Inlägg från: Korsriddaren |Visa alla inlägg
  • Korsriddaren

Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev

Jag vet hur 10-åringar bär sig åt i skolan idag. Tycker det är helt ok att hon blir förbannad och ryter till ordentligt. Pågasnöret är säkert så söndercurlad hemifrån, att det blev en bra aha-upplevelse för honom. Hade det varit mitt barn hade jag skickat ett tackkort till läraren.

Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren

Tyck vad ni vill, jag ändrar ändå inte min uppfattning. Det jamsas alldeles för mycket med dagens ouppfostrade skitungar.

Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Grätchen skrev 2010-09-03 04:57:29 följande:
    Måhända.
     Men en lärare som skriker och nervärderar ett barn bör nog söka tjänstledigt och klura på en ny karriär.
    Eller få guldmedalj för civilkurage.
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren

Kränkta, ja det är hemskt vad alla känner sig kränkta i dagens samhälle...

Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Lady Macbeth skrev 2010-09-03 05:24:20 följande:
    Jag har själv haft lärare som har betett sig så, jag tyckte mest att det var pinsamt för de hade redan förlorat. 
    Vredesutbrott ledde verkligen inte till mer respekt, det var alltid deras lektioner som det var värst stök på. De lärare som faktiskt hade respekt med sig, som hade lugna lektionstimmar, skulle aldrig tillåtit sig själva att tappa ansiktet på det sättet. 
    Håller med, vredesutbrott är inte alltid det bästa, men tyvärr får ju inte lärarna ge dem ett kok stryk, för det är ju förbjudet idag.
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Lady Macbeth skrev 2010-09-03 06:07:48 följande:
    En lärare som behöver kunna ge ett kok stryk för att få ordning är ganska patetisk. 
    Ännu mer patetisk är ungen som behöver det. För att inte tala om föräldrarna som inte lärde barnet att uppföra sig i skolan.
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Grätchen skrev 2010-09-03 06:13:04 följande:
    Du är rolig du
    När hjälpte ett kok stryk?

"Där nävarna tar vid tar förståndet slut"
    Oftast är det nog så. Men att skrika "kränkt" varje gång en skitunge får sig en åthutning är för mig Kräks
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    mion skrev 2010-09-03 08:16:14 följande:
    Du gör dig bara löjlig,ingen normalt funtad person resonerar som dig,så det är inte ens värt o lägga ner mer energi på nåt dyligt......
    Det får ju stå för dig. Ha det i åtanke sen när de söndercurlade skitungarna rånar dig när de nått 15-årsåldern. För då har de lärt sig att vuxna behöver man inte visa någon respekt ändå, för barn har bara rättigheter och inga skyldigheter. Att du uttalar dig om hur man måste vara funtad för att få lov att ha en åsikt, säger mer om dig än om mig. Tomte
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Grätchen skrev 2010-09-03 06:13:04 följande:
    Du är rolig du
    När hjälpte ett kok stryk?

"Där nävarna tar vid tar förståndet slut"
    Föresten, jag håller med om det sista, men det är väl därför som det fanns rotting i skolorna på den gamla goda tiden?
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    iconic skrev 2010-09-03 09:01:31 följande:
    Du verkar ha en syn på barn som är förskräcklig... Tycker du att det vore ok om din chef skrek samma sak till dig på jobbet??

Nej ts, jag skulle definitivt säga ifrån. Först till läraren och beroende på dennes reaktion eventuellt ta det vidare med rektor.

Visst kan en lärare bli arg, men att gå till angrepp på ett barn på det här viset, det får mig att rysa. Särskilt om det är något som upprepas. Det är inte ok någon stans att en lärare beter sig på det viset oavsett stress och press och svår arbetssituation. Man får uttrycka ilska, men det finns väldigt många mycket bättre sätt att göra det på!!
    Nu avhandlade ju inte diskussionen hur vuxna är mot varandra, utan hur förhållandet är mellan barn och vuxen. Eftersom alla maktmedel som tidigare tillåtits tagits ifrån lärarna, så har jag full förståelse för att det brister för lärarna ibland. När jag gick i småskolan så hade man enorm respekt för sina lärare. Man käftade inte emot eller bar sig åt. Man visste att ens uppförande fick konsekvenser. Idag finns inga konsekvenser utan helst skall läraren enligt många här i tråden be ungen om ursäkt för att han blivit utskälld. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör.
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Kazeer skrev 2010-09-03 09:20:18 följande:
    Läraren bör be om ursäkt för att hon kallade eleven för trög. Det är ett olämpligt beteende i relationer vuxna emellan och i relationer mellan vuxna och barn. Däremot tycker jag inte att hon behöver be om ursäkt för att hon ger eleven en tillsägelse eller kanske t o m höjer rösten mot eleven och blir riktigt arg.
    Jaja, visst. Men det är naturligtvis helt ok att en skitunge i den åldern står och skriker "din jävla hora" och liknande till sin kvinnliga lärare. Eller springer fram och boxar eller hoppsparkar läraren.?! Nä fy fan vad det gått utför med den svenska skolan. Det kan bara finnas en chef i klassrummet, det är läraren!

