Inlägg från: Kazeer |Visa alla inlägg
  • Kazeer

Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev

Ekorrmamman skrev 2010-09-03 08:03:58 följande:
    Nej jag tycker inte alls att det är OK. MEN det finns som jag skrev olika sätt att säga saker på och det är ALDRIG ok för en vuxen att vara nedlåtande mot ett barn,

Ingenstans skriver jag om kollektiv bestraffning. Men lustogt att du tar upp det, för det var en sak som hon ägnade sig åt ett par dagar tidigare när hela klassen tvingades sitta kvar 20 minuter efter skoltid och räkna för att ETT barn förstört lektionen.. 
    Det verkar finnas mer än en sak som rektor borde uppmärksammas på.

Jag jobbar själv som lärare och ALDRIG att det är okej att kalla en elev för trög, dum, idiot etc. Det är elevens beteende, som jag har att ta itu med. Beteendet må vara dumt och idiotiskt men för den skull får jag inte använda de orden för att beskriva eleven som person.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Korsriddaren skrev 2010-09-03 09:09:07 följande:
    Nu avhandlade ju inte diskussionen hur vuxna är mot varandra, utan hur förhållandet är mellan barn och vuxen. Eftersom alla maktmedel som tidigare tillåtits tagits ifrån lärarna, så har jag full förståelse för att det brister för lärarna ibland. När jag gick i småskolan så hade man enorm respekt för sina lärare. Man käftade inte emot eller bar sig åt. Man visste att ens uppförande fick konsekvenser. Idag finns inga konsekvenser utan helst skall läraren enligt många här i tråden be ungen om ursäkt för att han blivit utskälld. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör.
    Läraren bör be om ursäkt för att hon kallade eleven för trög. Det är ett olämpligt beteende i relationer vuxna emellan och i relationer mellan vuxna och barn. Däremot tycker jag inte att hon behöver be om ursäkt för att hon ger eleven en tillsägelse eller kanske t o m höjer rösten mot eleven och blir riktigt arg.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Rani skrev 2010-09-03 09:50:16 följande:
    Håller fullständigt med. Är också lärare.

Självklart måste man få visa känslor, bli arg och sätta ner foten som lärare. Men det finns ju sätt att göra det utan att kalla eleven för dum och trög eller komma med tomma hot. Jag tror bara det skapar en otrygghet för eleverna. Dessutom lär sig barn av hur vi vuxna gör. Därför kan det vara klokt att spara på skrikandet. Visst kan man höja rösten, men det ska vara i undantagsfall. Annars lär sig eleverna att det är ok och vråla i klassrummet och det blir ju en ohållbar arbetssituation för alla.
    Ibland är det mer effektivt att sänka rösten och tala med lägre volym.
  • Kazeer
    Korsriddaren skrev 2010-09-04 00:37:41 följande:
    Jaja, visst. Men det är naturligtvis helt ok att en skitunge i den åldern står och skriker "din jävla hora" och liknande till sin kvinnliga lärare. Eller springer fram och boxar eller hoppsparkar läraren.?! Nä fy fan vad det gått utför med den svenska skolan. Det kan bara finnas en chef i klassrummet, det är läraren!

[...]

Jag tycker det är hög tid att vuxna börjar ta sitt ansvar och slutar dalta med barnen, varken hemma eller i skolan. Barn behöver och vill ha tydliga gränser och diciplin. Detta går alldeles utmärkt att uppnå utan vare sig aga eller nedsättande språk. 
    Jag vet inte var någonstans i mitt inlägg det står att det är okej att en elev kallar sin lärare för "din jävla hora" eller gör de andra sakerna du nämner.

I övrigt så håller jag fullständigt med dig i det du skriver i ditt sista stycke och det var väl ungefär det som jag skrev i det inlägg som du citerade.
Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev