Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev
Min dotter har precis börjat i fyran. De har två klassföreståndare. Den ena hade klassen förra läsåret och det har fungerat utmärkt. Den andra är ny för klassen,
Jag har fått flera indikationer på att deras nya lärare har ett hett temprament som hon verkar ha svårt att tygla. När hon blir irriterad så skriker hon till eleverna och är allmänt otrevlig mot ALLA elever. Även de som "gör som man ska." Det verkar vara värst på de lektioner hon själv håller i. När den andra läraren är i klassrummet fungerar det bättre.
Idag hade hon, inför hela klassen vrålat sig röd i ansiktet till en elev (busande pojke):
"FATTAR DU TRÖGT ELLER???"
Jag tycker väl inte att det är någon fara om en lärare höjer rösten, eller någon enstaka gång (i en trängd situation) skriker till elever. Men det handlar mycket om vad/hur/när.
Jag tycker att det känns som ett klart övertramp det som skedde idag. Jag blev också bekymrad över att hon inte bad om ursäkt eller tog tillbaka sitt ord. Istället hade hon senare, samma lektion på nytt vrålat:
FATTAR DU FORTFARANDE TRÖGT???
Det pratas så mycket om hur man ska vara mot varandra och barnen har värdegrund på schemat och sen ställer sig en vuxen människa och vrålar de illa valda orden till ett av barnen i klassen!
Är jag överkänslig som reagerar?
Ska jag ta upp det med läraren, trots att det inte var mitt barn hon vrålade till?
Hon kommer troligtvis inte att behandla min dotter på det viset eftersom hon är en lugn tjej som sitter still och lagom tyst på lektionerna och gillar skolarbetet.
Men jag får ändå en klump i magen av att hon ska behöva bevittna sånt beteende
Ska jag prata med henne?
Ska jag ta upp det på föräldramötet? (Då blir det såklart pinsamt och lite förnedrande för henne, men just nu har jag djävulshorn och känner att det hon utsatte pojken för idag genom att skrika sådär inför hela klassen var MINST lika förnedrande)
Ska jag ta det med rektorn?