• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Men vad hände nu, allt skrevs ihop! Jag ger upp för idag, dags för sängen...

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Men nu kan jag ju göra fetstil igen! Igår saknades hela det fältet.

Zandra:
    Men oj, här slängs allt bara runt av Selma, vare sig det är kläder, blöjor eller saker! Så ni ligger nog i lä ändå. Med vad skönt att hon inte vill ha nappen hela tiden, det kan ju bli jobbigt annars. Vilken bra natt ni haft!!

Barbamamman: Men stackars Fredde. Verkar ju inte bli någon kontinuitet alls och som du säger borde ju det vara jätteviktigt! Stackare som tycker att klassen är stökig, om man då har svårt med koncentrationen i vanliga fall, så förstår man ju att det måste göra det hela ändå mycket värre. Härligt med två bra nätter med Agathon!!

Madde: Oj med prislapp kvar och allt, vad snällt att ni fick den! Och jättesnäll faster som köper vinteroverall till honom också.

Selma vaknade i natt och var brännhet och jätteledsen, men efter Alvedon sov hon resten av natten och idag är hon jättepigg, men har fortfarande lite feber tror jag. Jag försökte underhålla henne med Hitta Nemo, och den kollade hon väl på i 10 minuter innan hon började springa runt igen. Arvid sitter i hoppgungan just nu, han verkar gilla den men Selma tar ordet "hoppgunga" bokstavligt och går och ska gunga på honom hela tiden.. Jag skulle behöva få städat lite här idag, men man får väl bara inse att det inte går att få lika mycket gjort en vecka då man har sjukt barn hemma, som en vecka när hon är på dagis tre dagar. Men jag har ju i alla fall större chanser att få något gjort om jag går ifrån datorn!

Jag glömde nog berätta igår att Arvid vände sig från mage till rygg för första gången!

Nej det är väl dags att göra lite nytta här hemma.

• Xgirl83

Sen måste jag bara få skriva en sak till. Selma har alltid gillat klänningar och kjolar, men nu är det extremt, hon tvärvägrar precis ALLT annat! Byxor och tröja går bara inte att få på henne. Jag som nyligen köpt flera par fina byxor till henne, samt även några tröjor. Kommer väl ligga oanvänt i garderoben. Förhoppningsvis kan åtminstone tröjorna bli lite använda om hon kan tänka sig kjol och tröja. När vi var på Lindex igår var hon dessutom jätteintresserad av alla accesoarer såsom glittriga diadem, örhängen, hårspännen... Fattar inte vad hon har fått det ifrån, jag själv har alltid varit mer av en pojkflicka och när jag var barn hatade jag både kjol och klänning och ingen fick sätta upp mitt hår. Haha, så det kan bli. Smidigt dock när man kan köpa ett diadem för 30:- till henne i födelsedagspresent och det kanske blir favoritpresenten.

• Xgirl83
    barbamamman: Jättefräscha tapeter! Blir nog fint. Men oj att Filippa var så bestämd så hon klippte sönder kläder!

Pilea: Det lät ju mycket mysigare och bättre med kyrkan! Har du råd att vara hemma så var det. Jag bor i Strömstad på västkusten.

Zandra: Men vad kul att Dan ev. kan få ett jobb redan om 2 månader!

Haha, jag trodde ärligt talat att alla 2-3-åringar var så här bestämda. Men era är inte det alltså? Hon har ju t ex bestämda åsikter vid varje måltid om vilket glas, tallrik och bestick hon ska ha. Ja hon har nog bestämda åsikter om allt faktiskt, när jag tänker efter.  Min sambo skulle nog påstå att hon fått det av mig. Jag provade idag att Selma skulle ha kjol men NEJ, det gick absolut inte. Det skulle vara KLÄNNING! Så hennes tröjor lär väl förbli oanvända...

Andreas sms:ade från jobbet förut och skrev att några "påtända narkomaner" som han skrev, hade försökt bryta sig in i våran och flera andras bilar utanför hans jobb! Men Andreas hade jagat bort dem.
  • Xgirl83

Men stackars Alwin, har han också fått feber nu??

En snabb fråga, vad har ni för febertermometer till era barn? Selma gillar inte rumptermometern längre, och jag förstår henne.

• Xgirl83
    Pilea: Men vad härligt att det var pengar du skulle få behålla! Shoppa på! Ajaj, det måste ju gjort ont på Tyra med tuggummit! Jobbigt att det ser konstigt ut nu, jag vet precis hur du menar för Selma fick tag på en sax för några veckor sedan och klippte sig uppepå huvudet så det ser helkonstigt ut..

Zandra: Vad trist att ni inte kan åka till Uppsala ändå. Ja du får försöka tänka som så att det viktigaste är att du och Dan får lite tid ensamma. Vilken hemsk mens du verkar ha! Krya på dig, eller hur man säger..

Barbamamman: Men så dumt att det bara blev två bra nätter med Agathon. Förstår att det kommer kännas konstigt att gå på marknaden med bara Agathon, men passa på och ta en riktigt lugn dag då! Låter ju jätteskönt. Jag tycker förresten det är en toppenidé av din syster att ge bort upplevelser i present! Det kanske man ska föreslå till släkten till nu när Selma fyller år.

Madde: Så spännande med en liten tand!!

Glittrax: Men stackars Nova! Vad otäckt det låter. Riktigt dåligt att man ska bli nästan dumförklarad dessutom, när man ringer sjukvårdsrådgivningen. Sån tur att du blev tagen på allvar sen. Hoppas att det gick bra i natt och att hon är bättre nu!

Här är vi väl på bättringsvägar nu. Jag är nästan bra igen och Selma och Arvid är på god väg också. Arvid har vaknat för att äta första gången redan vid 00-01 på natten ett par nätter nu. Undrar om han kanske inte längre står sig så bra på bara mjölk? Fast det kanske bara är tillfälligt också för det verkar som han växer mycket just nu. Jag skulle plocka fram pyjamasar i stl 74 idag och insåg då att även en del byxor och bodies passar redan nu, har ju nyss börjat med 68 ju! Sen såg jag också att vi tydligen inte fått ärva några pojkkläder i 74 så det fanns bara några få plagg som jag köpt och som vi ärvt till Selma som är neutrala. Men det mesta i 68 passar ju fortfarande så det är ju ingen panik.
  • Xgirl83
    Pilea: Men gud, 3 timmar osammanhängande sömn per natt kan man väl inte leva på?? Vaknar Max så mycket?

Madde: Men gud vad otäckt med att han skar sig så!! Och sådana sår som gör så ont, stackars lillkillen. Helmysko att ni inte kan lista ut vad han skar sig på.

Zandra: Jo det stämmer nog säkert med tillväxtperiod för som sagt så verkar han växa mycket nu. Vad kul att ni hade det så mysigt på restaurangen! Det är ni värda och behövde nog verkligen. Bra att ni blev så nöjda med maten trots att ni "bara" åkte till Tierp.

Ain: Men jobbigt med Miriams arm! Gick allt bra på sjukhuset? Ni verkar ha haft en fullspäckad dag igår. Att gå på etiopisk restaurang med någon från Etiopien måste ju vara lite extra kul.

barbamamman: Perfekt att hitta fönster på Blocket! Sånt är så tråkigt att lägga pengar på! Vi skulle behöva några nya också. Ja det där med skit i present vet jag vad du menar. Selma har så otroligt mycket leksaker redan, mycket pga att min mamma kommit med leksaker hon köpt på loppis m.m så det har fort blivit mycket. *suck* Så vi ska ta och rensa ur en massa nån dag.

ämmah: Välkommen hit! Vad tråkigt att du tappat kontakten med din vän. Har du ett barn eller flera?

Här har vi haft en lite strulig natt för en gångs skull, Arvid har vaknat flera gånger för att äta, plus att han har börjat gnälla så fort jag försökt lägga tillbaka honom i hans säng. Så jag är jätteirriterad idag som jag alltid blir av för lite sömn. Och jag skulle ta med Selma ut men efter alla förberedelser (hon ska välja kläder, borsta tänder, leka lite osv...) så ville hon INTE gå ut, så hon klättrar istället på väggarna här hemma. Det regnar och blåser här idag. Vi funderar på att möblera om vardagsrummet då vi inte är helt nöjda med hur det är nu.
  • Xgirl83
    Madde: Aj då, stackars kille som fått feber! Ja då förstår man ju varför han var så gnällig förut.

Idag har vi haft en så skön lugn dag, inte varit utanför dörren ens (jag försökte ju men Selma ville inte då så jag struntade i det). Vi har det mysigt här inne och eldar i kaminen. Vi åt våfflor till lunch, sen har jag fått gjort lite nytta här hemma som är skönt att ha gjort inför veckan. Nu hoppas jag på en lugn vecka efter sjukdomarna förra veckan. Selma längtar till dagis! Äntligen har man kommit ikapp med lite städning och sånt som behövdes efter veckan som gick. Igår städade vi tvättstugan och körde iväg skräp till tippen, så skönt! Sen var vi hos barnens farmor och åt middag på kvällen där faster och kusinerna också var.
  • Xgirl83
    Pilea: Skumma prickar! Ja det jag tänkte på var vattkoppor för då kan de väl få snuva också? Så då kanske svinkoppor kan ge liknande symptom eller? Men om de försvann så fort igen så är det ju svårare att lista ut. Hmm..

Zandra: Jobbigt att tagen blev tung till slut. Så du ligger kanske fel med medicineringen IGEN? Hoppas inte det! Kul att han gillade praktikplatsen, fast monotona arbetsuppgifter kan ju vara rätt jobbigt.

Ain: Konstigt att hon bara får luxation sådär. Hon kanske har något fel på armbågsleden så att "skålen" inte är tillräckligt djup om du förstår hur jag menar? Ja det är verkligen så mycket trevligare att vara hemma om det är någorlunda i ordning.

barbamamman: Men vad dåligt att HM inte skickat alla kläderna ÄN!! De är verkligen dåliga med leveranserna. Antar att man kan vara det när man är ett av världens största företag... Jag beställde lite därifrån igår men tog bara sådant som det stod fanns i lager, hoppas nu bara de inte ändrar det. Så skönt att du fick rensat ut bland barnens leksaker!! Jag har gjort detsamma idag.

Arvid har ju 4 tänder där nere på väg upp, och redan så känns det helt annorlunda att amma. Det gör ont. Inte så att jag inte står ut, men tillräckligt för att det inte ska kännas särskilt mysigt längre. Och jag minns ju när Selma hade fått tänder uppe också, då kunde jag inte slappna av alls utan var bara så rädd för att hon skulle bita mig (även om jag inte tror att hon faktiskt gjorde det nån gång). Vet inte hur jag ska göra med amningen, tror jag vill dra ner på det. Fast samtidigt hade jag kunnat tänka mig att amma länge till för det har ju fungerat så bra, och detta är ju troligen sista barnet. Jag pumpade ut lite mjölk idag för att testa igen om han ville ta flaskan (det var ju 2-3 månader sedan vi testade sist och han vägrade). Och han slukade allt direkt! Så då skulle jag ju faktiskt kunna börja gå över lite till ersättning, eller kanske pumpa ut och ge på flaska istället för från bröstet. Vi började med smakisar igår, han har fått potatis i två dagar och det går bra hittils! Jag vet ju att många ammar långt efter att barnen fått tänder, men jag är väl vek. Eller inte SÅ motiverad att amma trots allt. Jag vet inte...
  • Xgirl83
    Pilea: Men tänk så här att om han får mat mer sällan så äter han istället mer varje gång, dvs han får ändå i sig samma mängd men kanske på ett lite bättre sätt. Jag har nog tänkt tvärt emot dig, att bättre om det kan gå lite längre mellan målen så att han äter ordentligt och inte håller på och småäter hela tiden. Du kan ju inte fortsätta ha det som nu, det måste ju vara jättejobbigt! Vilka underbart söta barn du har och vilket fint kort!

Barbamammans: Kul att se lite bilder! Badrummet ser jättesnyggt ut! Jag undrade detsamma som Pilea ang. våtrumsfärg men fick ju svar på det. Oj att Agathon äter så bra med riktig mat!! Härligt.

Får bläddra bakåt en sida för att svara era andra.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)