• Ekorrmamman

Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev

Min dotter har precis börjat i fyran. De har två klassföreståndare.  Den ena hade klassen förra läsåret och det har fungerat utmärkt. Den andra är ny för klassen,

Jag har fått flera indikationer på att deras nya lärare har ett hett temprament som hon verkar ha svårt att tygla. När hon blir irriterad så skriker hon till eleverna och är allmänt otrevlig mot ALLA elever. Även de som "gör som man ska." Det verkar vara värst på de lektioner hon själv håller i. När den andra läraren är i klassrummet fungerar det bättre.

Idag hade hon, inför hela klassen vrålat sig röd i ansiktet till en elev (busande pojke):

"FATTAR DU TRÖGT ELLER???" 

Jag tycker väl inte att det är någon fara om en lärare höjer rösten, eller någon enstaka gång (i en trängd situation) skriker till elever. Men det handlar mycket om vad/hur/när.

Jag tycker att det känns som ett klart övertramp det som skedde idag. Jag blev också bekymrad över att hon inte bad om ursäkt eller tog tillbaka sitt ord. Istället hade hon senare, samma lektion på nytt vrålat:

FATTAR DU FORTFARANDE TRÖGT???

Det pratas så mycket om hur man ska vara mot varandra och barnen har värdegrund på schemat och sen ställer sig en vuxen människa och vrålar de illa valda orden till ett av barnen i klassen!

Är jag överkänslig som reagerar?
    Ska jag ta upp det med läraren, trots att det inte var mitt barn hon vrålade till?
    Hon kommer troligtvis inte att behandla min dotter på det viset eftersom hon är en lugn tjej som sitter still och lagom tyst på lektionerna och gillar skolarbetet.
    Men jag får ändå en klump i magen av att hon ska behöva bevittna sånt beteende

Ska jag prata med henne?
    Ska jag ta upp det på föräldramötet? (Då blir det såklart pinsamt och lite förnedrande för henne, men just nu har jag djävulshorn och känner att det hon utsatte pojken för idag genom att skrika sådär inför hela klassen var MINST lika förnedrande)
    Ska jag ta det med rektorn?

Respekt måste förtjänas..
  • Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev
  • Bedan
    Ekorrmamman skrev 2010-09-01 15:54:24 följande:
    Min dotter har precis börjat i fyran. De har två klassföreståndare.  Den ena hade klassen förra läsåret och det har fungerat utmärkt. Den andra är ny för klassen,

Jag har fått flera indikationer på att deras nya lärare har ett hett temprament som hon verkar ha svårt att tygla. När hon blir irriterad så skriker hon till eleverna och är allmänt otrevlig mot ALLA elever. Även de som "gör som man ska." Det verkar vara värst på de lektioner hon själv håller i. När den andra läraren är i klassrummet fungerar det bättre.

Idag hade hon, inför hela klassen vrålat sig röd i ansiktet till en elev (busande pojke):

"FATTAR DU TRÖGT ELLER???" 

Jag tycker väl inte att det är någon fara om en lärare höjer rösten, eller någon enstaka gång (i en trängd situation) skriker till elever. Men det handlar mycket om vad/hur/när.

Jag tycker att det känns som ett klart övertramp det som skedde idag. Jag blev också bekymrad över att hon inte bad om ursäkt eller tog tillbaka sitt ord. Istället hade hon senare, samma lektion på nytt vrålat:

FATTAR DU FORTFARANDE TRÖGT???

Det pratas så mycket om hur man ska vara mot varandra och barnen har värdegrund på schemat och sen ställer sig en vuxen människa och vrålar de illa valda orden till ett av barnen i klassen!

