• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Barbamamma: Nu kanske jag missförsod, men är det 3 års utbildning för att bli uska? Nää, så himla typiskt att bilen gick sönder igen!! Dessa jäkla bilar alltså. Kul med konfirmation i alla fall. Haha, kollade på Agathon, vilken schysst stil han har att ta sig fram! Såg ju jätteroligt ut!

Jag blev också lite firad i lördags på Arvids kalas så jag fick en del presentkort på Lindex. Behöver verkligen kläder och det är ett bra rabatterbjudande på Lindex just nu med, så jag gick dit idag för att se om jag kunde hitta nåt. Men så kom jag på att jag ju inte tagit med mig presentkorten!! Grr, så arg man kan bli på sig själv. Men jag behövde ändå handla lite mat i affären..

Igår hade vi en riktig slappardag. Arvid fick även lite feber på eftermiddagen, men har sovit hyfsat i natt, och idag verkar han så frisk så.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Jo jag glömde säga att jag fick äntligen ut ett gäng tradera-auktioner igår! Tradera strulade huuuuur mycket som helst för hela Sverige skulle nog lägga ut auktioner i helgen då det var kampanj med gratis annonser. Men nu är Arvids sommarkläder från förra sommaren ute iaf..

• Xgirl83

Barbamamma: Jo förresten, jag läste i bloggen att du och din syster har samma namn men med olika stavning? Är ni helsyskon? Tyckte ju det lät lite speciellt att ha samma namn sådär. Jag menar, blir det inte rörigt?

• Xgirl83
    Pilea: Vad roligt med utflykter till lekparker med djur, önskar att det fanns sådant här omkring! Haha, så många barn du hade med dig hem från dagis! Så skönt när barnen blir större och kan leka med kompisar så.

Barbamamman: Jaha, ja du läste det på gymnasiet ja då förstår jag. För jag tänkte om det typ var 3 år på högskola så hade det ju varit lika lång utbildning som till sjuksköterska. Så surt att du får ta en extra tur till optikern med Abbe!!

Evanor: Usch och blä för magsjuka, hoppas det inte blev något mer av det!

Glittrax: Hur mår du nu? Du låter lite gladare, hoppas det stämmer. Vad konstigt att du fått sådana problem efter förlossningen. Hu, en sådan röntgen hoppas jag då innerligt att få slippa med min klaustrofobi! Hoppas verkligen du slipper göra om det, och att det inte visar på något allvarligt. Ja det låter ju lite lite att gå upp bara 65 gram, men det kanske kan gå upp och ner, så att hon gått upp mer till nästa gång. De har ju henne under uppsikt så det är ju skönt!

Idag ska vi tillbaka till fotografen och se på bilderna som togs sist, och välja ut bilder. Ska bli kul! Sen ska vi ju även komplettera med syskonfoto som vi inte fick till något bra sist, och så foto på Arvid och hunden som inte hanns med.

Nu har Arvid precis somnat, och jag ska ta och vika ett sånt där tvättberg igen... Men en bra ursäkt till att sitta och kolla på TV.

Har ni sett denna tråden? www.familjeliv.se/Forum-4-121/m58597841.html Jag har följt den lite och tyckt så himla synd om henne som blivit fråntagen sina barn, vilken mardröm!! Men nu så är det ju personer som påstår sig känna henne som säger att det inte är helt sant som hon säger, och t o m så säger de nu att både hon och hennes sambo har häktats! Jag vill verkligen tro att de är oskyldiga, för barnens skull, så otroligt tragiskt för barnen om det är föräldrarna som är skyldiga. Jag ville ju tro att bebisen hade någon sjukdom - även om det hade varit hemskt också visserligen!
  • Xgirl83
    Zandra: Jo först idag är min hals helt bra igen, var verkligen segt att ha så ont, speciellt på nätterna. Väldigt kul att du är tillbaka, och jag hoppas att du inte mår sämre psykiskt igen utan att det är tillfälligt pga förkylning och besöket ni blev tvugna att göra idag. Usch så jobbigt att behöva gå till soc, jag förstår dig, men ni har ju verkligen kämpat. Det kommer bättre tider!! Kram

Glittrax: Skönt att du mår bättre. Jag håller med dig om att de är snabba med att föreslå antidepressiva, det var ju även den läkaren jag gick till hos VC i vintras. Och med facit i hand så behövde jag ju dem inte, men däremot har jag ju fått viss behandling på KBT som jag ändå skulle gå på, så de kunde ju rekommenderat något sådant istället, eller annat samtalsstöd. Ja jag kan förstå dig precis angående begravningen, har egna liknande erfarenheter. Om hon frågar sin son så borde hon ju verkligen fråga er också. Och ni representerar ju faktiskt även er mamma, kan man säga.

