• Wagram

Franska tråden

I den här tråden samlas vi som bor, har bott eller kommer att bo i Frankrike eller där omkring för att diskutera allt mellan himmel och jord, hjälpas åt och ha det allmänt trevligt. Frankofiler och/eller frankofoner är också välkomna!

Själv har jag precis flyttat till Paris efter tio år i USA, där jag studerade franska. Tidigare har jag också bott i Belgien och Quebec, så jag är både Frankrikebo, frankofon och frankofil!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 17:05
    Alla som bor i andra franskspråkiga länder än Frankrike är naturligtvis också välkomna!
  • Svar på tråden Franska tråden
  • Pistou
    oceanney skrev 2010-12-01 17:50:33 följande:
    Bor i Frankrike och har BF i februari. Finns det någon som kan berätta lite om förlossningar i Frankrike? Har ingen tidigare erfarenhet av att föda barn vare sig i Sverige eller här men allt jag hört generellt verkar som natt och dag i Frankrike och Sverige. I Sverige verkar det som om man tillbringar så kort tid som möjligt på BB. I Frankrike verkar det vara minimum 2-4 dagar (?). Läste någonstans att det inte är så vanligt att man ammar och att det därför ska anmälas i förväg (?). Vidare läste jag också att man har tre dagar på sig att anmäla födelsen med namn och allt. På BB, tar man med sig egna kläder, blöjor, kuddar? 

ALL info är av intresse! Stort som smått. Viktigt som oviktigt. Det är nämligen svårt att fråga en fransyska för de vet ju inte på vilket sätt det skiljer sig mot Sverige och därmed vilka föreställningar jag har.

Hej oceanney,

Jag ställde samma fråga inför min första förlossning 2005. Du kan läsa mer här för att få lite mer info inför förlossningen: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m3650226.html 

Jag hade nog en standardförlossning med franska mått mätt. Jag blev igångsatt 6 dagar efter bf (de vill inte gärna låta en gå över tiden för länge), jag blev erbjuden eda så fort värkarna blev regelbundna, men tog den inte förrän efter 4 timmar om jag inte minns fel (hela förlossningen tog totalt 6 timmar). Det fanns barnmorskor närvarande under hela förlossningen och förlossningsläkaren (som följt mig under hela graviditeten) kom och assisterade när det blev dags att krysta. Jag blev klippt, vilket verkar vara ganska vanligt i Frankrike. Jag var mer eller mindre sängbunden i halvliggande ställning under hela förlossningen (hade monitoring på magen), och alternativa ställningar (som på alla fyra, eller sittandes på huk, etc) verkar i regel inte vara något som den franska förlossningsvården rekommenderar (allt för att underlätta för personalen). Men det finns förstås undantag som t.ex. "maternité des Bluets" i Paris.

Denna beskrivning kanske inte låter så upplyftande för en svensk blivande mamma, men jag har ändå relativt bra minnen från förlossningen. Förossningen med lillasyster i Sverige var däremot oerhört smärtsam och utdragen (fick inte eda trots att jag bad om det), vilket gör att min franska förlossning ändå kändes mer positiv i jämförelse, trots att den var mer medicinsk och inte lika "naturlig". Tänk på att det i regel inte erbjuds alternativ smärtlindring i Frankrike (lustgas, sterila kvaddlar, akupunktur, mm), så boka tid hos en narkosläkare för att i alla fall kunna få eda om du skulle önska det. 

Det verkar vara vanligt att det finns sovsalar för de nyfödda på franska BB, så säg ev. till extra för att din bebis ska få sova hos dig. Jag fick bra amningsstödav BB-personalen, men de höll hårt på att amma enligt tidsschema. När amningen kom igång ordentligt lät jag sonen styra istället för att lyssna på personalen.

I övrigt blev jag uppmanad att ta med mig det mesta inför förlossningen, dvs. blöjor, babylakan, babykläder, gigoteuse (sovpåse), krämer som bepanten och lansinoh, mm. Det enda jag ångrar lite, är att jag inte sa till personalen att de inte skulle flaskmata min son första natten.

