• Manchester

Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!

miss nöjd skrev 2010-07-24 13:07:56 följande:
    Kul att folk tror att läkare är några undermänniskor/superhjältar som har 100%koll på ALLT och som aldrig ska säga något på fel sätt eller ha fel. Läkaren i TS kanske är superduktig på att kolla om folk har halsfluss eller öroninflammation men hon kanske inte hade så bra vett gällade trafiksäkerhet.... Detta är ju inte helt ovanligt om det kanske är en invandrare som är läkaren?
    Håller med! Och det behöver inte handla om en invandrare. En människa som inte själv har barn och som dessutom kanske inte har körkort behöver inte känna till regler för barn i bil. Jag är inte säker på att jag visste något om det innan vi hade barn. Vi hade ingen bil, utan cyklade eller åkte kollektivt. Varför skulle jag veta sådant då? Jag är visserligen inte läkare, men det borde inte spela någon roll. Förutom trafikpoliser, försäljare av bilbarnstolar, samt anställda på trafiksäkerhetsverket så finns det väl ingen yrkesgrupp som måste veta hur barn ska färdas i bil?
  • Manchester
    Finesse skrev 2010-07-25 22:16:41 följande:
    Men nog vet du väl att man inte har barn i knä?? Säger ingenting om framåtvänd nu men nog sjutton bör du ha så mkt vett att veta att man inte sätter en unge i knäet å kör i väg???

Dessutom ska man väl hålla reda på olika lagar. Tror dessutom att man lär sig detta när man tar körkort. Barn under 135 cm måste sitta på en bilbarnstol.
    Och vad säger att alla läkare har körkort?

Man måste faktiskt inte känna till alla lagar. Det räcker så bra att man vet vad som gäller kring det man faktiskt ägnar sig åt. Själv har jag ingen aning om vilka lagar som gäller för bokföring. Jag vet ytterst lite om lagarna som reglerar jordbruk och djurhållning och jag har ingen aning om vilka skyldigheter och plikter man har vid framförandet av ett privatflygplan. Det är helt enkelt kunskap jag aldrig har behövt.