• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Puh, igår var vi då i Ullared. Åkte före 5.30 på morgonen och kom hem 19.30. Och dyrt blev det! Men fick köpt de flesta födelsedagspresenter (4 barn i släkten som fyller under hösten) samt julklappar till barn. Fast hittade faktiskt inga julklappar till Arvid.

Det finns tydligen en Gekås bildtråd, så jag la in bilder och priser på det vi köpte där:
    www.familjeliv.se/Forum-19-88/m50894492.html

Selma fick lite playmobil när jag kom hem igår, och det blev hon glad över och började leka med direkt.

Zandra: Så bra att du kan få komma till kuratorn och få hjälp med hur du ska hantera barnen nu i skilsmässan. Ja jag fattar inte varför han sa att Andreas ska utredas för ADD, det borde ju vara det som läkaren sa som han ska utredas för?? Så jag ska försöka få Andreas till att berätta att enligt läkaren var det troligen INTE ADD eftersom något han svarat på inte stämde. De måste ju kolla upp det där!

Barbamamman: Åh vilka mysiga dagar ni verkar ha haft! Det är väl inte ofta ni blir barnlediga sådär. Jag har inte köpt sådana där stickor än, men ska göra det när jag får tillfälle, för i morse kissade hon när hon stod i sin säng.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Idag fick vi brev från kommunen om att Arvids inskolning börjar om en vecka. Lite spännande med allt nytt som blir då att återgå till jobb m.m, men lite trist också.

Efter middagen sen så kommer mamma hit och passar barnen, så ska jag och Andreas ut och övningsköra. Har kört 2 ggr med brorsan också, och det går bra! Och är t om roligt. Fick beröm på teorikursen i tisdags också. Men blir väl svårare att få tid till att plugga när jag börjar jobba.

Zandra: Ja visst är det bra med så billiga fuskpolos, regnvantar m.m. Snygga färger med. Fast vi hade tur med regnvantarna för det låg bara 2 par i nån korg med andra vantar, och de råkade vara rätt storlek med, i övrigt såg vi inga alls. Och leksaker är verkligen billigt där!! Dockhus och möbler till det är ungefär halva priset mot i andra butiker. Fast tyvärr var det väldigt utplockat när vi var där. Till Arvid har vi funderingar på ett sånt parkeringsgarage. Småbilarna vi köpte är till ena kusinen, fast Arvid fick också en sådan bil.

Ja jag fattar inte om Andreas utredning, om de har funderat lite till, kanske rådfrågat, och ansett att ADD är mer troligt trots allt. Vi har fullt av påbörjade projekt här hemma nu så det hade ju inte förvånat mig liksom. Men i så fall brister ju kommunikationen väldigt om man som patient inte kan få raka besked!

Vad jobbigt att det känns så tungt nu då. Men det var ju bra att du kom till ett beslut om du skulle plugga eller ej. Men jag vet inte om jag blev missförstådd på FB eller om extrafarmor är lite beskyddande. Menade ju inte att pressa dig, men visste ju att du egentligen inte alls vill gå hemma ett år till. Jag är förresten så glad för er skull att utredningen sätter igång relativt snart!

Evanor: Vad roligt med Ullared om en vecka! Jag är avis! Usch då för vattkoppor, men skönt när de har haft det.

Ain: Nähä, det var inte UVI? Jag förstår dig helt att du undrar när hon varit torr i 2 år.. Men så häftigt att du får komma på vidare intervju, men shit, hålla presentation om sig själv?? Jag hade skitit på mig.

Barbamamman: Såg att det bara kunde bli LIA i en vecka där du sökt. Så synd! Fy tusan, nu är sjukdomarna igång hos er. Skönt att Freya är lite bättre dock.. Hoppas ingen mer smittas nu. Vilken tur att du är så smart och förutseende så du pluggar lite i förväg.

• Xgirl83

Jaha, så strular min arbetsgivare som tycker att jag ska börja jobba 1 november. Inskolningen börjar ju om en vecka och sedan ska då Arvid gå hemma minst 2 veckor efter det, det blir väl konstigt? Jag har ju sagt att det är kommunen som inte ger oss ett datum, men att de trodde att förskolan skulle öppna i början på oktober. Jag kunde ju inte gjort nåt mer än så...

• Xgirl83
    Barbamamman: Usch vad jobbigt med magsjukorna. Ja vad jobbigt det verkar vara om du nu måste vara hemma på "fel" dagar pga sjukdom. Jo jag ska försöka skjuta på inskolningen, min chef fattade inte alls att man inet kan göra en inskolning sådär och sen sätta dem på dagis när det passar... Jag fattar inte var jag brustit i kommunikationen, trodde det var självklart att jag ville börja jobba så fort inskolningen var över.

