• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Barbamamma: Men gud, har du fortfarande feber! Har du fått någon ny tid till läkare? Oj oj så spännande det blir senare i veckan då! Jaså så du har också pms.. Vad tråkigt att att ni inte kom till själva badlandet på Skara, jag har nog aldrig varit där så jag trodde det mest bara var ett badland? Men det är vanliga åkattraktioner också då eller?

Zandra: Blev det någon dans runt midsommarstången?

Ain: Kul att du hittade bikini, jag skulle också vilja ha en sådan tankini.

Arvid har kommit in i nån fas, eller om det beror på kindtänderna han får.. Han vägrar sova om kvällarna, blir hysterisk i sängen, och vill inte ligga i famnen heller. Så han har härjat till 22-23-tiden nu tre kvällar i rad. Sen har han lärt sig resa sig i sängen också, så han sätter sig upp hela tiden och sen somnar han typ sittande. Han satte sig upp flera gånger i natt, och blev arg för att det blev obekvämt att sova...

Selma går ju sin sista vecka nånsin på sitt nuvarande dagis, jag funderar på om man ska köpa någon present til fröknarna? De är fem stycken så det blir rätt dyrt med, vet inte vad man kan köpa?

Vi har haft en bra midsommarhelg, bl a varit till en sjö, och igår så grejade vi i trädgården hela dagen (kors i taket). Men jag har PMS och tabletterna verkar inte hjälpa så jättemycket mot det.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Zandra: Ojoj, så underbart att du sover om nätterna! Så himla härligt för dig. Men stressa inte för mycket över städningen, det går ju inte att hålla på och städa så när man har en liten som stökar ner på fem minuter. Det är ingen som kommer tacka dig för att du städar så. Vad roligt att Dan verkar trivas så bra på praktiken och att han trivs med de som arbetar där.

Jag har kommit på mig själv med att städa mer än vanligt senaste dagarna, och sen kom jag på att vi pratade om att man kunde få städmani vid PMS. Om bara den där jäkla mensen kunde komma snart så man kunde bli sig själv igen.

Barbamamman: Läste också att febern gått ner, så härligt!! Men så jobbigt för din man, usch.

Pilea: Oj vad duktiga ni är som sliter så med bordet! Vad mysigt med IKEA-tur, men trist att inte Tyra trivdes där.

Ain: Oj vad varmt ni har, herre gud! Det räcker gott som vi har idag, ca 24 grader och fläktande vind. Haha, rolig Miriam är, hon kanske blir chef eller nåt.

Jag gillar verkligen er idé med att baka något. Men Selmas dagis ligger i en vanlig enplansvilla, så det är ingen förskola med kök och kock sådär. Det är ingen annan personal än de 5 fröknarna utan det är en av de som handlar och lagar all mat, och även bakar till när det är sommarfika (som det alltså är på torsdag när Selma går sista dagen), julfest m.m. Så om jag tog med fika dit så fick det ju bli till hela dagiset i så fall, eller till att bjuda alla barn och föräldrar och fröknar på på sommarfikat. Och det blir ju inte riktigt samma sak. Men man kan väl vara nöjd med deras arbetsinsats utan att ge dem något? Det känns mest som jag skulle köpa/ge dem något för att det förväntas, men så gör man ju oftast inte inom andra yrken..

Igår var vi iväg till Nordy köpcentrum efter Andreas jobb, åt mat på Max och kollade lite i affärer. Selma som aldrig försökt springa ifrån oss, var tydligen inte alls rädd att komma ifrån sina föräldrar igår för flera gånger sprang hon långt före oss eller var plötsligt inte inom synhåll. Och när hon och jag var inne på Kappahl (Andreas och Arvid var inne på en annan affär), så var hon plötsligt försvunnen! Jag gick runt och letade en stund men hon verkade faktiskt inte vara kvar i butiken!! Sen gick jag ut ur butiken och ringde Andreas, och när jag pratade med honom så kom hon gåendes, inte det minsta bekymrad! Jag frågade var hon varit, och hon sa "Letat efter dig". Så efter att hon faktiskt sprang ifrån oss flera gånger igår så får vi nog vara hårda med att hon måste hålla oss i handen i fortsättningen.

I vilket fall så kollade vi även på studsmatta, och har väl bestämt oss för att Andreas ska åka och köpa en idag. Selma har tjatat så, och hon går in till familjen längst ut på gatan och hoppar på deras studsmatta (vilket de har sagt att hon får lov att göra). Då får man också hjärtat i halsgropen när man inte vet var hon är plötsligt! Och de har dessutom en pool i trädgården så jag är livrädd att nåt ska hända. Så då har jag väl fått ge efter, för då ser jag hellre att hon är i vår trädgård och hoppar på våran studsmatta...

Oj vad långt det blev!
  • Xgirl83
    Barbamamman: Spännande!! Äsch, bry er inte om städningen, de vill säkert se lite av ert vanliga "stök". Såg att ni köpt massor på IKEA igår, så roligt.

Zandra: Gullig Linn som ska pussa alla. Selma har ju också varit så där så hon hittat grejer överallt, t ex salva, nagellack, mascara, så jag förstår dig! Puh.

Pilea: Jobbigt att Max inte vill äta och sover så mycket. Arvid är ju också lite knepig nu och gnällig, fast det började innan värmen kom så jag tror det är en fas eller tänder i hans fall. Men det är ju mycket möjligt att Max blir så påverkad av värmen, vissa blir ju det. Eller tänder, som du säger. Arvid har också ätit dåligt i perioder och jag har fått för mig att det är tänder ibland.

Evanor: Ja jag är också jättenojig när det gäller pooler och vatten i allmänhet. Ja jag är glad att du (och ni andra) säger att det inte behövs köpas nåt, bestämde mig för att inte köpa något men får väl försöka säga till dem att vi varit nöjda. Det borde ju betyda mer än en blomma.

Jo då, studsmattan har blivit poppis! Hon har hoppat på morgonen innan dagis, och direkt när hon kommer hem igen.

Igår var jag på KBT igen, och det går så bra för mig med toaletterna nu så jag behöver inte träna på det med henne mer utan fixar det sista själv. Jag kan inte beskriva vilken frihet jag känner plötsligt! Kan faktiskt låsa de flesta toaletter. Så nu är det hissar vi ska träna på, och vi började träna igår.

Sen stressade jag iväg till jobbet för jag skulle ha ett möte via videokonferens med cheferna som sitter i Oslo, och prata lite om hösten och så. Det kändes som ett positivt möte så just nu känns det helt okej att gå tillbaka till jobbet faktiskt.

Sen fick Andreas två jobberbjudanden här i stan igår, det ena är på företaget han jobbade på innan han började i Norge fast med bättre lön (ungefär som han har nu i Norge), och så ett annat jobb men där är risken att lönen blir lägre. Han längtar ju efter att jobba här i stan igen, och det passar bättre med tanke på barnen och så med.
  • Xgirl83

Nu hörde mamman till Selmas "bästis" på dagis av sig och undrade om jag vill vara med på en liten buske som avskedspresent, eftersom bästisen också ska sluta på dagiset. Och även mamman till två pojkar på dagiset, som är släkt med den andra familjen och också ska sluta, ska vara med på presenten. Det var ju en bra idé, antar att det är något som är tänkt ska planteras på dagisgården. Och vi lägger bara 50:- var så det blir helt symboliskt bara.

• Xgirl83
    Zandra: Så roligt att Dan blev bjuden på fest, trist bara om han ska behöva gå själv. Hade ju varit roligt för er att gå tillsammans. Fast vi måste ha lite olika typer av social fobi för just sådant tycker jag är jättejobbigt! Men usch att du är så pollenallergisk. Haha, hon är lurig den där Linn.

Barbamamman: Jag håller tummarna. Kul att det kändes som att det gick bra. Fina grejer ni fick tag i, och det var en rejäl byrå där så mycket fick plats. Såg att ni även fått tag på ribbotten till Freyas säng idag, så bra! Jo det känns som mycket går vår väl plötsligt. Våren var lite kämpig då det kändes som allt gick emot oss ett tag, men nu är det ju bara att vara tacksam för att det går så bra.

Andreas var på den andra arbetsplatsen och hälsade på igår, och lönen blir väl något lägre och verkar lite mer enformigt, så han funderar ändå på att gå tillbaka till sin gamla arbetplats även om han inte riktigt trivdes på en del sätt. Men det verkar som att en del har ändrats.

Idag har jag och barnen varit hos mamma några timmar, och så passade hon Selma så jag kunde gå till Lindex och prova kläder i lugn och ro för en gångs skull. Blev en klänning, en topp, en BH, och sen 12 par sockar (som var på rea). Sen kom min bror med son, och senare även sambon, till mamma också.

Ikväll är jag bjuden till en kompis på tjejfest. Fast det blir ju bara max ett glas vin eftersom jag äter citalopram, och har dessutom huvudvärk så jag har fått ta tabletter. Fick mens i morse till slut, började nästan bli orolig, så det var skönt att den kom.
  • Xgirl83

Gud, den här mensen tog knäcken på mig. Har haft sån sjuk mensvärk. Orkar inte ta mig för nåt idag, även fast mensvärken lugnat sig. Åkte hem från tjejfesten redan kl 22 igår då en kompis, som inte druckit, skulle åka hem. Jag försöker komma på nåt vi kan hitta på idag, men jag har verkligen inte lust med något. Sen är det lite trist väder och ska ev komma åska nu under eftermiddagen.

Barbamamma: Gulligt att ni fått igelkott på besök och att den kommit förr till er med! Här på västkusten tror jag inte det finns igelkottar, jag tror aldrig jag sett någon "på rktigt" i alla fall. Ja alltså, Andreas funderar på att börja jobba på den gamla arbetsplatsen där han jobbade innan han började i Norge. Så börja jobba här i stan kommer han göra oavsett.  Jaså, har du inte fått din mens än, ja jag tyckte också att jag gick med PMS i evigheter denna gången och cykeln var en vecka längre än de senaste två menstruationerna.

Evanor: Jaså ni har också besök av sådana taggiga sötnosar.

• Xgirl83

Mitt humör har varit lite sämre igen i helgen, tror jag snart ska skippa dessa tabletter som inte verkar hjälpa så mycket... Jag har visserligen börjat se mer "nyanser" istället för att allt är jämngrått, men inte tillräckligt för att det ska vara värt det. Hade ju även PMS, även om mitt tålamod är bättre och jag inte blir lika arg och irriterad. Men jag skulle ju ge det en månad så jag provar en vecka till. Sen ska läkaren ringa mig imorgon så får vi se om hon har nåt tips på hur jag kan minska min PMS mer.

Idag är jag bara trött, blir till att vara hemma och städa idag. Vet inte vad jag ska roa barnen med i två veckor nu faktiskt, tills Andreas har semester.

Zandra: Oj vad roligt att kontaktfamiljen kom och tog Noah. Kan tänka mig att han inte har åkt bil mycket heller! Men så trist att Linn är svår att lämna iväg sådär.. Läste att ni fick en bra dag på Furuvuk, så roligt att komma iväg på nånting sådant. Ja då förstår jag lite mer av din sociala fobi. För jag har ju förstått att vi har problem med lite olika saker. Ja jag vet inte varför jag fick sådan mensvärk nu, hade en del problem även typ förr-förra gången jag hade mens, men detta var nog värre. Jag läste att mensvärk brukar bli bättre med åren och efter man fått barn, så om man får jobbig mensvärk "lite senare i livet" så kan det vara tecken på sjukdom?? Men tror väl säkert inte det är nån fara.. Sen höll bara värken i sig nåt dygn, och redan efter 2½ dygn så blödde jag knappt nåt alls längre. Så jag kan ju inte klaga på det sättet.

Barbamamman: Nääää, HUR kan man bete sig så mot sina barnbarn?? Vad tusan, vad var det för fel på honom? Hade jag varit er så hade jag nog inte kommit tillbaka på länge... Brukar han vara sådan? Är din svärmor bra att prata med, om du kunde höra med henne varför han var sådan, och förklara att det inte är ok? Fy alltså, förstår att du blev så ledsen.

• Xgirl83
    Barbamamman: Ja just, jag läste ju på FB om lungröntgen, har ni hört något mer angående det? Ja det du skriver om social fobi stämmer på mig. Oj vilken uppväxt du haft! Shit... Jag kan ju verkligen förstå att du har svårt för sprit och fulla människor! Kul med besök hos dagmamman, så ni har redan fått plats där, skönt.

Dags att sätta igång och städa lite...
  • Xgirl83
    Barbamamman: Men gud vad vi skriver om varandra idag! Men mitt batteri på datorn dör när som helst så jag hinner inte skriva mer just nu.
  • Xgirl83
    Glittrax: Hej, vad kul att höra ifrån dig! Vad glad du verkar, så himla roligt att allt flyter på så bra och att du t o m är sugen på fler barn. Härligt att ni är hemma tillsammans hela sommaren också, och att han har fått jobb sen dessutom. Så konstigt och jobbigt att du har sådana problem fortfarande, vilken tur att du verkar få bra hjälp i alla fall..

Zandra: Tråkigt att inte Noah gillade djuren så mycket denna gången. Men det verkar ju vara en himla bra park med både djur och tivoli. Och det är så kul bara att komma iväg på något alls sådär. Men synd att inte årskortet ni fick även täckte åkattraktioner. Det går rätt bra med barnen alltså, det är nog mer jag som tycker dagarna känns lite långtråkiga nu efter att ha varit hemma i över ett år. Barnen är faktiskt inte jobbiga alls, eller jo Arvid är lite gnällig och sådär visserligen.

Pilea: Oj vad ni har haft fullt upp! Jo biblioteket tänkte jag att vi ska gå till någon dag. Öppna förskolan har öppet enligt skolåret, alltså har stängt på loven så där är inte öppet. Selma har egentligen mycket att göra här hemma och det går bra, som sagt så är det kanske mest jag som blir uttråkad. Molniga dagar är nästan bäst för då kan vi gå på promenad, då blir alla aktiverade inklusive hunden.

Barbamamman: Men oj vad svärfar råkat ut för mycket saker! Konstigt att han var sådär arg men inte brukar vara sådan annars, han måste haft en riktigt dålig dag.. Jaha, så Alwins problem kan ha med hans RS att göra då (som jag antar att han haft)? Skönt om ni får en förklaring iaf.

Ain: Spännande att vara med i TV! Hade ju varit kul att se det i så fall. Jag känner igen det där med att man tänker hinna med så mycket..

Hade telefontid med läkaren idag, hon tyckte jag skulle dubbla dosen (inte bara vid PMS, utan helt). Så jag får nog följa hennes rekommendation. Hon sa att som PMS-medicin så är 10 mg (som jag äter nu) rekommenderat, men som depressionsmedicin äter jag bara halv dos och det är så lågt så det knappt går att utvärdera, sa hon.

Vi gick på en promenad idag och då mötte vi Selmas (gamla) dagis som också var på promenad. Det blev visst väldigt konstigt för Selma för hon blev helt tyst och klamrade sig bara fast vid mitt ben. Verkade nästan som hon förstod att hon inte ska få leka med dem mer, hon verkade bli lite ledsen.

Alltså jag tycker vår kommun är lite konstiga när det gäller dagisplatserna. För det första fick vi ju inte veta att våra barn fått plats, utan det var först när jag ringde som de berättade att vi fått plats. Jag gick ju och väntade på att få ett brev eller telefonsamtal. Sen så hade min bror inte hört något angående sin son (han som är 2½ månad äldre än Arvid) som också står i kö, så han ringde igår och fick då veta att det är på gränsen om han får plats på en av de två nya avdelningarna där Arvid kommer gå på en. Han har kanske chans att få plats på den av dem som öppnar i september, men han ska ringa igen i mitten av augusti för att få säkert besked! Är inte det väldigt sent att få besked? Och vi vet ju fortfarande inte om Arvid hamnar på den avd som öppnar i augusti eller den som öppnar i september, och då får väl säkert inte vi heller veta något förrän efter semestrarna då.. Jag vill ju kunna ge ett besked till min chef om när jag ska börja jobba. Men det kanske är så här i alla kommuner..
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)