Jag träffar fortfarande min gamla lågstadielärarinna som jag hade mina första tre år. Hon är pensionär sedan länge, men vi diskuterar ofta skillnaden mellan de första klasserna hon hade, där jag gick, och de sista klasserna hon hade innan hon pensionerades. Det är fruktansvärt att höra hur de senare barnen bar sig åt och vad de kläckte ur sig. Väldigt många barn i dag är fruktansvärt oförskämda mot vuxna och bär sig åt precis som de vill.

Felet? Självklart föräldrarnas, som aldrig sätter ner foten eller visar barnen att det finns konsekvenser för ens handlande. Jag har själv aldrig fått stryk av mina föräldrar. Det skulle inte behövas. Jag visste mycket tidigt att det var de som bestämde och det var det man hade att rätta och packa sig efter. Bar man sig illa åt fick det konsekvenser.

Jag har på mycket nära håll sett hur det går när barn inte får tydliga gränser satta av föräldrarna, och där barnen inte kan relatera till handling och konsekvens, eller prestation och gratifikation. Dessa barn blir stökiga, vilsna och svåra att ha med att göra. För vissa innebär det svåra tonårsdepressioner eller utagerande beteende långt bortom vad som är vettigt.

Jag skrattar dagligen när jag läser här inne, och ser hur föräldrar curlar sönder sina barn. Mesar runt och svassar för barnens varje nyck. Förmodligen skiträdda att bli anmälda till socialen eller att inte få medalj för veckans förälder eller liknande. Inte särskilt förvånande när ni sen hamnar i valfritt TV-program på de kommersiella TV-kanalerna, och då är det så klart nån annans fel och det är samhället som svikit er och barnen.

Många verkar inte heller kunna relatera till skillnaden mellan diciplin och penalism, så filmtips i stil med ondskan blir bara lika barnsligt som de omtalade barnen i den här tråden. 

Jag har själv vikarierat i skolan i min ungdom, på högstadiet iofs. Det var strax efter att jag kommit från militära och det fungerade ypperligt med kadaverdiciplin. Alla barnen visste från början att det var jag som bestämde. De visade respekt och uppförde sig. De var inte rädda för mig heller om nu nåt smartskaft kommer med den kommentaren. Jag visade från början vem som bestämmer undantagslöst och resultatet var talande. De satt som tända ljus, trots att deras klassförståndare tidigare berättat om hur stökiga de var.

Jag tycker det är hög tid att vuxna börjar ta sitt ansvar och slutar dalta med barnen, varken hemma eller i skolan. Barn behöver och vill ha tydliga gränser och diciplin. Detta går alldeles utmärkt att uppnå utan vare sig aga eller nedsättande språk. 
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Rani skrev 2010-09-04 00:40:41 följande:
    Det är väl ingen som sagt att barnet i det här fallet kallat läraren för hora eller hoppsparkat mot någon? Om en elev gör det så är det helt andra åtgärder som krävs.
    Det påstår jag inte heller, det var exempel på hur en lågstadielärares vardag kan se ut. Det skrämmande jag ser i detta exempel är att sen får barnet oftast en bokstavsdiagnos och blir offer igen. Dvs fortfarande ingen konsekvens. Så, hacka gärna på mig hur mycket ni vill i den här tråden (säger inte att du gör det Rani) det klarar jag nog av. Jag är ganska fast i min övertygelse kring hur verkligheten ser ut ändå.
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Rani skrev 2010-09-04 01:03:09 följande:
    Jag jobbar i skolan och ser verkligheten. Jag håller med dig om att klimatet i många klassrum är hårt. Men jag delar inte din uppfattning att elakhet mot barnen skulle vara en lösning.

Har du sett dokumentären "Vikarien"? Det handlar om en ung lärare som jobbar i Hallonbergen och som har jättestora problem med sina elever. Så han ringer in sin egen gamla magister. Denne är verkligen old school och kör med hårt disciplin och sura miner. Det funkar i några dagar med eleverna, sedan återgår de till sina gamla vanor. Jag var på en föreläsning med den unge läraren där han berättade att de till och med fått avbryta experimentet i förtid för att elevernas attityd mot den gamle magistern hade blivit alltför hotfull. Eleverna blev bara provocerade av hans sätt. När han blev arg så blev de också det. När han skrek gjorde de också det. Och så vidare.

Däremot tror jag verkligen på tydlighet och konsekvenser. Det måste finnas en samsyn på en skola kring vilka regler som gäller och vilka konsekvenser det får när en elev bryter mot reglerna. Om all personal kör samma race så funkar det. Visst kan man vara sträng. Men vill man uppfostra fritt tänkande och kreativa elever får man bara inte kalla eleverna dumma och korkade.
    Jag håller med om mycket du säger, samtidigt var det kul att höra att Max som jag själv växt upp med som barn, omtalas i den här tråden. Jag tycker att läraren från Östra Torn gjorde ett mycket bra jobb. Att det inte funkade i längden, visar på hur jävla illa det är ställt med barnuppfostran idag. Barnen blir provocerade, herregud, hade de vetat om att det skulle bli kännbara konsekvenser, hade de inte gjort något. Idag kan de i princip härja ostört, det blir ändå inga kännbara konsekvenser. Nej, man skall inte vara elak mot barn, var har jag sagt det? Däremot skall man vara hård men rättvis mot dem om de är stökiga. Markerar man inte detta från början, så kommer snart hela skolklassen trampa över en, både fram- och baklänges.
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    Rani skrev 2010-09-04 01:23:02 följande:
    Förresten så skulle det vara intressant att höra vad du anser vara kännbara konsekvenser?
    Ja det förstår jag. Tyvärr tror jag att oavsett vad jag skulle räkna upp, så skulle det räknas som förbjudet idag och strida mot skolans värdegrund som det ofta så fint heter. Det finns inga maktmedel kvar. En elev som uppför sig som en apcirkus kan inte längre tas i armen och dras med till rektor. Man får inte handgripligen lyfta ut dem ur klassrummet. Man får inte heller skälla ut dem för att de beter sig illa. Jag har nog inga bra förslag med dagens bakbundna verklighet. Hade det dock varit på individnivå och vi pratade om dina eller mina barn (för det är enda sättet jag ser att man kan påverka något i önskvärd riktning idag) så hade jag nog kunnat var mer behjälplig på åtgärder. Det blir dock en annan tråd än denna. Flört
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    mion skrev 2010-09-04 09:40:33 följande:
    Men jösses!  Han ÄR 10 år!   Hade det varit min son som hon gapat åt med det tonläget o o ordvalet så hade jag flugit i taket kan jag lova dig!   Förstår man inte att det är BARN man har o göra med o att man inte pratar till dom på det sättet så har man inget där o göra!  O nu pratar jag inte om att man har en dålig dag utan att man är så så person i ett klassrum....  Vad den läraren borde göra är att be om ursäkt till barnet o inför hela klassen... 
    Klockrent exempel på varför det kan få lov att fortgå som det gör. Barnen bär sig åt i skolan, och i stället för konsekvens så skall föräldrarna (som oftast inte har en aning om vad det innebär att vara lärare i dag) anmäla lärarna etc etc. Skitsmart, på så sätt får barnen aldrig lära sig att deras handlande får en konsekvens, och de kan ostört fortsätta utveckla värre och värre stil. De barn som verkligen fått lära sig vad som gäller hemifrån, gör som läraren säger åt dem och är inte onödigt uppkäftiga heller.
    Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    hesa skrev 2010-09-06 04:13:13 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv.
    Skitsmart, lär inte barnet hyfs, utan anmäl hela skoladministrationen när ungen burit sig åt istället. Kräks
    Ditat scientia vitam!
Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev