• milk and honey

Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar

En tråd för oss som fått våra efterlängtade bebbar, vi som är runt 40, här kan vi snacka bebiskräk, framsteg, trots och annat som hör till barn
    Hoppas vi blir ett gäng

Fyrklöver i söner 90, 92, 94 och 13 april-10 Mina mirakel
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-29 19:38
    www.familjeliv.se/Forum-3-365/m53707962.html

Bebbelistan
  • Svar på tråden Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar
  • milk and honey
    Mysmamma70 skrev 2011-07-29 19:44:36 följande:
    När vi reste till Bulgarien förra året var vi tvungna att ha barnmat, gröt och blöjor med oss för två veckor och Charlies väska vägde 17 kg

Som tur var hade tonåringarna packat lätt, så vi hade inga problem att klara totalvikten för familjen
     shit.. ja de är tur man får räkna ihop familjen
  • Fiola

Funderar oxå på hur i hela världen man får med sig allt till den lilla när man ska i väg. Vi åker till Grekland en vecka i september och har redan börjat planera hur packningen ska se ut så vi får med oss allt. Det jag undrar är hur badblöjor funkar och var man köper dem?

• Mysmamma70

En del större varuhus har badblöjor och de brukar även säljas på badhus. Vi har haft badbyxor med inbyggd blöja till de minsta och köper badblöjor till vår 20-månaders på Babyland eller Barnens Hus, Blöjbyxorna finns också att köpa i babybutikerna.

~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter -10 ~*~♥~*~
  • Fiola

Cissi 7006: Tack för svaret. Badbyxor med inbyggd blöja? Tvättar man dem eller hur funkar det?

• Mysmamma70

Ja, man tvättar dem, funkar jättebra, badblöjorna är rätt dyra så badar man ofta är det smart med badblöjbyxa.

• oceanney
    milk and honey skrev 2011-07-28 15:05:40 följande:
    Vi åker ju som jag skrivit tidigare till Turkiet i september och nu är min fråga till er beresta med småbarn..
    Hur sjutton får man plats med badblöjor och vanliga blöjor.. för de har väl inte libero i turkiet???
    Jag fattar INTE hur vi ska få plats med allt en då 17 månaders behöver i två väskor där även min och min mans kläder ska få plats Förvånad 
    Släpa med sig blöjor från Sverige? Måste det vara Libero? Varför inte köpa blöjor på plats? Skrattande

Turkiet har skyhöga importtullar på allt importerat men i princip allt utom fläskkött finns att få tag på billigt lokalproducerat. Nu har Turkiet devalverat sedan jag var där sist men som exempel kan en förpackning Philadelpiaost kosta 100 kronor medan en inhemskt producerad identisk produkt av annat märke kostar 5 kronor. Det beror på importtullarna på den utländska varan. Philadelphiaost var förstås bara ett exempel.

Så om Libero finns, och de inte är tillverkade i Turkiet lär de vara svindyra. Men det finns garanterat lokalt producerade egna märken som är minst lika bra. Turkiska föräldrar har ju inte mindre krav än svenska på att blöjorna ska hålla tätt. 

Sen är förstås frågan vart ni bor. Affärerna närmast hotellen har säkert karaktären av minilivs och där kan blöjor och sånt förstås vara dyrare. Det är ju samma i Sverige om man köper blöjorna på 7-Eleven. Men precis som i Sverige finns det förstås bra större affärer. Om du vill berätta vart du ska och vad hotellet heter kan jag hjälpa dig Googla fram vägbeskrivningar till en större affär. 
  • milk and honey
    oceanney skrev 2011-08-01 15:18:14 följande:
    Släpa med sig blöjor från Sverige? Måste det vara Libero? Varför inte köpa blöjor på plats? Skrattande

Turkiet har skyhöga importtullar på allt importerat men i princip allt utom fläskkött finns att få tag på billigt lokalproducerat. Nu har Turkiet devalverat sedan jag var där sist men som exempel kan en förpackning Philadelpiaost kosta 100 kronor medan en inhemskt producerad identisk produkt av annat märke kostar 5 kronor. Det beror på importtullarna på den utländska varan. Philadelphiaost var förstås bara ett exempel.

Så om Libero finns, och de inte är tillverkade i Turkiet lär de vara svindyra. Men det finns garanterat lokalt producerade egna märken som är minst lika bra. Turkiska föräldrar har ju inte mindre krav än svenska på att blöjorna ska hålla tätt. 

Sen är förstås frågan vart ni bor. Affärerna närmast hotellen har säkert karaktären av minilivs och där kan blöjor och sånt förstås vara dyrare. Det är ju samma i Sverige om man köper blöjorna på 7-Eleven. Men precis som i Sverige finns det förstås bra större affärer. Om du vill berätta vart du ska och vad hotellet heter kan jag hjälpa dig Googla fram vägbeskrivningar till en större affär. 
    Tack oceanny vi ska till Kemer i Turkiet.. Vi är så många som åker så jag tänker smyga ner lite blöjor i deras resväskor .. sen köper jag såklart om jag behöver.. 
    Byxbadblöja låter som en bra ide för blöjbyxorna tar plats och är dessutom svindyra
    men något skydd behöver jag för man vet aldrig när plutten tänker baja..
  • milk and honey
    Fiola skrev 2011-07-30 21:01:15 följande:
    Funderar oxå på hur i hela världen man får med sig allt till den lilla när man ska i väg. Vi åker till Grekland en vecka i september och har redan börjat planera hur packningen ska se ut så vi får med oss allt. Det jag undrar är hur badblöjor funkar och var man köper dem?
    ja jag funderar oxå.. man vill ju få med sig lite gröt och välling oxå ifall maten inte alls passar lilleman.. han har nämligen ganska känslig mage även om han älskar all mat..

Haha.. första gången man åker med en sån här liten trots de är son nr 4.. så jag packar fasiken redan nu fast de inte är förrän 25 september vi åker..Förvånad
  • Mysmamma70

Problemet med de inhemska blöjorna är att de oftast är parfymerade och det är ju inte alla bebisrumpor som tål det

Men vi köpte en packe bulgariska blöjor och de funkade fint - dock var de dyra med bulgariska mått, motsvarande Libero hemma Liberiblöjorna var dock dubbelt så dyra!

Ett tips om ni ska ta barnvagn på flyget är att hyra en särskild väska, Airshell, som skyddar den.

• Fiola
    milk and honey skrev 2011-08-01 20:23:35 följande:
    ja jag funderar oxå.. man vill ju få med sig lite gröt och välling oxå ifall maten inte alls passar lilleman.. han har nämligen ganska känslig mage även om han älskar all mat..

Haha.. första gången man åker med en sån här liten trots de är son nr 4.. så jag packar fasiken redan nu fast de inte är förrän 25 september vi åker..Förvånad
    Skrattande Precis vad jag oxå tänkt. Man vill ju vara på den säkra sidan när man åker,  för mat måste ju de små ha även om de inte "funkar" med maten där. Jag köpte ett par såna blöj badbyxor i går på babyproffsen. 129 kr. Tycker att det kändes som ett bra alternativ till att släpa på ännu fler böjor.
    Föresten så åker vi oxå den 25 september .
Svar på tråden Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar