. Tanken var att han skulle ha varit hemma från augusti nästa år och tills januari när Arvid ska skolas in är det tänkt. Jag är faktiskt ganska ledsen över detta, det hade varit värdefullt för Andreas att få den tiden med sina barn, få ta Arvids inskolning m.m, och bra för hela familjen tror jag. Han var ju bara hemma 2 dagar/v under fem månader med Selma (även då pga att han var tvungen att ta ut pappaledigheten före Selmas 1-årsdag). Så vi får fundera på om det går att lösa på något sätt, men just nu verkar det inte så. Och just det här att vara hemma på heltid i några sammanhängande månader är ju nåt helt annat än hur vi fick lösa det sist.
  • Xgirl83
    Madde: Skönt att han är ledig och att ni umgås! Nej att stå och laga bebismat är inte lätt tycker jag. Det blir burkar här med, men det kan vara kul ibland (när bebisen äter mer) att laga någon speciell rätt som alla kan äta fast då att bebisen får utan salt osv, eller att göra något storkok och frysa in.
  • Xgirl83

Ja vi hade ingen aning om det där med att han skulle ta ut föräldraledigheten i Norge fortfarande, vi trodde absolut att eftersom han nu ska betala skatt i Sverige så skulle han bli inskriven i svenska socialförsäkringssystemet igen. Så jäkla surt. Så då ska väl jag vara föräldraledig typ 14 månader till då. Inte fel det visserligen, men ändå hade det varit så bra för Andreas att få vara pappaledig också.

Usch, ingen bra dag idag. Vaknade och kände mig inte alls utvilad och kände migrän på väg. Så jag hoppas på att värktabletter kommer hjälpa för eftermiddagen blir nog lite hektisk med hämta Selma, sen BVC för Arvid med bl a sprutor, sen måste jag några ärenden. Så jag ska nog bara ta det lugnt tills dagishämtningen, även om jag skulle behöva dammsuga och greja.

Barbamamman: Jag känner igen det där med att allt hopar sig, och då har jag ändå bara TVÅ barn och pluggar inte, så jag förstår att du har det kämpigt! Och jag förstår verkligen att du inte ger dig ut på vägarna nu med sommardäck. Vi har ingen snö men brrr, det var kallt i morse så varmare kläder fick åka på i morse. Det är fortfarande -2 grader i skuggan men det är soligt så det lär ju bli rätt varmt sen. Men vilken natt ni haft då!! Fy tusan. Har han varit vaken sedan 23.30??

Pilea: Vad skönt att få rensat ur och bli av med grejer!

• Xgirl83
    Pilea: Glömde ju, vad roligt att du kunnat få upp mjölkproduktionen igen!! Jättebra ju.
  • Xgirl83

Han har inte rätt att få någon föräldrapenningfrån Sverige alls, och "hans" 60 dagar tillfaller mig precis som om jag hade varit helt ensamstående. Sen om han tar ut ledighet i Norge (vilket då måste göras innan Arvids 1-årsdag samt att jag då måste jobba de dagarna) så dras de av från mina dagar.

Äsch, det är bara bra om man kastar lite extra grejer, man saknar dem oftast inte ändå!

Jag har inte så farlig migrän, det är därför jag först nu fattat att det är det jag har. Ibland blir det riktigt jobbigt, men ofta känner jag mig bara jättetrött och som en "vanlig" huvudärk men det kan ju vara illa nog. Ofta sitter det då i minst 2-3 dagar tyvärr. Men tröttheten är ofta värst.

• Xgirl83
    Glittrax: Oj, verkar ju vara en rätt ansträngd relation du har med din bror och hans sambo! Vad jobbigt. Har tyvärr inga liknande erfarenheter, som tur är får man kanske säga. Har de svårt att få barn och är avundsjuka pga det? Eller är det de som har barn och som är så överbeskyddande?

Jag gjorde beställning av Selmas födelsedagspresenter på hiko.se igår kväll. Det blev ett batteridrivet tåg till Selmas tågbana, ett sånt som har typ som en enkel fjärrkontroll så man kan gasa och bromsa och så. Sen älskar hon att rita så det blev en sådan här också: www.hikmet.se/Product.aspx&History=1582|1627 Den kan hon leka med bäst hon vill utan att det riskerar bli ritat på väggar och liknande, plus att hon kan sysselsätta sig med den i t ex bilen. Sen blev det en Pippi-målarbok och så har jag tidigare köpt en Drömmarnas trädgård-pyjamas samt begagnat från Tradera en Pippi-klänning, plus en bok på loppis. Så ska jag köpa ett rosa diadem som hon suktat efter (suck). Tänkte köpa ordentliga målarpenslar också men det kanske hon får i julklapp istället. Blev ju ganska mycket saker nu. Pippi-hus hade nog varit riktigt poppis här med! Men de har sådant på dagis så hon kan leka med det där, plus att jag säger till folk att hon önskar sig saker med Pippi-tema bl a . Blev Pippi-servetter till hennes släktkalas också.

Zandra: Men jag fattar bara inte varför ni ska ha sådan otur när det gäller allt!! Jag blir helt matt för er skull. Vad dumt att Dan hann skaffa abonnemang och allt då ju. Så taskigt att säga att Dan hade glömt det där för att han är glömsk. Tråkigt att du mådde dåligt på öppna förskolan, jättetrist när du nu trivdes så bra sist gång. Jo det gick bra på eftermiddagen, lite jobbigt när vi skulle hem bara men då var klockan precis den tid Andreas brukar komma till stan efter jobbet så han svängde bara vägen om så fick vi skjuts hem!

Barbamamman: Men vad jobbigt att Agathon strular så med sömnen och dessutom inte verkar bli mätt. Har tyvärr inga bra tips men jag tycker så synd om dig! Undrar varför han håller på sådär med sömnen?? Skönt att du kunde läsa i kapp lite svenska i alla fall. Lustigt att Ullared går bra om du inte gillar folksamlingar. Hoppas du gör många fynd idag! (var det idag?)

Vi är bara hemma och tar det lugnt nu på förmiddagen, jag ska bl a sy i en knapp till fothällorna på överdragsbyxorna jag köpte - dåligt att det redan lossnat en knapp tycker jag när man lägger så mycket pengar! Lite senare idag ska vi på 60-årskalas, min svär-styvfar (sambons styvpappa alltså) fyller år.
  • Xgirl83
    Madde: Vad kul att din sambo vill vara pappaledig! Hoppas det går bra med ditt jobb då. Skulle din sambo ha tagit över föräldraledigheten i mars då? För Julius har väl inte fyllt 1 då?

Barbamamman: Vad mycket fina saker du fick köpt! Jag har aldrig varit i Ullared faktiskt, men med tanke på de prislapparna jag kunde se på dina bilder så verkar det ju väldigt prisvärt! Jag tycker det är lite dåligt av din syster att du nu ska betala en massa reparationer pga att du råkade köra när ni körde på grävlingen. Känns lite som att hon bara vill få reparationer betalt eller? Vilket roligt babygym/gåstol/hoppgunga eller vad det nu är! Kul att Agathon gillar det.

Ain: Haha, jag förstår att man får vänja sig lite vid att svärmor kommer och tar över hemmet. Det är ju lätt att misstolka som att man inte klarar av det själv eller nåt, men egentligen vill de ju bara hjälpa till och känna sig behövda som du säger. Min mamma har nu börjat planera att hon kan hjälpa till att laga middag till Selmas 3-årskalas, och vi kan ju utan problem fixa det själva men mamma vill väl också känna sig behövd antar jag.

Zandra: Jag undrar också vad flamländsk vävnad är för något?? Usch vad jobbigt att din bror också varit sådan!

Glittrax: Men hur kunde han tro att sms:et var till nån annan, du stod väl som avsändare? Gud så knäppt att hon blir avundsjuk när ett barn stjäl uppmärksamheten! Nej det där verkar inte vara mycket att sträva efter att hålla kontakten, men en bror är ju alltid en bror. Svårt det där! Jobbigt också om det är sambon som är kontrollerande och lyckas få med sig din bror.

Vi tar det lugnt idag, var ut på en promenad men det blåser och är riktigt ruskigt idag. Vi köpte med oss lite lunch hem och nu har vi tänt i kaminen, det är ju inte helt fel. Arvid han sover fortfarande i vagnen. Funderar lite på vad man ska hitta på nu. Blir nog till att sy i den där knappen först, som aldrig blev gjort igår.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)