• Jollboll

Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!

Måste bara berätta för jag är så upprörd!

Jag har precis varit med min 1-åring hos läkaren för att han är extremt åksjuk.

Då säger hon på fullaste allvar att jag ska vända honom framåt i bilen, alternativt att jag skulle ha honom i knäet när vi åker.

Jag trodde ta mig tusan inte att det var sant!

När jag frågade om hon drev med mig och att han ju kunde bryta nacken av sig om jag följde hennes råd, så sa hon bara:
    "Ni kan ju åka försiktigt!"

Hur kan det finnas legitimerade läkare som rekommenderar något sådant! Dessutom är det ju olagligt!

• Svar på tråden Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!
  • Blåbärssaft

Ja det var inte så smart av läkaren, förstår att du är upprörd men tänk att du lika gärna kunde fått förslaget från vem som helst, läraren, sopgubben, grannen...Att det är olagligt är väl det viktigaste och självklart att ni ALDRIG skulle göra det.

• hedersknyffel
    Jollboll skrev 2010-07-22 13:20:07 följande:
    Måste bara berätta för jag är så upprörd!

Jag har precis varit med min 1-åring hos läkaren för att han är extremt åksjuk.

Då säger hon på fullaste allvar att jag ska vända honom framåt i bilen, alternativt att jag skulle ha honom i knäet när vi åker.

Jag trodde ta mig tusan inte att det var sant!

När jag frågade om hon drev med mig och att han ju kunde bryta nacken av sig om jag följde hennes råd, så sa hon bara:
    "Ni kan ju åka försiktigt!"

Hur kan det finnas legitimerade läkare som rekommenderar något sådant! Dessutom är det ju olagligt!
    Förstår att du är upprörd. Åk till Spanien och prata med en doktor där och jag lovar dig, du kan få åksjukepiller som heter duga. Utskrivet i annat EU-land så är det inte det minsta olagligt (tror jag). Sen är problemen slut...
  • Eleonoratösen

Lustigt sagt! Särskilt sedan det är lag på att barn ska vara fastspända i bil!  Nämnde inte läkaren något annat som kan vara till hjälp?

NTF skriver:

"Vad säger lagen?
    I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde. Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i taxi. Vid färd i taxi får barnet inte åka i framsätet. Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning. I fråga om skyldighet att använda bilbälte vid skolskjutsning finns särskilda bestämmelser i förordningen (1970:340) om skolskjutsning." I alla fall, läkare kan säga mycket lustigt. Jag beställde en gång tid för att göra allergitest, ni vet sådant pricktest. Frågade när jag bokade tid om det gick bra, då vi har en del allergier i familjen. Väl betalat och kommit in så klappar läkaren mig på benet och säger "Lilla vän, om du skulle få andningsproblem så får du söka akuten och då kan du ju anta att du är allergisk" Jo, tack det kunde jag kommit på själv och jag är ingen lilla vän!  Blev inget mer än det på det dyra besöket.

Det är i alla fall tråkigt när man inte blir tagen på allvar, för jag undrar om inte läkaren mer såg ett besök som slöseri med tid?

• Danielito
    Impega skrev 2010-07-22 17:25:07 följande:
    Även om DU bara backar in bilen på en parkeringsruta så kan det ju komma en annan bil med hög hastighet o köra in i din bil. Bättre ta det säkra före det osäkra när det handlar om barn.
    Det är inte olagligt att ta av sig bältet när man ska backa för att parkera.
  • Maarit

Det är väl bara att skita i vad läkaren sa. Driva det vidare? Vi lever inte i USA, men ni kanske kan få fram rekomendationer till alla barn i Sverige hur man skall göra med ett åksjuktbarn.

• miss nöjd

Kul att folk tror att läkare är några undermänniskor/superhjältar som har 100%koll på ALLT och som aldrig ska säga något på fel sätt eller ha fel. Läkaren i TS kanske är superduktig på att kolla om folk har halsfluss eller öroninflammation men hon kanske inte hade så bra vett gällade trafiksäkerhet.... Detta är ju inte helt ovanligt om det kanske är en invandrare som är läkaren?

• Joico

Anmäl/"klaga" på läkaren! Hon föreslog ju faktistk något som inte bara är högst olämpligt utan också olagligt! Man har inte barn i knät!! (inte vuxna eller hundar heller för den delen)

Fyfan

• Manchester
    miss nöjd skrev 2010-07-24 13:07:56 följande:
    Kul att folk tror att läkare är några undermänniskor/superhjältar som har 100%koll på ALLT och som aldrig ska säga något på fel sätt eller ha fel. Läkaren i TS kanske är superduktig på att kolla om folk har halsfluss eller öroninflammation men hon kanske inte hade så bra vett gällade trafiksäkerhet.... Detta är ju inte helt ovanligt om det kanske är en invandrare som är läkaren?
    Håller med! Och det behöver inte handla om en invandrare. En människa som inte själv har barn och som dessutom kanske inte har körkort behöver inte känna till regler för barn i bil. Jag är inte säker på att jag visste något om det innan vi hade barn. Vi hade ingen bil, utan cyklade eller åkte kollektivt. Varför skulle jag veta sådant då? Jag är visserligen inte läkare, men det borde inte spela någon roll. Förutom trafikpoliser, försäljare av bilbarnstolar, samt anställda på trafiksäkerhetsverket så finns det väl ingen yrkesgrupp som måste veta hur barn ska färdas i bil?
  • Finesse
    Manchester skrev 2010-07-25 21:58:56 följande:
    Håller med! Och det behöver inte handla om en invandrare. En människa som inte själv har barn och som dessutom kanske inte har körkort behöver inte känna till regler för barn i bil. Jag är inte säker på att jag visste något om det innan vi hade barn. Vi hade ingen bil, utan cyklade eller åkte kollektivt. Varför skulle jag veta sådant då? Jag är visserligen inte läkare, men det borde inte spela någon roll. Förutom trafikpoliser, försäljare av bilbarnstolar, samt anställda på trafiksäkerhetsverket så finns det väl ingen yrkesgrupp som måste veta hur barn ska färdas i bil?
    Men nog vet du väl att man inte har barn i knä?? Säger ingenting om framåtvänd nu men nog sjutton bör du ha så mkt vett att veta att man inte sätter en unge i knäet å kör i väg???

Dessutom ska man väl hålla reda på olika lagar. Tror dessutom att man lär sig detta när man tar körkort. Barn under 135 cm måste sitta på en bilbarnstol.
    Ebba 071228
  • Manchester
    Finesse skrev 2010-07-25 22:16:41 följande:
    Men nog vet du väl att man inte har barn i knä?? Säger ingenting om framåtvänd nu men nog sjutton bör du ha så mkt vett att veta att man inte sätter en unge i knäet å kör i väg???

Dessutom ska man väl hålla reda på olika lagar. Tror dessutom att man lär sig detta när man tar körkort. Barn under 135 cm måste sitta på en bilbarnstol.
    Och vad säger att alla läkare har körkort?

Man måste faktiskt inte känna till alla lagar. Det räcker så bra att man vet vad som gäller kring det man faktiskt ägnar sig åt. Själv har jag ingen aning om vilka lagar som gäller för bokföring. Jag vet ytterst lite om lagarna som reglerar jordbruk och djurhållning och jag har ingen aning om vilka skyldigheter och plikter man har vid framförandet av ett privatflygplan. Det är helt enkelt kunskap jag aldrig har behövt.

Nu vet jag givetvis att man inte får ha barn i knät i bilen, men det är inte något jag alltid vetat. Jag tog reda på det när vi köpte bil strax innan barn nummer två kom. När jag var liten fanns inga sådana regler, kanske inte ens när jag tog körkort. Jag minns i alla fall inte att jag läste något om det.

För övrigt uppfattade jag det inte som att läkaren föreslog att föraren skulle ha barnet i knät, utan snarare att barn och förälder skulle sitta som passagerare. Det är precis lika förbjudet och om det händer en olycka är det lika farligt som om barnet sitter i förarens knä, men det är i alla fall inte något som i sig kan orsaka en olycka. Barn i knät på föraren skulle jag sannolikt ha reagerat på även innan jag egentligen visste något om barn i bil, men då bara för att det skulle kunna leda till en olycka.
  • Finesse
    Manchester skrev 2010-07-25 23:03:58 följande:
    Och vad säger att alla läkare har körkort?

Man måste faktiskt inte känna till alla lagar. Det räcker så bra att man vet vad som gäller kring det man faktiskt ägnar sig åt. Själv har jag ingen aning om vilka lagar som gäller för bokföring. Jag vet ytterst lite om lagarna som reglerar jordbruk och djurhållning och jag har ingen aning om vilka skyldigheter och plikter man har vid framförandet av ett privatflygplan. Det är helt enkelt kunskap jag aldrig har behövt.

Nu vet jag givetvis att man inte får ha barn i knät i bilen, men det är inte något jag alltid vetat. Jag tog reda på det när vi köpte bil strax innan barn nummer två kom. När jag var liten fanns inga sådana regler, kanske inte ens när jag tog körkort. Jag minns i alla fall inte att jag läste något om det.

För övrigt uppfattade jag det inte som att läkaren föreslog att föraren skulle ha barnet i knät, utan snarare att barn och förälder skulle sitta som passagerare. Det är precis lika förbjudet och om det händer en olycka är det lika farligt som om barnet sitter i förarens knä, men det är i alla fall inte något som i sig kan orsaka en olycka. Barn i knät på föraren skulle jag sannolikt ha reagerat på även innan jag egentligen visste något om barn i bil, men då bara för att det skulle kunna leda till en olycka.
    Men du vet att barnaga är förbjudet i Sverige eller har du missat det oxå?
    Ebba 071228
  • Eleonoratösen

Det här med lagen är väl så att man kan aldrig säga "jag visste inte det" eftersom det är en skyldighet att veta. Dvs ska du föra bokföring så måste du läst vad man får göra tex. När man ska köra bil så får man ta reda på vad som gäller i Sverige osv.

Sedan finns det faktiskt mycket som hör till allmänbildning. tex att man INTE har barnen i knät, sedan kanske den som inte har barn inte har koll just på hur man ska spänna fast barnen på bästa sätt, men jag skulle säga att det hör till allmänbildning att veta att små barn sitter i någon form av skyddsanordning. Om man inte bor helt ute i skogen och aldrig ser en bil köra förbi så borde man snappat upp trenden...

Jag tror inte det hjälper att anmäla läkaren. Jag har gjort några djupstudier i HSAN-anmälan och det är sällan det blir något "straff" för en felbehandling eller liknande. Man brukar se över sina rutiner men att erkänna att de gjort fel är inte alls lika vanligt. Däremot tycker jag att läkaren har svarat dumt, särskitl sedan jag anser att det hör till allmänbildningen att inte ha barnen i knät när man kör. Hoppas ni hittar någon bättre hjälp till det åksjuka barnet.

• Finesse
    Eleonoratösen skrev 2010-07-26 07:58:23 följande:
    Det här med lagen är väl så att man kan aldrig säga "jag visste inte det" eftersom det är en skyldighet att veta. Dvs ska du föra bokföring så måste du läst vad man får göra tex. När man ska köra bil så får man ta reda på vad som gäller i Sverige osv.

Sedan finns det faktiskt mycket som hör till allmänbildning. tex att man INTE har barnen i knät, sedan kanske den som inte har barn inte har koll just på hur man ska spänna fast barnen på bästa sätt, men jag skulle säga att det hör till allmänbildning att veta att små barn sitter i någon form av skyddsanordning. Om man inte bor helt ute i skogen och aldrig ser en bil köra förbi så borde man snappat upp trenden...

Jag tror inte det hjälper att anmäla läkaren. Jag har gjort några djupstudier i HSAN-anmälan och det är sällan det blir något "straff" för en felbehandling eller liknande. Man brukar se över sina rutiner men att erkänna att de gjort fel är inte alls lika vanligt. Däremot tycker jag att läkaren har svarat dumt, särskitl sedan jag anser att det hör till allmänbildningen att inte ha barnen i knät när man kör. Hoppas ni hittar någon bättre hjälp till det åksjuka barnet.
    Det bästa som kan hända är väl att dom ser över sina rutiner och lär sina läkare att inte gå ut med sånna råd till föräldrar. Läkaren måste ju ändå få veta att hon sagt nånting som är olagligt att göra. Detta kanske kan hjälpa nån annan förälder längre fram.
    Ebba 071228
  • Manchester
    Finesse skrev 2010-07-26 07:36:54 följande:
    Men du vet att barnaga är förbjudet i Sverige eller har du missat det oxå?
    Ja, jag vet att barnaga är förbjudet. men vad har det med saken att göra? Utgår du på något sätt ifrån att jag slår mina barn bara för att jag har förståelse för att en enstaka läkare kanske inte är expert på barnsäkerhet i bil? Hur kom du i så fall fram till det?

För övrigt avstår jag inte från att slå mina barn för att det är förbjudet, utan för att det är fel. Det finns inga lagar mot att ställa barn i skamvrån, men jag gör inte det heller. Jag föredrar att tänka själv framför att bara göra allt som inte är förbjudet.
  • Finesse
    Manchester skrev 2010-07-26 12:24:38 följande:
    Ja, jag vet att barnaga är förbjudet. men vad har det med saken att göra? Utgår du på något sätt ifrån att jag slår mina barn bara för att jag har förståelse för att en enstaka läkare kanske inte är expert på barnsäkerhet i bil? Hur kom du i så fall fram till det?

För övrigt avstår jag inte från att slå mina barn för att det är förbjudet, utan för att det är fel. Det finns inga lagar mot att ställa barn i skamvrån, men jag gör inte det heller. Jag föredrar att tänka själv framför att bara göra allt som inte är förbjudet.
    Nej inte alls. Det har jag inte skrivit men det är väl ungefär lika hemskt att slå sitt barn som att ha den i knäet i bilen.. i min värld är det det. Det var därför jag undrade. Båda sakerna är olagliga..
    Ebba 071228
  • Manchester
    Finesse skrev 2010-07-26 14:49:29 följande:
    Nej inte alls. Det har jag inte skrivit men det är väl ungefär lika hemskt att slå sitt barn som att ha den i knäet i bilen.. i min värld är det det. Det var därför jag undrade. Båda sakerna är olagliga..
    Jag förstår ändå inte. Barnaga var förbjudet när jag själv var barn. Misshandel av barn är ett problem som det talas om i samhället i stort. Förbudet är något som alla har nytta av att känna till. Även den som inte har egna barn, eller någonsin ansvarar för barn, kan bli arg på ett barn och bör således veta att det är förbjudet med aga.

Den som inte har egna barn eller brukar ta hand om barn behöver inte veta något om barnsäkerhet i bil. Särskilt inte om vederbörande inte har vare sig körkort eller bil. Man kan liksom inte råka hamna i en situation där man ska framföra en bil med en treåring som passagerare, såsom man faktiskt kan råka träffa på en sexåring man blir väldigt irriterad på och  - möjligen - instinktivt vill drämma till
  • Finesse
    Manchester skrev 2010-07-26 15:10:35 följande:
    Jag förstår ändå inte. Barnaga var förbjudet när jag själv var barn. Misshandel av barn är ett problem som det talas om i samhället i stort. Förbudet är något som alla har nytta av att känna till. Även den som inte har egna barn, eller någonsin ansvarar för barn, kan bli arg på ett barn och bör således veta att det är förbjudet med aga.

Den som inte har egna barn eller brukar ta hand om barn behöver inte veta något om barnsäkerhet i bil. Särskilt inte om vederbörande inte har vare sig körkort eller bil. Man kan liksom inte råka hamna i en situation där man ska framföra en bil med en treåring som passagerare, såsom man faktiskt kan råka träffa på en sexåring man blir väldigt irriterad på och  - möjligen - instinktivt vill drämma till
    Fast det är ju lika långsökt att man slår någon annans barn som att köra någon annans barn i bilen.
    Ebba 071228
  • Jollboll
    Eleonoratösen skrev 2010-07-23 23:11:42 följande:
    Lustigt sagt! Särskilt sedan det är lag på att barn ska vara fastspända i bil!  Nämnde inte läkaren något annat som kan vara till hjälp?

NTF skriver:
    "Vad säger lagen?
    I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde. Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i taxi. Vid färd i taxi får barnet inte åka i framsätet. Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning. I fråga om skyldighet att använda bilbälte vid skolskjutsning finns särskilda bestämmelser i förordningen (1970:340) om skolskjutsning."I alla fall, läkare kan säga mycket lustigt. Jag beställde en gång tid för att göra allergitest, ni vet sådant pricktest. Frågade när jag bokade tid om det gick bra, då vi har en del allergier i familjen. Väl betalat och kommit in så klappar läkaren mig på benet och säger "Lilla vän, om du skulle få andningsproblem så får du söka akuten och då kan du ju anta att du är allergisk" Jo, tack det kunde jag kommit på själv och jag är ingen lilla vän!  Blev inget mer än det på det dyra besöket.

Det är i alla fall tråkigt när man inte blir tagen på allvar, för jag undrar om inte läkaren mer såg ett besök som slöseri med tid?
    Jo visst gav hon andra "tips"! ;)

Hon pratade till exempel om höjdsjuka, om att man kan bli illamående av att vistas på höga höjder och att man då kan ge blodtryckssänkande mediciner. "Men inte till små barn", menade hon. Men för tusan, vi bor väl inte i Himalaya, eller... Inte ens på Kebnekaise skulle det vara aktuellt.
Svar på tråden Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!