• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Lunaria: Vad mysigt att gå ut och äta sådär.

Jag känner mig ganska rastlös när jag äter medicinen, kan t ex inte bara sitta avslappnat och se på TV på kvällen utan att känna att det kryper i kroppen. Sen är det väl ingen höjdare för sexlusten heller. Bl a det gör att jag vill sluta. Men idag mår jag mycket bättre. Jag kände tydligt av ägglossning igår kväll (får numera alltid jätteont i magen vid äl), vet inte om det kan påverka humöret? Sen kan det kanske vara lite utsättningssymtom fortfarande, så jag avvaktar och ser tror jag.

Ja det var ju bra tips att jag bara kan fråga lite om hur hon fungerar på förskolan osv, utan att nämna något om diagnoser. Men det känns nästan lättare att ta upp det på utvecklingssamtalet då, för man får aldrig någon lugn och ro med personalen att ta upp sådant annars.

Selma började morgonen med att kräkas, och var hängig både en stund före (och klagade på magont) och en stund efter, men nu är det full fart och hon är inne på sin tredje macka till frukost. Men vi får väl hålla oss inne ifall det är magsjuka. :-/

Jaha, så du har sådana problem med dina leder, vad jobbigt! Skönt att du får hjälp för det nu, för det låter ju som det påverkar hela livet. Den där utbildningen du ska gå låter spännande, du har att fundera på. Jag vet egentligen inte alls vilken utbildning jag ska gå. Men jag funderar lite på något åt grafik/web. Annars finns ju vårdadministration här i stan, men jag tror bara det är 1 år och inte 2 år som barbamammans utbildning.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Nej det var nog inte magsjuka, har i alla fall inte märkt något mer varken på henne eller någon annan i familjen. Idag är Arvid feberfri med så det blir jobb imorgon.

Jag har varit ute på dubbel körlektion redan här på morgonen, kl 7 började vi köra.

Lunaria: Jaha, ja men det var kanske bara humörsvängningar i samband med ÄL, som kanske eventuellt förstärktes av utsättningssymtom, för nu är mitt humör okej igen! Gud så skönt alltså.

Nej angående utbildningen inom vårdadministration så bara jag funderade på om detta var en förkortad version, det kunde ju vara negativt menar jag när man ska söka jobb. Men nu såg jag att den är på 3 terminer, så den är kanske inte så kort ändå.

Ja min mamma har också börjat känna av pollen nu, tröttsamt för er.

Nu ska nog jag och barnen klä på oss och gå ut en stund i det härliga vädret.

• Xgirl83

7 michelingodingar: Ja hur ska jag förklara, Selma är väldigt aktiv av sig, sen ger hon ett så "flamsigt" och barnsligt intryck jämfört med sina jämnåriga kompisar. Sen babblar hon på och liksom fattar inte att andra inte är intresserad. Och så bara hon hattar runt mellan olika aktiviteter hela tiden, fem minuter här och fem minuter där. Hon är ganska högljudd av sig med. Lite som om man skulle ge en duracellkanin ett trumset. Men jag vet inte, allt detta kan ju vara helt normalt för en 4-åring. Men det blir ju att man jämför med andra i samma ålder, och andra känns mer mogna och sansade än Selma. Visserligen lite tycker jag hon har "kommit ikapp" med det sociala sedan hon började på nya förskolan i augusti. Hon är inte blyg, utan snarare tror att alla andra ska älska henne. Men Andreas har ju alltid lekt för sig själv som barn, kanske därför man oroar sig lite extra.

Ja jag vill absolut plugga, bara frågan VAD liksom. Hur lång är din utbildning? Så kul att det går så bra för dig, du verkar ju fixa allt!

Zandra: Ja det verkar ju som att det är lätt att få jobb inom yrket, det är något som lockar såklart. Men fyy, att du blir så himla dålig av allergin!

Här är helt underbart väder idag!!

