Inlägg från: Rani |Visa alla inlägg
  • Rani

    Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev

    Kazeer skrev 2010-09-03 08:11:15 följande:
    Det verkar finnas mer än en sak som rektor borde uppmärksammas på.

    Jag jobbar själv som lärare och ALDRIG att det är okej att kalla en elev för trög, dum, idiot etc. Det är elevens beteende, som jag har att ta itu med. Beteendet må vara dumt och idiotiskt men för den skull får jag inte använda de orden för att beskriva eleven som person.
    Håller fullständigt med. Är också lärare.

    Självklart måste man få visa känslor, bli arg och sätta ner foten som lärare. Men det finns ju sätt att göra det utan att kalla eleven för dum och trög eller komma med tomma hot. Jag tror bara det skapar en otrygghet för eleverna. Dessutom lär sig barn av hur vi vuxna gör. Därför kan det vara klokt att spara på skrikandet. Visst kan man höja rösten, men det ska vara i undantagsfall. Annars lär sig eleverna att det är ok och vråla i klassrummet och det blir ju en ohållbar arbetssituation för alla.
  • Rani

    Sedan ska kanske också sägas att det kan vara en god idé att höra lärarens version av det hela också. Barn kan ju ha en tendens att överdriva lite i sina berättelser om det handlar om en person de inte tycker om. Jag säger inte att så är fallet här, men har varit med om liknande. Har ibland hört elever berätta saker för varandra som kollegor ska ha gjort som har låtit helt otroliga.

  • Rani
    Korsriddaren skrev 2010-09-04 00:37:41 följande:
    Jaja, visst. Men det är naturligtvis helt ok att en skitunge i den åldern står och skriker "din jävla hora" och liknande till sin kvinnliga lärare. Eller springer fram och boxar eller hoppsparkar läraren.?! Nä fy fan vad det gått utför med den svenska skolan. Det kan bara finnas en chef i klassrummet, det är läraren!

    Jag träffar fortfarande min gamla lågstadielärarinna som jag hade mina första tre år. Hon är pensionär sedan länge, men vi diskuterar ofta skillnaden mellan de första klasserna hon hade, där jag gick, och de sista klasserna hon hade innan hon pensionerades. Det är fruktansvärt att höra hur de senare barnen bar sig åt och vad de kläckte ur sig. Väldigt många barn i dag är fruktansvärt oförskämda mot vuxna och bär sig åt precis som de vill.

    Felet? Självklart föräldrarnas, som aldrig sätter ner foten eller visar barnen att det finns konsekvenser för ens handlande. Jag har själv aldrig fått stryk av mina föräldrar. Det skulle inte behövas. Jag visste mycket tidigt att det var de som bestämde och det var det man hade att rätta och packa sig efter. Bar man sig illa åt fick det konsekvenser.

    Jag har på mycket nära håll sett hur det går när barn inte får tydliga gränser satta av föräldrarna, och där barnen inte kan relatera till handling och konsekvens, eller prestation och gratifikation. Dessa barn blir stökiga, vilsna och svåra att ha med att göra. För vissa innebär det svåra tonårsdepressioner eller utagerande beteende långt bortom vad som är vettigt.

    Jag skrattar dagligen när jag läser här inne, och ser hur föräldrar curlar sönder sina barn. Mesar runt och svassar för barnens varje nyck. Förmodligen skiträdda att bli anmälda till socialen eller att inte få medalj för veckans förälder eller liknande. Inte särskilt förvånande när ni sen hamnar i valfritt TV-program på de kommersiella TV-kanalerna, och då är det så klart nån annans fel och det är samhället som svikit er och barnen.

    Många verkar inte heller kunna relatera till skillnaden mellan diciplin och penalism, så filmtips i stil med ondskan blir bara lika barnsligt som de omtalade barnen i den här tråden. 

    Jag har själv vikarierat i skolan i min ungdom, på högstadiet iofs. Det var strax efter att jag kommit från militära och det fungerade ypperligt med kadaverdiciplin. Alla barnen visste från början att det var jag som bestämde. De visade respekt och uppförde sig. De var inte rädda för mig heller om nu nåt smartskaft kommer med den kommentaren. Jag visade från början vem som bestämmer undantagslöst och resultatet var talande. De satt som tända ljus, trots att deras klassförståndare tidigare berättat om hur stökiga de var.

    Jag tycker det är hög tid att vuxna börjar ta sitt ansvar och slutar dalta med barnen, varken hemma eller i skolan. Barn behöver och vill ha tydliga gränser och diciplin. Detta går alldeles utmärkt att uppnå utan vare sig aga eller nedsättande språk. 
    Det är väl ingen som sagt att barnet i det här fallet kallat läraren för hora eller hoppsparkat mot någon? Om en elev gör det så är det helt andra åtgärder som krävs.
  • Rani
    Korsriddaren skrev 2010-09-04 00:45:15 följande:
    Det påstår jag inte heller, det var exempel på hur en lågstadielärares vardag kan se ut. Det skrämmande jag ser i detta exempel är att sen får barnet oftast en bokstavsdiagnos och blir offer igen. Dvs fortfarande ingen konsekvens. Så, hacka gärna på mig hur mycket ni vill i den här tråden (säger inte att du gör det Rani) det klarar jag nog av. Jag är ganska fast i min övertygelse kring hur verkligheten ser ut ändå.
    Jag jobbar i skolan och ser verkligheten. Jag håller med dig om att klimatet i många klassrum är hårt. Men jag delar inte din uppfattning att elakhet mot barnen skulle vara en lösning.

    Har du sett dokumentären "Vikarien"? Det handlar om en ung lärare som jobbar i Hallonbergen och som har jättestora problem med sina elever. Så han ringer in sin egen gamla magister. Denne är verkligen old school och kör med hårt disciplin och sura miner. Det funkar i några dagar med eleverna, sedan återgår de till sina gamla vanor. Jag var på en föreläsning med den unge läraren där han berättade att de till och med fått avbryta experimentet i förtid för att elevernas attityd mot den gamle magistern hade blivit alltför hotfull. Eleverna blev bara provocerade av hans sätt. När han blev arg så blev de också det. När han skrek gjorde de också det. Och så vidare.

    Däremot tror jag verkligen på tydlighet och konsekvenser. Det måste finnas en samsyn på en skola kring vilka regler som gäller och vilka konsekvenser det får när en elev bryter mot reglerna. Om all personal kör samma race så funkar det. Visst kan man vara sträng. Men vill man uppfostra fritt tänkande och kreativa elever får man bara inte kalla eleverna dumma och korkade.
  • Rani
    Korsriddaren skrev 2010-09-04 01:14:57 följande:
    Jag håller med om mycket du säger, samtidigt var det kul att höra att Max som jag själv växt upp med som barn, omtalas i den här tråden. Jag tycker att läraren från Östra Torn gjorde ett mycket bra jobb. Att det inte funkade i längden, visar på hur jävla illa det är ställt med barnuppfostran idag. Barnen blir provocerade, herregud, hade de vetat om att det skulle bli kännbara konsekvenser, hade de inte gjort något. Idag kan de i princip härja ostört, det blir ändå inga kännbara konsekvenser. Nej, man skall inte vara elak mot barn, var har jag sagt det? Däremot skall man vara hård men rättvis mot dem om de är stökiga. Markerar man inte detta från början, så kommer snart hela skolklassen trampa över en, både fram- och baklänges.
    Bra att vi är överens om att elakhet inte är ok. Kanske jag som läste dina inlägg tokigt.

    Så du är bekant med den unge läraren?
    Han gav ett tips som jag tycker är tänkvärt. Han sa att lösningen på många problem i klassrummet är "goda relationer och välplanerade lektioner". Jag tror mycket på det. Ömsesidig respekt och tydlig struktur och tydliga mål för eleverna.
  • Rani
    Korsriddaren skrev 2010-09-04 01:14:57 följande:
    Jag håller med om mycket du säger, samtidigt var det kul att höra att Max som jag själv växt upp med som barn, omtalas i den här tråden. Jag tycker att läraren från Östra Torn gjorde ett mycket bra jobb. Att det inte funkade i längden, visar på hur jävla illa det är ställt med barnuppfostran idag. Barnen blir provocerade, herregud, hade de vetat om att det skulle bli kännbara konsekvenser, hade de inte gjort något. Idag kan de i princip härja ostört, det blir ändå inga kännbara konsekvenser. Nej, man skall inte vara elak mot barn, var har jag sagt det? Däremot skall man vara hård men rättvis mot dem om de är stökiga. Markerar man inte detta från början, så kommer snart hela skolklassen trampa över en, både fram- och baklänges.
    Förresten så skulle det vara intressant att höra vad du anser vara kännbara konsekvenser?
Svar på tråden Lärare som VRÅLAR: Fattar du trögt??!! till ("olydig") elev