• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Lunaria: Jag läste just din blogg om autism och Noahs problem, det var väldigt intressant att läsa! Jag såg förresten en dokumentär om barn med autism för ett par veckor sedan som var himla fascinerande. Det var barn med svår autism som fick träna enligt någon viss metod. En pojke som verkade helt inne i sin egen värld fick lära sig bokstavera meningar genom att peka på bokstäver. Bland det första han bokstaverade var "Kan jag lära mig att spela piano?" och sen "Jag gör melodier i mitt huvud." Så det visade sig att han troligen hade stor musikalisk talang (som vissa med autism kan ha), och en längtan efter att få spela och komposera musik. Det var så häftigt. Och mamman sa "Nu kan jag äntligen lära känna min son efter 10 år" (eller hur gammal han nu var, minns inte exakt).
    Jag har för mig att du inte kan se på filmklipp på din dator, men om du eller någon annan är intresserad så är den i alla fall här: svtplay.se/v/2765864/dokumentarfilm/en_mammas_kamp_for_ett_autistiskt_barn

Så skönt att ni får så mycket information om autism, och at även förskolepersonalen är med i allt. Det där sommarlägret låter som ett jättebra läger där man kan få träffa andra!

Angående min ansökan till högskolan så loggade jag in på antagning.se nu och såg vad de hade räknat ut för "meritvärde" på mig (som ju är den poäng som jag konkurrerar om platser på utbildningen med), och det var högre än det jag hade räknat ut. Jag hade missförstått hur man räknar ut det, det är något nytt system tydligen. Så nu har jag plötsligt en större chans att komma in än jag trodde.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Lunaria: Nej meritvärdet vet jag inte hur man räknar ut själv, utan det jag hade försökt räkna ut var mitt snittbetyg, och det blir ju inte riktigt samma sak. Vad kul att du söker in på den där utbildningen! Du kan ju alltid tacka nej om det skulle vara så, men nu har du sökt i alla fall. Vad roligt med ny vagn!

Ain: Ja man kan se sitt meritvärde om man loggar in där, eller åtminstone kan man det om de har ens betyg registrerade. Kul att du sökt en franska-kurs, det är ju smart att du kan plugga det via Sverige sådär. Spännande med att ni hittat en au-pair.

7 michelingodingar: Jaha, så ni måste själva söka in på distanskurs för utbildningen? Det var ju lite konstigt. Häftigt att du vann en resa!

6-barnsmamman: Vad kul att du har så mycket på gång hela tiden, låter som att du får mycket sytt.

Vad gör ni i helgen då? Här blir det nog lugnt, skulle behöva greja här hemma. Men Andreas ska ta med sig barnen hem till sin mamma en stund så att jag kan plugga teori i lugn och ro.
  • Xgirl83

Ain: Ja men det är ju verkligen orättvist! Konstigt att det är så. Jag har i alla fall betyg efter "G, VG, MVG"-systemet.

Här har Arvid kräkts sedan kl 3 i natt, så vi är hemma idag. :-/

• Xgirl83

Ja vi trodde ett tag att Arvid kanske ockå kräktes pga slem, eftersom han också har hosta, men nu idag har både jag och Selma blivit magsjuka så det råder ingen tvekan längre. Verkar dock vara relativt lindrigt för min och Selmas del.

Så den som vill får gärna skriva något för jag är såååå uttråkad. Orkar liksom inte göra nåt annat än att ligga på soffan, och har ju redan varit hemma med sjuka barn två dagar innan detta.

• Xgirl83

Ain: Oj, vad duktig Benjamin är som var utan blöja sådär! Det känns långt bort för Arvids del. Aha, Selma har ju just haft mycket hjälp av springcykeln, det är där hon har lärt sig balansera så bra. Hon cyklar utan stödhjul men använder fortfarande springcykeln om hon ska cykla t ex till förskolan eller på en promenad, för det känns lite säkrare i trafiken nu när hon inte är så stor än, och dessutom ovan vid att cykla utan stödhjul. Haha, ja jag såg att du skrev glad midsommar på facebook och blev lite full i skratt.

Lunaria: Oj vad jobbigt att Dan fixar det vardagliga så dåligt. Hoppas verkligen han kan få någon ordentlig hjälp med det, det har han väl rätt till. Det påverkar ju dessutom dina barn med, så det är ju inte bara han själv som berörs. Oj, jag fattar inte hur allergisk du har blivit egentligen!! Låter otroligt jobbigt verkligen. Konstigt att man kan bli så allergisk plötsligt. :-/ Oj du har verkligen haft fullt upp denna veckan!! Men det måste kännas skönt att ha gått igenom autism-utbildningen.

Lappen: Vad jobbigt med dina knän. :-/ Hoppas det finns nån mirakelkur så att du kan bli bra utan operation.

Igår träffade jag mina två bästa vänner, vi åt middag och drack lite vin så det var himla mysigt. Idag ska antagligen jag, barnen och samma två vänner åka på en utflykt nånstans i det härliga vädret. Andreas jobbar för de valde att ha ledigt på fredag istället för idag, på hans jobb. :-/

• Xgirl83

7 michelingodingar: Alltså jag saknar ord. Låter ju som en hemsk arbetssituation ni har i skolan! Vad himla konstigt att ni blev anmälda till REKTORN för att på ett vettigt sätt försöka lösa det hela... Speciellt av klassföreståndaren som var den som rådde er att göra som ni gjorde. Känns som hon inte kan erkänna för den andra läraren att hon sagt som hon gjort till er, utan låtsas vara på hennes sida nu..

Här blev det VAB för mig idag. Arvid har ju haft hosta i sådär 1½ vecka, men nu har han haft feber sedan natten till fredag, och så mycket slem i bröstet så han har kräkts upp nästan allt han försökt äta eller dricka. Så igår vblev det faktiskt en tur till akuten, då vi inte fick i honom något alls och han var allmänt slö trots att han inte hade feber längre. Men vi fick åka hem igen och skulle försöka ge honom vatten/saft teskedsvis, och om vi inte fick i honom någon vätska alls under eftermiddagen skulle det bli till att åka till NÄL för inläggning och dropp. Men riktigt så dålig var han inte och vi fick i honom lite vätska under dagen. Idag har han också kräkts när han försökte äta, men nu har han fått behålla ett glas saft och några skivor ost, så nu är han ganska pigg.

Imorgon är det dags för mitt teoriprov i Vänersborg, det kan bli så att Arvid får hänga med i bilen för han kommer kanske inte kunna gå till dagis...

Skriver mer snart.

• Xgirl83

Zandra: Men vad trist att ni inte kan få bidrag till lägret. Speciellt när de sagt att ni kunde få det. Åh vad härligt att sova i 10 timmar, förstår att det måste ha varit underbart efter så dålig sömn innan. Jag måste säga att jag också tycker det låter jättekonstigt att barn skulle "behöva" välling för att sova hela nätterna! Som du sa, det är nästan bara i Sverige vi ger välling alls! Och Linn är ju 2 år nu så hon är ju inte direkt nån bebis, nog ska hon väl kunna sova även utan det.

7 michelingodingar: Ja just det, du undrade om körkortet. Jag har som sagt teoriprovet imorgon, och uppkörning på onsdag.

• Xgirl83
    Lunaria: Jag ska försöka kolla igenom de urvuxna kläderna idag, men tröjor blir det kanske inte så mycket då Selma och Linn har nästan samma storlek. Jag måste också köpa lite sommarkläder till barnen nu snart. Jag har faktiskt beställt löparskor och träningskläder åt mig själv, vill verkligen komma igång och röra på mig och det blir ju lite lättare nu då jag kan ta bilen till motionsslingan och springa där. Så kul att du fick dig lite nya kläder!

7 michelingodingar: Ja jag läste om stackars Agge, sådan otur han har. Vilken tur att inget var brutet, tänk vad synd om en liten 2-åring att gå med gips. Inte så att man kan förklara för dem att de ska vila foten heller. Ja din situation i skolan låter minst sagt märklig, hoppas nu att åtminstone rektorn är lite vettig?? Ni verkar ju liksom ha gjort allt på rätt sätt, och haft anledning att göra så också. Så skönt att Lian verkar så seriös och bra!

Jag är hemma och vabbar idag, med Arvid är i alla fall mycket bättre nu! Jag skulle ju egentligen ha jobbat kl 8-11 och det hade jag nog föredragit så man fick tänka på något annat än uppkörningen och så tiden skulle gå lite fortare. Jag klarade förresten teorin igår, kan jag nämna för er som inte har läst min blogg.
  • Xgirl83

JAG HAR TAGIT KÖRKORT IDAG!!! Så jäkla skönt. Men de senaste dagarna har varit en lång och nervös väntan, så jag är rätt trött nu när jag äntligen kan slappna av. Jag och Selma har varit några ärenden i stan nu innan vi hämtade upp pizza på hemvägen.

Imorgon ska jag på min sista KBT-tid, så jag var idag och köpte en blomma för att ge min terapeut för att hon varit så underbar. Och det känns så himla skönt att få "knyta ihop säcken" och berätta om körkortet för henne imorgon, för det är hennes förtjänst att jag blivit såpass mycket modigare, och att jag tagit många nya steg i livet.

• Xgirl83
    Linn: Som sagt jätteskönt att du äntligen fick ordentlig hjälp att andas och allt! Vad bra att du blev tagen på allvar. Oj vad duktig Linn är, superduktigt av henne ju att t o m vakna på natten och säga till! Men stackars ungar som blivit så dåliga. Skönt för dig att du får vila upp dig nu efter alla allergier och barnens sjukdomar.

Ain: Jo du ska veta att jag är faktiskt väldigt stolt över mig själv. Jag tycker själv att jag har gjort ett jättejobb med allt möjligt senaste 1½ åren. Men min KBT-terapeut är fantastisk, och jag vill verkligen visa min uppskattning.

Det blev dock ingen KBT i torsdags. för min terapeut hade blivit sjuk.

Jag var och köpte lite blommor och jord igår, så idag ska jag plantera lite blomkrukor att ha på trappen m.m. Och börja byta jorden i växthuset. Kanske lite annat gräsklipp m.m. Andreas låg magsjuk igår, han är dock lite piggare idag. Jag är livrädd för att bli magsjuk igen nu!
  • Xgirl83

Selma blev också magsjuk igår, men hon kräktes bara ett par ggr på morgonen sen var det bra. Jag blev troligen också magsjuk, men det blev inget mer än trötthet, huvudvärk och lite "bubbel" i magen igår, så jag är jätteglad för det. 

Vi är iaf hemma från jobb/förskola idag och imorgon, så jag försöker få städat undan så mycket som möjligt här av magsjuka och allt stök som blivit. Det är ju 2-årskalas på söndag så det finns att fixa med. Och vi är ju alla pigga idag bortsett från förkylning. Jag längtar efter att min förkylning försvinner så jag kan testa på att åka ut och springa.

Zandra: Haha, ja jag har väl tur som inte är pollenallergisk. Vad skönt att ni får vårdbidrag, det gör väl en hel del skillnad kan jag tänka mig! Vad kul att ni nu kan åka på lägret ändå. Så himla kul att du fick så mycket beröm angående ansökan, och härligt med personer som faktiskt är bra och engagerade i sina jobb, så som din arbetsförmedlare verkar vara.

Ain: Oj vilken resa!! Ha det så himla trevligt, jag blir lite avis.

7 michelingodingar: Jag såg bilden på Alwins fot, så konstig den ser ut! Ni borde ju ha märkt om han hade skadat sig så, så jag förstår att ni funderar på vad det kan vara. Jobbigt att du känner att du får kämpa så i alla ämnen, men jag tycker du är jätteduktig som sliter så! Bra att du fick prata om det med lärarna i alla fall.

• Xgirl83

Jag har velat hit och dit så länge, men igår var jag till slut och satte in kopparspiral. Jag var orolig att det skulle göra väldigt ont, men det var inte farligt alls. Så skönt att ha det gjort nu!

Jag har kommit igång och börjat springa under veckan, men igår när jag sprang en sväng så vrickade jag till foten rejält, så jag har rätt ont idag. Men vi ska försöka att kanske komma en sväng ner på stan på marknaden som är idag.

Ain: Arvid tackar. Hoppas ni har det riktigt trevligt på er resa nu! Wow, tänk att ha en vakt som bara städar toan hela tiden! Shit vad folk kostar på sina bröllop.

• Xgirl83

Lappen: Vad synd att inte röntgen visade något då!

• Xgirl83

Det känns förresten väldigt konstigt när du pratar om snö, när vi har sommarvärme här.

• Xgirl83

Ja jag får väl uppdatera lite här jag också då. Vi har semester nu, men jag har redan min andra och sista vecka.
    Jag har kommit in på mitt förstahandsval på högskolan, nämligen Samhällsvetarprogrammet för lärande, utveckling och kommunikation. Så det kommer jag nog börja på i höst. Det är 100% på distans. Ska bli så spännande.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)