• Manchester

Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!

miss nöjd skrev 2010-07-24 13:07:56 följande:
    Kul att folk tror att läkare är några undermänniskor/superhjältar som har 100%koll på ALLT och som aldrig ska säga något på fel sätt eller ha fel. Läkaren i TS kanske är superduktig på att kolla om folk har halsfluss eller öroninflammation men hon kanske inte hade så bra vett gällade trafiksäkerhet.... Detta är ju inte helt ovanligt om det kanske är en invandrare som är läkaren?
    Håller med! Och det behöver inte handla om en invandrare. En människa som inte själv har barn och som dessutom kanske inte har körkort behöver inte känna till regler för barn i bil. Jag är inte säker på att jag visste något om det innan vi hade barn. Vi hade ingen bil, utan cyklade eller åkte kollektivt. Varför skulle jag veta sådant då? Jag är visserligen inte läkare, men det borde inte spela någon roll. Förutom trafikpoliser, försäljare av bilbarnstolar, samt anställda på trafiksäkerhetsverket så finns det väl ingen yrkesgrupp som måste veta hur barn ska färdas i bil?
  • Manchester
    Finesse skrev 2010-07-25 22:16:41 följande:
    Men nog vet du väl att man inte har barn i knä?? Säger ingenting om framåtvänd nu men nog sjutton bör du ha så mkt vett att veta att man inte sätter en unge i knäet å kör i väg???

Dessutom ska man väl hålla reda på olika lagar. Tror dessutom att man lär sig detta när man tar körkort. Barn under 135 cm måste sitta på en bilbarnstol.
    Och vad säger att alla läkare har körkort?

Man måste faktiskt inte känna till alla lagar. Det räcker så bra att man vet vad som gäller kring det man faktiskt ägnar sig åt. Själv har jag ingen aning om vilka lagar som gäller för bokföring. Jag vet ytterst lite om lagarna som reglerar jordbruk och djurhållning och jag har ingen aning om vilka skyldigheter och plikter man har vid framförandet av ett privatflygplan. Det är helt enkelt kunskap jag aldrig har behövt.

Nu vet jag givetvis att man inte får ha barn i knät i bilen, men det är inte något jag alltid vetat. Jag tog reda på det när vi köpte bil strax innan barn nummer två kom. När jag var liten fanns inga sådana regler, kanske inte ens när jag tog körkort. Jag minns i alla fall inte att jag läste något om det.

För övrigt uppfattade jag det inte som att läkaren föreslog att föraren skulle ha barnet i knät, utan snarare att barn och förälder skulle sitta som passagerare. Det är precis lika förbjudet och om det händer en olycka är det lika farligt som om barnet sitter i förarens knä, men det är i alla fall inte något som i sig kan orsaka en olycka. Barn i knät på föraren skulle jag sannolikt ha reagerat på även innan jag egentligen visste något om barn i bil, men då bara för att det skulle kunna leda till en olycka.
  • Manchester
    Finesse skrev 2010-07-26 07:36:54 följande:
    Men du vet att barnaga är förbjudet i Sverige eller har du missat det oxå?
    Ja, jag vet att barnaga är förbjudet. men vad har det med saken att göra? Utgår du på något sätt ifrån att jag slår mina barn bara för att jag har förståelse för att en enstaka läkare kanske inte är expert på barnsäkerhet i bil? Hur kom du i så fall fram till det?

För övrigt avstår jag inte från att slå mina barn för att det är förbjudet, utan för att det är fel. Det finns inga lagar mot att ställa barn i skamvrån, men jag gör inte det heller. Jag föredrar att tänka själv framför att bara göra allt som inte är förbjudet.
  • Manchester
    Finesse skrev 2010-07-26 14:49:29 följande:
    Nej inte alls. Det har jag inte skrivit men det är väl ungefär lika hemskt att slå sitt barn som att ha den i knäet i bilen.. i min värld är det det. Det var därför jag undrade. Båda sakerna är olagliga..
    Jag förstår ändå inte. Barnaga var förbjudet när jag själv var barn. Misshandel av barn är ett problem som det talas om i samhället i stort. Förbudet är något som alla har nytta av att känna till. Även den som inte har egna barn, eller någonsin ansvarar för barn, kan bli arg på ett barn och bör således veta att det är förbjudet med aga.

Den som inte har egna barn eller brukar ta hand om barn behöver inte veta något om barnsäkerhet i bil. Särskilt inte om vederbörande inte har vare sig körkort eller bil. Man kan liksom inte råka hamna i en situation där man ska framföra en bil med en treåring som passagerare, såsom man faktiskt kan råka träffa på en sexåring man blir väldigt irriterad på och  - möjligen - instinktivt vill drämma till
Svar på tråden Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!