• Xgirl83

7 michelingodingar: Ja det låter ju inte så bra att beskrivningen stämmer bra på Fredde som liten. Ja prata osammanhämngande gör hon absolut, hon kan avklara flera olika ämnen på en minut typ. Sen får hon visserligen utbrott en del, men jag har tolkat det som att hon är trött de gångerna. T ex efter dagis eller om man måste väcka henne om hon somnat på soffan. Då kan någon liten grej göra henne jättearg. Hon har ju aldrig lekt med sina leksaker så jättemycket heller. Arvid kan sitta länge och köra sina bilar, det är sån skillnad på dem. Men även om jag tror att hon har problem åt adhd-hållet så kanske de inte kommer ge sådana besvär så hon "behöver" en diagnos. Jag känner själv igen mig i vissa saker hos Selma, och jag har ju fixat skolan bra ändå t ex.

lunaria: Vad kul att du klipper! Blivande frisör kanske? Kan kanske vara jobbigt om man har problem med bäcken och leder dock.... Låter som spännande muffins! Wow, jag fattar inte att du klarar dig utan socker. Önskar jag med kunde sluta med det.

6-barnsmamman: Japp, körkort innan sommaren är planen. Så mycket kul projekt du har igång, det är roligt att sy! Jag har precis sytt ett lapptäcke och kuddar till Selmas nya säng. Blev sådär men. Vi får väl se hur det blir när hennes rum är klart.

Idag ska Andreas på svensexa för en arbetskompis, så han kommer inte hem efter jobbet. Ska bli riktigt skönt med en myskväll med barnen.

• Xgirl83

Lunaria: Nää, hur kan papprena bara försvinna sådär?? Så tröttsamt... Jo jag har ju också märkt att jag mår bättre av att ändra kosten, men jag faller tillbaka ändå, så du ska ändå vara stolt! Oj jäklar, är frisörutbildningen så dyr?? Ja jag vet ju i alla fall att man är lärling väldigt länge, med den låga lön det innebär.

• Xgirl83

Ain: Grejen är att när Andreas var 6 år tyckte hans förskolelärare att han var omogen, och att han inte lekte så mycket med andra barn. Så då fick han gå till barnpsykolog, som gjorde ett begåvningstest där det just framgick att han hade problem med uppmärksamheten. Tyvärr ansåg psykologen att det skulle växa bort (detta var ju i mitten på 80-talet). och sedan dess har han ju alltid haft problem i skolan, och utreds ju just nu för ADD. Så man blir ju orolig såklart. På Selmas avdelning är ju barnen mellan 3-6 år, så det är inte bara 4-åringar där. Men visst, en del man jämför med är lite äldre. Men det är svårt att förklara, hon liksom beter sig ofta annorlunda än andra barn tycker jag. Fast hon är ju också då väldigt framåt, kreativ och självständig. Men väldigt intensiv. Tyvärr måste jag erkänna att det är rätt skönt när hon somnar på kvällen, men så kanske alla föräldrar känner.

Ja måste vara spännande att välja aupair, det är ju trots allt någon som ska passa i familjen och bo med en. Vad spännande att det går framåt med huset!

Andreas kom hem vid 3.30 i natt, så han lär väl vara trött idag. Men jag ska i alla fall försöka få mycket gjort idag med renoveringen. Tömma nya sovrummet (nu har vi ställt in en del skräp där medan vi grejat med vardagsrummet) och sen börja montera skjutdörrsgarderober och säng.

• Xgirl83

Ain: Jag funderade på det, hur är Miriam vid matbordet? Våra måltider har blivit ett stressmoment, för att Selma är ganska livlig då. Men skönt att Miriam är lite likadan, och att skolan inte verkar orolig. Det är ju kanske inget konstigt alls med Selma.

• Xgirl83

Ain: Ja precis sådär är Selma också vid matbordet. Hon har ju alltid ätit dåligt med. Jag förstår att Miriam inte är trött för att sova middag längre! Fast visserligen somnar faktiskt Selma i soffan eller bilen minst varannan dag, och där har jag tänkt lite att hon är ganska aktiv och inte slappnar av så mycket, så till slut slocknar hon. Just därför får hon oftast se på TV på eftermiddagarna, för det är enda sättet att få henne att sitta och ta det lugnt. Fast det är oftast just då hon somnar.

Hur är Miriam med ordning och städning? De har sagt ett par gånger på förskolan nu på sistone att Selma är så dålig på att städa. Och det vet vi ju redan. Hon bara slänger saker på golvet precis där hon är. Men nu för några veckor sedan sa de att Selma blivit så duktig på att städa! Inget vi märkt av här hemma kan jag lova.

Ja, lite oroliga är vi nog. Så vi ska allt ta upp det lite grann på föräldramötet. Som du säger, man kan ju förklara att det finns i släkten, och att Andreas hade problem i samma ålder, då borde de ju inte tycka att det är konstigt om man är lite extra uppmärksam. Men jag tror precis som du, att inte förskolelärare alltid har sådan koll på sånt, speciellt inte om de är lite äldre, eftersom det är en relativt ny diagnos.

Jaha, så du är lite orolig för Benjamin. Men Arvid är ju inte SÅ mycket yngre än honom, och han pratar inte heller några tvåordsmeningar eller så. Visserligen kommer det många nya ord men. Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket, än i alla fall, men skönt om det släpper snart så du vet att du kan släppa oron. Miriam var väl väldigt tidig med talet, så Benjamin kan ju vara "normal" ändå även om han är senare med talet, menar jag.

• Xgirl83
    Lunaria: Men stackare, vad mycket måsten du har. Låter ju tokigt att du ska göra allt det där med Noah när du är ensamstående, för du har ju ett annat barn som inte får uppmärksamhet under den tiden och det är väl inte det lättaste att göra det till en mysig stund då! Det är ju inte så att Noah är det enda krävande barnet du har heller. Du vet ju att du måste släppa pressen på dig själv, men det är så mycket lättare sagt än gjort. Jag tror inte heller att de på barnhab förväntar sig framsteg, för egentligen vet väl ingen om denna metoden kommer fungera på Noah, eller egentligen när han alls kommer vilja sluta med blöjan? Du kan väl ta upp det med barnhab att det fungerar väldigt dåligt, inte minst med tanke på Linn, att göra på det här sättet. Jag tycker du borde kunna få något stöd med barnen?

7 michelingodingar: Men vilken jobbig sits! Jag är också sådär att jag vill göra andra nöjda, men försök lösa detta på det sätt som blir bäst för er. Din syster har ju verkligen inget med detta att göra, och att du skulle hoppa av studierna pga tillfällig sjukdom hos ett barn vore ju galet! Jag lider med dig, vilken jobbig situation. Angående Selma så är jag lite lugnare nu, bl a eftersom Miriam verkar ganska så lik Selma. Men jag ska som sagt ta upp det med förskolan på utvecklingssamtalet, och eventuellt efter det kontakta BVC om det behövs.

Ain: Vi tänker också lite sådär med städningen, att nu när Selma får eget (och större) rum så blir det mer noga med städningen. Framför allt ska jag försöka märka upp de olika förvaringslådorna med vad som ska vara i respektive låda. Tror det blir lättare för henne då.
  • Xgirl83
    Lunaria: Jag glömde: Försök att inte jämföra dig med de i den där autism-tråden, jag är med expert på att jämföra mig med andra och tycka att andra hinner hur mycket som helst (mycket därför jag undviker FB). De kanske har helt andra förutsättningar än du (att inte vara ensamstående är ju t ex en enorm skillnad), och sen så kanske de inte skriver så mycket om sina dåliga stunder, utan bara allt de fixar bra? Sen ska man inte bry sig om sig själv när man har PMS, haha, det är helt sjukt vilka mörka tankar man kan få om allt! Skittjobbigt är det.

Jag tror förresten att jag ska ha mens om 5-6 dagar men känner faktiskt inte direkt av någon PMS än, kors i taket!
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)