Zandra: Jag har absolut funderat på om Andreas kan ha missuppfattat, men han sa liksom att läkaren sagt att det inte verkade vara det för det var något han svarat på i intervjuerna som inte stämde på det. Men så tänker jag nu att hon kanske sa att ADHD inte stämde in på honom, för det gör det ju inte. Men det stämmer inte fullt ut om det är det som hänt heller. Jag pratade i alla fall med Andreas mamma igår, hon ska ju på intervju om en vecka, och jag förklarade då läget och bad henne fråga lite om det stämmer att det är ADD han ska utredas för. Jag tycker ju asperger kan stämma också till viss del, han har ju t ex mycket lättare för all slags fakta än sånt som rör känslor.

Så skönt att allt löser sig med soc för din del. Hoppas det går bra hos AF också, men det gör det säkert. Utredningen är ju viktig för Noah med. Vad spännande med den där Tierps-modellen, låter ju som att du kommer bli väl omhändertagen då! Vilka framsteg du har gjort med allt, det märker t o m jag på dig som inte träffar dig. Förstår att du fick beröm från terapeuten.

Vi gjorde ett klipp igår! Det fanns en blocket-annons om två dockhus, fast inte Lundby "Småland" utan de lite modernare Lundby "Stockholm". Det följde med lite blandade möbler så som köksskåp, barnmöbler, badrumsmöbler, kamin, lampor, ett gäng dockor och djur m.m. Köpte allt detta för totalt 400:-. Bara köksskåpen kostar närmare 300:- nya så därför blev detta ett bra pris trots att vi ju alltså bara ska ha tillbehören. Funderar på att ge bort ena dockhuset till kusinen i present, så får vi se vad vi gör med det andra. De är lite slitna sådär.
  • Xgirl83

Jag har inte skrivit så mycket nu eftersom det känns som jag är den enda som skriver numera. Sen har jag haft pms, nu är mensen igång men min pms har inte släppt helt än.. Och så är jag lite stressad över allt som behöver göras här hemma och samtidigt hinna plugga teori och övningsköra. Samtidigt känner jag mer press än nånsin från föräldrar att ha det på ett visst sätt här hemma. Arvid har varit vaken en del ett par nätter igen nu, är så less.

Idag var jag till Återbruket och hittade en låg byrå för 50:- som jag ska måla och göra i ordning (Selma har redan bestämt att den ska vara rosa) så ska hon få den till att ha sitt dockskåp på.

Zandra: Usch att Dan bara struntar i allt nu, och inte ens kan hjälpa till att göra detta smidigt för er. Men det är väl nu det visar sig vem han är kanske... Jag förstår dig när det gäller "provisoriska lösningar", lär väl aldrig bli andra sängar till ungarna då, suck.

Barbamamman: Usch att Alwin kräktes sådär, och förstår att det blir himla kämpigt att komma ikapp med skolarbetet nu. :-/ Skum mens du verkar ha, eller inte så regelbunden i alla fall. Svårt med svampinfektionen, för mensen kan ju komma när som eller dröja länge!

Jaha, nu kommer Arvid med körkortsboken, menar han att jag ska sätta igång och plugga??

• Xgirl83

Jag vet att jag borde släppa pressen, men det är inte så lätt när det känns som att man är världens sämsta människa, i andras ögon, om det ser ut som ett bombnedslag hemma. Även fast de faktiskt bara vill väl. Jo mamma brukar städa lite när hon är här, och härom dagen kom hon bara för att röja på vår framsida, men jag tycker det mest känns nedvärderande. Det som skulle hjälpa mest är inte att de städar, utan att de istället säger "Ta det lugnt, jag vet att det blir stökigt när man har småbarn, det är inte hela världen om det är stökigt." Men det är det som är problemet - hur mycket vi än säger det så vet de inte att det blir stökigt när man har småbarn, för de minns inte! Dessutom tror jag deras generation överlag städade mycket mer (kvinnorna då) än vad vår generation gör, vi har väl andra intressen också... Min svärmor tycker ju att "det är bara till att gå och plocka hela tiden". De enda jag upplever som förstår (förutom ni förstås) är min bror och hans sambo - för de har småbarn själva! Min svägerskas största mardröm är att bli som sin mamma just när det gäller att städa konstant, för hennes mamma gav liksom upp alla andra intressen för att bara sköta hem och barn.

Barbamamman: Jaha, så du tar vagitorier för att få igång mensen? Det har jag aldrig hört talas om, varför måste du göra det? Men så jobbigt med sjukdomarna och att Uno också blivit dålig nu. Blir ju jättejobbigt för dig att lösa det imorgon och att ta igen allt.

Evanor: Är det idag ni är i Ullared?? Oj, grattis till Ida i efterskott! Ja våra föräldrar (både mina och min sambos) har glömt hur det är att ha småbarn, och dessutom utreds ju Andreas nu för ADD, så ja det ligger mycket ansvar på mig samt att folk ska kommentera hur vi har det hemma. De får en att känna sig som att man bara sitter och latar sig trots att jag kämpar jättemycket med allt.

