• Ekorrmamman

Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev

Min dotter har precis börjat i fyran. De har två klassföreståndare.  Den ena hade klassen förra läsåret och det har fungerat utmärkt. Den andra är ny för klassen,

Jag har fått flera indikationer på att deras nya lärare har ett hett temprament som hon verkar ha svårt att tygla. När hon blir irriterad så skriker hon till eleverna och är allmänt otrevlig mot ALLA elever. Även de som "gör som man ska." Det verkar vara värst på de lektioner hon själv håller i. När den andra läraren är i klassrummet fungerar det bättre.

Idag hade hon, inför hela klassen vrålat sig röd i ansiktet till en elev (busande pojke):

"FATTAR DU TRÖGT ELLER???" 

Jag tycker väl inte att det är någon fara om en lärare höjer rösten, eller någon enstaka gång (i en trängd situation) skriker till elever. Men det handlar mycket om vad/hur/när.

Jag tycker att det känns som ett klart övertramp det som skedde idag. Jag blev också bekymrad över att hon inte bad om ursäkt eller tog tillbaka sitt ord. Istället hade hon senare, samma lektion på nytt vrålat:

FATTAR DU FORTFARANDE TRÖGT???

Det pratas så mycket om hur man ska vara mot varandra och barnen har värdegrund på schemat och sen ställer sig en vuxen människa och vrålar de illa valda orden till ett av barnen i klassen!

Är jag överkänslig som reagerar?
    Ska jag ta upp det med läraren, trots att det inte var mitt barn hon vrålade till?
    Hon kommer troligtvis inte att behandla min dotter på det viset eftersom hon är en lugn tjej som sitter still och lagom tyst på lektionerna och gillar skolarbetet.
    Men jag får ändå en klump i magen av att hon ska behöva bevittna sånt beteende

Ska jag prata med henne?
    Ska jag ta upp det på föräldramötet? (Då blir det såklart pinsamt och lite förnedrande för henne, men just nu har jag djävulshorn och känner att det hon utsatte pojken för idag genom att skrika sådär inför hela klassen var MINST lika förnedrande)
    Ska jag ta det med rektorn?

Respekt måste förtjänas..
  • Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev
  • Punkster
    Ekorrmamman skrev 2010-09-02 08:24:15 följande:
    Min dotter börjar också bli lite rädd för henne, eller åtminstone för hennes humör.
    Flickan är nu väldigt orolig att jag ska prata med läraren och att det ska gå ut över henne som elev  
    Jag tycker absolut att du ska prata med läraren. Påpeka också att din dotter är rädd för hennes humör. Men innan du slår på stora trumman med rektor, föräldramöte och allt sånt så tycker jag att du ska se vad hon har att säga om det själv.
  • Marsflickan78

Jag är själv lärare och skulle uppskatta om en förälder pratade med mig först innan de kontaktade min rektor. På så sätt kan man förklara varför man betedde sig som man gjorde och be om ursäkt. Hon kanske inte ens är medveten om att hon beter sig så? Tycker för övrigt att man inte beter sig så men det har ju hänt en och en annan gång att man brusat upp och höjt rösten. Man är inte mer än människa även om det är olyckligt att det händer, speciellt när man arbetar i skolan.
    Skulle det inte bli bättre efter att du pratat med henne så tycker jag att du då kan ta upp det med rektor.

• Ekorrmamman

Jag har som sagt lugnat mig lite nu.
    Jag ska höra med min dotter om läraren tog upp det med klassen idag och bad om ursäkt o s v, annars ska jag (ödmjukt men bestämt) prata med henne imorgon. 

Jag reagerade ju mest på att hon inte bad om ursäkt och förklarade sig och att hon upprepade den opassande frasen en gång till under samma lektion.

Marsflickan78 skrev 2010-09-02 13:09:18 följande:
    Jag är själv lärare och skulle uppskatta om en förälder pratade med mig först innan de kontaktade min rektor. På så sätt kan man förklara varför man betedde sig som man gjorde och be om ursäkt. Hon kanske inte ens är medveten om att hon beter sig så? Tycker för övrigt att man inte beter sig så men det har ju hänt en och en annan gång att man brusat upp och höjt rösten. Man är inte mer än människa även om det är olyckligt att det händer, speciellt när man arbetar i skolan.
    Skulle det inte bli bättre efter att du pratat med henne så tycker jag att du då kan ta upp det med rektor.
     Pm hon inte ens är medveten om hur hon säger bör hon nog inte arbeta som pedagog...
  • Marsflickan78
    Ekorrmamman skrev 2010-09-02 15:10:58 följande:
    Jag har som sagt lugnat mig lite nu.
    Jag ska höra med min dotter om läraren tog upp det med klassen idag och bad om ursäkt o s v, annars ska jag (ödmjukt men bestämt) prata med henne imorgon. 

Jag reagerade ju mest på att hon inte bad om ursäkt och förklarade sig och att hon upprepade den opassande frasen en gång till under samma lektion. Pm hon inte ens är medveten om hur hon säger bör hon nog inte arbeta som pedagog...
    Kan ju vara så att hon går igenom nåt som avspeglar sig i hennes humör.
    Det jag menade var att om hon inte var medveten om hur hon betedde sig så kunde hon ju omöjligt också be om ursäkt för sitt beteende.
    Finns det ingen bakomliggande orsak till hennes beteende så håller jag med om att hon inte ska jobba som pedagog, men det är ju en rektorsfråga.

Återkom gärna här när du pratat med henne, ska bli intressant att höra vad hon har att säga.
  • andraadvent

Jag tycker du ts bagateliserar lärarens situation. Tycker du det är okey att en pojke som är 10 år "busar på lektionen" som du uttrycker det?

Hur skall läraren kunna hålla i undervisningen medans pojken ifråga "busar"? Om du menar att det är kollektiv bestraffning att läraren ger en utsällning inför hela klassen frågar jag dig hur hon skulle ha gjort istället? Låtsas som ingenting medans pojken "busar"? Hon hade väl förmodligen redan sagt åt honom innan men vad ska hon göra om han inte lyssnar? Många lärare har ett *** idag och det stör mig så infatalt att allt bara skulle handla om resurser. Det handlar om ren och skär ouppfostran och brist på respekt från eleverna! 10 åringar VET hur man beter sig och ska hon ge en ursäkt till dig så skall även pojken ge en ursäkt för att han "busar" under lektionstid till sin lärare.

Som lärare skall du inte behöva ha någon slags magisk pedagogiskt perfekt sydd mantel på dig som gör att e eleverna följer ordningsreglerna i klassrummet. Det ska gälla hur opedagogisk man än är. 10 åringar kan vara tysta!

• trollbottom

Om du och din dotter är rädd för att det ska gå ut över henne senare så tycker jag du ska prata med rektorn så att rektorn kan ha ett samtal med läraren utan  att hänga ut någon. Dessutom är det rektorns ansvar att de anställda mår bra och är det så att läraren inte mår  bra och inte kan hantera sitt humör bör man sjukskriva sig under tiden. Det handlar om att vara proffesionell.  

Har själv  haft lärare som påpekat hur dum och korkad jag var och jag trodde på  det  tillslut. Trodde aldrig jag skulle bli något, kunna  läsa vidare mm. Nu har jag äntligen förstått att jag inte var/är dum och korkad och har två yrkesutbildningar samt flera högskolekurser bakom mig, samt är på  väg att ta en högskoleexamen. Tyvärr har den läraren snott många år för mig.
    Jag skulle absolut  ta allvarligt på en lärare som säger så till sina elever och som  gör eleverna rädda  pga sitt humör

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • h8him
    BTD skrev 2010-09-01 16:02:37 följande:
    Ta upp det med läraren direkt, sedan kan du prata med rektorn.
    Bättre att konfrontera läraren på ett vuxet sätt innan du går till rektorn.
    Känns lite dummt att gå bakom lärarens rygg.
    Läraren har ju i så fall gått bakom föräldrarnas rygg som inte talat om att h*n inte har problem att skrika till barnen att de är tröga. Ts har ingen skyldighet enl. mig att först prata med läraren. Ev problem med skolans personal är helt okej att ta med rektorn utan att först prata med läraren.

Ts, du överreagerar inte det minsta. Prata med rektorn, händer inget så tycker jag absolut att du ska ta upp ämnet på nästa föräldramöte. Med det vill jag säga att jag skulle ge läraren en chans till bättring, via kontakten med rektorn, innan jag informerade de andra föräldrarna.
  • mion
    andraadvent skrev 2010-09-03 01:40:17 följande:
    Jag tycker du ts bagateliserar lärarens situation. Tycker du det är okey att en pojke som är 10 år "busar på lektionen" som du uttrycker det?

Hur skall läraren kunna hålla i undervisningen medans pojken ifråga "busar"? Om du menar att det är kollektiv bestraffning att läraren ger en utsällning inför hela klassen frågar jag dig hur hon skulle ha gjort istället? Låtsas som ingenting medans pojken "busar"? Hon hade väl förmodligen redan sagt åt honom innan men vad ska hon göra om han inte lyssnar? Många lärare har ett *** idag och det stör mig så infatalt att allt bara skulle handla om resurser. Det handlar om ren och skär ouppfostran och brist på respekt från eleverna! 10 åringar VET hur man beter sig och ska hon ge en ursäkt till dig så skall även pojken ge en ursäkt för att han "busar" under lektionstid till sin lärare.

Som lärare skall du inte behöva ha någon slags magisk pedagogiskt perfekt sydd mantel på dig som gör att e eleverna följer ordningsreglerna i klassrummet. Det ska gälla hur opedagogisk man än är. 10 åringar kan vara tysta!
    Han är 10 år!!!!  o hon är vuxen...  Förstår du skillnaden?
  • Korsriddaren

Jag vet hur 10-åringar bär sig åt i skolan idag. Tycker det är helt ok att hon blir förbannad och ryter till ordentligt. Pågasnöret är säkert så söndercurlad hemifrån, att det blev en bra aha-upplevelse för honom. Hade det varit mitt barn hade jag skickat ett tackkort till läraren.

Ditat scientia vitam!
Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev