• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Zandra: Näää, det är inte sant, fick du åka ambulans till sjukhuset?? Så knäppt. Har tabletterna hjälpt något ännu? Jaha, så du har migrän med, inte konstigt att du hade huvudvärk med den kombinationen. Aha, så Noah har många "konstigheter" för sig helt enkelt. Men sen kan vissa saker säkert bara vara sånt de kan gå igenom, för Selma var ju hysteriskt rädd för dammsugaren här för ett tag sedan så när vi körde den så bara skrek och grät hon. Nu går det bra med dammsugaren men hon har blivit lite rädd för spindlar, humlor, flugor och andra kryp. Vet inte om det kan vara lugnande för er på något vis men. Det handlar ju om andra saker med, förstår jag. Men såå duktig Linn är som kan tvätta händerna nästan själv! Kul att hon fick en hopphäst, det lät ju som en bra present. Hoppas du får spendera lite tid med henne idag istället.

Barbamamman:
    Men vad tusan, varför blir operationen uppskjuten nu då?? Fy tusan, 20 mil åker man ju inte hur som helst heller! Så himla dåligt. Åh så skönt att Abbe ska få protes nu! Jaha, så Abbe är också så med rutinerna? Selma kan också vara lite sån, fast det är nog mer sådär som 3-åringar kan vara. Liksom att det ska ske på det sätt som de fått för sig. Har ni misstänkt någon problematik med Abbe så som Fredde har? Eftersom de är lika på det viset menar jag, jag vet ju inte om det finns några som helst andra likheter.

Jo angående Arvid så är det ju säkert tänderna som spökar. Jag tror det är flera på gång för oj vad han gnuggar med fingrar och nappar i munnen! Bitringar fattar han inte vad de ska användas till. Nu vill han heller inte äta mycket annat än välling.

Jag har varit på KBT idag och då pratade vi om min PMS, hon tog det på stort allvar för hon är så himla bra. Och hon sa att hormonspiral kan ofta lindra PMS, även om man inte har tålt p-piller (som jag inte gjorde) så kan man ofta tåla hormonspiral ändå för det är så väldigt mycket mindre hormoner i det. Så det kanske hade varit något för mig ändå. Tycker dock att jag borde känna mig gladare snart för nu har ju mensen satt igång (jäklar vilken mensvärk jag hade i natt). Men det kommer väl... Jag kom i alla fall inte på någon bra anledning till att inte köpa med mig en muffin och lite choklad hem.

Det var lustigt för Andreas hade också tid på vuxenpsyk just kl 10 idag då jag skulle vara där, så vi hade följe dit. Stackarn fick ju lämna urinprov medan en sköterska stod och kollade på!! Men blodprov sa de nu att de tydligen ska ta i efterhand istället. Sen fick han fylla i formulär med en miljon frågor, 2 timmar var han där. Nu tror jag de ska ha samråd ang om det blir utredning, eller också skulle han dit någon mer gång innan dess. Andreas hade som vanligt inte koll.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Zandra: Jag förstår ändå att du oroar dig för Noah, det låter ju som att det är många små och stora saker som ni föräldrar reagerar på. Kan tänka mig också att det blir lite kontrast med Linn som tvärtom är så himla tidig. Men angående att han växlar så mellan olika saker hela tiden, har de sagt något om ADHD/ADD? Eller är det för tidigt att fundera på sådant? Det är ju ändå ärftligt tänker jag. Vi har tänkt tanken med Selma, hon kan verkligen vara hyper, och påbörjar saker både här och där samtidigt typ. Och många andra saker. Men hon är väl för liten tror jag, hon är väl bara en 3-åring helt enkelt. Grejen är ju att även jag inser mer och mer att jag har vissa uppmärksamhetsproblem, och ibland undrar jag om min mamma har ADHD. Hon kan inte sitta still utan är i farten hela tiden, och ger ett väldigt virrigt intryck, och så gör hon ofta så att hon ställer en fråga, och när man ska svara så har hon redan blivit distraherad av nåt annat så man talar med sig själv. och även min storebror har ju varit på väg att utredas i gymnasiet. Nåja, det var en parentes, jag har inga problem så som att jag skulle få en diagnos ändå. Men jag läser t ex väldigt lite böcker pga att jag har så svårt att koncentrera mig på texter sådär, så jag får läsa om och om igen. Synd, för jag gillar att läsa.

Jobbigt att det var jobbigt hos beroendeterapeuten, men det kanske är precis vad du behöver. Oj då, både läxa och möte hos Acoa (är det sånt där AA-möte?), det låter ju lite kämpigt. Men det fixar du! Så Linn är inte heller intresserad av bitringar. Jag vet inte hur vi ska få Arvid att äta något själv för han stoppar verkligen INGET självmant i munnen. Så smörgåsrån, smörgås, makaroner osv som de kan plocka med är bara att glömma.

Men oj, prio 1-larm! Vilken dag!

Jo min KBT-terapeut bekräftade ju även det som du pratat om, att man kan få sömnproblem av PMS. Så det är kanske därför jag sovit oroligt nu. Och sen sa hon även att man kan få städmani! Och jag har städat mycket senaste dagarna, fast det är nog bara för att köket är nytt och hemmet äntligen är i ordning igen.

Jag fick ur Andreas lite mer nu vid middagen (eller han berättade självmant faktiskt), så det var ju intressant att få höra några exempel på frågor han fick på formulären. Typ "Tycker du det skulle vara bra om det blev kärnvapenkrig?" och "Skulle du vilja ha stålmannens krafter?". Men han fick jättesvårt med koncentrationen så psykologen gick och hämtade kaffe till honom. Hon frågade även om han brukade sitta och tänka på annat medan han läser, och det sa han att det gör han absolut. Hm, det kanske blir en diagnos ändå. Jag har varit lite negativ i det sista och tvivlat.

Nej, betala räkningar var det ju jag skulle göra...och vika tvätt.
  • Xgirl83
    Zandra: Nää, vilket dåligt läkarbesök. Var du där för din feber och det? Menar hon att du inbillar dig att du är så sjuk?? Tog de inte ens några prover? Så skönt att du fått svar av Pilea iaf, men vilket strul med bredbandet!!

Barbamamman: Men vilken natt! Lät ju inte vidare trevligt för din mamma det där, och inte för Filippa heller. Hoppas hoppas ni slipper skiten nu då... Haha, så du städar så mycket vid PMS då. Jag får försöka lägga märke till det nästa gång det är dags, och se om jag också städar extra då. Har ju aldrig haft en tanke på att det skulle finnas en koppling där. Så kul att Agathon kryper nu! Man blir så stolt när det går framåt, även om de gör det i sin egen takt.

Jag har fått dammsugit och skurat hela huset idag, skönt. Pga renoveringen så var det ju flera månader sedan det skurades senast! När jag hämtar Selma på dagis så har jag lovat henne att vi ska gå till en lekplats. Hon var lite ledsen och saknade pappa i morse, så vi fick ringa och prata lite med honom. Hon blev helt galen när han åkte iväg till jobbet, hon skulle springa efter!

Arvid har gnällt en massa i natt, antar att det är tänderna. Men det händer även mycket nu, nu stapplar han några steg med gåvagnen.
  • Xgirl83
    Zandra: Så skönt att du mår bättre idag. Ja det låter ju "lustigt" att du mår bättre idag efter en lägre dos antidepressiva. Bra att du kan få testa andra, och även andra insomningstabletter. Jo jag har förresten funderat på hur det går för Dan med hans nya medicin? Vad var det för någon intervju ni var med i idag? Puh vad fullt upp ni har om dagarna med möten och grejer, ni skulle inte ha tid att jobba även om ni hade möjlighet tror jag. Jaha, så Linn vägrar också fast föda just nu? Tror det är tänderna då eftersom Linn också håller på och får tänder. Provade två olika matretter åt honom nu till middagen men inget dög, så han fick få välling igen. Jaha, så de kommer utreda allt möjligt på Noah, liksom inte bara autism specifikt då?

