• Jollboll

Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!

Måste bara berätta för jag är så upprörd!

Jag har precis varit med min 1-åring hos läkaren för att han är extremt åksjuk.

Då säger hon på fullaste allvar att jag ska vända honom framåt i bilen, alternativt att jag skulle ha honom i knäet när vi åker.

Jag trodde ta mig tusan inte att det var sant!

När jag frågade om hon drev med mig och att han ju kunde bryta nacken av sig om jag följde hennes råd, så sa hon bara:
    "Ni kan ju åka försiktigt!"

Hur kan det finnas legitimerade läkare som rekommenderar något sådant! Dessutom är det ju olagligt!

• Svar på tråden Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!
  • Menhir
    Famlan skrev 2010-07-22 13:34:28 följande:
    Håller med dom andra. Anmäl läkaren.. En läkare ska INTE komma med sådana kommentar.
    Anmäla för vaddå??

Ge er nu, läkaren gav ett tips, ett tips som det står TS fritt att följa men som knappast kan kallas "läkares ordination" eller vara tvungande på något sätt - inte ens för den som är extremt auktoritetsberoende.

Kankse hade läkaren haft ett bättre förslag om TS stannat kvar.

Hur ni åker i bilen får ni själva diskutera - det är ju inte livsfarligt att sitta framåtvänd även om det låter så flera av inläggen. Om man KROCKAR är det sämre men det är faktist en helt annan femma.
  • Impega
    Menhir skrev 2010-07-22 16:19:49 följande:
    Anmäla för vaddå??

Ge er nu, läkaren gav ett tips, ett tips som det står TS fritt att följa men som knappast kan kallas "läkares ordination" eller vara tvungande på något sätt - inte ens för den som är extremt auktoritetsberoende.

Kankse hade läkaren haft ett bättre förslag om TS stannat kvar.

Hur ni åker i bilen får ni själva diskutera - det är ju inte livsfarligt att sitta framåtvänd även om det låter så flera av inläggen. Om man KROCKAR är det sämre men det är faktist en helt annan femma.
    O hur ska man veta om man ska krocka eller inte? Är krocken där så är det ju redan för sent... 
  • Linda1976

Men läkaren sa ju även "ha ungen i knäet" och det är inte samma sak som att vända på stolen bara...

Jag hade ju inte kunnat hålla käften när jag var där utan frågat vad i helvete han/hon menar med att ha ungen obältad i knäet, men det är ju jag.... 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Menhir
    Impega skrev 2010-07-22 16:21:47 följande:
    O hur ska man veta om man ska krocka eller inte? Är krocken där så är det ju redan för sent... 
    DET är en bedömningsfråga - ska man köra 90 mil motorväg? Ska man backa bilen till ny  parkeringsruta? Det är just sådana bedömningar man får göra som förälder - vad är bäst för barnet i varje enskild situation.
  • Impega

Även om DU bara backar in bilen på en parkeringsruta så kan det ju komma en annan bil med hög hastighet o köra in i din bil. Bättre ta det säkra före det osäkra när det handlar om barn.

• Menhir
    Impega skrev 2010-07-22 17:25:07 följande:
    Även om DU bara backar in bilen på en parkeringsruta så kan det ju komma en annan bil med hög hastighet o köra in i din bil. Bättre ta det säkra före det osäkra när det handlar om barn.
    Jajamänsan och man kan bli överkörd när man går på övergångsstället också. Allt i livet innebär risker.

Den svåraste uppgiften som förälder är att väga riskerna mot fördelarna. Och då pratar jag inte enbart om huruvida barnen ska vara bältade eller inte utan om livet i stort.
  • brünnhilde

Det var det värsta jag hört idag.

Prova ingefära - det kan funka mot åksjuka.

• Grizelda
    Menhir skrev 2010-07-22 16:36:29 följande:
    DET är en bedömningsfråga - ska man köra 90 mil motorväg? Ska man backa bilen till ny  parkeringsruta? Det är just sådana bedömningar man får göra som förälder - vad är bäst för barnet i varje enskild situation.
    Åksjuka uppträder nog sällan när man ska byta parkeringsruta , utan vid lite längre bilturer. Det är väl just därför vi är så många som reagerar på läkarens "råd".
  • elefantmamman

Idiotläkare! Kan inte låtabli att undra vad polisen skulle säga vid ett sånt tillfälle.

Vi har haft samma problem med vår äldsta. Det finns receptfria läkemedel på Apoteket, Postafen är jättebra men det finns andra grejer också, ni får känna efter vad ni tycker passar er dotter. Kräkpåsar är i hur som hellst bra att ha i bilen, det finns bl a att beställa på www.varsam.se

• helenvaupptaget

Det var rätt sjukt sagt!

Svar på tråden Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!