• Wagram

Franska tråden

I den här tråden samlas vi som bor, har bott eller kommer att bo i Frankrike eller där omkring för att diskutera allt mellan himmel och jord, hjälpas åt och ha det allmänt trevligt. Frankofiler och/eller frankofoner är också välkomna!

Själv har jag precis flyttat till Paris efter tio år i USA, där jag studerade franska. Tidigare har jag också bott i Belgien och Quebec, så jag är både Frankrikebo, frankofon och frankofil!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 17:05
    Alla som bor i andra franskspråkiga länder än Frankrike är naturligtvis också välkomna!
  • Svar på tråden Franska tråden
  • strid

hejsan! Jag har precis flyttat till fra. Bor i Cholet så det är ju en bit till paris.. Ska bo här i 9 månader då min sambo ska spela hockey här en säsong.
    Varför har du flyttat hit?

Alva 090114 Bebis BF 100917 www.evamy.se
  • Wagram

Min man fick jobb har via sitt jobb i USA. Sjalv soker jag jobb, men har inte riktigt kommit igang annu. Skall du jobba i Frankrike?

• strid

okej! nej vi ska få vårat andra barn i sep så jag ska vara mammaledig!

• Laurentia

Hej,
    Ännu en frankofon och frankofil Frankrikebo anmäler sig. Jag är en nybliven trebarnsmamma som bor utanför Paris sedan sju år. Just nu är jag mammaledig, men är tillbaka på jobbet i mitten av oktober.

• Wagram
    Laurentia skrev 2010-08-18 17:04:16 följande:
    Hej,
    Ännu en frankofon och frankofil Frankrikebo anmäler sig. Jag är en nybliven trebarnsmamma som bor utanför Paris sedan sju år. Just nu är jag mammaledig, men är tillbaka på jobbet i mitten av oktober.
    Hej Laurentia, kul att vi blir fler! Hur langt utanfor Paris bor du?

Strid: Skall du foda barnet i Frankrike? 
  • Laurentia
    Wagram skrev 2010-08-18 17:05:34 följande:
    Hej Laurentia, kul att vi blir fler! Hur langt utanfor Paris bor du?
    Jag bor tillräckligt nära för att min TV-antenn skall vara riktad mot Eiffeltornet, men tillräckligt långt bort för att inte se det annat än riktigt molnfria dagar. Jag bor ungefär 35 km västerut.
  • strid

japp jag ska föda här är det meningen. Hoppas verkligen jag får någon som kan prata engelska för jag kan inte ett ord franska :)

• Wagram
    strid skrev 2010-08-19 11:35:50 följande:
    japp jag ska föda här är det meningen. Hoppas verkligen jag får någon som kan prata engelska för jag kan inte ett ord franska :)
    Oj, det var modigt. Men sakert finns det lakare och sjukskoterskor som kan engelska!
  • strid

jag hoppas det! Hon som ringde för att boka in mig hos en läkare kunde inte ens säga onsdag så jag hoppas verkligen läkaren är bättre ;)

• Stinis Olsson

Hejsan,
    jag hoppar in här jag med.

Bor i Ampuis, en liten by strax söder om Lyon med min man, dotter på åtta månader och hund. Har bott här i strax två år och har innan dess bott ett par år i Paris, men det var ett tag sen =)
    Är gravid med vårt andra som är beräknat till början av mars nästa år, kommer då att skilja 15 mån mellan de två så just nu funderar jag på hur allt ska gå ihop =S

Strid: är det ishockey eller hockey din sambo spelar?

Svar på tråden Franska tråden