• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Barbamamman: Hmm, vilken jobbig svägerska du har. :-/ Visst kan jag förstå om det kändes dumt för henne att hennes barn fick när de inte köpt till er, men det var ju inte du som "började". Vilken hemsk kommentar om att du ska skaffa dig ett liv sen. Men wow, tänk om ni fick tag på ett så stort hus!! Hur går det med er utbyggnad som ni ska göra?

Zandra: Skönt att ni fick en lugn och mysig jul. Läste ju det där om Acoa-gruppen på fejan, förstår att det var en tråkig situation att hamna i, att bli anklagad av att svika dem för att du är sjuk..

Ain: Spännande att det är tradition med jesubarnet i Österrike, hur "kommer" han med julklapparna? Låter som ni haft det jättetrevligt!

Här har julen också varit bra. Jag har dessutom nu i dagarna börjat minska på min medicin, och nästan inte känt av några problem med det, skönt. Min läkare tycker ju att jag nu ska äta denna halva dosen i åtminstone 3 månader till, samt öka till min "vanliga" dos vid pms, men jag är sugen på att sluta helt, och bara ta den låga dosen vid pms.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Zandra: Oj då, så Dan har Asperger, det var ju intressant! Ja jag förstår att det känns surt i efterhand, för det KAN ju hända att det hade blivit annorlunda med ert förhållande om ni vetat om det tidigare och fått hjälp och så. Och man har ju en helt annan förståelse om personen i fråga inte kan "hjälpa" det. Vad härligt att Noah börjat prata så mycket! Förstår att det är lättare.

Barbamamman: Men vilka jäkla skitungar ni har i ert område som spränger brevlådor! Vad tråkigt att det kanske inte blir något med utbyggnaden, förstår att ni hade behövt större ju.

Ain: Ja lite fånigt att farfar att inte vilja vara tomte, fast alla försöker väl hitta en anledning att slippa. Det var ju bara min mamma som ville vara tomte hos oss, och Selma avslöjade henne rätt fort. Fast nu i efterhand har vi lyckats övertala henne att det inte var mormor som var tomten. Men det hade inte spelat nån roll, hon var inte besviken eller så och tror fortfarande på tomten. Oj, nej erat hus är inte så stort kanske, kan ju bli trångt med tre vuxna när ni inte känner henne så bra. Men det kommer säkert bli bra!

Nu går det väl lite sådär med minskningen av medicinerna, mitt lättretliga humör och korta tålamod kom tillbaka direkt. Men jag har i alla fall ägnat senaste veckorna åt att röja ordentligt här hemma och släng massor. Vi körde flera vändor till återvinningen igår. Det är ända sättet vi kommer hunna ha någorlunda ordning här hemma, men trots all tid jag lägger på detta, mycket pga Andreas, så kan jag inte ens få honom att plocka upp den stora högen med kläder han lagt på golvet i vårt sovrum. Om inte han klarar göra sådana grundläggande saker så spelar det ingen roll hur mycket jag röjer och städar. Och detta är frustrerade då jag har minskat på medicinen.

Vi planerar i alla fall för att ta bort en liten vägg mellan vardagsrum och hall samt dela av vardagsrummet på ett annat ställe så vi får ett sovrum till.

En tråkig sak är att min mormor gick bort i måndags.

• Xgirl83

Kanske inte är nån som skriver här längre. Men den där gruppen på FL, jag hinner nog inte riktigt med den så som det skrivs där. Sen så känner jag nästan ingen där heller. Men jag tycker ändå det var en smart idé och ett bra initiativ!

Idag vabbar jag, för Arvid vaknade med feber i natt, och kräktes i vår säng, suck. Verkar inte vara magsjuka alltså, utan troligen slem i halsen som han kräktes av, eller av febern.

Andreas körde ju i diket här för nån vecka sedan (eller två?) så bilen blev såpass skadad så försäkringsbolaget löser in den! Så nu ska vi köpa en splitter ny Kia Rio, tror det är denna vi får levererad www.blocket.se/goteborg/Kia_Rio_1_4_ECO_EX_Komfort_5dr_36425889.htm&w=1 Senast fredag får vi den. Vi har aldrig förut köpt en ny bil, men det blev väldigt fördelaktigt med dels kampanjpris på nya Rio, sen 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 3 års service och 5 år skattefritt..

Ain: Marsvin kanske hade varit gott.

