Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev

Alla, även lärare, kan ha en dålig dag. Vem vet, hon kanske har bett om ursäkt till eleven ifråga vid ett senare tillfälle när hon hunnit lugna ner sig? Men jag tycker absolut att du ska prata med henne om det, och påpeka att det inte är ok och att du vill att hon ber om ursäkt. Förhoppingsvis är hon ångerfull och har redan bett om ursäkt till eleven ifråga - annars tycker jag absolut du ska ta upp det med rektorn. Jag tycker absolut inte att det är en fråga för föräldramötet. Man måste komma ihåg att alla är människor, och det är mänskligt att fela. Det gör alla, rektor, lärare, elever, föräldrar. Men man måste kunna stå för sina misstag och klara av att be om ursäkt för dom och reda ut det hela också.

Jag jobbar också inom skolan, och visst har det hänt att man nån gång har blivit så sur och irriterad på något att man tagit i mer än situationen krävt. Men då är jag noga med att be om ursäkt efteråt, när jag har kommit ner på jorden igen. Då förklarar jag också varför jag har blivit arg och visar på att jag inte är perfekt och gör fel ibland precis som alla andra.

• Punkster
    Ekorrmamman skrev 2010-09-02 08:24:15 följande:
    Min dotter börjar också bli lite rädd för henne, eller åtminstone för hennes humör.
    Flickan är nu väldigt orolig att jag ska prata med läraren och att det ska gå ut över henne som elev  
    Jag tycker absolut att du ska prata med läraren. Påpeka också att din dotter är rädd för hennes humör. Men innan du slår på stora trumman med rektor, föräldramöte och allt sånt så tycker jag att du ska se vad hon har att säga om det själv.
  • Punkster

Visst måste man som pedagog kunna säga ifrån när ett barn missköter sig. Men det gör man på ett sånt sätt att man inte kränker någon. Att man blir sur och tar i för mycket må vara hänt, men då ber man om ursäkt efteråt. Att man som vuxen skaffar sig makt genom att hota och vara våldsam kommer aldrig att föra något gott med sig. Om någon uppför sig illa på lektionen har man som lärare enligt skollagen möjlighet att skicka ut denna någon från lektionen.

Okey att läraren har kränkt eleven, men det betyder inte att det är ok att i sin tur kränka läraren genom att ta upp detta på föräldramötet. Det kommer knappast att göra situationen bättre, snarare tvärtom. Detta är ett solklart exempel på något som antagligen kommer att lösa sig genom att människor pratar med varandra, ansikte mot ansikte. Om det inte funkar tar man upp det med rektorn. Men det är inte föräldrarnas sak att sköta personalfrågor, utan rektorns. Alltså är det inte en fråga för föräldramötet.

• Punkster
    Bedan skrev 2010-09-04 00:44:50 följande:
    Ta det med rektorn! Och ta upp det på föräldramötet. Skicka mail till ordföranden i skolnämnden. Skicka mail till skolchefen.
    Varför ska man slå så hårt på stora trumman på en gång utans att ens prata med läraren först? Chansen är stor att det löser sig genom ett enkelt samtal, och chansen är minst lika stor att göra det hela bra mycket värre genom att ta till såna åtgärder på en gång utan att veta om det faktiskt behövs.

Man får i den här situationen inte glömma det är människor det handlar om. Det finns INGA lärare som är perfekta superpedagoger som alltid är lugna och snälla och som aldrig gör fel och tar i för mycket. Det händer alla att man gör misstag ibland. Om man skulle hänga ut lärare på föräldramötet, ta det med skolnämnd och skolchef varje gång det hände så skulle den svenska skolan snart vara tom på pedagoger.

Än så länge har vi ju bara hört en versions av det hela, jag väntar med spänning på att höra resultatet av TS samtal med läraren.
  • Punkster

TS, hur har det gått? Har du pratat med läraren eller rektorn och vad fick du isf för svar? Är lite nyfiken...

Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev