• Jollboll

Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!

Måste bara berätta för jag är så upprörd!

Jag har precis varit med min 1-åring hos läkaren för att han är extremt åksjuk.

Då säger hon på fullaste allvar att jag ska vända honom framåt i bilen, alternativt att jag skulle ha honom i knäet när vi åker.

Jag trodde ta mig tusan inte att det var sant!

När jag frågade om hon drev med mig och att han ju kunde bryta nacken av sig om jag följde hennes råd, så sa hon bara:
    "Ni kan ju åka försiktigt!"

Hur kan det finnas legitimerade läkare som rekommenderar något sådant! Dessutom är det ju olagligt!

• Svar på tråden Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!
  • Jollboll

Funderar faktiskt på att anmäla. Reste oss upp och stegade raka vägen till vår BVC-sköterska, som är superbra! Hon blev jätteupprörd och skulle också driva det här vidare.

• Jollboll
    Eleonoratösen skrev 2010-07-23 23:11:42 följande:
    Lustigt sagt! Särskilt sedan det är lag på att barn ska vara fastspända i bil!  Nämnde inte läkaren något annat som kan vara till hjälp?

NTF skriver:
    "Vad säger lagen?
    I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde. Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i taxi. Vid färd i taxi får barnet inte åka i framsätet. Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning. I fråga om skyldighet att använda bilbälte vid skolskjutsning finns särskilda bestämmelser i förordningen (1970:340) om skolskjutsning."I alla fall, läkare kan säga mycket lustigt. Jag beställde en gång tid för att göra allergitest, ni vet sådant pricktest. Frågade när jag bokade tid om det gick bra, då vi har en del allergier i familjen. Väl betalat och kommit in så klappar läkaren mig på benet och säger "Lilla vän, om du skulle få andningsproblem så får du söka akuten och då kan du ju anta att du är allergisk" Jo, tack det kunde jag kommit på själv och jag är ingen lilla vän!  Blev inget mer än det på det dyra besöket.

Det är i alla fall tråkigt när man inte blir tagen på allvar, för jag undrar om inte läkaren mer såg ett besök som slöseri med tid?
    Jo visst gav hon andra "tips"! ;)

Hon pratade till exempel om höjdsjuka, om att man kan bli illamående av att vistas på höga höjder och att man då kan ge blodtryckssänkande mediciner. "Men inte till små barn", menade hon. Men för tusan, vi bor väl inte i Himalaya, eller... Inte ens på Kebnekaise skulle det vara aktuellt.
Svar på tråden Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!