• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Lappen: Gud vilka fina renar. Gah, nu har verkligen min PMS slagit till för jag blev helt tårögd när jag såg dem, tyckte de var så vackra.

Zandra: Våra barn somnar ungefär vid samma tid som Ains barn, vid kl 20 (vi börjar nattningen vid kl 19). Fast om Selma har somnat i soffan eller bilen på dagen, och om Arvid har sovit middag för länge, så somnar de ibland inte förrän kl 21 eller ännu senare. Så nu måste vi börja dra ner på Arvids sovtid på dagen. Sen sover de till 6.30-7, ibland något längre på helgen om man har tur. Så bra att du kanske kan få hjälp via Tierpsmodellen med avlastning!

7 michelingodingar: Duktigt förhandlat! Kul att du fick det jobb du ville ha. Haha, så roligt att din syster ändrade sig där, har det löst sig helt då?

Idag ska jag greja en del hemma, sen ska jag och barnen äta lunch vid lekplatsen tänkte jag. Senare i eftermiddag har jag dubbel körlektion, motorvägskörning.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Snacka om att pms:en slog till med besked! Ligger här i sängen och känner mig helt förstörd. Gick och la mig för det går inte att sitta och vara social nu. Men jag är ändå glad över att jag inte började känna av pms:en redan efter ägglossningen denna gången.

6barnsmamman: Åh vilken gullig present!

Lappen: Shit vad mycket renar som ska in! Det här är väl en dum fråga, men vad har man renarna till? Kött? Jag menar, ni har väl inte 1200 renar som sällskap? Har ni skäggagam med? Såg bild på en sån i ditt bildgalleri. Jag har också haft sådana, och många andra reptiler med.

Zandra: Vad jobbigt med barnens sömn då. Vilket roligt kalas, kul att det gick så bra trots åldersskillnad. ja det låter ju som en bra idé om Linn kan byta förskoleavdelning, om barnen ändå bara bråkar.

Nä nu ska jag väl sova eller nåt...

• Xgirl83

Selma: 4½ år (snart)
    Arvid: 2 år den 20 maj

Nej jag kan trots allt inte klaga på pms:en denna gång. Det var bara den svackan, då började jag äta min medicin, och igår fick jag mens. Riktigt skönt.

Jag har grejat med Selmas rum nästan hela dagen, och det är i princip färdigt nu. Ska försöka lägga ut bilder i bloggen imorgon. Hon är såååå stolt och nöjd. Och det roliga är, att från att ha kommit till vår säng VARJE natt, så har hon nu dessa tre nätter hittills sovit som en stock hela natten i sin nya säng.

Zandra: Duktig du har varit! Såg på facebook att du haft en bra dag, härligt att höra!

• Xgirl83

Nu har jag visst inte skrivit på ett tag igen, det har varit fullt upp med renovering och körkort. Men nu är renoveringen i princip färdig förutom att få upp lister, och en del skräp som måste slängas och så. Har även kommit efter med tvätt m.m som jag knappt hunnit med senaste månaderna. Jag har fått tid för teoriprov och uppkörning om en månad så nu är det verkligen slutspurten, och jag och Andreas försöker komma ut varje dag och övningsköra nu (barnen får åka mycket bil just nu!) Idag har jag gjort "Risk-ettan" som är en obligatorisk 3-timmarskurs när man tar körkort, som handlar om risker i trafiken så som droger, alkohol och trötthet. Men det var ganska intressant faktiskt för det var en ex-narkoman som kom dit och pratade. Och på fredag ska jag köra halkan. Är lite nervös för det. Då ingår även stadskörning inne i Sarpsborg i Norge (där halkbanan ligger), samt körning dit och hem. Eller ja, man turas om med de andra eleverna.

Ain: Ja jag tror det är en rätt normal ålder för att lära sig att cykla utan stödhjul. Selma har ju haft springcykel (det har väl Miriam också haft?) så hon har övat upp balansen på den. Vi märkte ju redan förra året att Selma inte använde sig av stödhjulen så mycket när hon cyklade, men då hade hon för korta ben för att nå ner ordentligt så hon fick växa lite till innan vi nu tog av stödhjulen. Men i ärlighetens namn så tycker hon det är lite läskigt att cykla utan stödhjulen så hon har inte gjort det så mycket än.

Ja rummen blev bra, tycker jag med. Jo Selmas rum blev ett för en "stor tjej". Men det känns bra med möbler som hon kan växa med. Och tapeterna valde hon ju själv, men jag är glad att även om de blev rosa så valde hon inte några för gulliga eller "barnsliga" tapeter som kanske inte passar om ett par år. De här tapeterna kan nog t o m passa en tonårstjej.. Arvids ratt kan tyvärr inte snurras på. Det är bara någon lös ratt som Andreas hade liggande (han är ju också biltokig...).

Wow, vilken duktig flerspråkig tjej ni har. Jag är rätt impad får jag säga. Hm, jobbigt med kikhostan, hoppas att ni inte blev smittade då.

Den där chokladfestivalen låter som nåt i min smak!

Lunaria: Vilken härlig kryssning ni hade, men jag förstår att ni blev svettiga av att jaga Linn. Våra barn är likadana, det blir inte mycket avkoppling när man är iväg sådär.

Vad duktigt att ni nästan helt kunde undvika sötsaker i påsk, jag är fortfarande lika imponerad av er!

Men gud vad allergisk du blivit?? Låter skitjobbigt. Så skönt att det snart är dags för flytten, var det nu till helgen? Härligt att du ska flytta till en finare lägenhet.

Barbamamman: Nej, inte magsjuka igen!! Väldigt vad mycket magsjuka ni har då? Grattis till Agathon idag!! Det är tapeter med stjärnor på, Selma valde dem själv.

• Xgirl83

Lunaria: Oj, ja jag fick också migrän idag, fast jag har ju ofta lindrigare variant så jag kan inte klaga. Jag har också varit himla irriterad idag, kan sånt bero på migrän?? Vad fint av Dan att fixa ungarna sådär! Fy vilken jobbig migrän du verkar ha, men skönt att medicinen hjälper ju.

Förstår att du har massor att fundera på vad gäller utbildningen. Men det hade ju varit så tråkigt om du hade missat en sån chans också. Du kan ju alltid avbryta utbildningen om du känner att du inte orkar.

Men, har du gjort halkan?? Du har väl inte körkort? Gjorde du också den i Rakkestad då? Nej jag är väl inte orolig för att misslyckas med halkan så, men tycker det är lite obehagligt att göra panikbromsningar och sådana saker, samt stadskörningen då i en lite större och helt ny stad. Fast just nu tycker jag mest att det ska bli kul faktiskt.

• Xgirl83

Zandra: Jaha, vad jobbigt att du inte blev färdig med körkortsutbildningen! Men den dagen du får möjlighet att ta körkort då så kommer det säkert gå som en dans.

Jaha, du menar att du blev irriterad på det sättet. För jag har liksom fått för mig att jag kan vara irriterad när ett migränanfall är på gång. Fast jag är iofs lika irriterad idag, haha... Får väl snart börja äta medicinen igen enbart för att kunna hantera mitt humör bättre. :-/ Mitt tålamod är = 0 just nu... Snacka om att vara världens sämsta mamma. Undrar seriöst vad det är för fel på mig som har ett sånt lynningt humör.

• Xgirl83

Nu är halkan och stadskörningen avklarad, är helt slut nu men så skönt att ha det gjort! Det var väl lite obehagligt med halkan tyckte jag, men det var värre att sitta i baksätet än att köra själv.. Nu kommer snart Andreas och ungarna hem. Inte fel att man hann dricka en kopp kaffe i lugn och ro.

• Xgirl83
    Lunaria: Vad bra då att Dan får gå denna utbildningen, för det är ju en utbildning även i hans egna problem. Kanske han får lite mer insikt och kunskap, om man har tur. Cykel var väl en bra present till Linn! Passar väl henne som är så framåt och aktiv.

Nu har jag sökt till högskola... Distansutbildning, men efter att jag kollat på antagningsstatistik från förra hösten för de utbildningarna så tror jag inte jag har någon större chans att komma in. Men det är iaf en utbildning som är samhällsvetenskap med inriktning mot utveckling, lärande och pedagogik. Eller nåt sånt. Och ett annat program som heter Digital design. Sen kommer jag även söka vuxenutbildningen Administration i vården här i stan, hoppas på större chans att komma in på den.
  • Xgirl83

Lunaria: Ja angående mitt humör så, ja jag har kanske haft ganska lynnigt humör åtminstone sedan tonåren.

• Xgirl83

Äsch, skulle ju skriva mer.. Jo jag var jättedeppig nu några dagar och jag bara insåg att det inte fungerade att sluta med medicinen. Så jag har börjat äta min medicin igen, och nu är mitt humör jämnt och bra, och jag är redan mycket gladare. Tror det har blivit lite mycket med allt nu under våren. Och min läkare sa ju dessutom att vissa behöver äta en låg dos antidepp - alltid! Inget jag har lust med dock. Men nu var jag bara tvungen att börja äta medicinen igen.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)