Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-23 15:07:03 följande:
Sumpbäver,
Jag svarar på din fråga här istället, eftersom den andra tråden endast känns fördummande.
Ang fri invandring.
Mitt spontana svar var nej, men frågan är ju större än så.
Fri rörlighet är en individuell rättighet och så länge man följer lagen och kan försörja sig själv, så ska fri in och utvandring vara en självklarhet.
Så du ser, hur stor denna frågan blir när man väver in den i frågan om flyktingar och asylsökande.
SD ser väldigt förenklat på detta enligt mig "Ja men vi stryper invandringen och hjälper på plats". Om det vore så lätt, skulle vi inte se så många asylsökande runt om i världen.
Detta i kombination med SD's kassa utrikes politik, får mig att tvivla.
SD och deras anhängare pratar om att strypa invandringen tills vi har "fixat" Sverige (eller svärje beroende på skribent), men hur ska Sverige fixas då?
Jag förstår inte planen. Tvångsassimilering, utvisning för de som vägrar (det står ju faktiskt på deras hemsida att det finns två lösningar, assimilering eller återvandring) och sedan då?
Ska SD sedan bestämma att nu är Sverige fixat och nu kan vi släppa in 20 till?
Världen fungerar inte så. Jag vidhåller vad jag sagt tidigare, vi lider ingen NÖD här.
SD fokuserar på invandrare, gärna muslimer och tycker sig funnit en masterplan för att bli av med dessa.
"Fri rörlighet är en individuell rättighet och så länge man följer lagen och kan försörja sig själv, så ska fri in och utvandring vara en självklarhet"
Ska och ska. Visst håller jag med dig där, men det är inte så det fungerar i Sverige idag.
"SD ser väldigt förenklat på detta enligt mig "Ja men vi stryper invandringen och hjälper på plats". Om det vore så lätt, skulle vi inte se så många asylsökande runt om i världen"
Det är faktiskt inte SD som har sett till att det ser ut som det gör i Sverige idag. Och nej, det är inte så lätt att ordna upp vad decennier av kravlös massinvandring har ställt till med. Men hur många av de asylsökande har giltiga skäl då? Varför saknar den största delen ID-handlingar, varför ljuger de bevisligen om härkomst, varför slipar många bort fingeravtrycken? Vad har man att dölja om man har giltiga skäl? Hur många som kommer in är krigsförbrytare, mördare eller bara bidragsturister?
"SD och deras anhängare pratar om att strypa invandringen tills vi har "fixat" Sverige (eller svärje beroende på skribent), men hur ska Sverige fixas då"
Tänk, du/ni kan bara inte diskutera utan att idiotförklara meningsmotståndare, det där hade du inte behövt skriva, sådant får mig bara att bli än mer tveksam till er. Hur ska Sverige fixas? Ja du, det har både jag och de etablerade politikerna funderat på i decennier. För min del är en bra början att man tar upp problemen, i riksdagen.
"Jag vidhåller vad jag sagt tidigare, vi lider ingen NÖD här.
SD fokuserar på invandrare, gärna muslimer och tycker sig funnit en masterplan för att bli av med dessa."
Du kanske inte lider någon ekonomisk nöd, men det finns många andra som gör. Sjuk- och äldrevården börjar mer och mer likna ett skämt. Jag vet några fall (nära mig) där personer nästan dött p.g.a att de fått ligga i en korridor i flera timmar i väntan på undersökning.
Viktiga avdelningar som BB och kirurgi har lagts ner så vi får åka över tio mil till närmaste ställe (bor ändå rätt tättbefolkat). Flera jag känner har inte råd med tandvård och har skippat det i åratal, främst gamla människor. Vården har inte "tid" som det nu oftast heter.
Pensionärer som efter ett långt arbetsliv och skattebetalande ligger med infekterade liggsår p.g.a personalbrist. Pensionärer som får ett halvt ägg, en torr halv brödbit utan smör till den blaskiga näringsfattiga industrisoppan. Pensionärer som aldrig får komma ut i friska luften p.g.a underbamanning.Lärare som inte klarar av de enorma klasserna längre p.g.a nedskärningar. (när man däremot öppnade ett boende för ensamkommande, ja vi säger väl barn, så heltidsanställdes, om jag inte minns helt fel, 27st personal till 30 ungdomar)
Jag kan göra listan hur lång som helst. Så länge det ser ut så här har vi inte råd att lägga mängders miljarder på massinvandring. Vi är tydligen inte så rika som ni vill påstå.