Inlägg från: Stinis Olsson |Visa alla inlägg
  • Stinis Olsson

Franska tråden

Hejsan,
    jag hoppar in här jag med.

Bor i Ampuis, en liten by strax söder om Lyon med min man, dotter på åtta månader och hund. Har bott här i strax två år och har innan dess bott ett par år i Paris, men det var ett tag sen =)
    Är gravid med vårt andra som är beräknat till början av mars nästa år, kommer då att skilja 15 mån mellan de två så just nu funderar jag på hur allt ska gå ihop =S

Strid: är det ishockey eller hockey din sambo spelar?

• Stinis Olsson
    Wagram skrev 2010-08-20 22:44:04 följande:
    Om du vill träffa folk, på den har siten:

lyon.onvasortir.com/

Du kan också träffa vackra fillipinska kvinnor genom annons på sajten...verkar vara en bra träffpunkt =)
    Vet inte om Lyon är intressant för er andra men det finns ett familje kafe som är mysigt och alltid en bra ställe att träffa andra familjer/ mammor. Vår PMI ("bvc") anordnar olika träffar för föräldrar/ barn så det kan vara en god idé att kolla upp var och hur det fungerar. La mairie bör ha koll på det.
  • Stinis Olsson

Hej allesamman,

tänkte höra om någon mer än jag har hört talas om "l'affaire Fleury"? Den franska hockeyspelaren som spelar i Västerås vars fru är misstänkt för missvård av sin son... Slog upp tidningen i morse (Isère) och läste en artikel som kändes antingen vinklad eller så är det en mycket lustig affär. Flera har frågat mig hur det kan vara möjligt att det får gå till såhär i sverige och det känns väldigt olustigt- ingen verkar tro att en känd hockeyspelares fru kan vara (märk kan vara) skyldig till att missvårda sitt barn. Dessutom så hittar jag ingen som helst information genom sverige för att få andra synvinklar på historian, hon har trots allt suttit fängslad i en månad...

Ville höra om det bara är jag som reagerar på detta och om någon vet något mer?

• Stinis Olsson
    Pistou skrev 2010-09-15 10:37:55 följande:
    Stinis,

Jag såg ett kort inslag på de franska tv-nyheterna (tror det var på France 3) igår kväll om just denna historia, men har inte heller sett något i svenska media (fast jag läser mest de svenska tidningarnas nätupplagor och tittar inte på svenska webbnyheter eller så). Jag fick inte riktigt grepp om nyheten, då jag missade halva inslaget men frun är alltså misstänkt för misshandel, medan fadern säger att barnet har trillat från spjälsängen eller något liknande...
    Har inte hört något mer sedan ett par dagar så jag vet inte heller vad som sker. Vet bara att det är en skum historia...
    Fredrika1 skrev 2010-09-18 10:10:25 följande:
    Hej,

Jag bor i Frankrike sedan 6 âr tillbaka. Bor med sambo och 2 barn i Maine-et-Loire i ett hus pâ landet.

Ni som inte bor i Paris, hur har det gâtt för er pâ arbetsmarknaden? Har ni hittat jobb som motsvarar er svenska utbildning. Jag hâller pâ att bli tokig, hittar inget intressant (bara interim och CDD) och gör jag det sâ är det sâ sjukt dâligt betalt att jag närapâ förlorar pâ att jobba med ett litet barn pâ dagis.

Börjar fâ ganska mycket hemlängtan, men med en sambo som inte pratar svenska och inte vill flytta sâ är det inget alternativ.
    Jag bor som du i ett hus på landet fast strax utanför Lyon. Jag är nu gravid med nummer två och jobbar tillsammans med min man. Jag tror att jag kommer ta en congé parental d'éducation efter föräldraledigheten och möjligtvis studera lite under tiden. Har haft funderingar på att ändra yrkesinriktning och det känns som det kan vara ett bra tillfälle att göra det nu.
    Yrkesmässigt så jobbar jag fortfarande med samma produkt som i sverige men på ett annat sätt. Jag jobbade med vinförsäljning och gjorde vinlistor till restauranger som jag jobbade för och nu jobbar jag i produktionen istället. Kändes inte alls lockande att fortsätta jobba inom restaurang och försäljning när jag flyttade ner så det blev en stor ändring från början och kanske snart igen.

Vad jobbar du i för bransch?
    Whatever you do- Don't panic! lillanochlivet.blogspot.com/
  • Stinis Olsson
    Siamüsen skrev 2010-10-08 14:52:21 följande:
    Klasserna hâr är verkligen hemskt stora. En av anledningara till att vår 4-aring får stå över detta året. Nästa år blir vi nog tvingade att skola in honom dock oùm vi ens ska kunna ha en lite chans att få in honom i samma skola som hans bror, men det verkar kört av vad jag tolkat fran rektorn.
    Var bor ni då? Storstad?
    Jisses, blir nästan skraj när jag ser så mycket skillnader det är mellan de svenska och franska skolsystemen. Inte aktuellt för oss riktigt än men maternelle blir det ju om bara drygt ett år.

Ni som har lite mer koll och erfarenheter, vad upplever ni är det bästa resp. sämsta skillnaderna mellan sv. och fr. skolan?
  • Stinis Olsson
    Wagram skrev 2010-10-10 18:19:27 följande:
    Ja, den himla skrivstilen de får lära sig redan från början är tydligen jätteviktig. De har inte ens fått lära sig läsa ännu, men skrivstil, det skall de kunna!
    Men är det möjligt överhuvudtaget?
    Jag minns när jag flyttade till frankrike första gången och jobbade extra som barnflicka, så lustiga prioriteringar jag tyckte de gjorde i skolan. Vilka tunga läxor och inga roliga/barnsliga läromedel.
    Men visst fick vi också lära oss skriva skrivstil i skolan? Fast det lades väl ingen direkt vikt vid det.

Annan fråga jag har... ni som har flera barn hur funkar det att flyga/resa själv med dem? Det blir ju bara någon timmes flyg mellan frankrike och sverige men nästa år har jag två och är lite fundersam över hur det ska fungera. Vill kunna ta mig till sverige när jag vill men det kanske inte är så lätt  med två riktigt små...Obestämd
  • Stinis Olsson
    Annaïck skrev 2010-10-12 15:19:41 följande:
    Till StinisOlsson: 

Jag har rest mycket själv med mina barn som nu är 4 och 2 år. Visst kan det vara himla jobbigt och det blir många svordomar när man ska genom säkerhetskontrollen med grejer och barn osv.. men det går! Hur gamla är dina?
    Wagram skrev 2010-10-12 15:28:17 följande:
    Apropå resan, så har jag rest själv till USA med mina två när de var nästan fem och nästan två. Det var jobbigt men gick trots allt bra. Beroende lite på hur stora dina barn är så borde en så kort resa gå utan större problem. Hade valet stått mellan att åka själv med två barn eller att stanna hemma hade jag inte tvekat att åka!
    Min dotter kommere vara 15 månader när hon får sitt lillasyskon nästa år så det kommer vara två riktigt små. Den första tiden så ska jag försöka "samåka" med någon vän som ska till sverige eller försöka pricka in det när min man kan följa med. Sen efter ett par månader så får jag försöka själv med de två, blir bara att vänta och se hur det kommer te sig =S
  • Stinis Olsson

Ni som har barn, jag antar att de har haft diarréer då och då och jag undrar om ni vet vad man kan ge här i Frankrike. Kanske finns det några bra husmorskurer som inte existerar i Sverige.
    Hon är ett år och just nu så testar vi Lactéol med en diarré ersättning, allt annat kommer ut oprocesserat om man kan säga så...
    Man ska inte ge mjölkprodukter, yoghurt osv...? Som vanligt tycker jag att de säger en sak i sverige och en helt annan här...

• Stinis Olsson

Ja förresten, kan ju tillägga att vi har fått mellan 40 -50 cm snö här inatt och bor på landet så det blir varken tur till apotek eller läkaren, de brukar inte vara snabba på att ta tag i skottning och saltning här direkt...

• Stinis Olsson
    Laurentia skrev 2010-12-01 14:21:53 följande:
    I matväg rekommenderar man ofta morötter, ris och skinka. Det man skall undvika är mjölk, juice och gröna grönsaker.

Trots att även barnläkare ofta rekommenderar just dessa ingredienser, så är det att betrakta som husmorstips. De senaste rönen säger nämligen att morötter bara hjälper mot symptomen. Det hjälper alltså varken vätskemässigt eller näringsmässigt.

Om ni har Smecta hemma, så kan man ge det även till små barn.
    Tack, det är det jag hört med. Fast morötterna kom ut i bitar ganska direkt efteråt... Gav henne floraline i eftermiddags och ikväll med lite skinka och inget har hänt sen dess så jag tror det är på bättringsvägen.
    Smecta hade svägerskan men eftersom hon äntligen verkade bättre så struntade vi i det.

