• Wagram

Franska tråden

I den här tråden samlas vi som bor, har bott eller kommer att bo i Frankrike eller där omkring för att diskutera allt mellan himmel och jord, hjälpas åt och ha det allmänt trevligt. Frankofiler och/eller frankofoner är också välkomna!

Själv har jag precis flyttat till Paris efter tio år i USA, där jag studerade franska. Tidigare har jag också bott i Belgien och Quebec, så jag är både Frankrikebo, frankofon och frankofil!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 17:05
    Alla som bor i andra franskspråkiga länder än Frankrike är naturligtvis också välkomna!
  • Svar på tråden Franska tråden
  • Wagram
    Stinis Olsson skrev 2010-10-08 20:23:55 följande:
    Var bor ni då? Storstad?
    Jisses, blir nästan skraj när jag ser så mycket skillnader det är mellan de svenska och franska skolsystemen. Inte aktuellt för oss riktigt än men maternelle blir det ju om bara drygt ett år.

Ni som har lite mer koll och erfarenheter, vad upplever ni är det bästa resp. sämsta skillnaderna mellan sv. och fr. skolan?
    Mina barn har aldrig gått i svensk skola, men väl i Amerikansk, och den största skillnaden tycker jag är det som vi talade om tidigare: att man som förälder har så lite att säga till om, och inte ens får gå med barnen in i skolan i många fall. Sean har jag en känsla av att de kräver väldigt mycket rent akademiskt av barnen väldigt tidigt.
  • Wagram

...å andra sidan har de väldig pli på barnen. En väns sexåring som bytte från svenska skolan i Paris till en fransk skola berättade för sin mamma att hon blev så förvånad när en pojke i nya skolan slutade bråka så fort fröken sa till...

• Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-08 20:30:14 följande:
    Mina barn har aldrig gått i svensk skola, men väl i Amerikansk, och den största skillnaden tycker jag är det som vi talade om tidigare: att man som förälder har så lite att säga till om, och inte ens får gå med barnen in i skolan i många fall. Sean har jag en känsla av att de kräver väldigt mycket rent akademiskt av barnen väldigt tidigt.
    Kräver mycket håller jag med om. Sonen förväntas redan kunna lâsa nu efter bara nagra veckor. Alfabetet skulle de kunna vecka 2. Nu tror jag iofs de flesta lâr sig alfabetet i GS men min son har ju inte gatt i skolan innan.

Just nu läser de långa dikter som de ska kunna citera utantill. Sånt gör man vâl inte ens i svenska skolor?
  • Annaïck

Nä memorera dikter är nog inte riktigt svensk stil. I franska skolor lägger man mycket vikt på utantillinlärning... Och att lära sig att skriva snyggt...  Som svensk känns det kanske liiiite viktigare VAD man skriver än HUR man skriver.. Kommer nog att irritera mig mååånga gånger under barnens skolgång.

• Wagram
    Annaïck skrev 2010-10-10 14:17:29 följande:
    Nä memorera dikter är nog inte riktigt svensk stil. I franska skolor lägger man mycket vikt på utantillinlärning... Och att lära sig att skriva snyggt...  Som svensk känns det kanske liiiite viktigare VAD man skriver än HUR man skriver.. Kommer nog att irritera mig mååånga gånger under barnens skolgång.
    Ja, den himla skrivstilen de får lära sig redan från början är tydligen jätteviktig. De har inte ens fått lära sig läsa ännu, men skrivstil, det skall de kunna!
  • Siamüsen
    Wagram skrev 2010-10-10 18:19:27 följande:
    Ja, den himla skrivstilen de får lära sig redan från början är tydligen jätteviktig. De har inte ens fått lära sig läsa ännu, men skrivstil, det skall de kunna!
    Tror inte min son lär sig den. Dâremot ska de kunna läs ord utan att kunna lâsa.
  • Stinis Olsson
    Wagram skrev 2010-10-10 18:19:27 följande:
    Men är det möjligt överhuvudtaget?
    Jag minns när jag flyttade till frankrike första gången och jobbade extra som barnflicka, så lustiga prioriteringar jag tyckte de gjorde i skolan. Vilka tunga läxor och inga roliga/barnsliga läromedel.
    Men visst fick vi också lära oss skriva skrivstil i skolan? Fast det lades väl ingen direkt vikt vid det.

Annan fråga jag har... ni som har flera barn hur funkar det att flyga/resa själv med dem? Det blir ju bara någon timmes flyg mellan frankrike och sverige men nästa år har jag två och är lite fundersam över hur det ska fungera. Vill kunna ta mig till sverige när jag vill men det kanske inte är så lätt  med två riktigt små...Obestämd
  • Annaïck

Till StinisOlsson: 

Jag har rest mycket själv med mina barn som nu är 4 och 2 år. Visst kan det vara himla jobbigt och det blir många svordomar när man ska genom säkerhetskontrollen med grejer och barn osv.. men det går! Hur gamla är dina?

• Wagram
    Stinis Olsson skrev 2010-10-11 07:54:03 följande:
    Men är det möjligt överhuvudtaget?
    Jag minns när jag flyttade till frankrike första gången och jobbade extra som barnflicka, så lustiga prioriteringar jag tyckte de gjorde i skolan. Vilka tunga läxor och inga roliga/barnsliga läromedel.
    Men visst fick vi också lära oss skriva skrivstil i skolan? Fast det lades väl ingen direkt vikt vid det.

Annan fråga jag har... ni som har flera barn hur funkar det att flyga/resa själv med dem? Det blir ju bara någon timmes flyg mellan frankrike och sverige men nästa år har jag två och är lite fundersam över hur det ska fungera. Vill kunna ta mig till sverige när jag vill men det kanske inte är så lätt  med två riktigt små...Obestämd
    När de får arbetsblad med bokstäverna är det tre varianter, stor tryckbokstav, liten tryckbokstav samt liten skrivstilsbokstav. Sedan skall de ofta hitta en bokstav i en text, och då är den texten skriven med skrivstil.

Apropå resan, så har jag rest själv till USA med mina två när de var nästan fem och nästan två. Det var jobbigt men gick trots allt bra. Beroende lite på hur stora dina barn är så borde en så kort resa gå utan större problem. Hade valet stått mellan att åka själv med två barn eller att stanna hemma hade jag inte tvekat att åka!
  • Wagram

Kanske skall tillägga att jag trots allt tycker att de får göra mycket roligt i skolan också, så alldeles anti är jag inte.

Svar på tråden Franska tråden