• Wagram

Franska tråden

I den här tråden samlas vi som bor, har bott eller kommer att bo i Frankrike eller där omkring för att diskutera allt mellan himmel och jord, hjälpas åt och ha det allmänt trevligt. Frankofiler och/eller frankofoner är också välkomna!

Själv har jag precis flyttat till Paris efter tio år i USA, där jag studerade franska. Tidigare har jag också bott i Belgien och Quebec, så jag är både Frankrikebo, frankofon och frankofil!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 17:05
    Alla som bor i andra franskspråkiga länder än Frankrike är naturligtvis också välkomna!
  • Svar på tråden Franska tråden
  • Stinis Olsson

Ja förresten, kan ju tillägga att vi har fått mellan 40 -50 cm snö här inatt och bor på landet så det blir varken tur till apotek eller läkaren, de brukar inte vara snabba på att ta tag i skottning och saltning här direkt...

• Laurentia
    Stinis Olsson skrev 2010-12-01 10:25:29 följande:
    Ni som har barn, jag antar att de har haft diarréer då och då och jag undrar om ni vet vad man kan ge här i Frankrike. Kanske finns det några bra husmorskurer som inte existerar i Sverige.
    Hon är ett år och just nu så testar vi Lactéol med en diarré ersättning, allt annat kommer ut oprocesserat om man kan säga så...
    Man ska inte ge mjölkprodukter, yoghurt osv...? Som vanligt tycker jag att de säger en sak i sverige och en helt annan här...
    I matväg rekommenderar man ofta morötter, ris och skinka. Det man skall undvika är mjölk, juice och gröna grönsaker.

Trots att även barnläkare ofta rekommenderar just dessa ingredienser, så är det att betrakta som husmorstips. De senaste rönen säger nämligen att morötter bara hjälper mot symptomen. Det hjälper alltså varken vätskemässigt eller näringsmässigt.

Om ni har Smecta hemma, så kan man ge det även till små barn.
  • Wagram

Är det någon som vet hur det är med förskola? Stämmer det att man är garanterad plats from det år barnet fyller tre och inte from födelsedagen?
    Hur går man till väga, är det via mairiet man ansöker om plats? Är det hel- eller halvdag och spelar det någon roll om båda föräldrarna jobbar eller inte?

• oceanney
    Stinis Olsson skrev 2010-12-01 10:25:29 följande:
     Som vanligt tycker jag att de säger en sak i sverige och en helt annan här...
    Bor i Frankrike och har BF i februari. Finns det någon som kan berätta lite om förlossningar i Frankrike? Har ingen tidigare erfarenhet av att föda barn vare sig i Sverige eller här men allt jag hört generellt verkar som natt och dag i Frankrike och Sverige. I Sverige verkar det som om man tillbringar så kort tid som möjligt på BB. I Frankrike verkar det vara minimum 2-4 dagar (?). Läste någonstans att det inte är så vanligt att man ammar och att det därför ska anmälas i förväg (?). Vidare läste jag också att man har tre dagar på sig att anmäla födelsen med namn och allt. På BB, tar man med sig egna kläder, blöjor, kuddar? 

ALL info är av intresse! Stort som smått. Viktigt som oviktigt. Det är nämligen svårt att fråga en fransyska för de vet ju inte på vilket sätt det skiljer sig mot Sverige och därmed vilka föreställningar jag har.
  • Stinis Olsson
    Laurentia skrev 2010-12-01 14:21:53 följande:
    I matväg rekommenderar man ofta morötter, ris och skinka. Det man skall undvika är mjölk, juice och gröna grönsaker.

Trots att även barnläkare ofta rekommenderar just dessa ingredienser, så är det att betrakta som husmorstips. De senaste rönen säger nämligen att morötter bara hjälper mot symptomen. Det hjälper alltså varken vätskemässigt eller näringsmässigt.

Om ni har Smecta hemma, så kan man ge det även till små barn.
    Tack, det är det jag hört med. Fast morötterna kom ut i bitar ganska direkt efteråt... Gav henne floraline i eftermiddags och ikväll med lite skinka och inget har hänt sen dess så jag tror det är på bättringsvägen.
    Smecta hade svägerskan men eftersom hon äntligen verkade bättre så struntade vi i det.

