Eleonoratösen skrev 2010-07-23 23:11:42 följande:
Lustigt sagt! Särskilt sedan det är lag på att barn ska vara fastspända i bil! Nämnde inte läkaren något annat som kan vara till hjälp?
NTF skriver:
"Vad säger lagen?
I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde. Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i taxi. Vid färd i taxi får barnet inte åka i framsätet. Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning. I fråga om skyldighet att använda bilbälte vid skolskjutsning finns särskilda bestämmelser i förordningen (1970:340) om skolskjutsning."I alla fall, läkare kan säga mycket lustigt. Jag beställde en gång tid för att göra allergitest, ni vet sådant pricktest. Frågade när jag bokade tid om det gick bra, då vi har en del allergier i familjen. Väl betalat och kommit in så klappar läkaren mig på benet och säger "Lilla vän, om du skulle få andningsproblem så får du söka akuten och då kan du ju anta att du är allergisk" Jo, tack det kunde jag kommit på själv och jag är ingen lilla vän! Blev inget mer än det på det dyra besöket.
Det är i alla fall tråkigt när man inte blir tagen på allvar, för jag undrar om inte läkaren mer såg ett besök som slöseri med tid?
Jo visst gav hon andra "tips"! ;)
Hon pratade till exempel om höjdsjuka, om att man kan bli illamående av att vistas på höga höjder och att man då kan ge blodtryckssänkande mediciner. "Men inte till små barn", menade hon. Men för tusan, vi bor väl inte i Himalaya, eller... Inte ens på Kebnekaise skulle det vara aktuellt.