• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Saker överallt, Andreas får saker gjorda med minsta möjliga ansträngning hela tiden (=han gör det inte färdigt enligt mig, utan det får jag göra), sen sitter han vid dator/mobil resten av tiden, jag och Selma bara "bråkar".

Neh, nu går jag och lägger mig och hoppas på en bättre dag imorgon.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Innan vi fick barn så fungerade det ganska bra att jag sa till honom vad han skulle göra, och han sa själv att han tyckte det var en bra metod. Men jag tycker inte det fungerar nåt vidare nu när vi har barn och hus, det blir så otroligt mycket saker JAG måste hålla reda på och hålla på och tjata som en morsa.. Det jag skulle behöva är att saker flöt på lite mer av sig själv.

Som t ex igår så skulle Andreas handla (jag har inget körkort så han har inget annat val än att sköta veckohandlingen). Då måste jag först planera hela kommande veckans middagar och skriva en utförlig inköpslista åt honom där sakerna står i den ordningen som man går i affären. Sen måste jag tjata om att han ska ta med pantburkar osv. Hela den här proceduren tar mig nästan lika lång tid som det tar för honom att handla ju. Och det krävs ärligt talat mer engagemang att planera en veckas middagar och vad mer som behövs köpas, än det sedan gör att åka till affären och köpa det. Och då är det en stress över huvud taget att se till så att han handlar. Det är ju inte så att han tittar i kylen och säger "bäst jag åker och handlar imorgon".

Sen då så sätter han sig med mobilen innan han plockar upp matvarorna (eftersom han kom iväg sent till affären så fick jag natta båda barnen, så jag vägrade hjälpa till att packa upp matvarorna, vilket jag normalt gör). Jag tror säkert att han hade hoppats på att jag skulle hjälpa honom. I alla fall så när han då packat upp matvarorna så står nu Arvids alla burkar med mat kvar på diskbänken, sen står det lite te och andra varor också på diskbänken, plus en tom papperskasse mitt på golvet m.m. Och de där sakerna kommer stå där tills jag tar bort dem. Det är väl helt okej att inte allt plockas bort ögonblickligen, om man visste att det istället plockades bort lite senare, men jag vet ju att det är jag som får göra det till slut. Dessutom är det massa gammal mat i kylen som skulle behövas slängas, men det gör han inte när han ändå ställer in mat, utan han trycker bara in all nyköpt mat som knappt får plats pga den gamla..

Sen känner jag saker hänga över mig som det känns bara förväntas att JAG ska göra. Som t ex skulle duschen behöva en ordentlig skurning. Barnens ärvda kläder i garderoben uppe ligger bara huller om buller. Det ligger högar med papper som samlades under renoveringen som skulle behöva gås igenom. Sen har Andreas viktiga telefonsamtal att ta tag i bl a angående att betala in skatt nu när han betalar in svensk skatt istället för norsk, och angående pappaledighet osv. Och det går jag också och stressar över att det inte blir gjort.

Sådär ja, nu fick jag en novell skrivet.. Jag sitter och letar runt efter STORA whiteboards eller liknande som inte kostar skjortan. Såg att Biltema har för 69:- på 40x60 cm så om man köper 2 st sådana så har man ju en del plats att skriva på. Tänkte att vi ska sätta oss ner och göra schema ikväll..

Angående Selma så är det väl mest att jag är sur och grinig hela tiden, jag blir irriterad på Arvid med men han fattar ju inte det. Men känns som att anknytningen inte finns där till 100% med Selma..

Glittrax: Men vännen, vad kämpigt. Ja Zandra kan ju mer om det här med sköldkörtelproblem, men det låter ju som att det kan vara det som strular. Men sen är väl bebisen bara en vecka gammal, tänk på att du har massor av hormoner som far runt i kroppen. Du får lov att vara trött och ledsen, ställ inga höga krav på dig själv. Låt sambon ta Nova så mycket det går. Du får mer tid med henne senare. Fundera på om du verkligen vill amma, du kanske mår bättre om din sambo kan avlösa dig så du kan få andrum. Bebisarna ska ju tyvärr äta hela, hela tiden i början. :-/ Inte lätt om man inte mår bra själv. STOOOR kram till dig!!

Barbamamman: Men usch, har du sådan mensvärk och sånt så långt innan mensen startar (ibland)? Hoppas den sätter igång snart! Så fint Filippas rum blev, härlig färg på fondväggen. Det andra blev ju också bra!

Zandra: Den där kuratorn är ju väldigt oproffessionell som utgår ifrån att Noah kommer få en diagnos sådär! Och HUR kan hon hålla på och mala sådär om vad som är bäst för er? Har hon, som ändå är kurator, ingen förmåga att ta in vad andra människor säger?? Och jag blir rätt irriterad på att det antas att det är DU som ska gå ner i arbetstid. Visst att det är du som mår sämst och så, men du säger ju gång på gång att du VILL plugga för DIN skull? Nej usch.

• Xgirl83

Selma har slocknat på soffan och Arvid härjar runt i sitt esse, så jag tar en kopp te. Det känns lite bättre nu, när jag planerat att vi ska göra ett schema.

Ååh vad jag velar angående vad Arvid ska ha för kläder på sin 1-årsfotografering om ett par veckor.. Skulle helst vilja ha enkla kläder som sitter bra, så det inte ser konstigt ut på fotot. Men nu har han två finskjortor som jag tycker mycket om. Men det blir så lätt att det ser bylsigt ut. Sen kan man ju ta med olika klädombyten till fotografen förstås, det beror ju på om fotografen har förslag på olika "rekvisita" och så.

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx&styleid=13630427&path=3403475;3215210;3232580;3454164;111361;3157653

Denna känner jag att det kanske lutar åt just nu.
    www.lindex.com/se/Product/Product.aspx&styleid=12980216&path=3403475;3215210;3232580;3527905;111370;1357296

Den här skjortan tycker jag är så klassisk och fin, men den ser lätt bylsig ut trots att det bara är stl 80...

Detta tycker jag är så tufft, och enkelt ändå. Men vita kläder kan se dumt ut mot vit bakgrund.

Randiga skjortan med linne-3/4-byxor. Ser det dumt ut med 3/4-byxor på foto?

Eller randiga skjortan med lite tuffare jeans... Synd bara att skjortan är stl 86, lite stort. Men jag gillar den verkligen ändå. Lite gammaldags liksom, han ser ut som Emil.

Här är förresten fotona från Selmas 1-årsfotografering: www.ateljekvarnstugan.com/index.html (gå vidare till Barn och ungdom så klicka på det lilla barnet som står med en golden retriever för det är Selma och Iza. )
  • Xgirl83

Ja vi har ju andra kläder med som han skulle kunna ha, det är det som gör det svårt. Man kan ju ha en klassisk pikétröja med t ex.

• Xgirl83
    Glittrax: Ja jag läste vad jag skrivit i bloggen när Arvid var nyfödd, och tydligen tog amningarna runt 2 timmar i början! Sen vissa dagar satt jag mer eller mindre hela dagen. Så du behöver nog inte stressa över att det är något fel om hon aldrig verkar bli nöjd. Men DU ska ju orka också, det är kämpigt nog om man mår bra. Ja det gjorde väldigt ont för mig också i början minns jag, bröstvårtorna fick ju liksom aldrig vila emellan. Så när det var som värst så fick han nåt mål ersättning så att det blev några timmars vila iaf. Men du verkar ha det värre för jag hade aldrig blödande sår på bröstvårtorna, jag avundas dig inte kan jag säga! Har du testat med amningsnapp? Förhoppningsvis har du bara lite "baby blues" som snart går över, som sagt det är mycket hormoner i omlopp. Meja, vilket fint namn! Passar ju med Nova med. Självklart behöver du inte kommentera nånting, skriv av dig allt du behöver bara.

Zandra: Det är så skönt varje gång man får höra att någon känner igen sig och förstår. Precis, det är alla dessa miljoner saker hela tiden. Andreas lämnar också rullgardinen nere, och Selmas nattlampa tänd om inte jag släcker den. Jag blev ledsen på Andreas igen nu ikväll. Jag hade föreslagit att vi skulle se en film så det skulle vi göra. Jag började leta bland hyrfilmerna (vi hur via digitalboxen) och Andreas bara satt helt inne i sin mobil när jag föreslog filmer. Han kommenterade väl lite men utan att alls engagera sig. Så jag blev faktiskt sur och sa att jag inte ville se på film. Ja men då ville han plötsligt engagera sig? Nej det blev ingen film, så nu sitter vi med varsin dator istället. Men på vårat schema hoppas jag vi kan ha minst en kväll per vecka scemalagt att vi ska göra något tillsammans. Behöver inte vara något med avancerat än att man just ser en film eller TV ihop. Vad mysigt att du och Dan skulle äta middag ihop. Oj, förstår att du behöver vila från Linn på kvällarna! Haha, upp på vardagsrumsbordet t o m. Men alltså, OM nu Noah har autism så har han väl inte den svåraste varianten direkt? För då kan man väl knappt få kontakt med dem? Vad härligt det är att höra att du har energi till att göra så mycket saker! Jo jag fick faktiskt ditt meddelande, men så blev det att jag svarade här istället, sorry kanske borde ha skrivit det.

evanor69: Oj vad snålt av dotterns pappa att inte kunna fixa fika när de ska vara iväg hela dagen sådär?

Fasen, jag fattar inte om jag är pollenallergisk eller nåt, det svider och rinner i ögonen och rinner i näsan idag så jag blir tokig snart. Har haft så enstaka dagar innan också, fast då även under vintern ibland, och då lär det ju inte vara pollen. Men idag är det värre.
  • Xgirl83
    Glittrax: Men vännen, vad kämpigt. Kan inte din sambo kontakta BVC så du får komma och prata med någon via dem? Hur mår du idag? Vilken otur att dina EDA inte hjälpte! På mig hjälpte de nästan för mycket, var obehagligt. :-/

Zandra: Intressant att höra vad Noah gör, typ sorterar saker och så. Det låter ju som att det stämmer med Ains beskrivning av symptom. Men min mamma jobbar med utvecklingsstörda, ocn en period hade de en tjej med autism i gruppen och de fick ju alltså ha extra personal bara för att kunna ha med henne i gruppen. Jag träffade henne någon gång då jag mötte mamma ute på promenad med henne på arbetstid, och hon verkade ju knappt ens gå att få kontakt med, och hon kunde väl även bli aggressiv m.m. Så jämfört med det så kan väl inte Noah ha någon allvarligare form, precis som du säger. Oj, stackars Linn med hennes tand! Har ni varit till tandläkaren? Vi har ju fått gå 2 ggr med Selma pga att hon ramlat, och det känns rätt menlöst att gå dit. Man får typ lite info om vad man ska vara uppmärksam på (att tanden inte börjar bli missfärgad och så) men annars säger de bara att det inte finns nåt de kan göra (ändå vill de att man kommer dit). Men det ska väl stå i journalen att det har hänt.. Och som sagt så ska du anmäla till försäkringsbolaget, men ska jag vara helt ärlig så har vi inte fått tummen ur och gjort det än. *skäms* Men det behövs bara ifall skadan kan göra så man behöver tandläkarvård pga det efter 20 års ålder (fram tills dess har man ändå fri tandvård). Så det verkar inte så vitkigt. Och hos vårt försäkringsbolag har man 2 år på sig att anmäla.

Barbamamman: Haha, vilken rolig kommentar av Fredde! Låter som ni har värsta slaveriet hemma ju. Låter ju tvärtom som att han har väldigt mycket fritid till att sitta vid datorn. Hoppas reportaget blir bra nu då, hoppas det hamnar på nätet så man kan läsa.

Jag har varit på KBT idag. Jag skulle egentligen ha börjat träna idag på att låsa toadörrar, men jag slapp undan med blotta förskräckelsen. För Arvid kan nämligen inte vara med då vi ska träna, och min bror skulle passa honom. Men så blev hans son magsjuk igår. Så jag var bara på "vanligt" KBT-samtal idag, det blev att vi försökte nysta lite i varför jag mår som jag gör. Jag misstänker att jag kommer få göra en del förändringar i mitt liv innan jag kan må helt bra... Bl a att ta körkort, så jag fick som läxa att kolla upp vad jag behöver göra för att komma igång med det, t ex lämp och sånt.

Min lilla skrutta börjar bli stor! Det bor en 4-årig tjej om man går ut från vår gata och typ 20 m på den lite större vägen (de har sin infart från större vägen) och hon är så stor nu så hon kommer till vår gata för att cykla där. Så nu har Selma varit ute och cyklat med henne ett par ggr, och igår när de lekte så hade tjejen frågat Selma om hon ville följa med hem till henne och leka. Men just då var det läggdags för båda tjejerna, så nu pratar Selma bara om att få gå till Julia och leka. Men jag vet inte, jag undrar hur det skulle gå om hon behövde gå på toa när hon är där, på sistone har hon kommit på alldeles för sent att hon behöver kissa så hon irrar runt som en vilsen höna tills det i värsta fall händer en olycka. Och hon behöver ju lite hjälp på toa på ett nytt ställe sådär. Barbamamman, vid vilken ålder har dina barn gått till kompisar och lekt? Är det nån annans barn här som har kompisar sådär än?

Jaha, snart dags att hämta Selma.. Vi har jättevarmt väder här idag.
  • Xgirl83

Jaha, strax efter vi kommit hem från dagis så kom Julia och frågade om Selma ville komma med hem till henne och leka. Eftersom Selma tjatat om det hela vägen hem från dagis så var det rätt givet att hon ville det. Så jag gick med dem dit bort och lämnade Selma. Lite märklig känsla, men väldigt roligt att hon fått en kompis som bor så nära.

• Xgirl83
    Pilea: Nej men, är det du?? Kul att du är tillbaka, men man dör nog inte av att vara utan dator heller, haha.. Jag vill jättegärna se bld på erat kök, vi har ju också renoverat så det finns bild i bloggen. Vi har också lister och lite sånt kvar, måste en tur till IKEA bl a. Så himla härligt att ni ska vara tillsammans hemma från nu och hela sommaren, jag är avis!

Glittrax: Så bra att ni får komma och prata med kurator redan idag, kan nog vara klokt att lämna lillan hemma också. Nu får du hjälp såpass tidigt så du ska se att det ordnar sig. "Post partum", menar de inte förlossningsdepression då? Det är väl en medicins term för det, tror jag. Men jobbigt nu att du ska få gå vidare med ytterligare röntgen. Har du ont i nacke eller rygg? Skönt att ni fick sova lite i natt. Kanske behöver ni testa en annan ersättning?

Zandra: Härligt att mötet gick så bra och att alla var så snälla. Hoppas det var givande. Oj, så då går ju nästan Linn nu! Men vissa barn behöver nog förstå att det går att gå även utan att hålla i saker. Så spännande att det snart är inskolning för Linn, och skönt!
  • Xgirl83
    Glittrax: Vilken rund o go tjej! Skönt att det känns bättre, ja det är ju helt normalt att vara ledsen och gråtmild efter en förlossning. Men jobbigt. En månad när det gäller FP är väl 21-20. Alltså typ 21 april till 20 maj. Så de där problemen du har med nacke m.m kom nu efter förlossningen?

Barbamamma: Oj så mycket kläder du fick för de pengarna! Haha, förstår att inte Fredde är lätt att handla kläder åt. Vad bra att du kan fråga läkaren på BVC om ni inte fått någon tid för Alwin än då. Men jobbigt att han är så trött. Spännande att se om det blir operation idag!

Pilea: Såå snyggt köket blev!! Så ljust och stort, och kaklet var skitsnyggt. Det ser ut som ni har exakt likadan blandare som vi har, är det Grohe ni har? Fast de ser väl rätt likadana ut allihop. Jag håller med, det tar låååång tid att renovera kök när man har småbarn.

Zandra: Selma har alltid också varit sådär så hon förstör saker. Kanske att hon inte hakar upp sig på det efteråt visserligen. Oj då går nog Linn snart ska du se! Trevligt med avslutning på nätverkscaféet. men tråkigt också kan jag tänka mig.

Igår kväll gick jag hem till en kompis och vi satt och drack vin och pratade, såå trevligt! Måste komma ut mer sådär.
  • Xgirl83
    Zandra: Jobbigt att ni har svårt att barnsäkra köket. :-/ Duktig Linn som gått såpass idag!! Usch då att du sovit så dåligt i natt. Hoppas du fått en lugn dag idag... Att du ska sova så dåligt utan tabletter då.

Barbamamman: Men usch, vad otäckt det lät! Skönt att det gick bra till slut i alla fall. Är det imorgon hon kommer hem igen?
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)