• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Zandra: Men jag glömde ju. Det är väl typiskt att det ska strula med CSN nu istället! Alltid är det något. Hoppas verkligen det löser sig med det. Stackars lilla Linn, skönt att hon och du mår bättre nu,
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Idag har vi varit på Selmas nya förskola för inskolning. Det verkade trevligt, men Selma sa knappt ett ord på hela tiden och en del av barnen verkade ju så väldigt försigkomna så jag hoppas verkligen hon hittar en plats i gruppen. Det var ganska få barn fortfarande efter sommaren. Vi fick veta att tjejen här på gatan som Selma lekt med går på samma avdelning. Hon hade ju sagt till oss att hon skulle byta avdelning, men hon hade väl bara lite livlig fantasi. Så det är kul att de ska gå på samma. Sen var vi iväg till läkaren så nu har jag äntligen fått mer medicin. Har mått dåligt i helgen pga att jag fick ta lägre dos för att få medicinen att räcka. Igår var jag, mamma och Selma på shoppingtur. Var trevligt förutom att Selma försvann så fort vi vände ryggen till i två sek. Det känns nästan inte normalt att vara så orädd för att komma ifrån föräldrarna som hon är!

• Xgirl83

Jag är ensam hemma, Andreas är på restaurang som han blir bjuden på för att han var funktionär i en cykeltävling.

Jo inskolningen går bra. Idag var hon där själv i 2 timmar, och när jag kom så hade hon jätteroligt och ville inte gå hem. Så imorgon ska hon vara där den tid som hon kommer gå, dvs 8-11.

BVC igår gick också bra, eller Selma har bara vuxit 1 cm senaste 7 månaderna, men hade "bara" tappat ½ steg på kurvan och BVC-sköterskan var inte så orolig ändå. Men helst skulle hon behöva öka på vikten lite så vi ska ge extra fett i maten. Sen talet tyckte hon var bra, men när jag berättade om Andreas utredning så förstod hon ju ändå min oro och sa att hon hade säkert oroat sig på samma sätt som mamma. Men som BVC-sköterska var hon inte orolig i nuläget i alla fall.

Idag har vi flyttat över Arvids säng till Selmas rum på prov, vi får väl se hur det går.

Zandra:  Ja jag vet inte helt varför han ska till arbetsterapeut, men jag har väl fattat det som att de kan hjälpa till med hjälpmedel och lite sånt. Man blir ju lite förvirrad, men jag tror nog att han ska utredas också, hoppas det. Det har ju inte varit tal om något annat, de skulle ju intervjua Andreas mamma och allt..

Gud vad nervöst och stressigt för dig att du måste få tag på den där läraren! Det låter ju helt orättvist att du kanske inte ska kunna plugga pga att en lärare inte gör sitt jobb.

Så härligt att Dan har skärpt sig, och t o m dragit ner på datatiden. Min bror sa att vår pappa hade beklagat sig över att Andreas bara sitter vid datorn och att vi har det så stökigt och så mycket grejer och bla bla bla. Så jag sa till Andreas nu ikväll att jag t o m börjar få höra från utomstående att han sitter så mycket vid datorn, och då tror jag han skämdes lite och kanske förstår att även andra reagerar på det och inte bara jag. Hoppas det ska göra skillnad. Förstår att det är svårt för dig att säga till Dan att han blivit lik sin pappa, tror säkert det skulle hjälpa mycket om någon annan kunde säga det till honom. Speciellt en som känner både Dan och hans pappa.

Förresten är det ju jättebra att barnens extrafarmor har en dotter med autism, då kan ni ju säkert få mycket råd och stöd och förståelse från henne om Noah skulle få en diagnos. Har ni hört nåt mer om utredningen?

Barbamamman: Jösses, stackars killen, men vilken tur han hade ändå! Otäckt alltså.

Så kul att inskolningen går bra! Ska han gå där nu även innan du börjar plugga, eller blir det glapp mellan inskolning och studier?

Ain: Ha det så trevligt i Österrike! Vad jobbigt att du behöver roa barnen hela tiden. Här leker barnen bra själva för det mesta. Haha, den där meningen med "trallar" som hon sa lät för rolig! Vad kul att hon leker så bra med den där finlands-svenska tjejen förresten. Det låter som Selma och Isabell, de är också verkligen på samma nivå och leker jättebra ihop.

• Xgirl83

Jo det gick att bra att ha barnen i samma rum i natt. Vi nattade Selma först när Arvid somnat, sen vaknade Arvid nån gång för välling som vanligt men Selma sov kvar i sin säng hela natten vilket hon oftast inte brukar. Det var ju bra! Barbamamman: Konstigt att Agathon ska gå så korta dagar på inskolningen, man tycker ju att det hade varit bra om han fick gå några hela dagar med som det kommer bli sen. Ain: Vilken lyx med sådan sovmorgon! Låter som ni har det trevligt. Gulligt att Miriam hjälper Benjamin upp och ner för studsmattan, men det låter lite farligt med. Zandra: Oj då, jobbigt att Noah och Linn bråkar så! Kan kanske bli så när det är bestämda viljor inblandade. Ja jag har ju också funderat så varför han ska till arbetsterapeut utan att ha blivit utredd, om det kan vara för att få information om utredningen eller vad tusan det kan vara!

• Xgirl83
    Zandra: Men oj, hur går det egentligen med csn?? Låter ju otroligt att du ska kunna bli så lidande av nån annans misstag. Haha, kul att personalen på förskolan var så chockad över att höra hur Linn är hemma. Oj så jobbigt att skriva ner sina fel och brister, och sen dessutom gå igenom dem med en annan person som ska kommentera. Men det är nog väldigt bra att göra det! Så kul att Noah och Moltaz leker så bra ihop. Var det den pojken som hade någon diagnos eller sjukdom eller hur det var? Så kul att Noah verkar trivas där. Oj, hade han gått på toaletten??  Kul!

Barbamamman: Usch vad jobbigt med din makes knölar. Men vilken tur att de var godartade! Fast det är väl inte så kul ändå förstås. Kul att det går bra för Agathon hos dagmamman och att an somnade där.   

Puh, efter en sovmorgon och kaffe igår så fick jag sån jäkla energi så jag röjde ur vår hemska tvättstuga. Nu är den riktigt städad. Sen gav jag mig på vårt sovrum också, kul att göra i ordning där nu när Arvid flyttat ut därifrån. Dock var det bara 3 första nätterna som Selma sov där inne hela nätterna, nu har hon varit ledsen och kommit in till oss i två nätter igen.  

Andreas fyller år på torsdag och då har jag ordnat så min mamma kommer hit och är barnvakt så ska jag överraska Andreas med att vi ska gå ut och äta.

Sen är det nu preliminärt bestämt att den 17 september åker jag, mamma och min svägerska till Ullared. Ska försöka få köpt lite julklappar och födelsedagspresenter m.m. 
  • Xgirl83

Jag delar upp inlägget lite för när jag skriver på mobilen kan jag inte se vad ni skrivit medan jag skriver, och då glömmer jag vad jag tänkte skriva. Barbamamman: Men herre gud vilken chock för dig. Vet inte vad jag ska säga. Man vill ju inte tro annat än att ens älskade föräldrar är goda människor. Ja som barn tror man ju t o m att de är perfekta. Men på nåt sätt snällt av era syskon att försöka skydda er. Måste vara svårt att veta hur du ska förhålla dig till din mamma nu om hon också gjort dåliga saker.

• Xgirl83

Evanor: Nej vad jobbigt att Ida blivit dålig igen! Nej man blir ju verkligen inte rik på att vabba. Verkar jobbigt att hon har sådana jobbiga förkylningar. Kul att ni också ska med till Ullared. Men jag håller med dig om pengarna, man måste ju hitta dem nånstans först.

• Xgirl83

Zandra: Jaha, det kanske var någon familj i Söderfors ni kände som hade en son med något problem. Men så trist att du skulle behöva få pikar om potträningen. Så klart att ni redan gör ert bästa med Noah. Och du är ju troligen inte helt frisk än, med samma ork som andra. Dessutom är du så ensam om allt. Vad gulligt av förskolan att ta över lite av det. Så skönt att det kanske löser sig med csn! Vilken lättnad.

• Xgirl83

Igår var jag till trafikskolan och gjorde syntest samt anmälde mig till teorikurs, samt mig, Andreas och brorsan till handledarkurs. Så 6 sept ska jag börja teorikurs. Idag är Selma hemma från förskolan för hon somnade jättesent igår och var på ett helt hemskt humör i morse och inte ville gå till dagis. Hon sa att hon hade ont i magen med. Sen 10 min efter att jag ringt dagis så sa hon att hon ville gå ändå...suck!

• Xgirl83

Puh, jag vet inte vad det är med Arvid, han har gnällt mest jämt senaste veckan. Man blir helt slut. Sen har han ett jäkla humör och om det är nåt han inte får göra så kan han slänga sig på golvet. Så han är väldigt annorlunda mot hur Selma var i den åldern, hon var ju nästan aldrig missnöjd med nånting. Tur att min bror varit här med sin son nästan varje dag nu, då blir det lite mindre gnäll.

Om några timmar kommer mamma hit, så ska ju jag och Andreas gå ut och äta. Imorgon blir det handledningskurs kl 13 på trafikskolan med mig, Andreas och min storebror, så att jag får lov att övningsköra med dem två.

Zandra: Förstår att det är en tung dag. Men nu behöver du inte stå still och stampa längre, utan nu kan du börja gå framåt så sakta. Du vet var jag finns. Och du får absolut komma och hälsa på oss också om du behöver komma bort. Selma och Noah kanske hade funnit varandra direkt. Kram

Ain: Så roligt om du kunde få jobb på cern! För Markus jobbar väl fortfarande där också? Smidigt om ni alla var på samma ställe. Men vilken hi-tech anställningsintervju.

Barbamamman: Låter kämpigt så som släkten beter sig. Ni måste ju få fråga och undra, och även ifrågasätta, för ni har ju trots allt aldrig märkt av något av detta som de berättar om.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)