• Jollboll

Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!

Måste bara berätta för jag är så upprörd!

Jag har precis varit med min 1-åring hos läkaren för att han är extremt åksjuk.

Då säger hon på fullaste allvar att jag ska vända honom framåt i bilen, alternativt att jag skulle ha honom i knäet när vi åker.

Jag trodde ta mig tusan inte att det var sant!

När jag frågade om hon drev med mig och att han ju kunde bryta nacken av sig om jag följde hennes råd, så sa hon bara:
    "Ni kan ju åka försiktigt!"

Hur kan det finnas legitimerade läkare som rekommenderar något sådant! Dessutom är det ju olagligt!

• Svar på tråden Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!
  • Sara62
    Linda1976 skrev 2010-07-22 16:11:13 följande:
    Nä, men ingår det inte i läkareden att upprätthålla, rädda och vårda liv eller nåt i den stilen. Att tipsa om barn i knäet vid bilåkning känns rätt långt ifrån den eden
    Vi svär ingen ed...

Värst vad alla tror att läkare är nån slags orakel som ska tas på djupaste allvar även inom områden som inte har med medicin att göra!
  • Linda1976
    Sara62 skrev 2010-07-23 00:12:51 följande:
    Vi svär ingen ed...

Värst vad alla tror att läkare är nån slags orakel som ska tas på djupaste allvar även inom områden som inte har med medicin att göra!
    Vad är läkar-eden då?

http://www.dagensmedicin.se/ledare/2008/04/16/lakareden-far-vi-aldrig-tu/index.xml
    http://www.laakariliitto.fi/r/etik/

Även om ni inte SVÄR den, så hade jag inte så jävla fel heller....

Det är ingen som tror att läkare är orakel, snarare tvärom faktiskt. Men faktum kvarstår, att ge ett så genomkorkat förslag som att ha en 1åring obältad är mer än lovligt efterblivet.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Raseliz

har inte läst igenom tråden så vet inte om jag upprepar det någon redan sagt. Postafen 1/4 tablett. Receptfritt, får ges efter rekomendation från ssk el dr. Prata m distriktssköterska eller bvs. Min dotter har tagit dem sen 1 års ålder när vi ska åka långt eller vet med oss att det är en "snurrig" väg. Håller i sig i 12 timmar, ta ca en timme innan ni åker. Kan krossas, blanda i sylt el yogurt, den är hur liten som helst. Hare funkat kanon för oss;)

• Sara62
    Linda1976 skrev 2010-07-23 07:13:33 följande:
    Vad är läkar-eden då?

www.dagensmedicin.se/ledare/2008/04/16/lakare...
    www.laakariliitto.fi/r/etik/

Även om ni inte SVÄR den, så hade jag inte så jävla fel heller....

Det är ingen som tror att läkare är orakel, snarare tvärom faktiskt. Men faktum kvarstår, att ge ett så genomkorkat förslag som att ha en 1åring obältad är mer än lovligt efterblivet.

Eden är nåt som Hippokrates hittade på. Vet inte när den svors på allvar senast.
    Etiska riktlinjer, absolut. Men ingen "helig ed".
  • Menhir
    Sara62 skrev 2010-07-23 12:08:59 följande:
    Eden är nåt som Hippokrates hittade på. Vet inte när den svors på allvar senast.
    Etiska riktlinjer, absolut. Men ingen "helig ed".
    Och var det inte något om att aldrig hålla på med "fosterfördrivning" också?? Inte så tidsenligt med andra ord...

Hippokrates ed sammanfattas ibland med "ibland bota, ofta lindra, alltid trösta, aldrig skada" men läser man originalet är det en väldigt summarisk sammanfattning.
  • artax

Angående seabands så träffade jag ett svenskt par med 2 barn på semester för några år sedan deras pojke var typ 5 år och jätte åksjuk och han hade sånna på sig och mådde inte illa alls! :) tillägger att föräldrarna var läkare båda 2.. jag testade mot illamående under graviditet och det hjälpte inte ett skit för mig.. ;)

• alvias78

VA!?? Vilken idiot till läkare.
    jojo... visst ni kör sakta - men gör andra det?
    Knäppaste jag hört på länge...

• Finesse

Jag skulle anmäla läkaren för felvård. Kanske inte just att hon sa att barnet i fråga skulle åka framåt utan mer att hon tyckte att ni kunde ha barnet i knäet. Det är som många sagt rent olagligt. Ett barn som är under 135 cm ska sitta i särskild (godkänd) skyddsutrustning i bilen.

Ta iaf upp det med NTF så kanske dom kan komma och informera om trafiksäkerhet på vårdcentralen. Det verkar ju kunna behövas.

Vad näst ska läkare börja rekommendera? Barnaga? Är inte barnet snäll och somnar på kvällen slå runt den lite i lgh så kanske hon/han somnar till slut.. Det är olagligt men samma sak är ju att sätta ett barn utan bilbarnstol i bilen. Krockar man kanske hon/han dör då med..

Ebba 071228
  • Gravid2010
    Finesse skrev 2010-07-23 19:08:40 följande:
    Jag skulle anmäla läkaren för felvård. Kanske inte just att hon sa att barnet i fråga skulle åka framåt utan mer att hon tyckte att ni kunde ha barnet i knäet. Det är som många sagt rent olagligt. Ett barn som är under 135 cm ska sitta i särskild (godkänd) skyddsutrustning i bilen.

Ta iaf upp det med NTF så kanske dom kan komma och informera om trafiksäkerhet på vårdcentralen. Det verkar ju kunna behövas.

Vad näst ska läkare börja rekommendera? Barnaga? Är inte barnet snäll och somnar på kvällen slå runt den lite i lgh så kanske hon/han somnar till slut.. Det är olagligt men samma sak är ju att sätta ett barn utan bilbarnstol i bilen. Krockar man kanske hon/han dör då med..
    Eller varför inte en sockerbit doppad i lite vodka.. somnar finfint utan gnäll! (i knät i bilen!)
  • Finesse
    Gravid2010 skrev 2010-07-23 19:41:56 följande:
    Eller varför inte en sockerbit doppad i lite vodka.. somnar finfint utan gnäll! (i knät i bilen!)
    Ja det med.. oxå ett puckat beslut.

Nä jag håller fortfarande med andra här. Som läkare har man en mer betydande roll i samhället än en vanlig Svensson.. man måste tänka steget längre om vad man säger. Hade TS inte varit insatt hade hon kanske trott helt allvarligt att hon kunde haft barnet i knäet!
    Ebba 071228
Svar på tråden Läkaren sa att vi skulle ha 1-åringen i knät i bilen!