• Wagram

Franska tråden

I den här tråden samlas vi som bor, har bott eller kommer att bo i Frankrike eller där omkring för att diskutera allt mellan himmel och jord, hjälpas åt och ha det allmänt trevligt. Frankofiler och/eller frankofoner är också välkomna!

Själv har jag precis flyttat till Paris efter tio år i USA, där jag studerade franska. Tidigare har jag också bott i Belgien och Quebec, så jag är både Frankrikebo, frankofon och frankofil!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 17:05
    Alla som bor i andra franskspråkiga länder än Frankrike är naturligtvis också välkomna!
  • Svar på tråden Franska tråden
  • Wagram

Min man fick jobb har via sitt jobb i USA. Sjalv soker jag jobb, men har inte riktigt kommit igang annu. Skall du jobba i Frankrike?

• Wagram
    Laurentia skrev 2010-08-18 17:04:16 följande:
    Hej,
    Ännu en frankofon och frankofil Frankrikebo anmäler sig. Jag är en nybliven trebarnsmamma som bor utanför Paris sedan sju år. Just nu är jag mammaledig, men är tillbaka på jobbet i mitten av oktober.
    Hej Laurentia, kul att vi blir fler! Hur langt utanfor Paris bor du?

Strid: Skall du foda barnet i Frankrike? 
  • Wagram
    strid skrev 2010-08-19 11:35:50 följande:
    japp jag ska föda här är det meningen. Hoppas verkligen jag får någon som kan prata engelska för jag kan inte ett ord franska :)
    Oj, det var modigt. Men sakert finns det lakare och sjukskoterskor som kan engelska!
  • Wagram
    strid skrev 2010-08-20 22:40:07 följande:
    det är ishockey!
    någon som vet om det typ finns något som öppna förskolan vi har i sverige, finns det sånt här? har hört att man bara är mammaledig i 2 mån här?! är desperat att få träffa folk :)
    Om du vill träffa folk, på den har siten:

lyon.onvasortir.com/

• Wagram
    strid skrev 2010-08-22 15:56:42 följande:
    tack för tipsen, men alla sidor står på franska så ja fattar ändå inget :P
    Onvasortir.fr ar pa engelska. Det finns ocksa traffar for engelsksprakiga. JAg skall leta fram en lank nar jag har ite mer tid.
  • Wagram

Strid:

Har ar onvarsortir i din stad: cholet.onvasortir.com/
    Skriv in dig (gratis och forklarat pa engelska) och leta efter events med titeln "I speak english" (en del ar forklarade pa engelska, en del pa franska). Om du inte forstar kan du lamna ett meddelande till organisatoren i den lilla rutan eller skicka ett PM och forklara att du ar intresserad, men att du behover fa det oversatt till engelska. Eller foresla ett mote sjalv. Det kan t ex vara att ni traffas pa en pub och pratar, det behover inte vara mer avancerat an sa. Manga ar intresserade av att ova pa att tala engelska, andra har kanske bott i ett engelsksprakigt land, och sa finns det ju utlanningar som du. Lycka till!

• Wagram
    Stinis Olsson skrev 2010-08-21 12:08:26 följande:
    Du kan också träffa vackra fillipinska kvinnor genom annons på sajten...verkar vara en bra träffpunkt =)
    Vet inte om Lyon är intressant för er andra men det finns ett familje kafe som är mysigt och alltid en bra ställe att träffa andra familjer/ mammor. Vår PMI ("bvc") anordnar olika träffar för föräldrar/ barn så det kan vara en god idé att kolla upp var och hur det fungerar. La mairie bör ha koll på det.
    Det finns alla typer av annonser dar, bade seriosa och mindre seriosa.
  • Wagram
    strid skrev 2010-08-27 18:20:45 följande:
    Jag är med på den där sidan nu och har kollat in lite och även skrivit ett inlägg själv. De enda som svarar mig är typ 40åriga gubbar. Så nej tack :P

Ta franska kurs tror jag inte riktigt att jag hinner med då jag redan har ett barn och ett till som har BF om 20 dagar!

Har även frågat runt och kollat runt efter "öppna förskolan" saker här, frågat om det finns några träffar för föräldrar och barn osv. Men tyvärr gör det inte det, närmsta är i Angers och det ligger ju 40 min härifrån med bil och vi har ingen bil..
    Trist att det inte funkade! VI har varit på en picknick som anordnades via ovs, och det var jättetrevligt, men det beror kanske på vilken stad man bor i.
Svar på tråden Franska tråden