• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Barbamamman: Men så dåligt att du fick ta alla barnen då, du får sätta ner foten! Du måste ju få plugga ju. Vad jobbigt med läxan, går det inte att maila läraren och få hjälp? Oj så jobbigt med din far! Var du med när han blev dålig på din systers gård? Lite konstigt sammanträffande för idag är det exakt 4 år sedan min mammas man gick bort också. Hoppas du får en så bra dag du kan, kram.

Jag har varit en sväng på stan med bara Arvid (=egentid för han märks ju inte i vagnen) och hämtat ut paketet med Selmas presenter plus kompletterat med ett par sista små grejer. Blev även nappflaska och sån Godnatt-välling till Arvid. Vällingen är ju från 6 månader och Arvid är det först om 2½ vecka, någon som vet hur noga det är att de är 6 mån? Vi spär säkert ut med mjölk först ändå, undrar om man kan testa redan nu? Jag vet inte varför de ska vara just 6 mån.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Barbamamman: Usch, en jobbig natt igen, vad tungt för er! Ja den där svenskan låter ju jättejobbig! Lite dåligt att det ska behöva ta flera dagar att få svar, en lärare måste man väl kunna ha tillgång till för råd och stöd.

Zandra: Så kul att det kommer en massa nya ord nu! Konstigt med Linn att hon har börjat vakna sådär, verkar hon hungrig eller är det bara att hon stökar?

Ain: Kul med middagen, det är ju alltid skönt när det är nära hem också.

Det gick rätt bra med vällingen igår, jag blandade ungefär 50/50 med bröstmjölk och han drog i sig allt utan problem. Jag fick blanda mer, men då blev det mer välling än mjölk, och då ratade han det. Jag vet inte om han helt enkelt var mätt då, eller om han tyckte det smakade ovant. För sen vaknade han redan kl 3 i natt för att äta, istället för kl 5 som han brukar, så jag hoppas lite på att han aldrig åt sig mätt igår för annars hade vällingen motsatt effekt än jag hoppats. Och anledningen till att vi blandar är väl främst pga att hans mage inte svarat så bra på ny mat, så vi vill ta det lite försiktigt. Det har ju tyvärr blivit ilite så att han somnat vid bröstet på kvällarna vilket vi vill komma ifrån eftersom det då blir jag som får natta honom varje kväll, och på det sättet blev vällingen lyckad. Han fick välling/mjölk, sedan ny blöja & pyjamas, sen i säng, napp, och så somnade han helt lugnt inom några minuter.

Idag har vi varit hos min mamma och fikat. Min bror kom dit med sin son också.
  • Xgirl83
    Zandra: Jag tycker också ni ska ta fram fler böcker, bara positivt ju! Kul att han äntligen vill kolla i böcker och det kommer nya ord till på köpet. Oj 800:- var ju bra!! Nej du har rätt i att man inte får mycket för kläder på Tradera, åtminstone inte i mindre kläder eller om det är t ex Lindex och H&M. Jag köpte fin-/julkläder till Arvid igår:
    www.tradera.com/tuffa-julklader-skjorta-byxa-m-avtagbara-hangslen-stl-74-auktion_341785_121059001
    Men sen kom så bra rabatter på Ellos och jag var lite sugen på dessa kläderna, men känns ju lite onödigt nu då:
    www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=273205&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink= (gillar egentligen inte så mycket kläder med dödskallar på, men om man bortser från att det är just dödskallar så tyckte jag det var så fint)

Skönt att ni fick en bättre natt! Ja man behöver de där längre sömnpassen. Jag har också funderat över Pilea hela veckan!

Barbamamman: Nej nej nej, inte magsjuka!! Och lagom tills din man ska åka iväg också. Sen tycker jag lite synd om din man också som fick sätta sig i bilen och åka 10 mil med eventuellt magsjuka på gång. Hoppas han inte behövde sätta sig i ett dike och dra ner byxorna, eller springa ut från mötet. Skönt att du kom igång med läxan ändå! Så kul att Alwin har fått dagisplats! Det låter ju som att han verkligen skulle behöva det så det blir nog jättebra. Men synd att det är just när din man är bortrest, förstår att det blir en del pusslande för att få ihop det. Jo jag hoppas också att Arvid inte får en ovana att vakna så man får sätta in nappen på nätterna nu istället! Men det är mycket värt att det går så lätt att få honom att sova både på dagen och kvällen.

Idag kom Selmas dagisfoton på posten. Hon ser väl inte jätteglad ut, men hon ser blyg ut så då kan man ju förstå att man inte skrattar direkt. Tycker hon blev söt min lilla skrutta. På gruppfotot ser hon glad ut. Förra årets foto var en katastrof, undrar om det ens var en utbildad fotograf som tog det kortet. Selmas huvud var jättelitet på det stora kortet, han kunde liksom inte zooma in eller flytta kameran närmare eller nåt när det kommer ett lite mindre barn? Och så fick hon hålla sig i något som ser ut som en stolsrygg som ser lika stor ut som Selma på kortet. Så därför får vi vara nöjda med årets kort. Men hennes hår är fortfarande hemskt sedan hon klippte sig mitt på huvudet.

http://www.familjeliv.se/hem/xgirl83/gallery/phpcxqtqc.jpg
  • Xgirl83
    Barbamamman: Ojoj, jag tycker så synd om er med magsjukorna!! Hoppas. hoppas att så få av er som möjligt åker på det. Hehe, jo dödskallar är kanske ok, men jag tycker inte min söta lilla bebis ska förknippas med sånt hemskt, haha. Glömde säga förut, att du blandade nog ihop mig med Glittrax - det är hennes bror som är ihop med den konstiga flickvännen.

Arvid drog just i sig först 220 ml av mjölk/välling-blandningen och sedan 170 ml ren välling. 390 ml! Jag fick göra i ordning i 4 omgångar för varje gång trodde jag att han inte skulle orka så mycket till. Då får vi se hur han sover i natt för igår fick nog inte Andreas i honom mer än 70 ml eller nåt, och kvällen innan fick jag väl i honom 110 ml.
  • Xgirl83
    Zandra: Jo Selma blev söt, tycker jag som partisk mamma, fast synd att ingen kunde sätta upp det där hårspännet som hänger på trekvart. Kan dock säga att hon blev mycket bättre på gruppfotot, jätteglad och go. Hoppas ni har en mysig dag med Noah idag, du får rapportera vad han tyckte om tågbanan och det sen! Har han längtat efter sin födelsedag? Kanske är det tänder på gång för Linn då med sånt bajs?? Vad jobbigt när hon krånglar så vid maten, men att hon kan få hålla en egen sked medan du matar var kanske ett bra tips? Jag är inte van vid så envisa bebisar så jag har inga bra tips. (är mer van vid envisa 3-åringar)

Barbamamman: Skönt att det inte är så mycket värre med magsjukorna i alla fall. Ja ibland verkar magsjukorna bli konstiga! Skönt ändå att han slapp kräkas, och då blir ju smittspridningen förhoppningsvis mindre också. Ja vinterjackor som är så dyrt!! Jag har två gånger i rad nu haft dunjacka av märket Northbrook som finns på  Intersport, tror bara jag gav 400:- för den jag hade sist och den älskade jag. Varm men ändå så mjuk och smidig att röra sig i. Försökte hitta en likadan förra hösten och då blev det en liknande för 600:- av samma märke. Du kan ju kolla här, såg dock ingen exakt sådan nu: www.intersport.se/Produkter/Klader/Jackor/

Glittrax: Stort grattis till Nova idag!! Vad tyckte hon om sina presenter?

Jodå, Arvid åt först kl 6.15 i morse så det var ju bra! MEN jag fick stoppa in nappen minst 3 ggr innan dess. Får hoppas det bara är tillfälligt för han är lite knepig just nu. Men annars får jag väl vänja mig vid att stoppa in nappen då.

Maten står i ugnen, blir nån form av pastagratäng med fläskfilé som jag trollade ihop. Dags att ta ut den nu.
  • Xgirl83
    Ain: Selma längtar också så till sin födelsedag och säger också "Jag blir TRE år!" och håller upp tre fingrar. Det kom en reklamtidning från en leksaksbutik förra veckan och den tidningen är helt sönderläst. Hon har suttit och kollat i den och pekat på allt hon vill ha när hon fyller år. Kul att du också gillade kläderna! Men jag gjorde en beställning på Ellos idag och köpte det inte. Som sagt, lite onödigt när vi nu köpt ett set. Låter som en god soppa, den kanske man skulle testa. Vet inte om jag vet hur butternut pumpa ser ut bara? Tror den också kallas butternut squash? Spännande med "ny" barnvakt!

Zandra: Stackare, så lite sömn!! Låter som ni hade mysigt födelsedagsfirande. Kul att han verkade gilla tågbanan. Det är ju skoj att han får något på dagis också ju! Så han gillar pussel så mycket ,det är ju roligt. Hur många bitar var det i det han fick nu? Ja det är klart att det kanske inte blir samma sak för er som inte på det sättet har varit på födelsedagsfirande och liknande med Noah, och även att han inte pratar så mycket ger ju vissa begränsningar.

Nej nu måste jag komma i säng!
  • Xgirl83

Zandra: Hmmmm, det är ju inte så bra att mensen är försenad och att det känns annorlunda på nåt sätt. Konstigt med Linns vaknande på nätterna och att det är så oregelbundet, man blir ju knäpp på att försöka förstå varför de vaknar sådär.

Skriver mer sen, fick besök!

• Xgirl83

Fick besök av min bror, hans sambo och deras lille son förut.

Pilea: Oj då vad jobbigt det låter.. Hoppas det inte är nåt som fått alltför allvarliga konsekvenser. Men jag är ändå "glad" att det inte var något annat för jag började seriöst fundera på vad som skulle kunna ha hänt. Du är saknad här också!

Barbamamman: Men ska du läsa 540 sidor på så kort tid!! Vad jobbigt att fler i familjen blivit sjuka nu. Oj, en toalett bara tycker ju jag är lite när VI är magsjuka, och ni som är så många. Wow, ett VG ska du ju vara jättestolt över, grattis!! Perfekt att få jackan i julklapp. Jag håller med dig lite ang sötsaker på dagis, man dör ju inte av att det är glass där ibland. Desto viktigare tycker jag då att det inte är för mycket sötade yoghurtar och juicer och sånt som de äter till lunch och mellis varje dag (Selma dricker juice till frukost nästan varje dag, men sådan som är utan tillsatt socker, frukten är ju söt nog som den är). Jippi att Agathon sover!

Zandra: Jaha, tur ändå att mensen kom då, men vad jobbigt att du har så himla jobbig mens nu för tiden. Men finns det inte någon medicin eller liknande om man har väldigt jobbig mens? Kanske värt att kolla upp.. Oj så duktig Noah är på att pussla, då får han ha ett med ännu fler bitar då!

Ain: Så jobbigt att ni haft en sån natt. Undrar vad det är med våra små. Hoppas nu att jobbintervjun gick bra. Jag har nog aldrig heller ätit pumpa tror jag.

Arvid har också strulat i natt, vaknat en del gånger, svårt att fatta vad han vill men han verkade nöjd vid bröstet trots att jag inte tror att han var hungrig så han ville väl vara nära.. Han har fortsatt vara lite knepig idag, inte velat sova knappt, allmänt strulig och missnöjd. Men nu fick jag i honom 310 ml välling/ersättning så vi får se hur denna natten blir.

• Xgirl83
    Ain: Men det är ju ungefär så som Arvid varit idag! Skumt.
  • Xgirl83
    Pilea: Jag förstår att du inte kan berätta vad som har hänt. Ja man borde nog vara mer noga med vad man skriver här... Spännande med babyrytmik! Vad kul att 3-årskontrollen gick så bra och att hon babblade på sådär. Man oroar sig ju alltid inför sådant även om man inte har anledning till det. Det där med cl på kläder stämmer inte alls med cm på barnet, så som väl var tanken från början. Hehe, Selma började på stl 92 här i somras, lite skillnad. De som stämmer någorlunda anses vara jättestora i storlekarna (typ Me&I tror jag). Jag tror det kan vara väldigt olika när de vänder sig. Arvid har bara vänt sig från mage till rygg mest av slump några gånger, men han är ju visserligen lite yngre.

Barbamamman: Skönt att ingen mer blivit sjuk och att ni kunde komma iväg med Abbe. Oj, går det så bra att läsa, vilken tur! Himla tur att boken är spännande då. Men ååh, man ska aldrig säga att det går bra för då börjar de strula igen! Typiskt att ni haft en sån natt igen.

Arvid har sovit bra i natt, han somnade redan strax efter 19 eftersom han knappt sovit på dagen, och sov till 7.15 men åt vid 4-tiden. Så inget nappistoppande eller annat. Sen bajsade han massor förut så jag börjar tro att hans mage kommer fungera med vällingen. Men han bajsade bara lite igår och inget alls dagen innan, så vi får se.

Jag har varit så pigg och glad senaste veckan! Fattar inte vad som har hänt. Men kanske det börjar vända nu och man börjar känna sig som mer än bara småbarnsmamma igen. Jag har haft sån energi och fått så mycket gjort i veckan. Sen har jag börjat gå upp 6.30 på morgnarna för att duscha och göra mig i ordning innan barnen vaknar, det är rätt skönt. Jag tror inte jag kommer orka göra det i längden, men än så länge är det skönt.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)