zandra: vad skönt att Dan ställer upp nu när du är/var sjuk.
barbamamma: vilka logistiska problem det blir när man har sa manga barn! Men det later ju som att det skulle vara ganska skönt för de större barnen att fa eget rum. Det är ju viktigare när man är stor. Fast man kan ju dela av rum ganska bra ocksa, sa att man far sin egen privatsfär iaf.
xgirl: barnen far ga ut fran vardagsrummet (farmor läste saga) och sedan lägger de fram presenterna under granen i smyg. Och sa ringer de i en klocka, da är Jesusbarnet där, och sa far barnen komma in i vardagsrummet
Jag visste faktiskt inte att de gjorde sa. (jag visste ju att jesusbarnet kommer, men inte att de gör sa).
Det blev sa att Markus klädde ut sig till jultomte och gick förbi utanför fönstret och sa sprang barnen ned och fick nagra presenter i en säck (vi vagade inte att han stannade för länge för Miriam skulle nog känt igen honom) och sedan kom Jesusbarnet med resten av presenterna. Vi hittade inte nagon granne som kunde tomta ( i Sverige är det ju lite mer normalt att tomta at varandra, men här har de ju inte den kulturen, sa folk har väl inte sa stor lust att ga ifran sin egen fest) och farfar tyckte inte att jultomten är en österrikisk tradition, sa han ville inte vara jultomte. Lite fanigt kan jag tycka, för det handlar ju om att MIriam som tror pa tomten skulle blivit besviken, men det blev jättebra i slutändan, sa det var ju skönt.
Men nu är det skönt ocksa att vara hemma igen. Vi har haft det jättebra, men det är ju ocksa ganska pafrestande att vara hemifran länge och vara med svärföräldrarna länge. även om det gatt bra, och varit skönt att fa barnpassning och sa. Dessutom var sängarna väldigt obekväma, sa jag fick sa ont i nacken. Skönt att ha sin egen säng.
Pa nyar gick jag och Markus ut och at pa en restaurang som hade en nyarsmeny. 7 rättersmiddag minsann! Jättegott, fast man blev ju ganska proppmätt kan man säga...
Idag har vi städat mesta dagen. Vi har stuvat om lite hemma, och ska fortsätta imorgon. Vi har tagit fram spel och pussel och lagt i ett skap sa att man far tag pa dem lite lättare, och har rensat ut lite leksaker vi inte använder och sa. Vi har ocksa varit pa ikea och köpt lite nya handdukar och smasaker. Pa fredag kommer ju var au-pair! Jag vet inte ens om jag skrivit om det?
Min kusin som ju tagit hand om Benjamin skulle ju bara stanna fram till jul, sa nu har vi hittat en tysk tjej som heter Marie som ska bo hos oss fram till sommaren. Hon har haft svenska i skolan, sa hon förstar lite svenska och sa kan hon engelska och franska, sa det verkar ju passa jättebra. Far hoppas att hon passar in i var familj, för vart hus är bara runt 80m2 och det kan ju bli lite trangt med tre vuxna och tva barn! Det gick bra med min kusin, men henne kände vi ju sedan tidigare. Sa nu har jag iaf köpt lite saker för att piffa upp vart arbetsrum, där hon ska fa bo. Vi har en utdragssoffa där, sa det blir nog bra hoppas jag. Men vi maste rensa ur lite saker, som vi fortfarande hade där da min kusin bodde hos oss. Lägga upp lite böcker pa vinden osv sa att hon far mer plats.
Ska bli spännande att se vem hon är!