emmy skrev 2010-08-20 14:09:23 följande:
Jag håller inte med SD i allt, det är enligt mig inget krav för att man ska rösta på ett visst parti. Du håller förmodligen inte med det parti du kommer att lägga din röst på i varenda punkt. När det gäller vissa saker tycker jag att SD är fruktansvärt konservativa och vissa av deras åsikter anser jag inte ens höra hemma i ett modernt samhälle. Liknande problem har jag med alla andra partier, jag håller med om vissa saker i alla partiers program men inte om andra. Det finns (som jag skrivit tidigare i annan tråd) inget perfekt drömparti för var och en och därför får man rösta på det parti som skulle kunna bidra med en skillnad i den del av politiken som man anser viktig, för mig är det just nu invandringsfrågan. Jag tror att SD behövs som en motvikt mot andra partier då det gäller inv.politik. Jag tror också att jag genom att rösta på SD och tala öppet om mitt missnöje mot hur inv.politiken skötts bevisar att det är (eller bör vara) en förlegad tanke att tro att man inte får tycka och tänka om vissa saker i vårt samhälle.
Mångkulturen stör inte mig generellt, det KAN vara trevligt med mångkultur beroende på hur den ser ut. Jag umgås inte bara med infödda svenskar och har även släkt från andra länder. Däremot tycker jag att det finns en viss sorts kultur som inte stämmer överens med de värderingar och ibland även lagar som finns i det svenska samhället. Denna kultur står för ett förlegat tankesätt, där kultur/religion/tradition snarare ses som lag. Dessa människor lever i ett eget litet "samhälle "som (enligt dem) står över svensk lag där förtryck är accepterat och normaliserat. Detta strider mot mina värderingar och jag hoppas att de strider mot dina med?
Vad du menar med "Och vad exakt SD ska göra åt dessa problem?" är jag inte helt säker på att jag förstår vad du syftar på? Menar du vad de ska göra mot invandringsproblematiken eller syftar du på något av det du pratat om?
Givetvis är det inte bra när/om man anser att egna kulturen står över lagar i landet man lever i.
Men jag tror att det, liksom mycket av SD's politik, handlar om okunskap.
Sverige har visat sig vara det landet i världen där brottsligheten minskar MEST mellan första och andra generationen invandrare t ex.
Likadant är det med kultur och de som har en kultur som skiljer sig starkt mot den svenska, redan nästa generation har de flesta integrerats och "försvenskats", och lever fridfullt med sin kultur, i det svenska samhället.
Vad SD vill göra är att assilimera dessa invandrare, vill att de helt ska överge språk och kultur och uppgå i den svenska nationen. Slopa modersmålsundervisningen och allt ekonomiskt stöd till invandrarföreningar.
Samtidigt pratar man om en mycket restrektiv adoptionspolicy, där man fram till 03 ville förbjuda ALL utomeuropeisk adoption, nu har man slopat förbudet men vill fortfarande att den ska vara extremt liten och allt adoptionsstöd dras in om du t ex vill adoptera ett barn från Gambia eller Kina.
Motivationen är lite luddigt att alla har rätt till sin kultur och det är fel att slita upp barn och "utrota deras kultur".
Inget, eller väldigt mycket av det de säger hänger inte ihop.
De är rädda, för islam och för invandrare. That's it. Det andra är kuriosa och utfyllning.
Du får givetvis rösta på vad du vill men om din röst är en proteströst kanske du ska rösta blankt?
Jag skulle inte kunna rösta på ett parti i missnöje, när det medför att jag lägger en röst för ökad diskriminering på den nivå som SD utövar den. Jag tycker att deras politik är islamofobisk, homofientlig, kvinnofientlig, främlingsfientlig...utvecklingsfientlig..ja you get the picture.
Du pratade om "invandrarproblem" jag frågade vad du menade och hur SD ska lösa dessa.
Tycker det är uppriktigt synd att så många röstar på SD i ren protest, utan att egentligen läst programmet, kunna så mycket, eller ens hålla med om så mycket, för det känns rent generellt som att det är så det är.