Inlägg från: mion |Visa alla inlägg
  • mion

Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev

andraadvent skrev 2010-09-03 01:40:17 följande:
    Jag tycker du ts bagateliserar lärarens situation. Tycker du det är okey att en pojke som är 10 år "busar på lektionen" som du uttrycker det?

Hur skall läraren kunna hålla i undervisningen medans pojken ifråga "busar"? Om du menar att det är kollektiv bestraffning att läraren ger en utsällning inför hela klassen frågar jag dig hur hon skulle ha gjort istället? Låtsas som ingenting medans pojken "busar"? Hon hade väl förmodligen redan sagt åt honom innan men vad ska hon göra om han inte lyssnar? Många lärare har ett *** idag och det stör mig så infatalt att allt bara skulle handla om resurser. Det handlar om ren och skär ouppfostran och brist på respekt från eleverna! 10 åringar VET hur man beter sig och ska hon ge en ursäkt till dig så skall även pojken ge en ursäkt för att han "busar" under lektionstid till sin lärare.

Som lärare skall du inte behöva ha någon slags magisk pedagogiskt perfekt sydd mantel på dig som gör att e eleverna följer ordningsreglerna i klassrummet. Det ska gälla hur opedagogisk man än är. 10 åringar kan vara tysta!
    Han är 10 år!!!!  o hon är vuxen...  Förstår du skillnaden?
  • mion
    Korsriddaren skrev 2010-09-03 04:27:16 följande:
    Jag vet hur 10-åringar bär sig åt i skolan idag. Tycker det är helt ok att hon blir förbannad och ryter till ordentligt. Pågasnöret är säkert så söndercurlad hemifrån, att det blev en bra aha-upplevelse för honom. Hade det varit mitt barn hade jag skickat ett tackkort till läraren.
    Man använder INTE sådana uttryck,svårare än så är det INTE
  • mion
    Korsriddaren skrev 2010-09-03 05:34:45 följande:
    Håller med, vredesutbrott är inte alltid det bästa, men tyvärr får ju inte lärarna ge dem ett kok stryk, för det är ju förbjudet idag.
    Du gör dig bara löjlig,ingen normalt funtad person resonerar som dig,så det är inte ens värt o lägga ner mer energi på nåt dyligt......
  • mion
    andraadvent skrev 2010-09-03 12:17:27 följande:
    Ja, men pojken har både rättigheter och skyldigheter. Skyldigheten är bl a att följa klassrummets ordningsregler. Gör man inte det skall man få en hård konsekvens av detta. Du har som lärare inte tid att ta ut barnet som klasslärare och prata, du måste ju hinna gå igenom dagens lektion.
    Klart läraren måste få visa sig arg när han  inte gör som han ska. Det är bra att pojken får skämas för sitt beteende. Det avskräcker många av de andra barnen till samma beteende vilket är bra för regler skall hållas. Läraren är överordnad eleven i ett klassrum.
    Men jösses!  Han ÄR 10 år!   Hade det varit min son som hon gapat åt med det tonläget o o ordvalet så hade jag flugit i taket kan jag lova dig!   Förstår man inte att det är BARN man har o göra med o att man inte pratar till dom på det sättet så har man inget där o göra!  O nu pratar jag inte om att man har en dålig dag utan att man är så så person i ett klassrum....  Vad den läraren borde göra är att be om ursäkt till barnet o inför hela klassen... 
Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev