• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vad trött jag är på att sova dåligt och gå och vara sur och irriterad. Kunde inte alls somna igår kväll, sen vaknade Arvid första gången redan vid 23.30, och efter 5.30-6 sov han inget mer. Jag har fått sån huvudvärk idag och tabletterna hjälper knappt. :-/ Och Andreas måste antagligen stanna kvar på jobbet och greja med vår bil idag för en sak till gick sönder på den igår så den går knappt att köra med.

Zandra: Har tyvärr inga tips angående Linn, Arvid sover ju åtminstone tills 6.30 för det mesta. Men han brukar också vakna just vid 4-tiden, ibland 5, och äta, men han somnar ju om efter det. Men ibland sover han tills kanske 6 innan han äter och då somnar han ju inte om efter det. Jag vet inte hur jag hade gjort i ert fall faktiskt, risken är ju att barnen stör varandra. Svårt det där.. Vi skulle ju också vilja flytta in Arvid till Selma, men jag orkar inte gå in dit varje gång han vaknar på natten. :-/

Låter ju fantastiskt att du gått så långt framåt så att du kan tänka dig att lämna Dan om han bromsar dig och inte skärper dig. Eller inte fantastiskt om det skulle bli så förstås, men att du gått såpass mycket framåt menar jag. Vad duktig du var som klarade att komma sent, jag har ju också så himla svårt med det så jag förstår dig. Och det låter faktiskt rätt jobbigt att Dan ska ha sådan koll på dig. Åh, lyllo er som fick en whiteboard!

Pilea: Ja jag har ju funderat på det där om det är jag som är för snabb med att göra saker så att inte Andreas får en chans till det. Men nej, han tar verkligen inte tag i det alls. Det är möjligen om vi hade ett helt bombnedslag här och någon ringde och sa att de skulle komma på besök, då KANSKE han hade tagit tag i nåt. Men som t ex så har jag ju sagt att jag inte tvättar hans kläder om de inte ligger i tvättkorgen, men det verkar inte hjälpa. Det ligger ändå kläder i badrummet som legat där en vecka nu. Och att köra iväg med skräp till återvinningen har han skjutit på sedan i kanske februari ungefär nu, det står fullt både i garage och tvättstuga, gamla mjölkkartonger, tidningar och allt sånt. Just tvättstugan är ett evigt stressmoment för mig för där samlas det så mycket saker jämt. Jag är precis som du egentligen, att jag hatar när det är stökigt. Det är därför det blir lite jobbigt att inte kunna hålla det mer städat. Men det beror nog mest på tiden som är nu med småbarn, jag höll det mer städat tidigare. Så det kanske löser sig.

Vad snygg tavlan med klockan blev! Man kan göra så kul saker med tyger.

Barbamamman: Men gud vilket strul med dessa remisser!! Hoppas ni får en tid väldigt snart. Ja dagmamma låter ju mysigt och bra, speciellt nu då Agathon är såpass liten ännu. Bra att ni har en sån bra nära.

Nej nu ska jag ge Arvid lunch.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Zandra: Men sådär känner ju jag också nu, att jag skulle faktiskt klara av att bo själv och har mer självförtroende med allt. Hoppas ju inte att det ska behövas dock. Det känns bättre nu, och jag är kanske duktigare på att se hur jag själv påverkar förhållandet och vad jag kan göra. Jätteskönt att du också känner dig säkrare! Det är så kul när man faktiskt utvecklas och går framåt. Oj, hoppas det går bra nu med barnen i natt, spännande.

Barbamamman: Tack, det hjälper faktiskt en hel del att höra att inte alla älskar att städa och har det perfekt jämt. Det känns lite som att det är så fel för en tjej/kvinna att inte alltid ha det städat runt om sig.. Medan "män är slarviga", det är mer accepterat.. Eller så är det bara jag som tror att förväntningarna är sådana på mig. Men det är inte konstigt om man tror det med tanke på kommentarerna våra föräldrar kan komma med. De är de värsta kritikerna. Så bra att ni ska få en tid så snabbt för Alwin! Äntligen händer det grejer. Fick du brevet idag?

Här har vi köpt Selma en cykel! Jag tycker ju hon är för liten och hon skulle ju ha springcykeln denna sommaren. Men så har hon lekt en del med de större barnen på gatan, och de cyklar ju fortare än vad hon kan göra med springcykeln. Så härom dagen kom hon jättearg till Andreas och sa "Jag vill ha en RIKTIG cykel! De cyklar för fort!" Och sen så exploderade däcket på henns springcykel så nu står hon utan cykel helt tills vi får tummen ur och köper en ny slang och fixar det (det blir väl när grisar flyger). Så då sa vi att vi kan kolla efter en billig cykel hon kan ha och prova på under sommaren, och då fick vi veta att en kompis till Andreas hade en cykel ståendes. Tydligen så hade de köpt den till sin son, men han hann bara använda den ett par gånger så bröt han benet! Efter det var han för stor för cykeln, så den har bara blivit stående. Vi fick köpa den för 300:-, i princip splitter ny. Andreas var och hämtade den ikväll, så hon ska få en överraskning imorgon bitti.

Jag fick en trevlig överraskning förut eftersom jag helt glömt bort att det är helgdag imorgon. Japp, Andreas lyckades fixa bilen, kostade "bara" lite under 1000:- för delen han fick köpa. Och huvudvärken har försvunnit så nu är livet lite lättare igen.

Jo förresten, när vi gick hem från dagis så började jag prata med en annan tjej som bor här i vårt område, som har två döttrar i ungefär mina barns ålder. Vi går ofta till eller från dagis samtidigt (fast olika dagis) så vi har hälsat många ggr. Idag var första gången vi började prata, och det visar sig att hennes båda barn går på den förskolan där mina barn ska börja till hösten. Hon berättade då att där finns två avdelningar för större barn, varav den ena är JÄTTEBRA med engagerad personal (där går hennes dotter ) och den andra har oengagerad personal som aldrig hittar på "extra" saker, struligt m.m (där går den tjejen som bor här vid vår gata som Selma börjat leka med). Så jag har nu mailat rektorn och sagt att jag har en stark önskan om att Selma hamnar just på den "bra" avdelningen, hoppas det blir så!
  • Xgirl83
    Barbamamma: Ja, skön inställning du har till städning tycker jag. Dessutom var jag in till en av grannarna på gatan igår (för Selma hade gick in där och fick frukt, och satt och såg på barn-TV när jag kom) och där var det minsann mer stökigt än vad vi brukar ha det, och deras barn är inte ens små. Då känns det skönt att min bild av att alla jämt har det så städat inte stämmer. Beror väl på vad man blivit van vid hemifrån hur det "ska" vara. Vi hade det städat jämt som jag minns det. Sen trivs ju jag bäst när det är städat, men om jag inte hinner eller orkar så ska jag ju inte stressa ihjäl mig för det, utan ta det för vad det är. För när man samtidigt är slarvig som jag så är det inte lätt, det krockar liksom.

Så trist att ni inte ska få komma till barnläkare! Men kanske är hon duktig på det där ändå, får hoppas på det då.

Vad kul med ny bil! Vet du om det blir så? Ja så skumt att den är såpass billig, men tur att din man kan det där med bilar åtminstone, då är ju risken att bli lurad mindre, och så kan han ju fixa en del själv.

Usch, verkar inget lätt det där med nässpray, därför är jag alltid väldigt försiktig med det vid förkylningar, att inte använda det mer än nödvändigt. Men jag har trångt i näsan så det hade varit skönt att använda jämt.

Idag har jag, barnen och min mamma promenerat bort till en strand och varit där ett par timmar och ätit lunch och så. Det är riktigt sommarväder här idag, men det skulle väl bara håll i sig i ett par dagar.

När vi gick hem så fick jag plötsligt se hur vår hund var på väg rakt mot en liten huggorm, den var väl bara nån dm ifrån Iza på gångvägen när jag fick dragit undan henne. Inte så kul om hon hade blivit biten ju! Hon var på väg att kliva rakt på den.

Cykeln blev poppis, hon cyklade nästan hela dagen igår. En ny hjälm var vi och köpte också, en som satt bättre och har grönt spänne.

• Xgirl83

Jag såg nu att bilderna från Arvids fotografering kommit ut på fotografens hemsida. Gå in på www.ateljekvarnstugan.com och vidare till Barn och ungdom, och där är Arvid längst upp. Klicka på den bilden så ser ni fler bilder på honom, plus den syskonbilden vi tog förstoring på. Och bild nr 2 är den bilden på Arvid som vi förstorade, och så en på Arvid och Iza.

• Xgirl83
    Ain: Vad mysigt med medeltidsfestival, och låter uuuunderbart med hjälp från svärföräldrarna och få sovmorgon sådär.. Och ännu mer underbart att åka iväg på semester! Lyx! Ja det är så himla dyrt med fotograf, detta gick på 2500:- för oss, då är det två förstoringar på 30x30 och en på 30x40, samt ett album med 9 mindre bilder. Men detta är ju ett minne för hela livet.

Barbamamman: Men usch vad hemskt med han som omkom, det blir så verkligt när det är någon man har ett ansikte på. Oj vad jobbigt det verkar för er som inte har någon bil nu med allt du ska åka på.

Har världens sämsta helg här, trots underbart väder och allt borde vara bra. Är bara sur... Arvid har blivit sjuk också, kräktes flera ggr tidigt i morse och verkar ha feber. Idag har jag och Andreas varit tillsammans i 9 år, men gå ut och fira eller nåt lär vi ju inte kunna göra.
  • Xgirl83

Arvid är piggare, men jag måste fortfarande ge honom välling lite i taget annars kommer det upp... Men har sovit så gott i natt (förutom när Arvid spydde ner hela sängen pga att jag var lite trött och lät honom dra i sig en hel flaska välling). Men jag känner mig bara sur, och Selma kan verkligen vara krävande ibland.. och jag borde ju kunna hantera det, men det kan jag inte. Och mitt tålamod för Andreas höll inte i sig så länge, men jag tror det bara handlar om mig och inte honom. Nåt är väl fel på mig.

Zandra: Låter som du har mycket och tänka på. Kanske ni bara utvecklas i olika takt, eller så håller ni på att växa ifrån varandra. Nej bilderna finns kvar på hemsidan, gå in på www.ateljekvarnstugan.com, vidare in på Barn och ungdom, så är bilden på Arvid allra längst upp till vänster (han som räcker ut tungan). Klicka på den så kommer övriga bilder upp.

Pilea: Oj så spännande med testen ikväll! Kul att ärva en massa kläder och böcker.

Jag får kommentera mer nån annan gång...tar kanske lite paus här.

• Xgirl83
    Evanor: Vilken fin dotter du har och vad kul att hon vann pris! Engelska skolan verkar ju jättebra. Sååå mysig arbetsplats du har.

Barbamamman: Vilken fin bil, men så STOR! Jag förstår att du måste övningsköra. Så himla skönt att alla Alwins prover var bra, men det kunde ju också vara skönt att få ett svar kanske. Jag är ju också sån som oroar mig för allt, och jag har också sådana problem med min mage i perioder. Jättejobbigt! Jag upplever dock att magen är lugnare när jag inte äter för mycket fullkorn, så nu äter jag faktiskt ljust bröd. Jag läste att inte alla magar tål alla fibrer och fullkorn som är i all mat nu.

zandra: Fy. kl 4 är det NATT! Jag förstår inte att du klarar behålla förståndet. Hade vi haft gästsäng hade jag också gått och lagt mig där ibland, när det var Andreas tur att ta Arvid. För som i natt så somnade han på soffan igen, och då fick ju ändå jag upp och försöka lugna Arvid kl 4 och så väcka Andreas så han kunde ta honom. Så jag får ju aldrig kopplat bort barnen när jag sover. Jag har inte så bra koll på snuttefiltar, men en del barn verkar ju kunna ta nästan vilken snutte som helst medan andra bara just ska ha den enda. Öh, ja det låter knäppt att ni får pengarna först i efterskott, men skönt att ni får dem i alla fall! Det var ju en bra grej att ansöka om pengar till.

Pilea: Här stänger förskolorna också i 4 veckor så att barnen får gå på en annan

Jag har tid till VC imorgon för att prata om mitt humör och lite sånt.

Idag var jag med två kompisar ut och åt middag, verkligen sånt jag behöver!!
  • Xgirl83

Hm, jag känner mig lite smått paff här. Andreas var till läkaren för att få veta nu om han kommer utredas för ADD. Nej han ska inte utredas för ADD - utan för Aspbergers! Samt för personlighetsstörningar (vet inte om det var generellt eller någon specifik, han minns inte). Och jo, han kan nog ha Aspbergers, men jag känner mig ju fortfarande så säker på att han även har ADD. Men tydligen var det några av hans svar i formulären som inte stämde med ADD, men däremot trodde läkaren det var rätt troligt att han har Aspbergers.

Jag var ju själv till läkaren idag, och ja hon förstod ju att det är lite mycket för mig nu, så jag fick utskrivet Citalopram som jag ska äta i låg dos. Egentligen mot min PMS, men hon tyckte jag kunde prova att äta dem hela månaden nu till att börja med. Kan vara det jag behöver för att stabilisera mitt humör just nu. Så har jag telefontid igen om en måndad eller nåt.

Barbamamman: Där fick du samtidigt lite svar på det du frågade. Fy vad jobbigt med Abbe, det skär så i hjärtat. Han är sådan ibland vid lämning eller? Kul att du gillar er nya "bil" (är väl mer en buss), den ser ju jättefin ut.

• Xgirl83

Och utredningen börjar redan om ett par dagar! Snabba ryck.

• Xgirl83
    Zandra: Så intressant att du säger att vissa saker med Andreas stämmer in på Aspberger. Jag kan inte jättemycket om det, men ska väl ta och läsa på lite nu. Läste lite förut med, men fick kanske inga aha-upplevelser direkt. Men visst, jag har upplevt ibland att han kan prata på med folk vi inte känner så väl, typ vår kontaktperson på banken eller vad som, och hon verkligen visar med kroppsspråket att det hon inte är så intresserad. Då har jag skämts lite för att han fortsätter svamla, men han verkar inte uppfatta att den personen är ointresserad av alla dessa detaljer. Och ja rent allmänt har jag väl känt att han är "annorlunda" - missförstå mig inte nu, jag har ju fallit för hans personlighet, så jag menar inget illa. Det låter väldigt positivt att man kan få bättre hjälp vid aspberger, Andreas blev också lite mer hoppfull nu när jag berättade det. Men jag kan inte släppa tanken på att han kanske har ADD OCKSÅ (tydligen inte ovanligt att man har både och). Men hans mamma ska intervjuas, och det fanns möjlighet att även jag skulle det, och i så fall borde ju eventuella detaljer kring ADD komma fram. Så jag får nog lita på att de kan sitt jobb.

Oj vilken jobbig dag du haft. Otroligt att Linn redan är så "med" så hon slår storebror! Men låter otroligt jobbigt. Jobbigt att killen blivit sjuk med. Hoppas du kom iväg på mötet nu! Förstår att det tar emot. Jag kan inte förstå hur du överlever på så lite sömn, men det låter ju fantastiskt att Dan äntligen fattat nåt. Hoppas det fortsätter så!

Ain: Ja det var lite överraskande att det skulle vara något som vi inte haft en tanke på.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)