Lycka till!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • oceanney
    Pistou skrev 2010-12-06 16:31:55 följande:

Hej oceanney,

Jag ställde samma fråga inför min första förlossning 2005. Du kan läsa mer här för att få lite mer info inför förlossningen: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m3650226.html 

Jag hade nog en standardförlossning med franska mått mätt. Jag blev igångsatt 6 dagar efter bf (de vill inte gärna låta en gå över tiden för länge), jag blev erbjuden eda så fort värkarna blev regelbundna, men tog den inte förrän efter 4 timmar om jag inte minns fel (hela förlossningen tog totalt 6 timmar). Det fanns barnmorskor närvarande under hela förlossningen och förlossningsläkaren (som följt mig under hela graviditeten) kom och assisterade när det blev dags att krysta. Jag blev klippt, vilket verkar vara ganska vanligt i Frankrike. Jag var mer eller mindre sängbunden i halvliggande ställning under hela förlossningen (hade monitoring på magen), och alternativa ställningar (som på alla fyra, eller sittandes på huk, etc) verkar i regel inte vara något som den franska förlossningsvården rekommenderar (allt för att underlätta för personalen). Men det finns förstås undantag som t.ex. "maternité des Bluets" i Paris.

Denna beskrivning kanske inte låter så upplyftande för en svensk blivande mamma, men jag har ändå relativt bra minnen från förlossningen. Förossningen med lillasyster i Sverige var däremot oerhört smärtsam och utdragen (fick inte eda trots att jag bad om det), vilket gör att min franska förlossning ändå kändes mer positiv i jämförelse, trots att den var mer medicinsk och inte lika "naturlig". Tänk på att det i regel inte erbjuds alternativ smärtlindring i Frankrike (lustgas, sterila kvaddlar, akupunktur, mm), så boka tid hos en narkosläkare för att i alla fall kunna få eda om du skulle önska det. 

Det verkar vara vanligt att det finns sovsalar för de nyfödda på franska BB, så säg ev. till extra för att din bebis ska få sova hos dig. Jag fick bra amningsstödav BB-personalen, men de höll hårt på att amma enligt tidsschema. När amningen kom igång ordentligt lät jag sonen styra istället för att lyssna på personalen.

I övrigt blev jag uppmanad att ta med mig det mesta inför förlossningen, dvs. blöjor, babylakan, babykläder, gigoteuse (sovpåse), krämer som bepanten och lansinoh, mm. Det enda jag ångrar lite, är att jag inte sa till personalen att de inte skulle flaskmata min son första natten.

Lycka till!

Tusen tack Pistou och alla andra som svarat. Oerhört värdefullt. Ska läsa igenom din andra tråd också noggrant. Har i andra sammanhang missat det där med att boka tid hos narkosläkare, ska inte göra det denna gång. :)

Tillhörde din ob/gyn som du hade gått hos under graviditeten sjukhuset? Jag undrar just om min kommer att ha någonting med förlossningen att göra, det är en extern mottagning, inte på sjukhuset. Han är duktig men jag har jag lite blandade känslor... Franska läkare kan ju som bekant vara lite "speciella". :)
  • Pistou
    oceanney skrev 2010-12-06 17:22:17 följande:
    Tusen tack Pistou och alla andra som svarat. Oerhört värdefullt. Ska läsa igenom din andra tråd också noggrant. Har i andra sammanhang missat det där med att boka tid hos narkosläkare, ska inte göra det denna gång. :)

Tillhörde din ob/gyn som du hade gått hos under graviditeten sjukhuset? Jag undrar just om min kommer att ha någonting med förlossningen att göra, det är en extern mottagning, inte på sjukhuset. Han är duktig men jag har jag lite blandade känslor... Franska läkare kan ju som bekant vara lite "speciella".
    Ja, min förlossningsläkare var anställd på samma klinik som jag födde på (hon var för övrigt den första kvinnliga förlossningsläkaren i Ile de France). Hon har numera gått i pension (eller arbetar ev. enbart som gynekolog) och kliniken har lagts ner (fastigheten skulle göras om till lägenheter).

Hör gärna av dig om du undrar över något annat. Det är ju som sagt lite specifkkt att föda barn i Frankrike...
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Stinis Olsson
    oceanney skrev 2010-12-06 17:22:17 följande:

Tillhörde din ob/gyn som du hade gått hos under graviditeten sjukhuset? Jag undrar just om min kommer att ha någonting med förlossningen att göra, det är en extern mottagning, inte på sjukhuset. Han är duktig men jag har jag lite blandade känslor... Franska läkare kan ju som bekant vara lite "speciella". :)
    Vart bor du förresten?
  • schersmin

Oceanney :  Har last lite av de andras erfarenheter har ovan och det cerkar som om det fungerar lite olika beroende pa var man foder. Det basta ar kanske om du kunde fa en rundtur pa la maternité pa ditt sjukhus, guidad av en barnmorska (det erbjuder dem har) sa att du kan fa svar pa fragor och fa en liten klarare syn pa hur det gar till.

Sahar ar det pa det sjukhus dar jag fott mina tva barn:

Man far bestamma i forvag om man vill ha ett privat rum eller dela med en annan mamma. Jag valde privatrum eftersom den kostnaden tacks av min sjukforsakring (annars tror jag det kostar ca 40 euro per dygn).
    Lustgas fanns pa mitt sjukhus men den andvands inte till värkarbetet utan jag fick det nar jag skulle sys ihop. Mycket uppskattat och skulle garna haft det innan fodseln ocksa. Minns att jag fragade varfor det inte erbjods men minns inte svaret. Var nog ratt groggy:)

De vill att man stannar minst tre dagar eller tills bebisen borjat ga upp i vikt och tills amningen startar. Man far aka hem innan om man vill, da far man skriva pa en "decharge" sa att sjukhuset inte blir ansvarigt ifall nagot hander. En kompis till mig akte hem fyra timmar efter forlossningen!

Man maste bada barnet varje dag pa sjukhuset (eller jag stallde mig inte emot det, kanske hade sluppit om jag insisterat, hemma badar jag 2 ggr/vecka) och da visar de en forsta gangen, andra gangen far man gora sjalv under uppsikt och tredje dagen ska man fixa biffen helt sjalv. Det anvands valdigt mycket tval och schampoo etc. och pa mitt sjukhus hade de aven parfym i haret "for att bebisen ska lukta gott" men dar vagade jag iaf saga ifran.

Pa mitt sjukhus tog de hand om bebisen pa natten och kom in med dem nar de var hungriga men som jag forstatt det sa beror det helt pa vart man foder. I stora stader verkar det vara omojligt att fa eget rum samt att lamna bort barnet pa natten.

Angaende amning har det blivit mycket battrei Frankrike de senaste aren. De uppmuntrar kvinnor att amma utan att tvinga en om man inte vill/kan. Tyvarr har man ju bara 10 veckors mammaledighet sa det blir ju lite klurigt senare. Kan man inte pumpa, vilket ar fallet for mig, sa maste man ga over till ersattning nar man borjar jobba. Pa mitt sjukhus kom det en barnmorska och besokte alla nyforlosta och pratade om amning och gav en massa telnummer till amningshjalp mm.

Det finns aven en institution som heter PMI (typ barnavardscentralen) dit man far ga nar man vill och prata och fraga fragor och vaga barnet. Jag fick inga hembesok men det kan man fa om man ber om det eller ar trott / bor langt ifran centralen.

Det ar obligatoriskt att ga til doktorn med barnet varje manad de Forsta 6 manaderna. Da ska man aven ta stallning till alla vaccinationer. Pa sjukhuset far man en liten bok (carnet de santé) som barnet har hela livet dar alla sjukbesok, vikt, vacinationer etc star antecknade.

Jag behovde inte ha med blojjor eller vatservetter eller handduk. De stod aven for bindor. Daremot fick jag ta med mig barnklader (vilket vi inte hann fa med oss vid forsta barnet, da fick vi laneklader), toalettartiklar och grejjer till mig.

Det var allt jag kan komma pa pa rak arm. Har aldrig fott i Sverige sa kan inte jamfora men efter kompisars berattelser verkar det valdigt olika i de tva landerna.

Lycka till och hoppas du far en trevlig upplevelse!

• sally82

Oceanny!

Verkar, precis som ovanstående skriver, som att det fungerar olika på olika sjukhus och kliniker i detta land =) Det bästa är väl att fråga vad du har för alternativ. Jag är supernöjd med min förlossning på en privat klinik (visserligen). Tyckte att jag kunde vara med och påverka forlossningsarbetet ganska mycket, testade olika ställningar och så, de hade till och med ett särskilt rum (för de som inte ville använda epidural, var ledigt nästan jämt!) med ett stort badkar och någon ställning om man ville välja att föda ståendes, på huk eller likn. De var öppna för förslag! Jag fick lustgas under förlossningen, men det var också det enda "smärtstillande" jag tog. De var grymt imponerade över att jag valde att inte ta epiduralen som är mer regel än undantag här. Var inte tvungen att säga till om att jag skulle amma utan de var bara glada för att jag valde att göra det.

Fick liksom Schersmin ett eget rum eftersom det ingick i försäkringen. Vi stannade 4 nätter eftersom de tyckte att vi skulle göra det, min sambo sov där första natten. Trodde att jag skulle tycka att det var jättejobbigt att behöva stanna så länge men det var bara skönt. Vi fick hjälp med allt. Behövde inte ta med varken kuddar eller blöjor men kläder och handdukar. Om jag ska klaga på något så var det maten =) Lycka till!!

• oceanney

Tusen tack alla för svar! Kommer ni på något annat så skriv gärna! Jag bor på en liten ort där det bara finns ett sjukhus så tyvärr är valmöjligheterna begränsade...

• Wagram

Är det möjligtvis någon som har Orange Mobil? Min telefonsvarare fungerar inte, och jag kan inte komma fram till Orange på telefon. På internet hittar jag ingen information heller. Vet någon av er hur man aktiverar telefonsvararen om det inte gjorts automatiskt (som det egentligen ska)?

• Sockerbönan

Hej, kul med en fransk tråd. Är nybliven medlem på familjeliv  och hoppades just på en fransk tråd. Har läst igenom hela tråden vilket har gett en hel del info.

Själv bor jag i Aix-en-Provence sedan 3 år tillbaka. Inga barn än men vi jobbar på det så jag är verkligen sugen på andras erfarenheter just härifrån. Allt från förlossning till tvåspråkighet (vi pratar tre språk hemma dessutom) Försöker att ha ett öppet sinne mot mitt nya hemland men jag är ju trots allt väldigt svensk eftersom jag kom hit "på äldre dar" :)

På tal om jobb så var jag lärare hemma i Sverige. Jag ringde den internationella skolan här och efter en del krångel (bla skicka CV, rekommendationer, 3 intervjuer :) fick jag komma och göra en "stage" på en vecka. Sedan hade jag sån TUR att deras historielärare sa upp sig efter ett halvår och nu har jag jobbat där i 2,5 år.  Vilket ger en del insikter om fransk skolsystem även om detta är en privat skola som följer det engelska skolsystemet från Cambridge så är ledningen fransk.  Så på tal om just föräldrars inblandning är rektorn väldigt stolt över att föräldrarna har så lite inflytande (vilket känns verkligen annorlunda mot hur man jobbade i Sverige där man så gärna vill ha föräldrakontakt)  Nackdelen är att man inte har nån kontakt alls eftersom det bara är en ur ledningen som har kontakten med hemmet. Som lärare vänder man sig till den personen som i sin tur tar kontakt med föräldrarna.  Nu är detta college och lycee så barnen är äldre.

Själv oroar jag mig (redan ;) för just skolgången (långa skoldagar och mycket läxor) men också för svenskheten. Hur gör ni för att få barnen att känna samhörighet med Sverige? 

• Stinis Olsson
    Wagram skrev 2010-12-29 11:59:16 följande:
    Är det möjligtvis någon som har Orange Mobil? Min telefonsvarare fungerar inte, och jag kan inte komma fram till Orange på telefon. På internet hittar jag ingen information heller. Vet någon av er hur man aktiverar telefonsvararen om det inte gjorts automatiskt (som det egentligen ska)?
    Nar jag har problem med min mobil sa gar jag till en Orangebutik och later de fixa. Brukar fungera.
    Iris 2oo9-12-o5 Lillebror 2o1o-o3-o6
Svar på tråden Franska tråden