Barbamamma: Men hu vad dyrt det blev med konfirmationen! Så kämpigt så som du känner angående Fredrik. Ni verkar ju ha kämpat jättemycket. Men det finns väl chans att hans ADHD förbättras kanske, och att han på något sätt fixar att läsa upp betygen senare. Det finns ju många chanser som tur är. Men lätt är det inte för er, det förstår jag...

Pilea: Jo jag vet ju att man kan få frakturer sådär av sjukdomar, men tydligen så hade ju svaren nu kommit tillbaka negativa på de proverna. Så man undrar ju. Kul med IKEA-besök!

Evanor: Men oj vad allergisk du är! Stackare. Så jobbigt med dottern med, och bonusen förresten, kan ju inte vara lätt alls. Ibland får man sparka ut dem med huvudet före. För du sa att ni inte alls tror han har någon diagnos eller?

Arvid har börjat säga "hej" när han vinkar, och idag sa han även "hej då", och "titta" sa han igår, och så säger han sedan ett tag "OJ" om han ser eller hör något spännande. Man blir stolt.

Idag har jag varit på KBT och "tränat" för första gången. Vi letade handikapptoaletter på sjukhuset som jag skulle träna på, för det var på den nivån jag skulle börja. Men det slutade med att jag även hade låst ett par små toaletter så det gick över förväntan!

Nej nu måste jag ta disken och städa lite..
  • Xgirl83
    Zandra: Men gud, jag hoppas verkligen att Dan kommer ut på jobb eller praktik snart! Det fungerar ju inte att ni går hemma sådär, och hur skulle han försörja sig (er) hela sommaren? Jag förstår att du blir frustrerad på Dan angående städningen med. Usch den där frustrationen är så jobbig som liksom kryper i hela kroppen. Det är ibland ett mysterium hur saker kan bli så röriga på så kort tid när vissa är inblandade. Jag vet inte vad som ha hänt - troligen att jag mår lite bättre - men just nu känns det lite bättre mellan mig och Andreas. Fast det där med att han skärpte sig höll bara i sig nån vecka. Så han gör samma saker, men just nu hanterar jag det bättre. Fast så som i förrgår kväll så började Andreas med något efter middagen, så jag tog hälften av disken eftersom jag vägrar göra "hans" grejer mer. Resten stod alltså kvar. Och trots påminnelser så ställde han sig med sin halva av disken först kl 22-23 på kvällen. Suck. Haha, jag skrattade av din beskrivning på när Linn säger OJ!

Glittrax: Men oj, det låter ju inte klokt som din moster beter sig! Det är väl självklart att ni ger er mor den begravning som hon själv planerat? Säger som Sandra, starkt av er mamma att göra det.
  • Xgirl83
    Zandra: Ja jag förstår dig verkligen angående att gå och irritera sig...det går bättre och sämre för mig i perioder, jag kan också irritera ihjäääääl mig. Så jag avundas inte er som går på varandra hemma hela tiden! Jag vet att jag kan vara lite sådan att mitt sätt är det bästa sättet, men jag tycker väl inte att det är för mycket begärt att man tar disken direkt efter maten? Nu menar jag alltså plocka bort från matbordet, diska kastruller, torka av bordet och sådant. Idag blev han igen distraherad efter middagen och började med något helt annat, men då hjälpte han mig med disken istället när jag gjorde honom uppmärksam på det. Jag tycker då inte det är kul att ha kastruller och grejer kvar på matbordet hela kvällen pga att han bara skjuter upp det. Så jag försöker att vi gör det tillsammans, annars blir antingen jag stående med det själv medan han sätter sig vid datorn, eller så skjuts det upp hela kvällen och så gör han det i en hast precis innan läggdags. Men vissa dagar kan jag hantera det, andra dagar inte...

Ja jag förstår ju att Dan verkligen måste ta det som AF vill få ut honom på. Vilken stress för dig att veta att du i värsta fall inte kan plugga till hösten, att det hänger på vad Dan kan få. Men så han kanske ska plugga till hösten? Har han sökt?

