Franska tråden
Hej, kul med en fransk tråd. Är nybliven medlem på familjeliv och hoppades just på en fransk tråd. Har läst igenom hela tråden vilket har gett en hel del info.
Själv bor jag i Aix-en-Provence sedan 3 år tillbaka. Inga barn än men vi jobbar på det så jag är verkligen sugen på andras erfarenheter just härifrån. Allt från förlossning till tvåspråkighet (vi pratar tre språk hemma dessutom) Försöker att ha ett öppet sinne mot mitt nya hemland men jag är ju trots allt väldigt svensk eftersom jag kom hit "på äldre dar" :)
På tal om jobb så var jag lärare hemma i Sverige. Jag ringde den internationella skolan här och efter en del krångel (bla skicka CV, rekommendationer, 3 intervjuer :) fick jag komma och göra en "stage" på en vecka. Sedan hade jag sån TUR att deras historielärare sa upp sig efter ett halvår och nu har jag jobbat där i 2,5 år. Vilket ger en del insikter om fransk skolsystem även om detta är en privat skola som följer det engelska skolsystemet från Cambridge så är ledningen fransk. Så på tal om just föräldrars inblandning är rektorn väldigt stolt över att föräldrarna har så lite inflytande (vilket känns verkligen annorlunda mot hur man jobbade i Sverige där man så gärna vill ha föräldrakontakt) Nackdelen är att man inte har nån kontakt alls eftersom det bara är en ur ledningen som har kontakten med hemmet. Som lärare vänder man sig till den personen som i sin tur tar kontakt med föräldrarna. Nu är detta college och lycee så barnen är äldre.
Själv oroar jag mig (redan ;) för just skolgången (långa skoldagar och mycket läxor) men också för svenskheten. Hur gör ni för att få barnen att känna samhörighet med Sverige?