Laurentia skrev 2010-12-01 14:21:53 följande:
I matväg rekommenderar man ofta morötter, ris och skinka. Det man skall undvika är mjölk, juice och gröna grönsaker.
Trots att även barnläkare ofta rekommenderar just dessa ingredienser, så är det att betrakta som husmorstips. De senaste rönen säger nämligen att morötter bara hjälper mot symptomen. Det hjälper alltså varken vätskemässigt eller näringsmässigt.
Om ni har Smecta hemma, så kan man ge det även till små barn.
Tack, det är det jag hört med. Fast morötterna kom ut i bitar ganska direkt efteråt... Gav henne floraline i eftermiddags och ikväll med lite skinka och inget har hänt sen dess så jag tror det är på bättringsvägen.
Smecta hade svägerskan men eftersom hon äntligen verkade bättre så struntade vi i det.
Hur gör ni egentligen när de är sjuka, följer ni enbart läkarnas ordoneringar eller kör ni efter svenska läkares rekommendationer? Eller som jag försöker plöja er igenom info från båda håll och sen väljer det som känns bäst? Som exempel kanske kan tas öroninflammation som man ger antibiotika för här i Frankrike men enbart behandlar med näsdroppar (kanske skiljer runt om...) i Sverige. Ibland blir man lite smått förvirrad, särskilt om man har en mamma som är sjuksköterska hemma och tycker att saker här är knasiga

oceanney skrev 2010-12-01 17:50:33 följande:
Bor i Frankrike och har BF i februari. Finns det någon som kan berätta lite om förlossningar i Frankrike? Har ingen tidigare erfarenhet av att föda barn vare sig i Sverige eller här men allt jag hört generellt verkar som natt och dag i Frankrike och Sverige. I Sverige verkar det som om man tillbringar så kort tid som möjligt på BB. I Frankrike verkar det vara minimum 2-4 dagar (?). Läste någonstans att det inte är så vanligt att man ammar och att det därför ska anmälas i förväg (?). Vidare läste jag också att man har tre dagar på sig att anmäla födelsen med namn och allt. På BB, tar man med sig egna kläder, blöjor, kuddar?
ALL info är av intresse! Stort som smått. Viktigt som oviktigt. Det är nämligen svårt att fråga en fransyska för de vet ju inte på vilket sätt det skiljer sig mot Sverige och därmed vilka föreställningar jag har.
Min dotter föddes i december förra året och ska få en bror nu i februari/mars 2011 så det känns som att jag är ganska uppdaterad på området i det här läget =)
På mitt sjukhus så var det två eller fyra dagar som gällde. Tror det skulle anmälas i förtid om man ville ha en "séjour court" och då skulle det komma hem en barnmorska dagen efter och kanske tom dagen därpå.
Angående amningen så tycker jag att det verkar vara mer på modet nu än för ett par år sen. Alla 10 kvinnor utom en i min preparationsgrupp planerade att amma men inte skulle man anmäla det. Snarare om man ville ge ersättning från början.
Är ni inte gifta du och din partner så kan han göra en "reconnaissance de paternité" hos er mairie. Då har han erkänt barnet som hans innan födseln. Efter födseln så ska barnet anmälas med namn, föräldrarnas namn och en livret de famille kommer skapas. Vi fyllde i en blankett redan vid förlossningen och sen kom en tjej dagen efter från mairien till BB och skrev under allt som behövdes så det var inte så komplicerat som det lät från början.
Hos oss skulle kläderna till barnet tas med och det rekommenderades att ta med ett paket egna blöjor om din "ranson" skulle ta slut. Kudde vet jag inget om, men jag rekommenderar att ta med något att skriva i och lite gott att äta och dricka eftersom fyra dagar kan vara ganska länge...
Är det mer du undrar över så hör av dig, jag vet hur struligt det var...