• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Pilea: Kul att höra från dig, verkar ju som att du haft en jätterolig vecka. Verkar ju bli toppen det där! Så himla bra att Max fått dagis-plats. Så Max sover också på övervåningen nu? Verkar det fungera bra?

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Zandra: Jaha, det är ju så dags att han vill gå i familjeterapi nu. Haha, ja den där texten stämmer nog på Arvid. Fast han har blivit nöjdare nu, så jag tror det har varit en utvecklingsfas med. Fast det där med att bli arg och slänga sig på golvet har han alltid gjort.

• Xgirl83

Selma och tjejen som bor alldeles utanför vår gata, Julia, har lekt mycket senaste veckan! Mest har Julia varit hemma hos oss eftersom Selma inte får gå vägen till Julia ensam än. De går ju även på samma avdelning på förskolan nu. Det känns ovant att ha ett "främmande" barn hemma, men är så roligt att de har så kul ihop! Plötsligt kan man se ett slut på småbarnsperioden. Idag är det marknad i stan som vi ska kika på, sen ska vi äta lunch hos min mamma.

• Xgirl83

Halloj.. Idag har vi haft lite kalas för Andreas som ju fyllde år härom dagen. Blir ju som vanligt jag som får duka och greja med allt medan Andreas står och konverserar. Men idag när allt nästan var klart så sa jag "det är ditt kalas, jag strejkar" Så han fick ju snällt plocka fram det sista på bordet, blev lite av en chock för honom tror jag.

Annars känner jag mig allmänt lite deppig och trött nu i helgen. Men kan vara PMS. Bara så trött på allt som tar min energi hela tiden.

Barbamamman: Haha, nej så kul är väl inte småbarnsåren, kanske hade jag tyckt bättre om dem under bättre förutsättningar. Jag skulle kunna tänka mig fler barn, om de föddes som sådär 1½-2 år gamla. Oj, så du ska kanske inte plugga?? Vad har ni kommit fram till idag? Är det imorgon du börjar? Jag vet ju att du gärna vill gå hemma så det hade ju varit kul om du kunde göra det, men jag tycker du ska ta chansen att plugga. Härligt med ny kyl och frys!

Pilea: Jaha, kul att det fungerar så bra med barnen ensamma uppe! Vi ska ju ha liknande lösning senare, men Selma vågar ju ofta inte ens sova ensam i sitt rum så det får nog dröja. Kommer de ner till er nån gång? Vi nattar också Arvid först och sedan Selma när han sover, fungerar bra. Hur mår Alve nu? Konstigt att han började kräkas så, men han har väl gjort så förut?

HugOlle: Hej Anna! Grattis till graviditeten! Jag är 28 år och har en dotter (Selma) på snart 4 år och en son (Arvid) på snart 1½.

Zandra: Men oj, så du börjar skolan imorgon?? Så spännande! Du får ha en toppendag! Lustigt på Furuvik förresten att Linn vågade åka men inte Noah.

• Xgirl83

Zandra: Oj då, vad jobbigt du fått det med magen! Vilken tur att du fick tid på VC redan idag. Nej det hade ju inte fungerat för dig att åka till Falun igår. Usch att Dan kom hem och inte gjorde nånting. Låter som det blir 6 långa månader... Barbamamman: Så kul att det känns bättre nu med studierna. Det måste ju vara en stor omställning för dig och hela familjen, och jag hade ärligt vakat blivit vansinnig om min sambo resonerade så att den som tjänar minst ska sköta hemmet! Bra att han hade färdigt middagen igår i alla fall. Pilea: Det låter ju jättespännande, och som att ni har bra skoltider med. Ain: Så kul att du fick gjort intervjun, jag hade med varit så nervös. Här händer det väl inte så mycket, har varit deppig men idag kom äntligen mensen. Men kanske tack vare min pms så har vi börjat planera att göra tvättstugan till groventré (vi får visserligen ha genom garaget då) med massor av förvaringsutrymme för alla ytterkläder m.m. Och på lördag, när vi ändå ska på kalas hos Andreas syster, så ska vi svänga inom IKEA och inhandla förvaring. Ska bli så härligt att få ordning och reda, vår vanliga hall är minimal. Jo och idag började Andreas jobba på sitt nya jobb här i stan förresten. Nu ska jag gå och hämta Selma.

• Xgirl83

Ja visst är pms bra ibland. Fått massor gjort ju! Fast i övrigt har jag nog fått mindre gjort då jag varit så trött och deppig. Sen kommer ju huvudvärken som ett brev på posten med.

Zandra: Jo vi har ganska stor tvättstuga så allt som rör tvätten kommer vara kvar. Eller där vår ganska stora torkställning stått förut ska vi ha förvaring, så istället ska vi ha en sån smart torkställning som är på höjden istället som tar mindre plats. Eh, hmm, vad konstigt av Dan att bara säga upp bredbandet sådär när du är beroende av det! Känns ju lite som en hämnd på nåt sätt... ungefär som att det är ju du som vill skiljas så det är ju ditt fel att vi måste säga upp abonnemanget. :-/

Barbamamman: Vad jobbigt att du känner att du mist kontroll och sådär, hoppas ni hittar rutiner för att klara vardagen. Skönt i alla fall att du kan sluta så tidigt imorgon. Jag har läst latin så jag kanske minns något om det är nåt du undrar. Men det är kanske särskild latin ni ska läsa för vården?

Glittrax: Skönt att din sambo fått jobb och kommer iväg på dagarna, det kan ju säkert göra att det blir bättre mellan er!

Imorgon måste jag ta med mig båda barnen till veterinären för vår hund har fått blodöra som måste tömmas. :-/ Hoppas det går smidigt. Men veterinären ligger nära Andreas jobb så hoppas att han kan komma och köra hem Iza för hon ska få lugnande och är nog lite groggy och kan inte gå hem.

• Xgirl83
    Zandra: Vad gulligt de håller på och kivas om leksakerna. (eller ja, när de beter sig så som du beskrivit tidigare så kan du nog hålla dig för skratt misstänker jag)

Oj då, har Dan börjat kolla på lägenhet?? Ska han flytta redan då eller, skulle det fungera med bostadsbidrag och sånt? Ja det blir ju intressant om han tänkt sig bo i Gävle, hur långt är det dit?

Ja de tömmer örat på blod, med nån spruta antar jag. Hon ska få lugnande. Men nu hade Andreas glömt att Iza behöver köras hem imorgon och har proppat bilen full med grejer som han tänkte köra till återvinningen imorgon efter jobbet. Så nu vet jag inte hur vi ska lösa det. Men jag kan ju inte klaga när han tagit initiativ och röjt i garaget.

Jag förstår dig angående Proviva, jag gillar inte heller smakerna. Men det finns ju yoghurtar.

Nej nu ska jag gå och sova. Men jag har sovit middag tidigare ikväll så det blir kanske inte så lätt att somna.
  • Xgirl83

Jo jag glömde ju svara på hur Izas öra ser ut. Det är inte riktigt som en böld utan det är mer som att blod strömmat ut och fyllt delar av örat. Vi upptäckte ju det i fredags men när jag pratade med veterinären så sa hon att man brukar vänta 1 vecka med att tömma det, för det är annars vanligt att det fylls på igen. Och det har ju blivit mycket mer under veckan så det stämde ju.

• Xgirl83

Ain: Jag har ju redan kommenterat på fejjan, men guuud så söt Benjamin är! Och Miriam också förstås.

Barbamamman; Aha, tänkte att det kunde vara medicinsk latin ni skulle läsa. Jo det gick bra hos veterinären, lite otäckt känns det ju när hon får lugnande så hon ändå inte helt sover, och så ska örat tappas på blod. Men jag tror väl inte att hon kände eller förstod nåt, hon var ju ändå rätt väck. Nu är hon ganska trött, men det kan kanske vara antibiotikan hon går på.

Nu är vi hemma efter en lång men bra dag på IKEA samt födelsedagskalas hos Andreas syster. Roligt för Selma att träffa kusinerna. Men dålig tajming - Arvid har blivit dålig. När han har fått Ipren så är han nästan som vanligt, men när det går ur kroppen får han uppemot 40 graders feber. Blev lite lite sömn för oss i natt då vi turades om att gå in till Arvid. Men förhoppningsvis blir denna natten lite bättre.

Nu ska det bli så kul att greja i tvättstugan imorgon. Andreas tar med sig barnen till en kompis en stund, perfekt!

• Xgirl83

Jag har varit på KBT idag, bara samtal idag och framöver eftersom den sista träningen kan jag göra hemma. Hon sa att jag varit en jätterolig patient att jobba med för att jag gjort sådana framsteg. Jag känner ju på sätt och vis att jag är på väg att bli en ny människa tack vare detta så jag kan väl hålla med om att jag gjort framsteg.

Hon frågade hur det går för Andreas och när jag sa att han ska till arbetsterapeut så tyckte hon det var jättebra, då betyder det att de gör det grundligt! Tydligen används ibland arbetsterapeuter som en del av utredningen, de gör utredning av arbetsförmågan så det är troligen det som ska göras när Andreas ska dit. Det var en lättnad att höra!

Jag fick massor gjort i tvättstugan igår! Det är inte helt färdigt än, men bilder kommer här eller i bloggen. Får se om jag kan lägga ut något sen.

En irriterande grej nu är att Izas öra är fullt med blod igen. :-/ Så jag måste ringa veterinären imorgon så måste troligen ett mer omfattande ingrepp göras på örat så att det inte fylls igen.. Att det kan samlas blod sådär är väl som jag förstår ofta pga att de slår i örat någonstans och då börjar det strömma ut blod i öronlappen. Vanligt på just goldens tydligen eftersom de har ju rätt utsatta öron.

Arvid är mer eller mindre frisk idag, hade väl 38 graders feber i morse men är glad och så. Och sov heeeela natten i natt, jippi!

Ain: Oj vilken tårta! Ser verkligen avancerad ut tycker då jag! Men alltid kul att se olika barntårtor. Låter ju spännande att studera tyska. Men du kan redan en hel del väl?

Barbamamman: Men usch vad jobbigt att han blev så full. Jag tycker inte heller om när folk blir sådär fulla, och egentligen förstår jag inte hur man lyckas bli det heller som vuxen. En sak när man är 15-20 år och inte så rutinerad, men som vuxen förstår jag inte.. Förstår att det inte var vidare kul!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)