oceanney skrev 2010-12-01 17:50:33 följande:
Bor i Frankrike och har BF i februari. Finns det någon som kan berätta lite om förlossningar i Frankrike? Har ingen tidigare erfarenhet av att föda barn vare sig i Sverige eller här men allt jag hört generellt verkar som natt och dag i Frankrike och Sverige. I Sverige verkar det som om man tillbringar så kort tid som möjligt på BB. I Frankrike verkar det vara minimum 2-4 dagar (?). Läste någonstans att det inte är så vanligt att man ammar och att det därför ska anmälas i förväg (?). Vidare läste jag också att man har tre dagar på sig att anmäla födelsen med namn och allt. På BB, tar man med sig egna kläder, blöjor, kuddar?
ALL info är av intresse! Stort som smått. Viktigt som oviktigt. Det är nämligen svårt att fråga en fransyska för de vet ju inte på vilket sätt det skiljer sig mot Sverige och därmed vilka föreställningar jag har.
Hej oceanney,
Jag ställde samma fråga inför min första förlossning 2005. Du kan läsa mer här för att få lite mer info inför förlossningen: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m3650226.html
Jag hade nog en standardförlossning med franska mått mätt. Jag blev igångsatt 6 dagar efter bf (de vill inte gärna låta en gå över tiden för länge), jag blev erbjuden eda så fort värkarna blev regelbundna, men tog den inte förrän efter 4 timmar om jag inte minns fel (hela förlossningen tog totalt 6 timmar). Det fanns barnmorskor närvarande under hela förlossningen och förlossningsläkaren (som följt mig under hela graviditeten) kom och assisterade när det blev dags att krysta. Jag blev klippt, vilket verkar vara ganska vanligt i Frankrike. Jag var mer eller mindre sängbunden i halvliggande ställning under hela förlossningen (hade monitoring på magen), och alternativa ställningar (som på alla fyra, eller sittandes på huk, etc) verkar i regel inte vara något som den franska förlossningsvården rekommenderar (allt för att underlätta för personalen). Men det finns förstås undantag som t.ex. "maternité des Bluets" i Paris.
Denna beskrivning kanske inte låter så upplyftande för en svensk blivande mamma, men jag har ändå relativt bra minnen från förlossningen. Förossningen med lillasyster i Sverige var däremot oerhört smärtsam och utdragen (fick inte eda trots att jag bad om det), vilket gör att min franska förlossning ändå kändes mer positiv i jämförelse, trots att den var mer medicinsk och inte lika "naturlig". Tänk på att det i regel inte erbjuds alternativ smärtlindring i Frankrike (lustgas, sterila kvaddlar, akupunktur, mm), så boka tid hos en narkosläkare för att i alla fall kunna få eda om du skulle önska det.
Det verkar vara vanligt att det finns sovsalar för de nyfödda på franska BB, så säg ev. till extra för att din bebis ska få sova hos dig. Jag fick bra amningsstödav BB-personalen, men de höll hårt på att amma enligt tidsschema. När amningen kom igång ordentligt lät jag sonen styra istället för att lyssna på personalen.
I övrigt blev jag uppmanad att ta med mig det mesta inför förlossningen, dvs. blöjor, babylakan, babykläder, gigoteuse (sovpåse), krämer som bepanten och lansinoh, mm. Det enda jag ångrar lite, är att jag inte sa till personalen att de inte skulle flaskmata min son första natten.
Lycka till!