milk and honey skrev 2011-07-28 15:05:40 följande:
Vi åker ju som jag skrivit tidigare till Turkiet i september och nu är min fråga till er beresta med småbarn..
Hur sjutton får man plats med badblöjor och vanliga blöjor.. för de har väl inte libero i turkiet???
Jag fattar INTE hur vi ska få plats med allt en då 17 månaders behöver i två väskor där även min och min mans kläder ska få plats
Släpa med sig blöjor från Sverige? Måste det vara Libero? Varför inte köpa blöjor på plats?
Turkiet har skyhöga importtullar på allt importerat men i princip allt utom fläskkött finns att få tag på billigt lokalproducerat. Nu har Turkiet devalverat sedan jag var där sist men som exempel kan en förpackning Philadelpiaost kosta 100 kronor medan en inhemskt producerad identisk produkt av annat märke kostar 5 kronor. Det beror på importtullarna på den utländska varan. Philadelphiaost var förstås bara ett exempel.
Så om Libero finns, och de inte är tillverkade i Turkiet lär de vara svindyra. Men det finns garanterat lokalt producerade egna märken som är minst lika bra. Turkiska föräldrar har ju inte mindre krav än svenska på att blöjorna ska hålla tätt.
Sen är förstås frågan vart ni bor. Affärerna närmast hotellen har säkert karaktären av minilivs och där kan blöjor och sånt förstås vara dyrare. Det är ju samma i Sverige om man köper blöjorna på 7-Eleven. Men precis som i Sverige finns det förstås bra större affärer. Om du vill berätta vart du ska och vad hotellet heter kan jag hjälpa dig Googla fram vägbeskrivningar till en större affär.