• Ekorrmamman

Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev

Min dotter har precis börjat i fyran. De har två klassföreståndare.  Den ena hade klassen förra läsåret och det har fungerat utmärkt. Den andra är ny för klassen,

Jag har fått flera indikationer på att deras nya lärare har ett hett temprament som hon verkar ha svårt att tygla. När hon blir irriterad så skriker hon till eleverna och är allmänt otrevlig mot ALLA elever. Även de som "gör som man ska." Det verkar vara värst på de lektioner hon själv håller i. När den andra läraren är i klassrummet fungerar det bättre.

Idag hade hon, inför hela klassen vrålat sig röd i ansiktet till en elev (busande pojke):

"FATTAR DU TRÖGT ELLER???" 

Jag tycker väl inte att det är någon fara om en lärare höjer rösten, eller någon enstaka gång (i en trängd situation) skriker till elever. Men det handlar mycket om vad/hur/när.

Jag tycker att det känns som ett klart övertramp det som skedde idag. Jag blev också bekymrad över att hon inte bad om ursäkt eller tog tillbaka sitt ord. Istället hade hon senare, samma lektion på nytt vrålat:

FATTAR DU FORTFARANDE TRÖGT???

Det pratas så mycket om hur man ska vara mot varandra och barnen har värdegrund på schemat och sen ställer sig en vuxen människa och vrålar de illa valda orden till ett av barnen i klassen!

Är jag överkänslig som reagerar?
    Ska jag ta upp det med läraren, trots att det inte var mitt barn hon vrålade till?
    Hon kommer troligtvis inte att behandla min dotter på det viset eftersom hon är en lugn tjej som sitter still och lagom tyst på lektionerna och gillar skolarbetet.
    Men jag får ändå en klump i magen av att hon ska behöva bevittna sånt beteende

Ska jag prata med henne?
    Ska jag ta upp det på föräldramötet? (Då blir det såklart pinsamt och lite förnedrande för henne, men just nu har jag djävulshorn och känner att det hon utsatte pojken för idag genom att skrika sådär inför hela klassen var MINST lika förnedrande)
    Ska jag ta det med rektorn?

Respekt måste förtjänas..
  • Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev
  • trollbottom
    Korsriddaren skrev 2010-09-03 04:27:16 följande:
    Jag vet hur 10-åringar bär sig åt i skolan idag. Tycker det är helt ok att hon blir förbannad och ryter till ordentligt. Pågasnöret är säkert så söndercurlad hemifrån, att det blev en bra aha-upplevelse för honom. Hade det varit mitt barn hade jag skickat ett tackkort till läraren.
    En  lärare kan  säga  till och ryta ifrån  utan att vara  nedlåtande
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • mion
    Jag vet hur 10-åringar bär sig åt i skolan idag. Tycker det är helt ok att hon blir förbannad och ryter till ordentligt. Pågasnöret är säkert så söndercurlad hemifrån, att det blev en bra aha-upplevelse för honom. Hade det varit mitt barn hade jag skickat ett tackkort till läraren.
    Man använder INTE sådana uttryck,svårare än så är det INTE
  • Grätchen
    Haha, management by fear är ju jättebra.   

NOT.
    Jensen är den snyggaste som går i ett par skor
  • Korsriddaren

Tyck vad ni vill, jag ändrar ändå inte min uppfattning. Det jamsas alldeles för mycket med dagens ouppfostrade skitungar.

Ditat scientia vitam!
  • Grätchen
    Korsriddaren skrev 2010-09-03 04:51:33 följande:
    Tyck vad ni vill, jag ändrar ändå inte min uppfattning. Det jamsas alldeles för mycket med dagens ouppfostrade skitungar.
    Måhända.
     Men en lärare som skriker och nervärderar ett barn bör nog söka tjänstledigt och klura på en ny karriär.
  • Korsriddaren
    Grätchen skrev 2010-09-03 04:57:29 följande:
    Måhända.
     Men en lärare som skriker och nervärderar ett barn bör nog söka tjänstledigt och klura på en ny karriär.
    Eller få guldmedalj för civilkurage.
    Ditat scientia vitam!
  • h8him
    Resten av klassen då? Vissa elever kan uppleva situationen som väldigt obehaglig och hotfull. Är det okej?
    Grätchen skrev 2010-09-03 04:57:29 följande:
    Måhända.
    Håller med.
  • trollbottom
    Korsriddaren skrev 2010-09-03 05:03:04 följande:
    Är det civilkurage att kränka andra  och barn som inte kan försvara sig på samma sätt som en vuxen? Är det civilkurage att en aktoritet ger sig på en som är i underläge? Knappast, det är så långt ifrån civilkurage man kan komma.
    Fortfarande finns det mängder med sätt att säga ifrån och ryta ifrån utan att vara  kränkande
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Lady Macbeth
    Korsriddaren skrev 2010-09-03 04:51:33 följande:
    Fast man kan vara bestämd utan att bete sig illa. 
  • Grätchen
    Korsriddaren skrev 2010-09-03 05:03:04 följande:
    Äsch, du vill bara provocera
Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev