Inlägg från: sumpbäver |Visa alla inlägg
  • sumpbäver

Vill du se Sverigedemokraterna invalda till riksdagen i år?

TheCoopers skrev 2010-08-23 15:34:53 följande:

Var femte företagare har invandrarbakgrund

Många svenskar med invandrarbakgrund driver i dag företag inom en rad olika branscher. Invandrarföretagarna har ofta en hög utbildning. I vissa invandrargrupper är företagarandelen betydligt större än hos etniska svenskar. År 2002 fanns uppskattningsvis 85 000 invandrarföretag med 350 000 anställda. Detta motsvarar ungefär 15 procent av den totala svenska företagssektorn. Vart femte nytt företag startas i dag av invandrare eller barn till invandrare.

Det är ju skitbra siffror du visar, tror du SD vill kasta ut de som sköter sig och tillför Sverige så mycket? Nej just det. Vi pratar om helt olika saker madame.

Sedan skulle jag gärna vilja se vilka det är som driver företagen. Säkerligen är en stor procent av dessa nordeuropéer. De flesta företag som drivs av utomeuropéer är just pizzerior och andra matställen, inget ont med det.
  • sumpbäver
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-23 15:07:03 följande:
    Sumpbäver,

Jag svarar på din fråga här istället, eftersom den andra tråden endast känns fördummande.
    Ang fri invandring.
    Mitt spontana svar var nej, men frågan är ju större än så.
    Fri rörlighet är en individuell rättighet och så länge man följer lagen och kan försörja sig själv, så ska fri in och utvandring vara en självklarhet.
    Så du ser, hur stor denna frågan blir när man väver in den i frågan om flyktingar och asylsökande.
    SD ser väldigt förenklat på detta enligt mig "Ja men vi stryper invandringen och hjälper på plats". Om det vore så lätt, skulle vi inte se så många asylsökande runt om i världen.
    Detta i kombination med SD's kassa utrikes politik, får mig att tvivla.

SD och deras anhängare pratar om att strypa invandringen tills vi har "fixat" Sverige (eller svärje beroende på skribent), men hur ska Sverige fixas då?
    Jag förstår inte planen. Tvångsassimilering, utvisning för de som vägrar (det står ju faktiskt på deras hemsida att det finns två lösningar, assimilering eller återvandring) och sedan då?
    Ska SD sedan bestämma att nu är Sverige fixat och nu kan vi släppa in 20 till?
    Världen fungerar inte så. Jag vidhåller vad jag sagt tidigare, vi lider ingen NÖD här.
    SD fokuserar på invandrare, gärna muslimer och tycker sig funnit en masterplan för att bli av med dessa.
    "Fri rörlighet är en individuell rättighet och så länge man följer lagen och kan försörja sig själv, så ska fri in och utvandring vara en självklarhet"

Ska och ska. Visst håller jag med dig där, men det är inte så det fungerar i Sverige idag.

"SD ser väldigt förenklat på detta enligt mig "Ja men vi stryper invandringen och hjälper på plats". Om det vore så lätt, skulle vi inte se så många asylsökande runt om i världen"

Det är faktiskt inte SD som har sett till att det ser ut som det gör i Sverige idag. Och nej, det är inte så lätt att ordna upp vad decennier av kravlös massinvandring har ställt till med. Men hur många av de asylsökande har giltiga skäl då? Varför saknar den största delen ID-handlingar, varför ljuger de bevisligen om härkomst, varför slipar många bort fingeravtrycken? Vad har man att dölja om man har giltiga skäl? Hur många som kommer in är krigsförbrytare, mördare eller bara bidragsturister?

"SD och deras anhängare pratar om att strypa invandringen tills vi har "fixat" Sverige (eller svärje beroende på skribent), men hur ska Sverige fixas då"

Tänk, du/ni kan bara inte diskutera utan att idiotförklara meningsmotståndare, det där hade du inte behövt skriva, sådant får mig bara att bli än mer tveksam till er. Hur ska Sverige fixas? Ja du, det har både jag och de etablerade politikerna funderat på i decennier. För min del är en bra början att man tar upp problemen, i riksdagen.

"Jag vidhåller vad jag sagt tidigare, vi lider ingen NÖD här.
    SD fokuserar på invandrare, gärna muslimer och tycker sig funnit en masterplan för att bli av med dessa."

Du kanske inte lider någon ekonomisk nöd, men det finns många andra som gör. Sjuk- och äldrevården börjar mer och mer likna ett skämt. Jag vet några fall (nära mig) där personer nästan dött p.g.a att de fått ligga i en korridor i flera timmar i väntan på undersökning.

Viktiga avdelningar som BB och kirurgi har lagts ner så vi får åka över tio mil till närmaste ställe (bor ändå rätt tättbefolkat). Flera jag känner har inte råd med tandvård och har skippat det i åratal, främst gamla människor. Vården har inte "tid" som det nu oftast heter.

Pensionärer som efter ett långt arbetsliv och skattebetalande ligger med infekterade liggsår p.g.a personalbrist. Pensionärer som får ett halvt ägg, en torr halv brödbit utan smör till den blaskiga näringsfattiga industrisoppan. Pensionärer som aldrig får komma ut i friska luften p.g.a underbamanning.Lärare som inte klarar av de enorma klasserna längre p.g.a nedskärningar. (när man däremot öppnade ett boende för ensamkommande, ja vi säger väl barn, så heltidsanställdes, om jag inte minns helt fel, 27st personal till 30 ungdomar)

Jag kan göra listan hur lång som helst. Så länge det ser ut så här har vi inte råd att lägga mängders miljarder på massinvandring. Vi är tydligen inte så rika som ni vill påstå.
  • sumpbäver
    TigerLily skrev 2010-08-23 17:46:20 följande:
    Hell NO. SKrämmande att ens någon har röstat JA....
    Ännu hemskare att 37,8% röstat ja antar jag?Skrattande
  • sumpbäver
    Happiness skrev 2010-08-23 17:30:33 följande:
    Säger som alltid.....klart dom inte kommer in i riksdagen...det finns INGEN som vill ha dom där.
    Kan du lova mig att du är härinne på valdagen? Helst uppkopplad med cam.Glad
  • sumpbäver
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-23 17:24:45 följande:
    Aha. Så med andra ord är ditt och andras eviga spottande på vänstern ett självmål, eftersom de flesta inom AFA som bråkar, enligt din utsago ovan, är tidigare högerextremister som inte har koll. Vi kan alltså räkna med att ni om några år kommer stå och kasta svordomar mot extremhögern inom AFAs mer verbala del då?
    Hur är det med läsförståelsen herr lärare?

Problemungdomarna sökte sig till det värsta på den tiden där man hittade likasinnade. På den tiden var väl skinnskallarna bland det "tuffaste" att söka sig till då man hade behov av att hävda sig.

Idag söker dårarna (problembarnen?) sig till dagens värstingar, terroristerna AFA.
  • sumpbäver
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-23 18:00:07 följande:
    Jag dras ner i fördärvet ibland, jag kan inte hjälpa det.
    Däremot tycker jag att det är lite orättvist att säga att jag inte kan diskutera utan att idiotförklara, för det är faktiskt inget jag vanligtvis gör.

Du har en poäng, men jag tycker inte att besparingarna ska göras på invandringen vilket ju är det enda område SD vill spara på enligt deras budget.
    Efter att ha rest mycket, engagerat mig i många NGOs, arbetat med flyktingar, så tycker jag inte att vi lider nöd i Sverige, allt är väldigt relativt och beror till viss del på vilken syn man har på omvärlden och medmänniskor. Jag tror säker du har det betydligt bättre ställt än mig t ex, jag är knappast någon rik brutta som lever i lala land, utan lever på mitt studielån.
    Vi tycker olika där helt enkelt. Jag vill inte se en sak utesluta en annan. Jag vill att de gamla ska ha det bra, samtidigt som vi kan fortsätta att hjälpa flyktingar.
    SD vill minska invandring (spara pengar), slopa bistånd (spara pengar) och påstår att de ist ska öka bidraget till FN så att de kan hjälpa på plats, alltså handlar det inte endast om ekonomi, utan att man inte vill ha hit dem, för att man vill ha ett homogent Sverige, jag gillar inte den synen.
    Så även om jag, liksom alla andra vill att de äldra ska få det bättre och skolorna ska få större lärartäthet, så vill jag inte att det ska utesluta en generös invandringspolitik.

För mig är det lika viktigt att hjälpa nödställda på andra sidan jorden, som här, eftersom jag känner att vi faktiskt har det så bra att vi kan. Du delar inte den synen.

Ang asyl och MV så känns det som om vi avhandlat det redan.

Ekonomiskt sett, ser det faktiskt ljusare ut än på länge för Sverige.
    Sd och jag anser att de flesta försämringar som skett under åren har just med den ökande enormt dyra invandringen att göra. Så med den retoriken vore det ju lustigt om man inte såg massinvandringen som huvudfrågan.

Nej självklart lider vi inte samma nöd som i U-länderna, men jag tycker inte vi ska behöva gå ner i standard så mycket att pensionärers mat mest liknar det hundarna får ur burkar, eller att folk nästan dör i väntan på vård, att våra skolor dalar i jämförelse med utländska, bara för att vi måste ta in bevisligen rika människor som har betalat enorma summor för att komma hit. Det finns ingen godtagbar logik i det.

När man ser reklamen ( för vad det nu är) på TV där Persbrandt sitter och håller döende svältande barn i handen med slangar i näsan ( finns väl mijoner?) Så känner jag att DIT vill jag skicka pengar och hjälp, mycket pengar. Eller när jag ser filmen Slumdog millionare ( heter den väl?) Så ser man hur stort behovet är på plats.

Du får ursäkta, men jag hade inte samma känslor när jag för någon timma sedan såg en fet välklädd muslimgubbe gick med näsan i vädret, gormandes och viftandes med händerna, till sin omsnörda tysta fru som försökte hålla ordning på deras fem barn, som vid reklamen. Att sedan inte veta om även de kom in som bidragsturister med bortslipade fingeravtryck gör en tveksam till om det är rätt att lägga alla miljarder på tveksam massinvandring.

Du förstår nog hur jag menar.

Varför tror du att jag har det betydligt bättre ställt än dig?
  • sumpbäver
    sumpbäver skrev 2010-08-23 18:49:14 följande:
    På tal om skolor och lärarnas situation i stora delar av Sverige, så rekommenderar jag denna dokumentär på SVT-play. Jag skulle bryta ihop efter max en vecka kan jag säga.

svtplay.se/v/2067792/onskedokumentaren/vikari...
    Det är väl förmodligen Dorians dröm-Sverige.
  • sumpbäver
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-23 19:00:13 följande:
    Allt det du pratar om skulle ju lösas genom ett effektivare MV.
    Jag vill inte heller ha hit invandrare som lever på bidrag och köper flasha villor i hemlandet dit de åker på semester. Men så är det ju med allt och alla, ingen vill att någon som lever på bidrag ska ha en levnadsstandard som liknar något annat, än just en bidragstagares.
    Jag läste en intressant bok "svenskar - hur vi är och varför" som behandlar just detta. Jag har aldrig riktigt känt den här mentaliteten utomlands, men i Sverige är den påtagande. Man SKA göra rätt för sig och gör man inte det reagerar folk mycket starkt (säger ej att det är fel bara konstaterar).
    Om de arbetar (eller gör vad som krävs för att "göra rätt för sig") anser jag dock att de får vara hus feta, muslimska och ha hur många ungar de vill.
    Om MV följde de riktlinjer som finns tydligare och utredde mer ingående, så skulle alla som var i Sverige nu, ha skäl att vara här. Så enkelt är det.
    Har vi inte snackat ganska ingående om detta tidigare? Jag orkar inte dra upp allt igen, men jag är övertygad om att jag gjort en lång utläggning om detta.

SD's lösning fungerar inte.
    Ok du vill hjälpa barnet som Persbrand håller i handen, vi gör det genom vårt bistånd (som SD vill slopa), du kan också göra som jag och engagera sig ideellt eller varför inte ge en slant till Läkare utan gränser varje månad, de är en av de mest seriösa organisationer som finns på jorden också en av de viktigaste.
    Jag litar mer på dem, än på FN, dit SD vill att pengarna ska gå. Men det är en annan diskussion.

Kanske inte betydligt bättre, men de flesta har det bättre ställt än studenterna i Sverige.
    Jag vet enligt flyktingar jag jobbar med hur ineffektivt biståndet är. Det mesta brukar gå till korrupta politiker och diktatorer. Det finns andra sätt.

Jag skänker redan pengar till både det ena och det andra, bl.a till fadderbarn genom SOS. Röda korset får inga mer pengar av mig i.a.f när man ser vart pengarna går.

Ärligt talat så vet jag inte hur det är att leva med studieskulder. Jag avslutade nämligen knappt gymnasiet äns, och började jobba en vecka efter skolans slut. Så i mitt fall så stämmer väl ditt påstående om SDs lågutbildade väljare från landet Flört. Vad jag har märkt här så verkar ju inte en bra utbildning bevisa att människor är på något vis är mer insatta i saker och ting.
  • sumpbäver
    V 77 skrev 2010-08-23 22:45:18 följande:
    Hahah... varav hur många desperata Sd extremister som vill väcka populism genom att skapa massa tomma användrare?
    Jo men visst. Själv har jag skapat 325 konton och röstat ja på alla. Allt för att du ska gråta en skvätt.
Svar på tråden Vill du se Sverigedemokraterna invalda till riksdagen i år?