Mammor i Umeå
Jag kan vara där vid 13:30, brukar ju ändå hänga kvar till tre typ
Jag kan vara där vid 13:30, brukar ju ändå hänga kvar till tre typ
Hej hej!
Någon som vill med till Sävar på måndag och babysimma? Vi har inte tagit oss dit än men jag är toksugen!
Oj vilken härlig diskussion, det var precis det jag hoppades på!
Mono- och diglycerider finns i vissa typer av välling men inte i all, kolla upp det på förpackningen. Vad gäller maltodextrin och anledningen att jag tog upp det här från början så är det rätten till sann information som jag tycker vi förtjänar. Det är därför det är toppen när det blir en diskussion, så man kan få lära sig mer av andra! Sen väger man för och nackdelar efter eget huvud, vi alla vill ju våra barn det bästa! T.ex. så vore det ju väldigt olyckligt att inte ge mjölkersättning fast man inte kan amma eftersom det skulle vara väldigt mycket mer skadligt för våra små än den mängd maltodextrin de får i sig via ersättningen.
MEN apropå det där om att de inte skulle ha i grejerna om det var farligt så håller jag inte med, väldigt mycket av vår fabriksgjorda mat (för såväl barn som vuxna) innehåller ämnen som vi och/eller vår natur verkligen inte mår bra av. Så är det bara men det säljs ändå eftersom företag tjänar pengar på det. Forskning kan alltid motbevisas och stora företag som Néstle har råd med sånt många gånger om. Barnmatsindustrin är en ekonomisk jätte utan dess like och de tjänar extrema pengar mycket på att få nyblivna föräldrar att tro att deras gröt och välling är bättre än den man gör hemma själv på endast råvaror utan modifierade stärkelser. (Notera att jag nu inte menar mjölkersättning som jag tycker är fantastiskt att det finns). Haha, inser att jag låter som värsta konspirationsteoretikern men det är sent och jag orkar inte linda in saker och ting så ni får ta det för vad det är
Sitter här och känner mig lite illa till mods, den här diskussionen tog en lite våldsam vända (kanske pga mitt påhopp på nestle?) och jag hoppas ellabay och finesse och ni andra förstår att jag inte hoppar på de som köper och använder produkterna utan att det finns en stor informationskedja som brister om vad företagens mat innehåller och de är den jag sätter mig emot. Det var min enda anledning att informera om det jag läst mig till, eftersom jag själv skulle velat ta del av informationen om någon annan hade den. Så att man själv har fler valmöjligheter helt enkelt.
Vi lagar redan mat från grunden här hemma till oss själva och då blir det naturligt så gretas mat lagas men hade vi själva inte redan haft den rutinen så hade vi säkert gjort annorlunda, hade inte vi själva varit havregrynsgrötsätare så hade vi förstås köpt hem barngröt till greta osv.
Om nån känt sig påhoppad av nåt jag skrev. skriv gärna vad det var så kan jag förtydliga vad jag menade.
Jo vi lär ju vara kvar till stängning som vanligt
Finesse: du får haka på nästa gång! brukar bli onsdagar nu för tiden.
Härligt, det var längesen