Barbamamman: Jag förstår att det känns hopplöst med Fredde. Hoppas att det blir bättre..

Evanor69: Aha, skönt att dina allergier är bättre! Såna där sprutor kanske hade varit något för sambon. Vår hund är kvalsterallergisk och har klåda, så även hon har gått och fått sådana sprutor. Förstår att det är frustrerande med bonusen, han behöver lite hjälp på traven med att växa upp då kanske.

Vad ska ni andra göra i helgen då? Vi har inte mycket planerat mer än att det är marknad i stan imorgon så den ska vi gå och kika på, och så ska vi gå hem till min mamma för lunch också då. Hon bor ju precis där marknaden är. Men just nu längtar jag efter mina ostbågar och lite vin som ska intas när barnen har somnat.
  • Xgirl83

Vad ledsen jag blir på min svärmor. Andreas var där en sväng nyss och på nåt sätt hade de kommit att tala om vårt hem, att min svärmor tycker att vi har det så stökigt jämt. Vi kämpar så mycket, och jag tycker inte att vi har det så hemskt rörigt heller, inte värre än andra småbarnsfamiljer. Och det viktigaste tycker ju jag är att vi inte har det ohygieniskt. Jag blev så himla ledsen. Egentligen vet jag att min svärmor bara bekymrar sig gör oss, på sitt eget konstiga sätt. Men hon förstår inte alls hur Andreas fungerar med sina problem. Hon om någon borde ju vara förstående... Sen blir vi ständigt jämförda med Andreas perfekta systrar tror jag.

Vi får väl flytta till lägenhet då, så kanske det är lite mindre att ta hand om så vi kan orka med.

Synd att hon fick bli ett så dåligt slut på min helg, för den har varit jättebra i övrigt! Vi var på marknaden igår, fast det var så dåligt väder så det blev bara en snabb sväng, sen åkte jag och min mamma och Arvid till ett köpcentrum. Idag har jag bl a varit och fikat med Selma och en kompis.

Zandra: Förstår att det är så frustrerande för dig att du får stå med all den disken och röran sen! Låter som ett riktigt skräckscenario det där. Om du säger till honom, kommer han och hjälper dig då eller tar barnen? Vad kul med loppisar, hoppas ni hittade något! Ok, då får vi hoppas att Dan kanske kommer in på någon utbildning då. Nej kanske han inte får några pengar om han går via AF, då kanske han bara kan få a-kassa och det får han ju då inte om hans dagar tar slut.. Hm, lite krångligt..

• Xgirl83
    Pilea: Ja du har så rätt, jag borde inte ta åt mig alls. Och nu när jag tänkt efter lite så tror jag det är just mig hon är mån om när hon säger sådär. För hon brukar faktiskt säga att jag sliter så mycket, så hon känner nog lite frustration över att hennes son inte kan "skärpa sig" och hjälpa till mer. Sen angående att plocka bort i köket, så visst har du rätt i att det inte spelar så stor roll om det görs lite senare. Problemet är bara att Andreas skjuter upp allt och hela tiden, och det är just det han inte kan göra. För sakerna blir inte gjorda! Och då tar det så mycket energi av mig att störa mig på att sakerna ligger kvar, och att få honom till att göra det nån gång. För påminns han inte (flera ggr) så är chansen nästan lika med 0 att det blir gjort alls. Så det allra bästa för alla inblandade är när man kan få honom att göra det omedelbart. Sen är det alltid jag som lagar mat på vardagarna också, men någon sådan tur som att slippa disken för det har jag inte.

Guuuud så fint erat kök blev!! Wow! Och så fina tapeter, och allt är så ljust och fint.

Barbamamma: Ååh vad gulliga barn du har! Måste kännas jättebra att bli uppvaktad sådär.

Haha, jag gillar din inställning till "stök". Ja du har så rätt med, jag borde inte bry mig. Det jag känner är att lite yngre personer, t ex kompisar och syskon, har hyfsad förståelse, men lite äldre personer som våra föräldrar och morföräldrar ger mer än gärna kommentarer och pikar. Min svärmor har t om städhjälp så det känns lite orättvist att hon påpekar hur vi har det. Men Andreas blev ju arg på henne också igår och sa att hon har glömt hur det är att ha småbarn. Och det märker man ju när det gäller min egen mamma, hon som brukar ha det städat omkring sig, att när hon har passat Selma några timmar och man kommer för att hämta henne så är hennes hem allt annat än städat. Och då har hon faktiskt erkänt att hon har glömt bort hur mycket små barn stökar ner. Så det känns som att hon har fått mer förståelse faktiskt. Min svärmor har inte passat barnen så mycket. Men fy, jag förstår att du blir irriterad på din sambo som tycker att du ska städa mer på veckorna!

Vad roligt att åka och fiska, fast jag förstår att ni inte går till samma ställe igen.. Oj vad spännande att ha flyttat upp Agathon. Sover han hela nätter oftast? Arvid vaknar ju oftast 1 gång och dricker då en flaska välling, så vi väntar lite med att flytta honom.

Zandra: Ja precis, det där stöket hamnar ju överallt. Men jag inser att jag inte heller alltid är så duktig på att hålla ordning, vilket väl gör att jag känner att jag inte räcker till och kan fixa allt. Oj oj, jag blir lite matt av allt som ligger i er bokhylla, men så blir det här med. Speciellt lite högre upp i hyllor t ex samlas det mycket eftersom det inte finns så många ställen barnen inte kan nå. Jo du har ju rätt i att i ett hus kan man själv göra om en del och planera bättre osv. Jag känner mig väl bara lite stressad över den jäkla trädgården som jag inte har någon som helst lust att sköta om. Jag hatar att rensa ogräs, för våra rabatter är redan så igenvuxna så man vet inte var man ska börja. Igår klippte jag gräset, och bara det tog väl minst 1½ timme, och det måste ju göras 1-2 ggr i veckan egentligen. sen behöver ett par fönster målas om, vi måste få upp nytt staket på baksidan, få upp ett förråd och en massa såna saker. Så på det sättet hade det varit lite lättare med lägenhet.
  • Xgirl83
    Barbamamman: Läste på FB att din chef tog det jättebra med tjänstledigt. Fick du svar på mer vad som gäller vid tjänstledigt? Vad är det för barnomsorgsbyte du ska göra för barnen? Fick du tag på dem på barnmottagningen. Men så klart du förtjänar att bli uppvaktad av dina barn. Var nu snäll mot dig själv. (lätt för mig att säga som kanske hade tänkt precis samma sak). Skönt att Agathon sover såpass bra nu. Nu har faktiskt Arvid sovit tills 6.30 utan att vakna två morgnar i rad.

Pilea: Jag är så imponerad på personer som är så duktiga på att hålla städat. Jag kan ibland vara duktig med att hålla efter hela tiden, men så fort det hopar sig lite så klarar jag inte av det längre. Så jag känner en sån himla press på mig för jag förväntas hålla det mer städat än vad jag ens är kapabel till med tanke på att jag gör det själv, och den andre vuxne i hushållet inte ens klarar ta undan efter sig själv. Jag är själv en lite slarvig person, ärligt talat, och nu tvingas jag plötsligt ta rollen som den ansvarsfulla och ordningssamma. Jaja, jag klarar ju hålla möten och tider och sånt i huvudet i alla fall så det löser sig. Vilken bra och naturlig arbetsfördelning ni verkar ha i hemmet, borde ju inte bli så mycket irritation då.

Zandra: Skönt att nu fått pengar. Men så surt att ni inte fick något för medicinerna, det blir väl en del pengar. Ja stackars Noah, läste ju om honom. Fy vilket telefonsamtal att få! Ungefär som när Selma ramlade och slog i sina tänder (första gången) och de ringde från dagis och sa "Det blöder jättemycket och man ser att tänderna har flyttat på sig, och hon har så ont!" Skönt att allt gick bra till slut då.

Idag gick jag och barnen hem till Andreas mormor och hälsade på och fikade lite. Skönt att komma iväg och göra saker. Igår var jag nere och sur o tvär hela dagen, kände mig ledsen, men rent allmänt mår jag så mycket bättre nu. vill hitta på saker och kan se fram emot småsaker.

Jo jag fick förresten mens i lördags, så denna gången blev cykeln bara på 33 dagar så då det börjar rätta till sig och bli mer normalt med cyklerna igen. Och det är kanske lika bra, för jag har både haft mindre PMS och blött mindre denna gången. Nu på 4:e dagen är den i princip slut igen.

Äntligen har vi lite varmare väder igen. Selma är utanför och leker, och Arvid sover. Jag ska ta tag i att röja lite.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)