Hur gör ni egentligen när de är sjuka, följer ni enbart läkarnas ordoneringar eller kör ni efter svenska läkares rekommendationer? Eller som jag försöker plöja er igenom info från båda håll och sen väljer det som känns bäst? Som exempel kanske kan tas öroninflammation som man ger antibiotika för här i Frankrike men enbart behandlar med näsdroppar (kanske skiljer runt om...) i Sverige. Ibland blir man lite smått förvirrad, särskilt om man har en mamma som är sjuksköterska hemma och tycker att saker här är knasiga Obestämd
    oceanney skrev 2010-12-01 17:50:33 följande:
    Bor i Frankrike och har BF i februari. Finns det någon som kan berätta lite om förlossningar i Frankrike? Har ingen tidigare erfarenhet av att föda barn vare sig i Sverige eller här men allt jag hört generellt verkar som natt och dag i Frankrike och Sverige. I Sverige verkar det som om man tillbringar så kort tid som möjligt på BB. I Frankrike verkar det vara minimum 2-4 dagar (?). Läste någonstans att det inte är så vanligt att man ammar och att det därför ska anmälas i förväg (?). Vidare läste jag också att man har tre dagar på sig att anmäla födelsen med namn och allt. På BB, tar man med sig egna kläder, blöjor, kuddar? 

ALL info är av intresse! Stort som smått. Viktigt som oviktigt. Det är nämligen svårt att fråga en fransyska för de vet ju inte på vilket sätt det skiljer sig mot Sverige och därmed vilka föreställningar jag har.
    Min dotter föddes i december förra året och ska få en bror nu i februari/mars 2011 så det känns som att jag är ganska uppdaterad på området i det här läget =)

På mitt sjukhus så var det två eller fyra dagar som gällde. Tror det skulle anmälas i förtid om man ville ha en "séjour court" och då skulle det komma hem en barnmorska dagen efter och kanske tom dagen därpå.
    Angående amningen så tycker jag att det verkar vara mer på modet nu än för ett par år sen. Alla 10 kvinnor utom en i min preparationsgrupp planerade att amma men inte skulle man anmäla det. Snarare om man ville ge ersättning från början.
    Är ni inte gifta du och din partner så kan han göra en "reconnaissance de paternité" hos er mairie. Då har han erkänt barnet som hans innan födseln. Efter födseln så ska barnet anmälas med namn, föräldrarnas namn och en livret de famille kommer skapas. Vi fyllde i en blankett redan vid förlossningen och sen kom en tjej dagen efter från mairien till BB och skrev under allt som behövdes så det var inte så komplicerat som det lät från början.
    Hos oss skulle kläderna till barnet tas med och det rekommenderades att ta med ett paket egna blöjor om din "ranson" skulle ta slut. Kudde vet jag inget om, men jag rekommenderar att ta med något att skriva i och lite gott att äta och dricka eftersom fyra dagar kan vara ganska länge...
    Är det mer du undrar över så hör av dig, jag vet hur struligt det var...
  • Laurentia
    Wagram skrev 2010-12-01 16:29:43 följande:
    Är det någon som vet hur det är med förskola? Stämmer det att man är garanterad plats from det år barnet fyller tre och inte from födelsedagen?
    Hur går man till väga, är det via mairiet man ansöker om plats? Är det hel- eller halvdag och spelar det någon roll om båda föräldrarna jobbar eller inte?
    Det är kommunen som ansvarar för förskolan. De är inte skyldiga att erbjuda barnet plats innan treårsdagen. Jag tror dock att det är ovanligt att de nekar barn plats för att de fyller år under hösten.

Man söker plats på mairiet redan under våren. Hos oss fyller man i en dossier som man lämnar in till mairiet. De lämnar tillbaka en stämplad kopia, som man sedan tar med sig till skolan där man bokar tid för inskrivningssamtal med rektorn. Känns mycket franskt :)

Man går alltså i allmänhet heldagar, ungefär 8:30 till 16:30. Man kan välja att bara gå förmiddagar om man vill, åtminstone första året. Det spelar ingen roll vad föräldrarna gör för själva skolgången.

Hos oss får barnet inte äta i skolan om inte båda föräldrarna jobbar, eftersom det inte finns plats till alla. De barn i petite section som inte äter i skolan brukar inte komma tillbaka efter lunchen, eftersom barnen då sover middag. De som ändå kommer tillbaka sover nog i skolan med de andra.
  • Laurentia
    Stinis Olsson skrev 2010-12-01 21:09:48 följande:
    Hur gör ni egentligen när de är sjuka, följer ni enbart läkarnas ordoneringar eller kör ni efter svenska läkares rekommendationer? Eller som jag försöker plöja er igenom info från båda håll och sen väljer det som känns bäst? Som exempel kanske kan tas öroninflammation som man ger antibiotika för här i Frankrike men enbart behandlar med näsdroppar (kanske skiljer runt om...) i Sverige. Ibland blir man lite smått förvirrad, särskilt om man har en mamma som är sjuksköterska hemma och tycker att saker här är knasiga Obestämd
    Vi har bara fått antibiotika mot öroninflammation en gång, då det var rejält inflammerat. Nu sist i veckan fick vi bara nässpray.

Jag brukar fråga varför de ger en viss behandling och höra hur de tycker att jag kan anpassa behandlingen om barnet känner sig bättre. Jag tror varken på homeopati eller övermedicinering. De kurer som man inte bör avbryta mitt i (antibiotika och annat) följer vi, men om det handlar om diverse symptom-lindrande mediciner så slutar vi när barnet mår bättre.
  • Laurentia
    oceanney skrev 2010-12-01 17:50:33 följande:

Jag har tre barn under fem år, alla födda här, så jag har fransk erfarenhet men inte svensk.

Jag födde alla tre barnen på ett stort statligt sjukhus och är överlag mycket nöjd. Jag stannade kvar länge, fyra dagar för de två sista och ännu längre med första. De ville inte släppa hem mig innan amningen fungerade och barnens gulsot visade tecken på att gå ner. När jag kom hem hade jag dessutom varje gång en barnmorska som kom hem till mig en gång om dagen (en eller två dagar).

Vad gäller amning så har alla mina kompisar och kollegors fruar ammat sina barn. Det är vanligare än tidigare, men är tyvärr även en fråga om samhällsklass.

Om man under förlossningen sa att man ville amma, så gjorde de allt för att det skulle funka. De accepterade inte att man gav upp för lättvindigt bara för att det var lite jobbigt. Sa man däremot att man inte ville amma, så var det okej det med.

Vi behövde ta med egna kläder, men inte blöjor eller kuddar. De ville att man hade med badlakan till barnet, men det fanns att låna.

Som sagt har jag ingen erfarenhet från Sverige, men jag vet att smärtlindring är en stor skillnad. Här i Frankrike finns inte lustgas. Vill du ha smärtlindring så är det epidural som erbjuds. För att kunna få den måste du ha träffat en narkosläkare innan förlossningen. De informerar och kollar upp riskfaktorer. Du behöver också ta ett blodprov strax innan beräknat förlossningsdatum.
  • Stinis Olsson
    Laurentia skrev 2010-12-02 09:23:59 följande:
    Vi har bara fått antibiotika mot öroninflammation en gång, då det var rejält inflammerat. Nu sist i veckan fick vi bara nässpray.

Jag brukar fråga varför de ger en viss behandling och höra hur de tycker att jag kan anpassa behandlingen om barnet känner sig bättre. Jag tror varken på homeopati eller övermedicinering. De kurer som man inte bör avbryta mitt i (antibiotika och annat) följer vi, men om det handlar om diverse symptom-lindrande mediciner så slutar vi när barnet mår bättre.
    Nej jag har svårt för homeopatin också, alla dessa granuler och piller som ska tas flera gånger om dagen för rinnig näsa tex. Först för klart rinn och sen för gult. Eller stolpillerna med eukalyptus som ska göra det lättare att andas, nja jag är lite skeptisk...
    Jag tror att det kan vara vår läkare som är ganska konservativ för enligt henne så är det enbart antibiotika som gäller. Funderar på att byta läkare faktiskt, känner inget direkt förtroende och känner inte att jag kan lita på att hon är uppdaterad.
  • EnFrançais

Hej allihopa,

Denna tråd verkar vara mycket intressant.

Jag hoppas att jag får vara med också

{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Franska tråden