Vi har varit vid lekplatsen närmare 3 timmar idag och var även ute när vi kom hem också. Så skönt! Jag tog med pannkakor och lite fika, och gröt till Arvid, till lekplatsen. Jag håller med, skönt med helg! Andreas och Selma är och handlar. Andreas skulle gjort det igår, men spontanlånade hem en provbil från bilförsäljningen istället så han hann inte handla.
  • Xgirl83
    Glittrax: Men åh, stort grattis till tjejen!! Hoppas allt gått bra ändå, du får berätta mer när du får tid.

Förresten, ni som var med i förra tråden (Första barnet i november 2007) minns ju säkert Bluna, och jag läste i hennes blogg nyss att hon också fick en dotter i fredags.

Barbamamman: Åh, så jobbigt med sådan PMS, du vet ju att jag förstår dig! Hjälper inte dina tabletter? Jo vi beställde direkt från Esprits webshop, så det är bara just Esprit de säljer. Det skickas med DHL från Tyskland (direkt till dörren). www.esprit.se är adressen. Kul att Agathon försöker dra sig upp nu, så fort det går när de väl sätter igång.

Evanor69: Ja hu, det lät dyrt med 20 000:-. Just kök och badrum är ju så himla dyrt. Förstår att det är skönt med en extra dusch när ni är så många, med tonåringar i huset dessutom!

Zandra: Haha, så Linn vill bara äta smör nu och Noah vill heller inte äta något hemma, det låter som Selma. Fungerade dina insomningstabletter bra?

Angående att Andreas spontanlånade en bil så hade han glömt att han skulle handla, och så före middagen så skulle han bara till bilhandlaren och köpa lite bildelar och då blev han pratandes med dem en lång stund, och så lånade han hem en bil som han tyckte vi skulle köpa. Vår bil börjar ju verkligen kosta pengar i reparationer nu, så att köpa en annan vore vettigt. Men jag lyckades övertala honom om att vi ska vänta tills februari när vi betalat av bilen vi har nu.

Idag har jag och mamma varit iväg och shoppat lite. Hon övertalade mig även att prova en klänning för 600:- (tyckte jag var mycket pengar för en klänning) och den var ju jättefin så då fick jag den i födelsedagspresent av henne och Andreas tillsammans. Andreas hade ingen aning vad han skulle köpa till mig, så det passade ju bra (jag fyller på onsdag). Sen har Arvid fått lite sommarkläder.

Tyvärr känner jag mig hängig nu, tror jag är på väg att bli förkyld eller nåt annat skit.
  • Xgirl83

Vilken natt... Som jag misstänkte var det förkylning på gång så jag har haft svårt att sova hela natten pga halsont. Sedan blev Arvid också förkyld i natt och har haft feber och skrikit och haft sig. Jag tycker jag gjorde ett helt arbetspass i natt så jag ska unna mig att bara ta det så lugnt det går nu medan Selma är på dagis. Just nu slappar jag i soffan medan Arvid sover.

Zandra: Hoppas nu tabletterna fungerade, 5 timmar är ju alldeles för lite att sova!

• Xgirl83

Jag fick också feber igår kväll och mådde rätt kasst, men både jag och Arvid mår bättre idag även om vi fortfarande har en del feber. Men Selma var vaken mellan 01-03 i natt och bara skrek och grät. Till slut fick hon alvedon och sov sedan till kl 9. Jag är något mör idag efter en till vakennatt, och efter att ha trängts som packade sardiner i sängen. Selma har väl fått det som jag och Arvid har tror jag, fast hon verkar inte dålig direkt. Så här blir det nog inte många knop idag.

Zandra: Så otroligt att du mår så mycket bättre, och att t o m nätverkshuset sa det! Så härligt för dig. Ja det låter ju bra om Noah kan äta frukost på dagis! Där äter de ju ofta bättre också. Blunas "blogg" har adressen www.123minsida.se/Bluna/21166032 Såg att hon lagt ut bilder i fotogalleriet med. Jobbigt att ni fick en sådan vaknatt och att Dan inte fixade det utan dina tips.. Men jag vet ju att du fick sova i natt så.