Zandra: Du ska inte ha dåligt samvete för att det känns jobbigt att ha barnen hemma från dagis på planeringsdag. Att ha friska barn hemma, när man själv dessutom inte riktigt orkar underhålla dem, kan vara skitjobbigt ju!

Barbamamman: Gud vad roligt att du äntligen ska bli moster!

• Xgirl83

Här var det många namnbyten!

Tittar in här lite.. Skrev en annan dag, men inlägget försvann så jag orkade inte skriva om det.

Är hemma med barnen idag för Arvid hade feber igår. Just nu är det verkligen fullt upp för vår del, vi håller på och renoverar så att barnen ska få varsitt sovrum, så det är KAOS här hemma. Sen satsar jag verkligen på övnigskörningen nu, har börjat köra på trafikskola och utöver det så blir det privat övningskörning med brorsan eller Andreas några gånger per vecka.

6-barnsmamman: Nej det verkar ju helt tokigt med din sons pappa, kräva ersättning för den futtiga summan för sitt eget barn. Kul att allt går så bra med lilla Elsa.

Barbamamman: Men usch för alla magsjukor! Har det lugnat sig för er? Så kul att det går så bra i skolan, du verkar ju skitduktig! Kanske en sån utbildning hade varit nåt för mig, tror att det börjar en sådan i stan i höst. ååh, alltså jag hade med blivit helt vansinningt av en sådan kommentar som av din man "det är den tiden i månaden". För man kan inte nånsin vara arg på riktifgt??

• Xgirl83
    Ain: Ja jag har kikat på huset i bloggen, kul att följa bygget. Jag undrar också när det beräknas vara klart?

Zandra: Nja, det är väl inte per automatik bättre för barnen med varsitt rum nu när de är så små fortfarande, men i det lilla rummet de delar på nu så finns inte plats för deras sängar och alla möbler och grejer så det är väldigt trångt. I sitt nya rum kommer Selma t o m ha plats för ett litet skrivbord. Sen börjar ju Selma bli så stor så hon kan ta hem kompisar, och då är det lite roligare för henne tror jag om hon har sitt eget rum som de kan leka i, även när Arvid sover middag, sen blir nattningarna lite lättare m.m. Men vi räknar ju ändå med att de kommer hamna i vår säng varje natt precis som nu.

Vad skönt att du kom till en AF-handläggare som verkade förstå dig och din situation, och det låter ju bra att du får börja arbetsträna sen. Förstår att det är lite jobbigt på anhöriggruppen, om det dessutom kommer upp nya minnen...men det kanske bara är bra att du får bearbeta dem då.

Jo du frågade ju om Andreas utredning förresten. Vi har inte hört något, men nu för en vecka sedan kom ett brev från psykologen där hon skrev att det var kö till den delen av utredningen som innebär utvärdering av psykolog eller vad det var, så psykiatrimottagningen har blivit erbjudna hjälp från neuropsykiatriska mottagningen i Uddevalla, där han erbjuds vara en heldag för tester. Det låter ju väldigt bra, för egentligen ska ju sådana här utredningar helst göras på sådana mottagningar.

barbamamman: Vad roligt det låter att du trivs så himla bra!! Vad är det exakt man gör i jobbet som läkarsekretersre? Jag vet väl lite på ett ungefär då men.
  • Xgirl83

Glömde säga angående Andreas utredning.. Brevet kom för en vecka sedan, och Andreas har fortfarande inte ringt och meddelat att han vill tacka ja till erbjudandet, suck.

• Xgirl83

Zandra: Jaha, så du ska också äta antidepp vid pms nu? Hoppas det fungerar bra för dig. Jag har precis testat antidepp bara vid PMS för första gången, och det var den värsta pms jag haft! Sista 5 dagarna var helt sjuka, speciellt igår. Men så kom mensen i morse som en skänk från ovan. Tänk att man kan längta efter nåt sånt! Men jag har li nästan pms ändra från ägglossningen, dvs nästan 14 dagar. Är så trött på det nu.

Så bra att du kollar upp din migrän! Det borde jag med. Men vad trist att det blev ett så dåligt läkarintyg...

Fy tusan vilken magsjuka du åkte på då!! Jag håller verkligen tummarna för att du kan åka iväg på måndag!

7michelingodingar: Jaha, så det är även "kassatjänst" i jobbet. Wow jag tycker du är jätteduktig med skolan!! Men väldigt vad mycket sjukdomar ni åkt på nu, hoppas det släpper snart.

Nej nu hinner jag inte skriva mer, min lunchrast är slut (är ensam på jobbet idag så det blev lunch framför datorn).

• Xgirl83

Usch vad jag är dålig på att skriva, saknar er ju. Men som sagt så är det fullt upp just nu, men nu äntligen är det inte så jättemycket kvar på renoveringen. Nu i helgen håller vi på och lägga golv, som ni kanske har sett i bloggen. Det går jättebra med körkortet, nu är de flesta lektionerna inbokade, plus halkan om knappt 1 månad! Är lite nervös för den. Min lärare tror definitivt att jag kommer ha mitt körkort innan sommaren (vilket varit mitt mål).

Annars så suger barnen musten ur oss här hemma just nu, men det blir väl inte bättre av att det är så mycket saker överallt pga renoveringen, som barnen härjar med. Men vi börjar mer och mer fundera över nåt åt ADHD-hållet när det gäller Selma. Svårt att förklara, men hon är otroligt livlig, och många andra saker. T o m på förskolan frågade de oss om hon var "högt och lågt hemma också". Och ja annat också, svårt att förklara.. Och sen bara hon pratar och pratar och pratar så det blöder ur öronen på en ibland. Sen har jag känt mig lite ledsen för det känns som att de barnen som hon vill leka med på förskolan inte vill leka med henne ofta. T ex den tjejen som bor här på gatan. Hon säger ju ofta att hon inte "kan leka nu" trots att hon leker med en äldre kille som bor här på gatan. Men vi får väl höra vad förskolan säger när vi ska ha utvecklingssamtal längre fram, det är ju svårt att veta hur det är på förskolan, och hon kanske faktiskt har många kompisar där.

Zandra: Låter som en jättebra lägenhet du ska flytta till! Vad kul att Noah utvecklats så mycket. Bildschema låter som en bra grej tycker jag, skulle jag kunna tänka mig att testa. Så skönt att du kom iväg till Fagersta, låter som du hade det toppen. Men usch för alla dessa papper och ansökningar du måste fylla i. Jadå, jag åt ju Citalopram 20 mg i ett halvår ungefär, och slutade nu vid årsskiftet tror jag det var. Meningen var att jag bara skulle minska till 10 mg enligt läkaren, och ta 20 mg vid PMS, men jag ville testa helt utan.

Barbamamman: Ja det är sjukt vad dyrt det är med glasögon hos optikern! Vilken prisskillnad. Vad kul att du fått sommarjobb! Var det där som du trivdes så mycket? Usch, lät lite jobbigt med praktiken på psyk. När började ni misstänka ADHD på Fredde? Så skönt att Abbe får operera in rören nu snart.

Nej nu ska jag fortsätta lägga golv.

• Xgirl83

Välkommen hit Lappen! Vad spännande det låter att ha djuren som en så stor del av livet. Hur gamla är era barn? Jag har en dotter på 4 år, och en son som blir 2 år nu i maj.

• Xgirl83

Lunaria: Jaha, överrörliga leder, så det är därför du haft sådana problem med bäckenet? Vad ger det mer dig för problem? Jag började inte skaka när jag började äta medicinen, utan kände mig mer lugn och som i en annan värld, haha. Sen minns jag att jag blev lite illamående och yr med. Jag funderar fasen nästan på att börja med medicinen igen för igår och idag har jag känt mig jättenere igen och på så dåligt humör. Skitjobbigt. Men så är Selma så jäkla trotsig nu, lyssnar inte för dem öre. Hon gör tvärtemot vad man säger och skrattar när man säger till henne..

Ja Linn verkar ju vara extremt livlig. Men behöver ju inte betyda något i och för sig. Jag ska kanske höra med förskolan, men jag är rädd att hon bara är en helt normal 4-åring och att de ska tycka att vi letar fel på henne.

Vad innebär serviceutbildningen? Förstår att det känns tveksamt om du kan fixa det eller ej. Jag sitter och letar utbildningar för fullt, tror att jag kommer börja plugga till hösten.

Ja jag gillar också trädtapeten, den stod i ett rea-ställ i färgaffären. En sån som utgått som de bara hade en rulle kvar av. Perfekt eftersom vi bara skulle ha en rulle, blev billigt ju.

Sjuklingarna mår mycket bättre idag, Arvid har bara haft lite feber och Selma ingen alls tror jag. Men vi blir hemma imorgon med.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)