Är jag överkänslig som reagerar?
    Ska jag ta upp det med läraren, trots att det inte var mitt barn hon vrålade till?
    Hon kommer troligtvis inte att behandla min dotter på det viset eftersom hon är en lugn tjej som sitter still och lagom tyst på lektionerna och gillar skolarbetet.
    Men jag får ändå en klump i magen av att hon ska behöva bevittna sånt beteende

Ska jag prata med henne?
    Ska jag ta upp det på föräldramötet? (Då blir det såklart pinsamt och lite förnedrande för henne, men just nu har jag djävulshorn och känner att det hon utsatte pojken för idag genom att skrika sådär inför hela klassen var MINST lika förnedrande)
    Ska jag ta det med rektorn?
    Ta det med rektorn! Och ta upp det på föräldramötet. Skicka mail till ordföranden i skolnämnden. Skicka mail till skolchefen.
  • Korsriddaren
    Rani skrev 2010-09-04 00:40:41 följande:
    Det är väl ingen som sagt att barnet i det här fallet kallat läraren för hora eller hoppsparkat mot någon? Om en elev gör det så är det helt andra åtgärder som krävs.
    Det påstår jag inte heller, det var exempel på hur en lågstadielärares vardag kan se ut. Det skrämmande jag ser i detta exempel är att sen får barnet oftast en bokstavsdiagnos och blir offer igen. Dvs fortfarande ingen konsekvens. Så, hacka gärna på mig hur mycket ni vill i den här tråden (säger inte att du gör det Rani) det klarar jag nog av. Jag är ganska fast i min övertygelse kring hur verkligheten ser ut ändå.
    Ditat scientia vitam!
  • Rani
    Korsriddaren skrev 2010-09-04 00:45:15 följande:
    Det påstår jag inte heller, det var exempel på hur en lågstadielärares vardag kan se ut. Det skrämmande jag ser i detta exempel är att sen får barnet oftast en bokstavsdiagnos och blir offer igen. Dvs fortfarande ingen konsekvens. Så, hacka gärna på mig hur mycket ni vill i den här tråden (säger inte att du gör det Rani) det klarar jag nog av. Jag är ganska fast i min övertygelse kring hur verkligheten ser ut ändå.
    Jag jobbar i skolan och ser verkligheten. Jag håller med dig om att klimatet i många klassrum är hårt. Men jag delar inte din uppfattning att elakhet mot barnen skulle vara en lösning.

Har du sett dokumentären "Vikarien"? Det handlar om en ung lärare som jobbar i Hallonbergen och som har jättestora problem med sina elever. Så han ringer in sin egen gamla magister. Denne är verkligen old school och kör med hårt disciplin och sura miner. Det funkar i några dagar med eleverna, sedan återgår de till sina gamla vanor. Jag var på en föreläsning med den unge läraren där han berättade att de till och med fått avbryta experimentet i förtid för att elevernas attityd mot den gamle magistern hade blivit alltför hotfull. Eleverna blev bara provocerade av hans sätt. När han blev arg så blev de också det. När han skrek gjorde de också det. Och så vidare.

Däremot tror jag verkligen på tydlighet och konsekvenser. Det måste finnas en samsyn på en skola kring vilka regler som gäller och vilka konsekvenser det får när en elev bryter mot reglerna. Om all personal kör samma race så funkar det. Visst kan man vara sträng. Men vill man uppfostra fritt tänkande och kreativa elever får man bara inte kalla eleverna dumma och korkade.
  • Korsriddaren
    Rani skrev 2010-09-04 01:03:09 följande:
    Jag jobbar i skolan och ser verkligheten. Jag håller med dig om att klimatet i många klassrum är hårt. Men jag delar inte din uppfattning att elakhet mot barnen skulle vara en lösning.

Har du sett dokumentären "Vikarien"? Det handlar om en ung lärare som jobbar i Hallonbergen och som har jättestora problem med sina elever. Så han ringer in sin egen gamla magister. Denne är verkligen old school och kör med hårt disciplin och sura miner. Det funkar i några dagar med eleverna, sedan återgår de till sina gamla vanor. Jag var på en föreläsning med den unge läraren där han berättade att de till och med fått avbryta experimentet i förtid för att elevernas attityd mot den gamle magistern hade blivit alltför hotfull. Eleverna blev bara provocerade av hans sätt. När han blev arg så blev de också det. När han skrek gjorde de också det. Och så vidare.

Däremot tror jag verkligen på tydlighet och konsekvenser. Det måste finnas en samsyn på en skola kring vilka regler som gäller och vilka konsekvenser det får när en elev bryter mot reglerna. Om all personal kör samma race så funkar det. Visst kan man vara sträng. Men vill man uppfostra fritt tänkande och kreativa elever får man bara inte kalla eleverna dumma och korkade.
    Jag håller med om mycket du säger, samtidigt var det kul att höra att Max som jag själv växt upp med som barn, omtalas i den här tråden. Jag tycker att läraren från Östra Torn gjorde ett mycket bra jobb. Att det inte funkade i längden, visar på hur jävla illa det är ställt med barnuppfostran idag. Barnen blir provocerade, herregud, hade de vetat om att det skulle bli kännbara konsekvenser, hade de inte gjort något. Idag kan de i princip härja ostört, det blir ändå inga kännbara konsekvenser. Nej, man skall inte vara elak mot barn, var har jag sagt det? Däremot skall man vara hård men rättvis mot dem om de är stökiga. Markerar man inte detta från början, så kommer snart hela skolklassen trampa över en, både fram- och baklänges.
    Ditat scientia vitam!
  • Rani
    Korsriddaren skrev 2010-09-04 01:14:57 följande:
    Jag håller med om mycket du säger, samtidigt var det kul att höra att Max som jag själv växt upp med som barn, omtalas i den här tråden. Jag tycker att läraren från Östra Torn gjorde ett mycket bra jobb. Att det inte funkade i längden, visar på hur jävla illa det är ställt med barnuppfostran idag. Barnen blir provocerade, herregud, hade de vetat om att det skulle bli kännbara konsekvenser, hade de inte gjort något. Idag kan de i princip härja ostört, det blir ändå inga kännbara konsekvenser. Nej, man skall inte vara elak mot barn, var har jag sagt det? Däremot skall man vara hård men rättvis mot dem om de är stökiga. Markerar man inte detta från början, så kommer snart hela skolklassen trampa över en, både fram- och baklänges.
    Bra att vi är överens om att elakhet inte är ok. Kanske jag som läste dina inlägg tokigt.

Så du är bekant med den unge läraren?
    Han gav ett tips som jag tycker är tänkvärt. Han sa att lösningen på många problem i klassrummet är "goda relationer och välplanerade lektioner". Jag tror mycket på det. Ömsesidig respekt och tydlig struktur och tydliga mål för eleverna.
  • Rani
    Korsriddaren skrev 2010-09-04 01:14:57 följande:
    Förresten så skulle det vara intressant att höra vad du anser vara kännbara konsekvenser?
  • Korsriddaren
    Rani skrev 2010-09-04 01:23:02 följande:
    Förresten så skulle det vara intressant att höra vad du anser vara kännbara konsekvenser?
    Ja det förstår jag. Tyvärr tror jag att oavsett vad jag skulle räkna upp, så skulle det räknas som förbjudet idag och strida mot skolans värdegrund som det ofta så fint heter. Det finns inga maktmedel kvar. En elev som uppför sig som en apcirkus kan inte längre tas i armen och dras med till rektor. Man får inte handgripligen lyfta ut dem ur klassrummet. Man får inte heller skälla ut dem för att de beter sig illa. Jag har nog inga bra förslag med dagens bakbundna verklighet. Hade det dock varit på individnivå och vi pratade om dina eller mina barn (för det är enda sättet jag ser att man kan påverka något i önskvärd riktning idag) så hade jag nog kunnat var mer behjälplig på åtgärder. Det blir dock en annan tråd än denna. Flört
    Ditat scientia vitam!
  • Kazeer
    Korsriddaren skrev 2010-09-04 00:37:41 följande:
    Jaja, visst. Men det är naturligtvis helt ok att en skitunge i den åldern står och skriker "din jävla hora" och liknande till sin kvinnliga lärare. Eller springer fram och boxar eller hoppsparkar läraren.?! Nä fy fan vad det gått utför med den svenska skolan. Det kan bara finnas en chef i klassrummet, det är läraren!

[...]

Jag tycker det är hög tid att vuxna börjar ta sitt ansvar och slutar dalta med barnen, varken hemma eller i skolan. Barn behöver och vill ha tydliga gränser och diciplin. Detta går alldeles utmärkt att uppnå utan vare sig aga eller nedsättande språk. 
    Jag vet inte var någonstans i mitt inlägg det står att det är okej att en elev kallar sin lärare för "din jävla hora" eller gör de andra sakerna du nämner.

I övrigt så håller jag fullständigt med dig i det du skriver i ditt sista stycke och det var väl ungefär det som jag skrev i det inlägg som du citerade.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mion
    andraadvent skrev 2010-09-03 12:17:27 följande:
    Ja, men pojken har både rättigheter och skyldigheter. Skyldigheten är bl a att följa klassrummets ordningsregler. Gör man inte det skall man få en hård konsekvens av detta. Du har som lärare inte tid att ta ut barnet som klasslärare och prata, du måste ju hinna gå igenom dagens lektion.
    Klart läraren måste få visa sig arg när han  inte gör som han ska. Det är bra att pojken får skämas för sitt beteende. Det avskräcker många av de andra barnen till samma beteende vilket är bra för regler skall hållas. Läraren är överordnad eleven i ett klassrum.
    Men jösses!  Han ÄR 10 år!   Hade det varit min son som hon gapat åt med det tonläget o o ordvalet så hade jag flugit i taket kan jag lova dig!   Förstår man inte att det är BARN man har o göra med o att man inte pratar till dom på det sättet så har man inget där o göra!  O nu pratar jag inte om att man har en dålig dag utan att man är så så person i ett klassrum....  Vad den läraren borde göra är att be om ursäkt till barnet o inför hela klassen... 
  • Punkster
    Bedan skrev 2010-09-04 00:44:50 följande:
    Ta det med rektorn! Och ta upp det på föräldramötet. Skicka mail till ordföranden i skolnämnden. Skicka mail till skolchefen.
    Varför ska man slå så hårt på stora trumman på en gång utans att ens prata med läraren först? Chansen är stor att det löser sig genom ett enkelt samtal, och chansen är minst lika stor att göra det hela bra mycket värre genom att ta till såna åtgärder på en gång utan att veta om det faktiskt behövs.

Man får i den här situationen inte glömma det är människor det handlar om. Det finns INGA lärare som är perfekta superpedagoger som alltid är lugna och snälla och som aldrig gör fel och tar i för mycket. Det händer alla att man gör misstag ibland. Om man skulle hänga ut lärare på föräldramötet, ta det med skolnämnd och skolchef varje gång det hände så skulle den svenska skolan snart vara tom på pedagoger.

Än så länge har vi ju bara hört en versions av det hela, jag väntar med spänning på att höra resultatet av TS samtal med läraren.
  • Korsriddaren
    mion skrev 2010-09-04 09:40:33 följande:
    Men jösses!  Han ÄR 10 år!   Hade det varit min son som hon gapat åt med det tonläget o o ordvalet så hade jag flugit i taket kan jag lova dig!   Förstår man inte att det är BARN man har o göra med o att man inte pratar till dom på det sättet så har man inget där o göra!  O nu pratar jag inte om att man har en dålig dag utan att man är så så person i ett klassrum....  Vad den läraren borde göra är att be om ursäkt till barnet o inför hela klassen... 
    Klockrent exempel på varför det kan få lov att fortgå som det gör. Barnen bär sig åt i skolan, och i stället för konsekvens så skall föräldrarna (som oftast inte har en aning om vad det innebär att vara lärare i dag) anmäla lärarna etc etc. Skitsmart, på så sätt får barnen aldrig lära sig att deras handlande får en konsekvens, och de kan ostört fortsätta utveckla värre och värre stil. De barn som verkligen fått lära sig vad som gäller hemifrån, gör som läraren säger åt dem och är inte onödigt uppkäftiga heller.
    Ditat scientia vitam!
  • hesa
    Bedan skrev 2010-09-04 00:44:50 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv.
  • Korsriddaren
    hesa skrev 2010-09-06 04:13:13 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv.
    Skitsmart, lär inte barnet hyfs, utan anmäl hela skoladministrationen när ungen burit sig åt istället. Kräks
    Ditat scientia vitam!
  • Punkster

TS, hur har det gått? Har du pratat med läraren eller rektorn och vad fick du isf för svar? Är lite nyfiken...

Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev