• Ekorrmamman

Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev

Min dotter har precis börjat i fyran. De har två klassföreståndare.  Den ena hade klassen förra läsåret och det har fungerat utmärkt. Den andra är ny för klassen,

Jag har fått flera indikationer på att deras nya lärare har ett hett temprament som hon verkar ha svårt att tygla. När hon blir irriterad så skriker hon till eleverna och är allmänt otrevlig mot ALLA elever. Även de som "gör som man ska." Det verkar vara värst på de lektioner hon själv håller i. När den andra läraren är i klassrummet fungerar det bättre.

Idag hade hon, inför hela klassen vrålat sig röd i ansiktet till en elev (busande pojke):

"FATTAR DU TRÖGT ELLER???" 

Jag tycker väl inte att det är någon fara om en lärare höjer rösten, eller någon enstaka gång (i en trängd situation) skriker till elever. Men det handlar mycket om vad/hur/när.

Jag tycker att det känns som ett klart övertramp det som skedde idag. Jag blev också bekymrad över att hon inte bad om ursäkt eller tog tillbaka sitt ord. Istället hade hon senare, samma lektion på nytt vrålat:

FATTAR DU FORTFARANDE TRÖGT???

Det pratas så mycket om hur man ska vara mot varandra och barnen har värdegrund på schemat och sen ställer sig en vuxen människa och vrålar de illa valda orden till ett av barnen i klassen!

Är jag överkänslig som reagerar?
    Ska jag ta upp det med läraren, trots att det inte var mitt barn hon vrålade till?
    Hon kommer troligtvis inte att behandla min dotter på det viset eftersom hon är en lugn tjej som sitter still och lagom tyst på lektionerna och gillar skolarbetet.
    Men jag får ändå en klump i magen av att hon ska behöva bevittna sånt beteende

Ska jag prata med henne?
    Ska jag ta upp det på föräldramötet? (Då blir det såklart pinsamt och lite förnedrande för henne, men just nu har jag djävulshorn och känner att det hon utsatte pojken för idag genom att skrika sådär inför hela klassen var MINST lika förnedrande)
    Ska jag ta det med rektorn?

Respekt måste förtjänas..
  • Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev
  • artax

Absolut ska det tas upp med rektorn!

• Pickeli

Idiotjävel är det enda jag tänker.. Ta upp det med rektorn, hon kränker och idiotförklarar barnet.

Prata med pojken föräldrar också..

Google it!
  • BTD

Ta upp det med läraren direkt, sedan kan du prata med rektorn.
    Bättre att konfrontera läraren på ett vuxet sätt innan du går till rektorn.
    Känns lite dummt att gå bakom lärarens rygg.

• artax
    BTD skrev 2010-09-01 16:02:37 följande:
    Ta upp det med läraren direkt, sedan kan du prata med rektorn.
    Bättre att konfrontera läraren på ett vuxet sätt innan du går till rektorn.
    Känns lite dummt att gå bakom lärarens rygg.
    fast hon sa det ju 2 ggr och bad inte om ursäkt... det bör ju rektorn veta oxå. alternativt säg till läraren och säg se detta tycker jag att rektorn behöver veta så om du inte berättar om det så gör jag det.
  • Ekorrmamman

Jo, jag borde anske prata med lärarinnan innan jag kontaktar rektor. (Trevlig start på terminen)
    Jag blir ju också lite orolig över hon kommer att behandla min dotter efter det. Hennes förmåga till självbehärskning verkar ju lämna en del i övrigt att önska om man säger så.

Jag borde även prata med pojkens föräldrar och fast jag inte brukar vara blyg eller så känns det lite svårt att ringa dem. Mycket beroende på att jag inte vet om de talar/förstår svenska, delar mitt synsätt o s v (I många andra kulturer har de en helt annan syn på uppfostran av barn än vad vi (överlag) har här.

artax skrev 2010-09-01 16:07:21 följande:
    fast hon sa det ju 2 ggr och bad inte om ursäkt... det bör ju rektorn veta oxå. alternativt säg till läraren och säg se detta tycker jag att rektorn behöver veta så om du inte berättar om det så gör jag det.
    Precis! Jag reagerade starkt på att hon inte insåg fadäsen hon gjorde när hon tappade ansiktet och med skamens rodnad bad om ursäkt utan att hon t o m valde att upprepa sina ord.
  • Punkster

Alla, även lärare, kan ha en dålig dag. Vem vet, hon kanske har bett om ursäkt till eleven ifråga vid ett senare tillfälle när hon hunnit lugna ner sig? Men jag tycker absolut att du ska prata med henne om det, och påpeka att det inte är ok och att du vill att hon ber om ursäkt. Förhoppingsvis är hon ångerfull och har redan bett om ursäkt till eleven ifråga - annars tycker jag absolut du ska ta upp det med rektorn. Jag tycker absolut inte att det är en fråga för föräldramötet. Man måste komma ihåg att alla är människor, och det är mänskligt att fela. Det gör alla, rektor, lärare, elever, föräldrar. Men man måste kunna stå för sina misstag och klara av att be om ursäkt för dom och reda ut det hela också.

Jag jobbar också inom skolan, och visst har det hänt att man nån gång har blivit så sur och irriterad på något att man tagit i mer än situationen krävt. Men då är jag noga med att be om ursäkt efteråt, när jag har kommit ner på jorden igen. Då förklarar jag också varför jag har blivit arg och visar på att jag inte är perfekt och gör fel ibland precis som alla andra.

• Ekorrmamman

Idag har jag lugnat mig lite men tycker fortfarande att det känns fel det hon gjorde. Det jag beskrev är bara en av flera incidenter och terminen har ju knappt börjat..

Jag tackar för dina synpunkter Punkster!

Jag håller med om att alla kan ha en dålig dag och att man någon gång kan råka säga något olämpligt.
    Det kan ju även hända föräldrar.

Men har man sagt som hon sa så är det ett riktigt lågvattenmärke och det borde man komma på mer eller mindre i samma ögonblick som orden uttalas. Ursäkten och förklaringen borde ha kommit under samma lektion och den borde ha gjorts inför hela klassen.Den här kvinnan valde istället att under samma lektion upprepa sin fras.

Jag funderar på att komma och möta min dotter i skolan idag och se om jag hinner få ett par ord med lärarinnan. 

• Princess84

Det later bra att ta det med henne efter skolan idag.

Visst haller jag med om att alla kan ha daliga dagar men jag kan anda inte acceptera att en larare vralar nagot liknande och dessutom tva ganger.

Jag hade en larare som betedde sig likadant nar jag var i din dotters alder, den varsta fadasen bad han om ursakt for till eleven som rakade ut for honom. Han bad om ursakt efter skoltid till henne. Hon hade pratat i klassrummet och sag inte att han kom... Men jag var fortfarande radd for honom nar jag gick ut mellanstadiet 2 ar senare. Hade han bett om ursakt infor alla sa hade jag kanske inte varit sa radd for honom.

• Ekorrmamman

Min dotter börjar också bli lite rädd för henne, eller åtminstone för hennes humör.
    Flickan är nu väldigt orolig att jag ska prata med läraren och att det ska gå ut över henne som elev  

Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev