• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Barbamamman: SUCK, vilken Tradera-säljare!! Helt otroligt hur vissa resonerar. Klart du måste lösa ut det ju, hon får helt enkelt ge dig pengar för det men det lär hon väl inte gå med på om hon är så knäpp. Angående salt så tror jag visserligen inte man åt lika mycket salt förr, och sen var ju inte hälsan lika bra då heller överlag. Jag tycker ju att det är rätt bra med vetenskap, men kanske när de upptäckte att bebisars njurar inte är färdigutvecklade så kanske de gick ut med att det ska vara nolltolerans tills det hade forskats mer på. Haha, roligt med rosorna. Synd att ni inte kunde åka till den där restaurangen dock.

Zandra: Låter ju toppen, härligt att du ser möjligheterna med denna utbildning, och inte hindren så som en annan skulle gjort. Det var ju inte så många träffar heller. Jag förstår verkligen att du tänker som du gör med att "inte tynga andra med dina problem". Tror många tänker så, och så har du då haft en pappa som präntat in det i huvudet på dig dessutom. Nää, så typiskt med er kontaktperson!! Jag tycker också barnpsykologen borde leka mer med Noah och sådär, och på så sätt bedöma honom. Hon verkar totalt opedagogisk.

Glittrax: Nää, så jobbigt att du har GBS! Nu vet jag inte riktigt vad det är dock, mer än att det väl är någon bakterie, men jag vet ju att det inte är nåt bra iaf.

CarlAstrid: Ja det här med sömnen är ju så otroligt viktigt! Jo han är nog nöjd att han äntligen kan ta sig fram. Kommer nog gå fortare inom kort också.

Undrar hur det går med Pilea, om hon har tappat bort datorn i kökskaoset?

Nu har jag varit på banken så hon fick kolla våra försäkringar och ringa och försöka säga upp det vi hade dubbelt. Så jäkla dum man känner sig, jag som är så noga med räkningar och viktiga papper och sånt. Men Andreas har fått ett infall att skaffa nån billigare försäkring (inte ens kollat villkoren på dem om det är en bra försäkring) och sen har det dragits på autogiro från räkningskontot så jag har inte haft koll på det. Är så mycket olika försäkringar och grejer som dras på autogiro. Vi upptäckte att Andreas nu varit på väg att skaffa en TREDJE bilförsäkring utan att avsluta de andra först! Detta är sånt som gör mig nästan säker på att han har ADD eller liknande. Denna impulsiviteten och sen inte slutför det hela så att man kollar så tidigare försäkringar avslutas. Och i efterhand har han typ ingen aning om vad han skaffat eller när. Åh vad jag hoppas att vi kommer få någon hjälp för Andreas problem i framtiden, det tar så mycket energi.

Imorgon ska vi åka till IKEA och beställa kök. Nåt kul iaf. Selma ska vara hos sin farmor så får Arvid hänga med oss.

Jo just det, Arvid sov hela natten till kl 6.40 i natt igen. Kanske det bara var en kort period med nattätande för han verkade inte akut hungrig när han vaknade heller. Om jag bara ändå hade kommit i säng i tid igår, som jag till slut inte gjorde i alla fall...
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Zandra: Som vanligt skriver jag så länge så att andra hinner skriva emellan. Ja förskolefröknarna har ju verkligen rätt att psykologen borde studera Noah i en normal miljö! Då blir det nog nåt helt annat. Bra att ni har dem på er sida som stöd. Nej Selma gör ju oftast heller aldrig nåt man ber henne om. Men om man gör en lek av det får henne oftast att göra sakerna. Typ "Nej du får INTE ta på dig skorna." Då skrattar hon och tar på sig skorna och känner sig jättebusig. Eller "Jag tror inte du klarar ta på dig skorna själv." Då ska hon genast ta på sig skorna också.

Nää, har Dan slutat med medicinen? Så tråkigt. Och att han inte sa nåt heller. Finns det något annat han kan prova nu då? Jag är så rädd att inte medicin kommer hjälpa Andreas heller. Jag blev rent paff över mig själv på KBT'n sist när jag sa rätt ut att "Visar det sig att han inte har ADD så åker han nog ut." Ooops, sa jag det högt?? Det är ju klart att det inte är så enkelt att ta ett sånt beslut, men problemen har blivit så stora sedan barnen kom så man känner ju sig rätt uppgiven. Sen kan jag inte lägga alla problem på honom heller såklart. Men i alla fall, jag skulle säga det att FÖRSÖK tänka på att Dan inte kan hjälpa helt hur han är heller... Han försöker ju ta på sig att göra saker, för att han VILL hjälpa dig, men sen sätter liksom hans diagnos stopp för att faktsikt utföra det. Det kanske inte hjälper men...  Hoppas så att Dan och ni kan få mer hjälp med allt detta, för ni är väl egentligen tillbaka på ruta ett igen när det gäller hans diagnos?
  • Xgirl83

Äsch, glömde. Kul Zandra att du sett ett barn som är så likt Arvid och som förflyttar sig på samma sätt.

• Xgirl83
    Barbamamma:
    Hehe, här är den: www.gladliten.blogspot.com/

Vi har faktiskt inte bestämt luckor helt än utan får nog bestämma oss helt på plats när vi ser dem "live". Det blev ju lite hastigt det här, annars kanske man hade åkt en gång bara för att titta på saker och ting, men nu måste vi snart få upp köket. Men det blir nog ganska enkla släta luckor som är lätta att rengöra. Jag var lite sugen på antingen släta björklaminat eller också vita högblanka luckor. Vill ha det ljust iaf. Gillar när det är ljust plus att ju golvet är svart som vi köpt. Björkluckorna är bland de billigaste, och de vita högblanka bland de dyraste, så det blir ju en skillnad på nästan 7000:- och sånt spelar ju också in.

Om en stund kommer rörmokare och ska kolla och ge oss pris på vad det kan kosta att byta avloppen under diskbänken för det är jättegammalt och en anledning till att vi ville göra en mer omfattande renovering. Så då vet man också mer vilka pengar man har att röra sig med för själva köket. Så Andreas kommer hem lite tidigare idag.

Nej jag fattar inte hur Andreas tänkt ang försäkringarna, han har nog inte tänkt alls. Vi har nog betalat dubbelt ett tag nu och det handlar alltså om över 500:- i månaden rätt i sjön!

Duktig Freya är då! Då förtjänar hon nya trosor, hihi. Nää, har ni så mycket snö?? Här har det också snöat men bara någon cm la sig och det är typ borta igen nu.

Nej dags att göra ett ryck här!
  • Xgirl83

Det är ju typiskt, nu verkar Selma ha fått feber. Och det är nästan exakt 2 veckor sedan hennes bästa kompis på dagis insjuknade i vattkoppor, så det kan man ju starkt misstänka. Men vi får nog vara lite dåliga föräldrar och lämna henne hos farmor imorgon ändå, för vi behöver verkligen komma iväg..

Zandra: Kanske är en utvecklingsfas då om det händer mycket nu. Helt otroligt att Linn lär sig en massa ord sådär! Jo men precis, det finns många mörka skåpsluckor som är så snygga, men man ska ju trivas med det hela året och i många år. Jag förstår precis hur du menar med att du längtar efter att plugga. Just det där "göra något meningsfullt" känner jag precis igen. Jag känner också så som föräldraledig. Man fattar ju att man gör meningsfulla saker men det "räcker" inte fastän man gör ett jätteviktigt jobb egentligen som mamma.

Barbamamman: Men vilket konstigt svar!! Jag tror iofs jag har hört att man kan slippa den där avgiften om det nu är posten/ombud som har gjort fel. Men det tycker jag att säljaren kan hjälpa dig med.

Nej dags för tacos.

• Xgirl83
    Barbamamman: Men vilken knepig säljare! Jag brukar alltid skriva avsändare på paketen så OM det blir mer att betala så får jag en räkning istället för köparen. Och då är det också mindre risk att paketet kommer bort, så du kan ju tipsa henne om att skriva avsändare i fortsättningen.. Ja det låter ju onekligen som att din man har problem åt ADHD-hållet. Kanske hör han till den gruppen med bara impulsivitet och hyperaktivitet? Alltså utan uppmärksamhetsproblemen? Men om de inte direkt stör i hans liv så kan jag förstå att han inte vill utredas. Trevligt med utflykt till badhuset! Men så jobbigt med Agathon.

Zandra: Så tråkigt att inte Cyklo-F hjälpte dig. Så kul att ni ska måla köket! Ja det är inte helt lätt med att bo i hus med Andreas, fast jag tror att en hel del saker klarar han ta tag i pga att han tycker det är ganska kul att greja praktiskt sådär. Men visst, det är ju fortfarande inte helt färdigt i TV-hörnan på övervåningen som han gjorde i ordning med flera saker här hemma... Blir väl säkert några lister eller nåt som inte kommer på plats i köket med.

Glittrax: Det låter ju HELT otroligt hur sjukvården fungerar där du bor!! Ni har ingen annan vårdcentral ni kan lista er på? Vår vårdcentral vi hade tidigare var ganska rörig, men nu är vi listade hos en privat VC som är toppen.

Jo det gick bra på IKEA! Blev helt släta, vita luckor (inte de högblanka) . Så igår beställde vi även ugn, häll, diskmaskin och fläkt. Och idag har vi rivit ganska mycket i köket.
  • Xgirl83
    Zandra: Nej jag kände ju liksom lite att nu kan vi nog inte ångra oss ang. köket. Men vad mycket prylar man har i ett kök! (det vet väl du som är så flytt-van). Jag fick placera en massa på golvet i vårt sovrum, och det vi har användning för närmaste veckorna står i tvättstugan. Jag drack kaffe så var jag som värsta duracellkaninen sen, så vi fick en hel del gjort faktiskt. Oj så trött Linn är idag, ja då får vi hoppas att hon inte håller på att bli sjuk. Men vad säger du, är det inte en riktig vägg mellan rummen? Låter ju inte klokt att bara ha garderober som delar av.

Barbamamman: Haha, konstigt verkligen att du har en tråkig ton. Jag la ut vår babysitter och bröstpumpen på Tradera igår, hoppas jag slipper sådana nötter då... Bra på ett sätt kanske att din man känner igen sig i Fredriks situation, då kanske han förstår det bättre på nåt sätt. Dålig tajming med utvecklingssamtalet, hoppas det gick bra.

Ain: Så söta barn, och härligt med svenska kläder. men hur varmt har ni egentligen?? Här har jag inte ens slutat med vinterjacka än, även om det är på gränsen.

Glittrax: Men så kämpigt, och att du har så ont så du inte kan sova ens. Låter kämpigt, hoppas att du blir kontrollerad om det fortsätter.

Wow, de hade ringt från Vuxenpsyk idag till Andreas och bokat tid till på måndag för ADD-utredningen! Trodde det skulle dröja allra minst ett par månader till. Fast detta är kanske bara en första kontakt med sköterska eller nåt, och sen ytterligare väntan. Eller så får han börja en sån screening nu som de tydligen gör för att besluta VAD och OM de ska utreda, sen kanske då det ändå tar lång tid att starta själva utredningen. Så vi får väl se... Blir en händelserik vecka nästa vecka då Andreas ska dit på måndag, och på onsdag har jag KBT och på torsdagen levereras köket.

Jag glömde skriva igår att Selma blev ju aldrig sjuk, så det var väl nån tillfällig svacka i fredags. Jag pratade med en av Selmas fröknar idag och hon tyckte det var konstigt att inga fler barn ännu insjuknat i vattkoppor då det nu är drygt 2 veckor sedan Selmas kompis där blev sjuk. Hon var ju på dagis på torsdagen och sen på fredagen hade hon vattkoppor så hon borde ju ha smittat några tycker man.
  • Xgirl83
    Zandra: Nää, jag tycker så synd om dig verkligen. Och nu när du äntligen skulle få komma till både nätverkshuset och kuratorn... Stor kram till dig. Oj så få barn det var på Noahs dagis i fredags!

Barbamamman: Nähä, så synd att din man ändå inte förstår Fredde så bra. Eller också kanske det är det han gör när han ställer krav på honom. Jag vet faktiskt inte om de är säkra på vattkoppor, men barnets mamma verkar ju säker på det och hon är sjuksköterska som studerar till distriktssköterska så man vill ju tro att hon har rätt. Skönt att ha tandläkaren avklarad och att du slapp bedövning.

Selma har varit så trött senaste veckan, speciellt efter hon varit på dagis. Hon är sååååå arg och ledsen på väg hem från dagis, sedan somnar hon till slut snyftande. Det gjorde hon idag t ex, i hallen med ytterkläderna på. Det känns lite jobbigt.
  • Xgirl83
    Glittrax: Avent Isis är den bröstpumpen jag haft, har varit toppen till båda barnen! Smidigt att kunna pumpa ut och låta sambon mata ibland så man kan ge sig iväg en stund. Men jag har inte använt den jättemycket dock. Skönt att "värkarna" avtagit igen, ja jag förstår ju att du funderar över BF-datumet.

Suck vad Arvid är dålig med maten just nu. Vill inte ha någon riktig mat alls, blir mest välling och frukt/yoghurt... Hihi, han blandar sin egna krypstil nu med vanlig krypning så snart kryper han nog helt vanligt.
  • Xgirl83

Vi hann bara upp för vår gata på väg till dagis idag så sa Selma "Jag mår illa." Och det är inget hon brukar säga, så det var ju bara till att vända hem igen, även om hon plötsligt inte alls mådde illa när det blev tal på att hon skulle vara hemma från dagis. (Ändå fick jag verkligen övertala henne till att gå till dagis precis som jag fått göra senaste veckan). Hon är lite blek och så är hon hängig och inte sig lik, sen var hon lite lös i magen förut precis som hon faktiskt var igår med, när jag tänker efter. Och när jag ringde till dagis så sa de att det går magsjuka där nu.

Jag sitter ju såklart här och inbillar mig att jag också känner mig konstig, men vi får väl se om det är just inbillning bara eller ej..

Barbamamman: Ja det är ju bra om ni kan få kolla upp den här konstiga febern som Alwin haft så länge nu! Så trist med snoriga barn hemma. Nää, kl 4.45 borde ALLA människor sova, vet inte Agathon det?? Otäckt med magsjuka på barnens dagis förstår jag, med tanke på hur er vinter varit.

Zandra: Nja, Selma har somnat på väg hem från dagis eller hemma vilket normalt ger problem vid nattningen sen, men nu dessa dagarna verkar hon nästan längta efter sängen kl 19 också! Ja det är kanske så med Arvid att han inte har tid att äta, han är rätt gnällig i matstolen och blir sen nöjd när man sätter ner honom på golvet. Fast man tycker ju att han inte borde ha tid att äta välling heller då, men det kanske är för gott att motstå. Det trista är att han istället äter på natten när han inte äter så mycket på dagarna, så i natt kl 5 ville han ha mat och sen var han rätt pigg... Så jobbigt såklart att höra ordet autism kopplat till ens barn. Men bättre att ta det med specialpedagogen som har sett Noah mer. Men fy tusan vilken magsjuka du fick!! De där är de värsta och jag förstår precis att du struntade i klossar och allt när du mådde så. Då bryr man sig inte om nåt, det orkar man inte... Vi har haft ett par sådana elaka magsjukor sedan Selma föddes. Den ena av gångerna trodde jag nog tusan att jag inte skulle överleva!! Så jag förstår precis hur du har mått.. Och så alla dessa möten ni fick avboka, det är inte roligt...

Nu tror jag faktiskt Selma somnar här när som helst, så nog är hon dålig allt... Det kommer en besiktningsman hit vid lunchtid för att kolla på vattenläckan, men Andreas åker hem från jobbet för att vara här då som tur är.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)