Finesse skrev 2010-07-25 22:16:41 följande:
Men nog vet du väl att man inte har barn i knä?? Säger ingenting om framåtvänd nu men nog sjutton bör du ha så mkt vett att veta att man inte sätter en unge i knäet å kör i väg???
Dessutom ska man väl hålla reda på olika lagar. Tror dessutom att man lär sig detta när man tar körkort. Barn under 135 cm måste sitta på en bilbarnstol.
Och vad säger att alla läkare har körkort?
Man måste faktiskt inte känna till alla lagar. Det räcker så bra att man vet vad som gäller kring det man faktiskt ägnar sig åt. Själv har jag ingen aning om vilka lagar som gäller för bokföring. Jag vet ytterst lite om lagarna som reglerar jordbruk och djurhållning och jag har ingen aning om vilka skyldigheter och plikter man har vid framförandet av ett privatflygplan. Det är helt enkelt kunskap jag aldrig har behövt.
Nu vet jag givetvis att man inte får ha barn i knät i bilen, men det är inte något jag alltid vetat. Jag tog reda på det när vi köpte bil strax innan barn nummer två kom. När jag var liten fanns inga sådana regler, kanske inte ens när jag tog körkort. Jag minns i alla fall inte att jag läste något om det.
För övrigt uppfattade jag det inte som att läkaren föreslog att föraren skulle ha barnet i knät, utan snarare att barn och förälder skulle sitta som passagerare. Det är precis lika förbjudet och om det händer en olycka är det lika farligt som om barnet sitter i förarens knä, men det är i alla fall inte något som i sig kan
orsaka en olycka. Barn i knät på föraren skulle jag sannolikt ha reagerat på även innan jag egentligen visste något om barn i bil, men då bara för att det skulle kunna leda till en olycka.