Kazeer skrev 2010-09-03 09:20:18 följande:
Läraren bör be om ursäkt för att hon kallade eleven för trög. Det är ett olämpligt beteende i relationer vuxna emellan och i relationer mellan vuxna och barn. Däremot tycker jag inte att hon behöver be om ursäkt för att hon ger eleven en tillsägelse eller kanske t o m höjer rösten mot eleven och blir riktigt arg.
Jaja, visst. Men det är naturligtvis helt ok att en skitunge i den åldern står och skriker "din jävla hora" och liknande till sin kvinnliga lärare. Eller springer fram och boxar eller hoppsparkar läraren.?! Nä fy fan vad det gått utför med den svenska skolan. Det kan bara finnas en chef i klassrummet, det är läraren!
Jag träffar fortfarande min gamla lågstadielärarinna som jag hade mina första tre år. Hon är pensionär sedan länge, men vi diskuterar ofta skillnaden mellan de första klasserna hon hade, där jag gick, och de sista klasserna hon hade innan hon pensionerades. Det är fruktansvärt att höra hur de senare barnen bar sig åt och vad de kläckte ur sig. Väldigt många barn i dag är fruktansvärt oförskämda mot vuxna och bär sig åt precis som de vill.
Felet? Självklart föräldrarnas, som aldrig sätter ner foten eller visar barnen att det finns konsekvenser för ens handlande. Jag har själv aldrig fått stryk av mina föräldrar. Det skulle inte behövas. Jag visste mycket tidigt att det var de som bestämde och det var det man hade att rätta och packa sig efter. Bar man sig illa åt fick det konsekvenser.
Jag har på mycket nära håll sett hur det går när barn inte får tydliga gränser satta av föräldrarna, och där barnen inte kan relatera till handling och konsekvens, eller prestation och gratifikation. Dessa barn blir stökiga, vilsna och svåra att ha med att göra. För vissa innebär det svåra tonårsdepressioner eller utagerande beteende långt bortom vad som är vettigt.
Jag skrattar dagligen när jag läser här inne, och ser hur föräldrar curlar sönder sina barn. Mesar runt och svassar för barnens varje nyck. Förmodligen skiträdda att bli anmälda till socialen eller att inte få medalj för veckans förälder eller liknande. Inte särskilt förvånande när ni sen hamnar i valfritt TV-program på de kommersiella TV-kanalerna, och då är det så klart nån annans fel och det är samhället som svikit er och barnen.
Många verkar inte heller kunna relatera till skillnaden mellan diciplin och penalism, så filmtips i stil med ondskan blir bara lika barnsligt som de omtalade barnen i den här tråden.
Jag har själv vikarierat i skolan i min ungdom, på högstadiet iofs. Det var strax efter att jag kommit från militära och det fungerade ypperligt med kadaverdiciplin. Alla barnen visste från början att det var jag som bestämde. De visade respekt och uppförde sig. De var inte rädda för mig heller om nu nåt smartskaft kommer med den kommentaren. Jag visade från början vem som bestämmer undantagslöst och resultatet var talande. De satt som tända ljus, trots att deras klassförståndare tidigare berättat om hur stökiga de var.
Jag tycker det är hög tid att vuxna börjar ta sitt ansvar och slutar dalta med barnen, varken hemma eller i skolan. Barn behöver och vill ha tydliga gränser och diciplin. Detta går alldeles utmärkt att uppnå utan vare sig aga eller nedsättande språk.