Barbamamman: Kul att Alexandra blev så fin i håret, men förstår att det känns surt med så mycket pengar för att bara ta någon cm på Filippa! Lustiga de är ibland. Aha, så du hittar inte medicinen, fy vad jobbigt! Usch, hoppas din PMS går över snart.. Låter ju skönt att köpa en 9-sitsig bil, för nu får ni inte plats alla i samma bil eller? Eller just nu kan ni väl inte åka alls i bilen då om ni har körförbud, surt!

Evanor69: Jobbigt att komma efter med ekonomin sådär. Och det är ju tyvärr alltid saker som behövs göras i ett hus..

• Xgirl83

Nu har Andreas blivit sjuk så han har inte stigit upp ur sängen än. Liiiite bitter måste jag få lov att känna mig när jag inte fick sova nåt större på 2 dygn när jag var sjuk, och fick hjälpa till med barnen eftersom Arvid var så dålig, men nu när Andreas är sjuk så är alla andra friska och han kan ligga i sängen hela dagen om han så vill. Det är väl lagen om alltings jävlighet. Underbart att vara frisk igen iaf, det verkar vara snabbt övergående.

Zandra: Bra att ni kunde ändra dagistiderna. Ska han sluta tidigare då eller? Helt otroligt att du mår så bra! Har du dragit ner ytterligare på medicinen? Ska du minska helt eller bara ha en mer "lagom" dos? Spännande med möte på barnhabiliteringen. Är det angående utredningen eller är det någon kurator som man kan få prata med om man har barn med problem/diagnos?

Barbamamman: Har ni fått fixat bilen? Måste ju var väldigt frustrerande att inte ha tillgång till bil! Ja vädret igår var verkligen helknäppt. Vi skulle gå ut på vår framsida för att få lite frisk luft, jag tog en stol och satte mig i solen. Plötsligt blev det mulet och började regna och blåsa! Förstår att det var surt att plocka fram de varma kläderna igen. Vi hade ändå hyfsat varmt, fast även här snöade det på morgonen. Och i morse var det frost.

• Xgirl83

Lite trist så har det tyvärr varit en av de sämre födelsedagar jag haft, har känt mig deppig hela dagen utan att jag vet varför. Men det kommer väl bättre tider... Zandra: Så skönt att det fungerade så bra med Noahs nya dagistider! Aha ni ska prata om utredningen imorgon, du får berätta hur det gick! Barbamamman: Oj vad du målar, så skönt att det snart är färdigt! Tarja: Välkommen hit! Berätta gärna lite om dig själv.

• Xgirl83

Nej jag vet inte vad det är, känns bara tomt. Skulle dammsuga här men skiter nog i det, är ju ingen som tackar mig för det eller ens märker att det blivit gjort.

Nej det stod nog inget på Fejjan kanske för det var nästan ingen som grattade mig. Jag har nog tagit bort det alternativet att visa min födelsedag. Men det ska ni verkligen inte ha dåligt samvete för, hur skulle ni kunna ha koll på det?

Zandra: Glömde skriva igår att dra inte ner på medicinen för snabbt bara, så du inte börjar må dåligt igen! Skulle du på besök på nätverkshuset också idag? För du hade väl inte läxa till kuratorn? Hoppas det gick bra! Härligt att du har ork till att baka igen.

Barbamamman: Så jobbigt att kompisarna är dumma mot Filippa igen. Hoppas ni kan lösa det. Nää så typiskt att nymålade väggen redan är repad! Och ritad på. :-/

Tarja: Jag är 28 år (sedan igår) och har två barn - en flicka på 3½ och en pojke på snart 1 år. Och en sambo och en hund har jag också.

Nu ska jag äta lite marängsviss som är kvar sen igår, alltid nåt.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)