Hur gör ni egentligen när de är sjuka, följer ni enbart läkarnas ordoneringar eller kör ni efter svenska läkares rekommendationer? Eller som jag försöker plöja er igenom info från båda håll och sen väljer det som känns bäst? Som exempel kanske kan tas öroninflammation som man ger antibiotika för här i Frankrike men enbart behandlar med näsdroppar (kanske skiljer runt om...) i Sverige. Ibland blir man lite smått förvirrad, särskilt om man har en mamma som är sjuksköterska hemma och tycker att saker här är knasiga Obestämd
    oceanney skrev 2010-12-01 17:50:33 följande:
    Bor i Frankrike och har BF i februari. Finns det någon som kan berätta lite om förlossningar i Frankrike? Har ingen tidigare erfarenhet av att föda barn vare sig i Sverige eller här men allt jag hört generellt verkar som natt och dag i Frankrike och Sverige. I Sverige verkar det som om man tillbringar så kort tid som möjligt på BB. I Frankrike verkar det vara minimum 2-4 dagar (?). Läste någonstans att det inte är så vanligt att man ammar och att det därför ska anmälas i förväg (?). Vidare läste jag också att man har tre dagar på sig att anmäla födelsen med namn och allt. På BB, tar man med sig egna kläder, blöjor, kuddar? 

ALL info är av intresse! Stort som smått. Viktigt som oviktigt. Det är nämligen svårt att fråga en fransyska för de vet ju inte på vilket sätt det skiljer sig mot Sverige och därmed vilka föreställningar jag har.
    Min dotter föddes i december förra året och ska få en bror nu i februari/mars 2011 så det känns som att jag är ganska uppdaterad på området i det här läget =)

På mitt sjukhus så var det två eller fyra dagar som gällde. Tror det skulle anmälas i förtid om man ville ha en "séjour court" och då skulle det komma hem en barnmorska dagen efter och kanske tom dagen därpå.
    Angående amningen så tycker jag att det verkar vara mer på modet nu än för ett par år sen. Alla 10 kvinnor utom en i min preparationsgrupp planerade att amma men inte skulle man anmäla det. Snarare om man ville ge ersättning från början.
    Är ni inte gifta du och din partner så kan han göra en "reconnaissance de paternité" hos er mairie. Då har han erkänt barnet som hans innan födseln. Efter födseln så ska barnet anmälas med namn, föräldrarnas namn och en livret de famille kommer skapas. Vi fyllde i en blankett redan vid förlossningen och sen kom en tjej dagen efter från mairien till BB och skrev under allt som behövdes så det var inte så komplicerat som det lät från början.
    Hos oss skulle kläderna till barnet tas med och det rekommenderades att ta med ett paket egna blöjor om din "ranson" skulle ta slut. Kudde vet jag inget om, men jag rekommenderar att ta med något att skriva i och lite gott att äta och dricka eftersom fyra dagar kan vara ganska länge...
    Är det mer du undrar över så hör av dig, jag vet hur struligt det var...
  • Stinis Olsson
    Laurentia skrev 2010-12-02 09:23:59 följande:
    Vi har bara fått antibiotika mot öroninflammation en gång, då det var rejält inflammerat. Nu sist i veckan fick vi bara nässpray.

Jag brukar fråga varför de ger en viss behandling och höra hur de tycker att jag kan anpassa behandlingen om barnet känner sig bättre. Jag tror varken på homeopati eller övermedicinering. De kurer som man inte bör avbryta mitt i (antibiotika och annat) följer vi, men om det handlar om diverse symptom-lindrande mediciner så slutar vi när barnet mår bättre.
    Nej jag har svårt för homeopatin också, alla dessa granuler och piller som ska tas flera gånger om dagen för rinnig näsa tex. Först för klart rinn och sen för gult. Eller stolpillerna med eukalyptus som ska göra det lättare att andas, nja jag är lite skeptisk...
    Jag tror att det kan vara vår läkare som är ganska konservativ för enligt henne så är det enbart antibiotika som gäller. Funderar på att byta läkare faktiskt, känner inget direkt förtroende och känner inte att jag kan lita på att hon är uppdaterad.
  • Stinis Olsson
    oceanney skrev 2010-12-06 17:22:17 följande:
    Tusen tack Pistou och alla andra som svarat. Oerhört värdefullt. Ska läsa igenom din andra tråd också noggrant. Har i andra sammanhang missat det där med att boka tid hos narkosläkare, ska inte göra det denna gång. :)

Tillhörde din ob/gyn som du hade gått hos under graviditeten sjukhuset? Jag undrar just om min kommer att ha någonting med förlossningen att göra, det är en extern mottagning, inte på sjukhuset. Han är duktig men jag har jag lite blandade känslor... Franska läkare kan ju som bekant vara lite "speciella". :)
    Vart bor du förresten?
  • Stinis Olsson
    Wagram skrev 2010-12-29 11:59:16 följande:
    Är det möjligtvis någon som har Orange Mobil? Min telefonsvarare fungerar inte, och jag kan inte komma fram till Orange på telefon. På internet hittar jag ingen information heller. Vet någon av er hur man aktiverar telefonsvararen om det inte gjorts automatiskt (som det egentligen ska)?
    Nar jag har problem med min mobil sa gar jag till en Orangebutik och later de fixa. Brukar fungera.
    Iris 2oo9-12-o5 Lillebror 2o1o-o3-o6
  • Stinis Olsson

