• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Pilea: Jaha, då förstår jag hur ni gör med nattningen. Men vilka fynd du gjorde!! Jag sålde ett par Viking Goretex på Tradera nu precis och för dem fick jag 280 + frakt och du fick ju två par bra skor plus mycket mer för inte så mycket mer pengar.

Zandra: Trist att Linn är i en sån fas, men vad bra att ni fick en så bra natt! Duktig tjej som gjorde som hon blev tillsagd.

Barbamamman: Kul att badrumsrenoveringen är igång! Skrämmande att det började droppa vatten! Det är ingen risk att ni måste renovera ännu mer då?

Madde: Låter som ni hade en väldigt mysig kväll igår.

Idag har vi haft en riktig hemma-fixar-dag. Jag har städat vårt sovrum som bara har blivit stökigare sedan Arvid föddes. Jätteskönt att få det gjort. Andreas har formaterat om min dator, kört bort skräp m.m. Min mamma tog med sig Selma iväg en stund så att hon kunde få bli lite aktiverad också.

Selma bara vägrar sova ikväll. Tror det är för att hon är på väg att bli förkyld, vilket jag också är på väg att bli. Andreas är ute och tar ett par öl. Jag såg fram emot att ha en lugn kväll ensam men jag har bara nattat Selma hela kvällen ju och snart är det dags för sängen... Hon sitter bredvid mig nu och tittar på När Harry mötte Sally (!).
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Barbamamman: Men oj att Fredde blivit slagen så! Bra att ni tar upp det med skolan, tycker jag. Och jag håller med Sandra, jättefin grabb!

Zandra: Jag reagerade också över er ordning då jag kollade på era längehetesbilder på ett litet tag sedan. Här kan vi väl ha duk på bordet igen nu, men de åker ner då och då. Några prydnadssaker kan vi inte ha på borden, dem leker Selma bara med och flyttar runt. Jättetrist. Bra tips angående platsbanken.

Glittrax: Skönt att du börjar må bättre! Vad mysigt med kalas. Nej sådana skumgodisar gillar jag inte. Jag har förresten sett ett "SOS Alarm"-avsnitt som handlade om just ett litet barn som satte en sådan i halsen. Ni som har barn som fyller 3 nu i höst, har ni tänkt ha barnkalas för dem? Det känns som de är lite för små om man inte som föräldrar känner varandra, eftersom föräldrarna måste vara med. Men det skulle nog vara väldigt roligt för Selma att få bjuda sin bästa dagiskompis Isabelle, åtminstone.

Selma har börjart få en klubba ibland på lördagen. Hon är SÅ nöjd över den där klubban och den räcker ju en liten stund också. Men nonstop var ett bra tips, det kanske vi ska prova.

Selma somnade först 22.15 igår, sen vaknade hon alldeles förkyld strax efter att jag gått och lagt mig och var sedan vaken tills 2.30! Jag ringde till slut Andreas (som fortfarande var på krogen) och han erbjöd sig direkt att komma hem, det var ju gulligt. Selma är så pappig så först när han kommit hem kunde hon komma till ro och somna.

Passligt förresten att ni pratat om tänder, för i morse upptäckte jag av en slump att båda där nere är på väg upp på Arvid! Vi har inte märkt nåt på humöret, men visst händerna är ju i munnen mycket. Nu i eftermiddag har han dock varit gnällig och knepig. Får väl se hur natten blir. Selma var ju också relativt tidig med tänder, tror hon var 5 månader.
  • Xgirl83
    BlueRoose: Välkommen!!

Barbamamman: Hur mår Agathon idag? Några andra symtom än bara feber? Men vad har hänt med din dator, jätteskumt! Lycka till med pluggandet!

Zandra: Haha, jag kan tänka mig att du fick sockerkick då. Det blir verkligen sån skillnad när kroppen inte är van vid socker! Då förstår man ju var det här dumma sockret gör med en egentligen.. Jag tror jag har bakat hallongrottor med sylt, men en del sorter kanske passar bättre än andra. Eller om man ska ha lite potatismjöl i? Nej jag förstår att ni inte orkar med kalas med allt som är! Men stackare som är sjuk igen nu då!! Krya på dig!

Selma är hemma med mig idag eftersom hon är förkyld. Jag behövde posta några Tradera-auktioner, så vi gick till stan här på förmiddagen och passade då på att hämta ut Selmas höstskor som kommit från Ellos, och handlade lite. Sen typ en halvtimme efter att vi kommit hem så fick jag SMS-avisering om att Selmas överdragsbyxor och ullstrumpor kommit till ombudet, som vi ju just varit på. Och det är ett helt företag att gå ner på stan med båda barnen så jag får se om jag hinner gå ner själv i eftermiddag och hämta ut det då.

Angående höstskorna förresten så är det ett tips att Ellos ofta har antingen 40% eller 50% på valfri vara, och de säljer ju bl a Kavat-skor. Så jag köpte ett par jättefina höstkängor till Selma för 350:- inkl frakt. Hoppas att hon ska kunna ha dem i vår med.
  • Xgirl83
    Pilea: Fint ni har det! Härliga färger i lekrummet och köket! Och badrummet såg ju så lyxigt och mysigt ut. Stora härliga fönster där också! Skönt att du slipper släpa på vagnen till dagis, verkar ju jättebökigt. Gulligt av Tyra att hon var så stolt över utflykten!

Zandra: Vad mysigt med restaurangbesök! Jag är nog med dig där, hade bara känt mig dum på en fin restaurang! Vad trist att du fortfarande är dålig! Hoppas det blev nån fisk då. Jobbigt att Linn ska hålla på och vakna sådär tidigt, kl 4.30 är ju verkligen omänskligt tidigt. Det är liksom inte ens morgon än då.

Barbamamman: Har du fått boken än? Och har du fått något gjort med tanke på Alwin? Jag förstår att det är ovant för honom när han är van vid att alltid ha lekkompisar hemma.

Madde: Men vad är det för dumheter att vakna kl 4?? Tur att han somnade om igen i alla fall! Knepigt att Julius var så pappig plötsligt, men roligt för hans pappa antar jag.

BlueRoose: Kul med ny soffa! Jag blir avis. Kan du inte berätta lite om dig själv förresten?

Ain: Trist att din pappa åkt hem nu!

Ja nu är det verkligen höstigt ute. Men vi har haft rätt härligt väder idag ändå, soligt och inte FÖR kallt.

Jag blev förvånad förut, det ser ut som Arvid håller på att få en till tand! Tre på raken där nere nu, troligen snart 4 då för de brukar ju komma i par.

Så här fin blev Selma i sina höstkläder som nu har kommit alltihop. Ja och där ser ni lite av vårt hem, inte mycket att se så det får räcka. Bakom hyllan som är bakom Selma är hennes lekhörna/lekrum.

• Xgirl83
    Zandra: Jobbigt att du känner så. Jobbigt också när man har olika nivå på hur det ska vara hemma, kan ju bli lite konflikter. Det blir säkert mycket bättre när han är iväg på praktik! Sen känner man ju sig oftast inte direkt bättre när man är sjuk heller, lättare att få ångest då tyvärr.
  • Xgirl83

Suck, som vanligt när Andreas ska natta Selma så blir han sittande vid datorn till typ kl 19.30 trots att vi sagt att rutinen ska vara att man börjar göra henne i ordning för sängen kl 19 (och att vi helst inte ska sitta vid datorn då barnen är vakna, jag gör bara det när jag ammar). Idag behövde hon också städa upp i sitt lekrum för det var tågbane-delar och duplo över hela golvet, och det började de typ städa nu kl 19.30 vilket slutade med att Andreas blev irriterad på Selma för att han blev stressad över att hon gick och velade istället för att städa när klockan blivit så mycket.

• Xgirl83
    barbamamman: Nu finns stjärnjackan i webshopen! Fast typ slut redan, du får kanske kolla i butik:
    www.lindex.com/se/Product/Product.aspx&styleid=8589499&path=3403475;3215210;3232580;4040007
  • Xgirl83
    Madde: Ja men det låter ju som att det är tänder på G då. Så här såg Arvid ut i munnen i söndags morse:

Nu har de kommit upp något mer, och så ser det ut sådär till vänster om de två tänderna istället nu.

Pilea: Shit vilken sklillad på badrummen!! Låter jättesnygtt med färgerna i lekrummet. Och i ett lekrum kan man ju verkligen vara lite "crazy", så roligt. Vi har ju i lekrummet den där mörklila färgen på en vägg, som syns på bilden. Annars är väggarna bara vita. Vi tröttnade så på allt det vita och satte igång och målade en dag. Annars har vi inte gjort alls mycket med huset och vi har bott här i snart 3 år. Tyvärr kan man väl inte skylla på småbarn hur länge som helst.
  • Xgirl83
    Madde: Skönt med en lite bättre natt. Hoppas ni orkar med öppna förskolan!

BlueRoose: Fina namn dina barn har, Adrian är en favorit här som jag ville att sonen skulle heta. Kul att du kan återuppta dina studier!

Zandra: Härligt med en något bättre natt för dig också då. Synd att Noah skulle hålla låda istället då. Men så trist att du inte kan åka iväg med grannen och kanske inte heller gå till öppna förskolan. Jäkla sjukdomar!! Är så trött på dem. Vi vill ju egentligen också gärna greja med huset, men barnen har väl liksom kommit i vägen. Dels snålar vi ju med föräldradagarna för att kunna vara hemma längre. Sen har vi fått lägga en massa pengar på tråkiga saker på huset, såsom ny tvättmaskin + torktumlare, ny duschkabin (som vi får i november), ny gräsklippare, uteförråd (som Andreas ska bygga ihop nån gång...), dränering av tomten. Usch, det går ju så mycket pengar på tråkiga saker när man har hus. Vår duschkabin håller nästan på att rasa ihop, ena skjutdörren hänger helt löst. Och sen vill vi inte göra för fint här hemma när barnen är så små och springer runt och vandaliserar och ritar överallt. Då får man göra det finare när de är lite större. Och sen så finns helt enkelt inte så mycket tid.

Pilea: Låter bra med maten! Verkar han hålla sig mättare nu?

Hur man lyckas ta kort i munnen? Man tar många bilder tills man lyckas med en. Nej men han var överraskande samarbetsvillig då på söndagen faktiskt, men nu är han trött på mitt kollande i munnen så nu skulle jag nog inte lyckas ta någon bild.

Suck, vi var ju i princip helt bra från förkylningen igen, det blev lindrigt, men så igår kväll började Selma hosta och min hals började klia och med fullt av slem (ursäkta). Jag sov bra fram tills 4.30 när Arvid vaknade men efter det har jag knappt sovit pga halsen. Och så fick jag gå upp och släppa ut hunden kl 6 också, tydligen har hon blivit dålig i magen för jag hörde henne även kräkas. Jag hade massor jag skulle göra idag när Selma var på dagis men jag fick ju hålla henne hemma nu då, så jag får gå ner på stan med båda barnen igen idag. Måste köpa födelsedagspresent till min brorsdotter och skicka iväg den med posten. Hon fyller 7 år på fredag men det blir inget firande för oss på pappans sida, tyvärr. Hon vill nämligen inte vara hos sin pappa så mycket nu, tycker det är tråkigt där och är lite ängslig just nu. Sen måste hunden få en långpromenad och så behövs det städas lite här hemma.
  • Xgirl83

Zandra: Vad kul att du blev nöjd. Ja den där napphållaren kom jag på i sista sekund att vi hade liggandes, är ju inget som blir använt här av våra nappvägrare. Sen är jag bara så glad att ha någon som kan ärva Selmas kläder! Iza fick ett stort köttben i förrgår (alltså ett sånt man köper i djuraffären), antagligen blev det lite för mycket för hennes mage. Minns när hon var yngre så var hon dålig i magen titt som tätt. Och då bodde vi ju i lägenhet så då var det bara till att gå ut med henne mitt i natten ibland för att hon var lös i magen. Madde: Ja är det "vanlig" öppna förskolan så är det väl inte så kul att gå dit med bebis kanske. Här är det "babycafé" en dag i veckan och då är det 0-12 mån. Annars är det blandade åldrar. Vad mysigt det lät med frukost hos kompisen. Men ååh, en helt ny Molo-fleeceoverall, vilken lyx att få en sådan! Pilea: Skönt att rensa ut lite och få in några kronor! Dock tar det en väldig tid med Tradera, så jag får nog ligga lågt ett tag efter att dessa auktioner gått ut. barbamamman: Fina kläder Agathon fick! Jag kände på jackan i butik idag och den var finare i verkligheten än på bild, tyckte jag. Ja sjukt att den redan är helt slut i webshopen! Men det var flera som skrev i Lindex-tråden att nu när den till slut kom så hade de tröttnat på den efter all reklam och väntan. Det blir inte lätt att "förbjuda" Agathon att sova på ena sidan!! Undrar vad det här är för en konstig förkylning! Nu är vi sämre igen och Selma hade feber nu ikväll. Så inget dagis för henne denna veckan. Jag skulle skriva namnen i fetstil nu som vanligt men det går inte? Har de tagit bort den funktionen igen??

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)