• Xgirl83

Suck, tvättmaskinen stoppade med ett felmeddelande nyss, och enligt manualen betyder det meddelandet att översvämningsskyddet har aktiverats av nån anledning. Mer strul.

Och i helgen föreslog jag att vi skulle åka till ett ställe som ligger ca 1 timmes bilresa bort, och då fick till slut Andreas ur sig att vår bil är så trasig så vi kan inte köra några sådana längre sträckor. Jag visste att det var fel på den men han har inte berättat att det var så allvarligt, och den har varit trasig i några månader nu utan att Andreas gjort något. Han har beställt hem lite grejer till att laga den, men längre än så har han inte kommit. Jag är rätt trött på detta nu faktiskt.

Min storebror blev chockad att jag skriver "att göra"-listor, och han kunde knappt minnas när de dammsög senast hemma, vilket bara var en av mina punkter för dagen...

Sen fick vi äntligen hem en dörr till tvättstugan/groventrén idag, så den måste Andreas sätta in också.

Barbamamman: Känns skönt att höra att ni med har det stökigt. Ja det är så jobbigt när folk sätter igång att städa sådär. På nåt sätt förstår man att de bara vill väl, men det blir så fel. Jahaaa, då förstår jag angående vagitorierna, hehe. Har mensen kommit än?? Usch, hoppas svampinfektionen blir bättre snart.

Zandra: Usch vilken vecka du haft, och vilket telefonsamtal till bostadsföretaget!! Skandal. De har ju ingen aning om varför du har försörjningsstöd, och hur länge du haft det. Arvid kan väl vara högljudd sådär, men inte extremt tror jag. Då är Selma värre. Jag förstår fullt ut att din energi är så låg, du har ju jättemycket som suger musten ur dig!

• Xgirl83

Kul att du ska använda "mitt" recept. Mm, äpplekaka hade varit gott idag! Nej nej, jag städar inte varje dag! Men en gång i veckan är nästan ett måste, för här drar både barn och hund in hur mycket som helst med skräp.

Nu sitter jag mest här vid datorn, har lite huvudvärk, och kan varken dammsuga eller lägga in tvätt i skåpen förrän Arvid har vaknat.

• Xgirl83
    Zandra: Jag håller helt med Ain, att du har förändrats så mycket, och är nu en person som tar väldigt mycket ansvar för ditt eget liv. Klokt sagt! Ibland måste det kanske ske jobbiga förändringar vid stor utveckling.

Ain: Kul att det kändes bra på intervjun, du ska ju vara stolt bara att du vågade göra det. Men förstår att konkurrensen är hård. Kul att se lite bilder.

Pilea: Men så kul att Max har börjat gå! Hur går inskolningen? 

Min dator har kraschat, plus att min mobil blivit knäpp med, så jag sitter just nu och surfar på Andreas dator. Men det känns lite fullt upp med övningskörning, teori, och sen kaoset här hemma. Jag har hållit på med lite projekt hemma då jag gjort färdig Selmas byrå (bild finns i bloggen) samt målat vår nya dörr mellan tvättstuga och garage som vi äntligen fått köpt. Andreas lyckades laga tvättmaskinen igår, så idag kan jag tvätta här hemma. Men fick tvättat en del hos mamma tidigare i veckan så det var inte kris.
  • Xgirl83
    Ain: Nej men vad roligt att du fick jobbet!! Helt otroligt, det som verkade vara sån konkurrens med. Du verkar få alla jobb du söker. Ja jag tycker ju att jag hinner med mycket, men vissa verkar inte förstå det. Känns som att vissa tror att bara man har det stökigt så måste det betyda att man sitter och latar sig hela dagarna. Men det är ju fullt upp med annat med förutom städning. Men jag har tagit er allas kloka råd och skiter totalt nu i vad andra anser. Som ni säger (vem det nu var) så är det mitt liv, och jag ska väl göra vad jag vill med det, så länge familjen mår bra osv.

Zandra: Ja tänk vad man kan se saker (personer) på ett helt annat sätt än man gjorde från början, jag kan ju också känna så ibland. Låter som du hade en toppenhelg! Så kul att du blev flörtad med. Du får väl vänja dig, misstänker jag.

Barbamamman: Så irriterande att folk inte kan låta andras grejer vara! Men förstår att ni är irriterade på Filippa som inte lyssnar på er alls. Hon kanske ska vara utan mobil en stund. Men herre gud, känns som att Fredde alltid råkar ut för våld från andra?? Kanske borde polisanmälas eller åtminstone till rektorn?

Nu har jag fått köpt mig en begagnad dator på Tradera, blev nöjd då den bara är ett halvår gammal så det blev ett bra pris. Min gamla dator orkar jag inte ens försöka laga, det är flera saker som är kassa med den nu...   
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)