Jag skulle vilja veta om nagon har lite koll pa hur foraldrapenningen betalas ut. Jag borjade min congé nu den 24/1 och har fatt lon for den tidigare delen av manaden av mitt jobb men nar ska resten och kommande utbetalningar betalas ut ifran As.Maladie? Jag vet att foretaget kan valja att fortsatta betala ut lonen och sen reglera det med as.maladie eller valja att det skots direkt av as.maladie men i mitt fall ar det forsta alternativet.
    Det ar inte sa att det pressar och jag formodar att jag far ringa och kolla upp det men efter forra barnet da det var sant strul med min congé sa kanns det som om det sakert ar nagot som ar fel igen Obestämd Jag bara fasar...

Iris 2oo9-12-o5 Lillebror 2o11-o3-o6
  • Stinis Olsson
    LAFLEUR skrev 2011-02-08 13:00:04 följande:
    Det ar la CAF som betalar ut ca 500 euro i 6 manader for congé parental. Jag brukar fa pengarna den 5 men det kanske ar olika.? Forsta uttbetalningen kom i tva omgangar.
    Hej, satte mig precis framfor datorn och sag ditt svar helt nyss Glad
    Kan meddela att det har rett ut sig och jag fick forsta utbetalningen for 10 dagar nu i fredags. Skont att veta att allt ar som det ska!

Daremot sa ar det inte CAF som betalar ut f-penningen det ar val la Secu, CAF betalar val snarare ut barnbidraget som kommer med andra barnet? De 500€ i sex manader maste vara for nagot annat? Annars sa vet jag att vissa har ratt till PAJE eller prime a la naissance och kanske andra bidrag men inte vi, med vart foretag sa har vi inte ratt till nagra bidrag alls. Det ar baserat pa bade min och pappans/mannens/sambons lon och det gar over minimumtaket.

Ar det inte sahar det fungerar? Nagon annan som vill inflika? Ar jag helsnurrig eller?Tungan ute
  • Stinis Olsson
    LAFLEUR skrev 2011-02-08 15:03:24 följande:
    Jag missuppfatta nog din fraga.. Det jag skrev om ar om man vill forlanga foraldraledigheten efter sina 10 obligtoriska veckor. Det har alla ratt till oavsatt inkoms!
    Ah, ok, da ar jag med igen Glad
    Laurentia skrev 2011-02-08 15:13:53 följande:
    Det är la Sécu som betalar ut föräldrapenningen (om man inte är arbetslös, i så fall är det la CAF). La CAF är för övrigt en del av la Sécu.

CAF har hand om barnbidrag (allocations familiales) och ett antal olika småbarnsbidrag som samlas under namnet PAJE (prestation d'acceuil du jeune enfant). Om ni tjänar mer än en viss gräns har ni inte rätt till prime à la naissance eller l'allocation de base, men det finns andra bidrag inom PAJE som ni har rätt till. Dessutom ändras gränsen med antalet barn, så kolla upp om ni ligger över gränsen även med två barn!

Om ni har barn på dagis, hos dagmamma eller har barnflicka, så har ni rätt till något som kallas "complément de libre choix du mode de garde". Hur mycket beror på vad ni betalar och vad ni tjänar, men alla får åtminstone lägstanivån. Det finns tre olika nivåer på bidrag.

Bidraget som ger 560 € per månad i sex månader heter "complément de libre choix d'activité" och betalas mycket riktigt ut av la CAF, även det inom ramen för PAJE. Det får man om man väljer att ta mer ledigt efter avslutad föräldraledighet. Bidraget får man oavsett tidigare inkomst.
    Ja, har forstatt att du har koll pa lagetSkrattande Ar sex manader maxtiden for att vara hemma langre efter de 16v man har ratt till? Nagot du vet?
  • Stinis Olsson

Sa nu har jag ytterligare en rolig fraga till er som har battre koll!Glad

Mitt korkort har nyss gatt ut och nar jag kollar upp lite vad som galler sa visar det sig att enligt en ny lag sedan 1 Dec 2010 sa kan man som permanent bosatt i annat EU land inte langre fornya sitt svenska korkort utan det ska ersattas av ett nytt i det landet man bor.  
    Sa jag undrar da, ar det bara att ansoka om ett franskt ersattningskort eller, ve och fasa, maste man ta ett nytt korkort har? Nagon som vet?

Svar på tråden Franska tråden